Höjd stallhyra - som resultat av foderbristen?

Fick besked om höjning igår. 400:- per shettis. Känns surt när man egentligen inte ens vill vara hästägare - men inte blir av med dem pga foderbristen :crazy:
 
Vi betalar hösilage per kg. I år har stallägaren aviserat att det kommer bli mycket dyrare hö. De vet int eän hur mycket men i dagsläget saknar de tydligen 35 ton. Förutom detta har de infört ransonering så de med stor häst får ta max 10 kg om dagen, D-ponny 7 kg osv. Man får dylla upp med lusern och kraftfoder till det. Får de tag på mer hö så kanske ransoneringen släpps får man hoppas.
 
I mitt fall vet jag inte riktigt vad som blir vad i slutändan.
Stallägaren berättade redan i våras att stallhyran kommer gå upp av helt andra anledningar än fodret samt att vi hästägare önskad att gå från fritillgång på hö i hagen (lösdrift) till fritillgång på halm och fodringar med höt. Så vi hade redan planerat för prishöjning och "begränsning" i fodret. Så jag har en hyreshöjning, men som var planerat redan innan torkan kom, och vad jag har förstått det som så kommer inte hyran höjas mer nu pga fodret.

Det som jag tror vi kommer se mycket av i vinter och vår är hästar med kolik. Dels för en ökat intag och kraftfoder, men även dåligt hö. Jag tror många kommer vara så desperata över att inte kasta ett ända höstrå att hästarna kommer få äta dåligt grovfoder...
 
Det som jag tror vi kommer se mycket av i vinter och vår är hästar med kolik. Dels för en ökat intag och kraftfoder, men även dåligt hö. Jag tror många kommer vara så desperata över att inte kasta ett ända höstrå att hästarna kommer få äta dåligt grovfoder...
Det här är jag lite nervös över. Min unghäst som gått på fri tillgång hela sitt liv kommer, om betet inte räcker till oktober i alla fall, få klara sig på ungefär minimigiva stråfoder. Om vi får den lovade leveransen av halm så löser det sig, och bete finns det gott om än så länge, men... Ska bunkra upp med lusern nästa vecka.

Jag funderar också på kvaliteten på det foder som importeras. För många lär vara svårt att inspektera innan köp och vad jag har förstått är det brist på foder på fler ställen i Europa. Känns som att det kanske inte är det bästa fodret som går på export då. Dock vet jag inte hur det faktiskt fungerar, bara en farhåga jag har, kanske inte speciellt välgrundad.
 
Det här är jag lite nervös över. Min unghäst som gått på fri tillgång hela sitt liv kommer, om betet inte räcker till oktober i alla fall, få klara sig på ungefär minimigiva stråfoder. Om vi får den lovade leveransen av halm så löser det sig, och bete finns det gott om än så länge, men... Ska bunkra upp med lusern nästa vecka.

Jag funderar också på kvaliteten på det foder som importeras. För många lär vara svårt att inspektera innan köp och vad jag har förstått är det brist på foder på fler ställen i Europa. Känns som att det kanske inte är det bästa fodret som går på export då. Dock vet jag inte hur det faktiskt fungerar, bara en farhåga jag har, kanske inte speciellt välgrundad.

Jag hade också tänkt bunkra upp med lusern då vi får ransonering i höst (en knapp sådan) och jag har en svårfödd ädel ponny. Lusernen är dock slut överallt just nu och Granngården har infört att man får köpa max 5 lusernprodukter/person dag och den lokala foderbutiken har satt sin gräns vid 3 produkter/person och dag. Jag som hade tänkt komma ner i pris genom att beställa en hel pall :(

Ang. importen så tror jag personligen inte att det är sämre hö i t ex Estland och Litauen där det dyker upp säljare från just nu. När jag varit i de länderna så har iaf det silaget jag sett varit prima. Anledningen till att de vill sälja hit är att de får så mycket bättre betalt här än hemma. En vanlig lön i t ex Litauen är typ 2000 kr/månad och kan de då få 3-4 kr/kg för sitt hö av oss när de annars säljer den för kanske 25-50 öre/kg hemma så är det ju förståeligt att de hellre säljer hit.
 
Ni som har stall eller står i stall med ransonering, antingen normal ransonering eller ransonering pga höbristen detta året, hur säkerställer man i ert stall att var och en tar hö efter ransonen? Att man t.ex. tar just 12 kg och inte smyger med 2 kg extra när ingen ser? Har man ransonering pga höbrist kan det ju få rätt bittra följder om folk tar mer än de får och höet tar slut för snabbt.
 
Ni som har stall eller står i stall med ransonering, antingen normal ransonering eller ransonering pga höbristen detta året, hur säkerställer man i ert stall att var och en tar hö efter ransonen? Att man t.ex. tar just 12 kg och inte smyger med 2 kg extra när ingen ser? Har man ransonering pga höbrist kan det ju få rätt bittra följder om folk tar mer än de får och höet tar slut för snabbt.

I 'mitt' stall så hanterar stallägarna alla fodringar på vardagar, så de har koll på hur mycket det ser ut att vara i varje giva, samt att de vid tillfälle kontrollvägt. Sen handlar det om att alla är vuxna och tar sitt eget ansvar.
 
Ja det där med att folk är vuxna är just det som kan vara problemet ibland.

Helt sant, iofs. Dock har vi haft ganska tur och de allra flesta som står i stallet/har stått har varit 'vettiga'. Många trivs väldigt bra och står också väldigt länge.

Dock har det varit 'udda' personer där också, varav en blev uppsagd för att den "stal" hö. Hos oss ingår 12kg/dag och sen får man köpa till extra.* Denne person angav 15kg, men använde ca 25 :crazy:. Därav kontrollvägs påsar när misstanke finns.

Jag är lite slarvig, jag ser till att hästen får sina kilo per dygn, men blir en påse 2,3kg så lägger jag 1,7 i nästa, orkar inte pilla för mycket med att plocka i och ur påsarna.

* Detta har vi fått varning på i år, det kommer antagligen inte bli möjligt att köpa till extra, men det hänger på hur stor andraskörden blir. VI behöver få in ca 30 balar till, vilket är 1/3 av normalskörd, för att vara helt lugna i vinter + att våga ersätta de 4 hästar som försvunnit i år.
 
Ni som har stall eller står i stall med ransonering, antingen normal ransonering eller ransonering pga höbristen detta året, hur säkerställer man i ert stall att var och en tar hö efter ransonen? Att man t.ex. tar just 12 kg och inte smyger med 2 kg extra när ingen ser? Har man ransonering pga höbrist kan det ju få rätt bittra följder om folk tar mer än de får och höet tar slut för snabbt.
Tror min stallägare ser det som ett icke-problem. Vi är vänner vid detta laget, tror hon litar på mig helt enkelt. Har stått där i några år och har aldrig smusslat med något tidigare, så tror att hon skulle tycka att det vore konstigt om jag började nu. Vill hon väga påsarna får hon göra det, men de kommer väga som de ska :)
 
Ni som har stall eller står i stall med ransonering, antingen normal ransonering eller ransonering pga höbristen detta året, hur säkerställer man i ert stall att var och en tar hö efter ransonen? Att man t.ex. tar just 12 kg och inte smyger med 2 kg extra när ingen ser? Har man ransonering pga höbrist kan det ju få rätt bittra följder om folk tar mer än de får och höet tar slut för snabbt.
Precis mina tankar.
 
Jag hade också tänkt bunkra upp med lusern då vi får ransonering i höst (en knapp sådan) och jag har en svårfödd ädel ponny. Lusernen är dock slut överallt just nu och Granngården har infört att man får köpa max 5 lusernprodukter/person dag och den lokala foderbutiken har satt sin gräns vid 3 produkter/person och dag. Jag som hade tänkt komma ner i pris genom att beställa en hel pall :(

Ang. importen så tror jag personligen inte att det är sämre hö i t ex Estland och Litauen där det dyker upp säljare från just nu. När jag varit i de länderna så har iaf det silaget jag sett varit prima. Anledningen till att de vill sälja hit är att de får så mycket bättre betalt här än hemma. En vanlig lön i t ex Litauen är typ 2000 kr/månad och kan de då få 3-4 kr/kg för sitt hö av oss när de annars säljer den för kanske 25-50 öre/kg hemma så är det ju förståeligt att de hellre säljer hit.

Lokalt företag annonserar om pallpris för Krafft lucern. Skickar även pall över landet.
 
Ni som har stall eller står i stall med ransonering, antingen normal ransonering eller ransonering pga höbristen detta året, hur säkerställer man i ert stall att var och en tar hö efter ransonen? Att man t.ex. tar just 12 kg och inte smyger med 2 kg extra när ingen ser? Har man ransonering pga höbrist kan det ju få rätt bittra följder om folk tar mer än de får och höet tar slut för snabbt.

I stallet jag varit har stallägaren stenkoll på hur mycket som finns och det jämförs sen med hur mycket som gått åt. Sen blir det förstås ut med meddelande om det går åt mer än det ska. Personal väger till automaterna, det hästägarna tar själva ska skrivas upp. Men då betalas höet helt för sig, inget ingår.
 
Ang. importen så tror jag personligen inte att det är sämre hö i t ex Estland och Litauen där det dyker upp säljare från just nu. När jag varit i de länderna så har iaf det silaget jag sett varit prima. Anledningen till att de vill sälja hit är att de får så mycket bättre betalt här än hemma. En vanlig lön i t ex Litauen är typ 2000 kr/månad och kan de då få 3-4 kr/kg för sitt hö av oss när de annars säljer den för kanske 25-50 öre/kg hemma så är det ju förståeligt att de hellre säljer hit.

Risken med importerat hö är att vi får in sjukdomar eller ogräs vi absolut inte vill ha. Afrikansk svinpest t ex. Detta innebär att bönder avsagt sig att ta hand om andras gödsel då de inte kan garantera hur "rent" det är. Så höbristen kommer kunna ge många följdproblem :crazy:
 
Ett annat problem med import av just hö är att om vi får, vilket jag anser är högst troligt, en blöt höst och vinter så kommer troligen väldigt mycket att mögla. :(
 
Om fodret går upp 100% i pris, alltså dubblas, så kommer jag nog inte kunna ta ut den ökade kostnaden helt på hyresgästerna då det betyder 4-500 kr/häst och månad.

Det är väl klart du kan ta ut vad det kostar?
Avisera på en gång. Fr o m 15/9 är nya stallhyran x pga foderbrist.

De som inte vill betala vad det kostar i detta torkans år har ju alternativ att lösa situationen själva, genom att flytta eller skaffa in eget foder för egna pengar.
 
Ett annat problem med import av just hö är att om vi får, vilket jag anser är högst troligt, en blöt höst och vinter så kommer troligen väldigt mycket att mögla. :(
Det ser jag inte som ett problem personligen, tack och lov. Min höbonde har stora och utmärkta lagringsmöjligheter och många av hans kunder gör som jag, dvs hämtar lite i taget. Hans torrhö ar alltid lika fint i slutet av perioden som det är när det precis har tagits in.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 189
Senast: ameo
·
A
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit...
Svar
4
· Visningar
1 106
Senast: compis
·
Hästmänniskan Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande. Jag har min häst i...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 304
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp