Hönstråden II

Behöver lite tankar.
Nackade ut stortuppen för ett par månader sedan och som jag misstänkte blev det aningen rörigt. Efter många om och men så har nu rangordningen utkristalliserat sig men inte alls som jag hoppades. Jag har nu 5 tuppar och hade 2 som potentiella stortuppar, ingen av dem tog positionen :(. I dagsläget är det an tupp som tidigare var världen snällaste och mest omtänksamme tupp som har hamnat högst upp. Förut så var han så go med hönorna och kröp in till dem i redet och bara låg där med dem och pratade. Han var snäll mot de andra tupparna och allmänt en riktig gentleman. Idag är han en våldtäktsman och diktator. Ingen av de andra tupparna sitter på golvet när jag kommer på morgonen utan håller sig över golvnivå. Han struttar runt som om han äger världen, vilket han iofs gör. Stundtals jagar han skrikande hönor för att betäcka dem. Han slåss massor och min favorittupp har fått rejält med stryk. Har någon av er stött på en tupp som bytt personlighet på det här sättet när han blev förstetupp? Han är 2 år (3?)i år så ingen ligistspoling. Är det grytan som gäller eller kan han återgå till sin trevliga personlighet?
Hur många hönor har du och hur stor yta?
Jag har varit med om tuppar som blir snällare mot hönorna när de inte känner att det finns konkurrens om dem.
Men det är ju svårt at sia om.
Det är inte super kul för mina hönor (även om de klarar sig rätt bra ändå). Mycket hormoner och ingen möjlighet att släppa ut dem så de kommer undan och får stimulans.
 
Hur många hönor har du och hur stor yta?
Jag har varit med om tuppar som blir snällare mot hönorna när de inte känner att det finns konkurrens om dem.
Men det är ju svårt at sia om.
Det är inte super kul för mina hönor (även om de klarar sig rätt bra ändå). Mycket hormoner och ingen möjlighet att släppa ut dem så de kommer undan och får stimulans.
Det är lite många tuppar då det är 15 hönor men den mängden brukar fungera. Har 10 m2 golvyta inne (+~1,5 ovan golv) och runt 170 ute.
 
Glada höns som får spatsera runt i utegården nu! Det var minsann på tiden. Längtar tills vi får släppa ut dem helt och gulorna får sin fantastiska, intensiva färg igen.

Här trodde jag att det var höns-stopp, men icke. Jag har en platt Hedemora som väser ilsket och nu ligger på 10 ägg sedan några dagar tillbaka. Vi planerar även inköp av Kindahöns. Vi lockas ju en del till lantraser överlag när det gäller vår självhushållning och hade från början tänkt en lantras vad gäller hönsen också, men så dumpades ju en blandflock här ett par månader efter inflytt och sen har det bara kommit till alltfler av olika raser. Nu ska vi testa på Kinda och trivs vi så fasar vi ut resten framöver.

Nån här inne med Kindahöns?
 
Det är lite många tuppar då det är 15 hönor men den mängden brukar fungera. Har 10 m2 golvyta inne (+~1,5 ovan golv) och runt 170 ute.

Jag är inne på samma som @Pilot

Vi har en tupp på 19 hönor och då är det som lugnast. Jag hade gärna haft 2 tuppar men det verkar inte gå alls.

På så "få" hönor som du har skulle jag tro (man vet ju inte säkert) att han skulle gå tillbaka till sin fina personlighet om han var ensam.
Det är givetvis lugnare med större yta men man måste ju ha liten yta på natten. De hinner garanterat att betäcka 15 hönor själv.

Vi har ju mindre hönshus, stor hönsgård och enorm hönshage (där de inte är för närvarande av förklarliga skäl). Enda stället det var lugnt med två tuppar var stora hagen men trots det blev det en del våldtäkter från en av dem. Den "dominanta" kom till ändå.
 
Började plötsligt fundera på om vi skulle ta och byta från orpington till någon mindre ras - som äter lite mindre :p. Men vilken? Tycker vår CL är lite flaxig. Och vill inte ha befjädrade ben.
Förslag?

Hedemora är en liten favorit tycker jag. Tuffa, friska, lugna med intregritet utan att vara ilskna. Hävdar sig bra mot de större raserna vi har (wyandotte, bresse, blomme bl.a)

De har alla möjliga färger och är fantastiskt vackra och kompakta. Dotterns favorit.

Den andra favoriten vi har är de stora wyandotterna som också är härdiga, lugna och liten kam och mycket fjäderisolering. En dvärgvariant av denna, som @Pilot rekommenderar är nog en riktigt bra höna.
 
Mitt surhöneprojekt ville sig inte. Det var iofs ganska väntat med lilla Barbie.

Hon är mer hungrig än sur och ska ut och äta och då är det någon annan som tar hennes plats och lägger ett ägg så då tar hon ett annat rede. De har också jagat ut henne för att lägga ägg där.
Hon har dock hållt dem hela och rena när hon legat där efter jag lagt henne rätt.

Men, så tog Anette över och jag lät det ske för hon låter ingen komma till och är så sur att jag inte kan ta i henne alls. Hon krossade dock två av äggen och åt upp dem så hon fick dem inte heller.

Nu ligger det 8 av 10 ägg i kläckaren som jag egentligen inte behöver men tyckte att vi kunde utöka blåläggarna när de ändå surade. Onödigt. Hade hellre haft dem hos höna eller inte kläckt dem alls.
Samtidigt har jag några som vill ha höns i slutet på sommaren så de får fina hem oavsett.

Kanske lägger jag dem under en höna som jag VET är duktig (för ju journal för de är ruskigt lika men olika benmärkning)) men någon sådan har inte blivit sur än.
 
Jag är inne på samma som @Pilot

Vi har en tupp på 19 hönor och då är det som lugnast. Jag hade gärna haft 2 tuppar men det verkar inte gå alls.

På så "få" hönor som du har skulle jag tro (man vet ju inte säkert) att han skulle gå tillbaka till sin fina personlighet om han var ensam.
Det är givetvis lugnare med större yta men man måste ju ha liten yta på natten. De hinner garanterat att betäcka 15 hönor själv.

Vi har ju mindre hönshus, stor hönsgård och enorm hönshage (där de inte är för närvarande av förklarliga skäl). Enda stället det var lugnt med två tuppar var stora hagen men trots det blev det en del våldtäkter från en av dem. Den "dominanta" kom till ändå.
Att ha en tupp är uteslutet då det skulle sabba genspridningen i flocken totalt. För att få till en genetisk variation så är det viktigt att hålla mer än ett handjur och ju fler man har ju bättre är det.
Antalet tuppar till hönorna (1 på 3) har inte varit problem tidigare om det inte rört sig om omogna ungtuppar som är ungefär lika intelligenta vad gäller att förstå att ett nej är ett nej som vissa kända män som nu florerar i medierna. Frågan är alltså inte om man tror att mängden tupp är rimlig, för det är den enligt min erfarenhet, utan om det finns möjlighet att gossen taggar ner om han får någon vecka eller två till på sig.
 
Att ha en tupp är uteslutet då det skulle sabba genspridningen i flocken totalt. För att få till en genetisk variation så är det viktigt att hålla mer än ett handjur och ju fler man har ju bättre är det.
Antalet tuppar till hönorna (1 på 3) har inte varit problem tidigare om det inte rört sig om omogna ungtuppar som är ungefär lika intelligenta vad gäller att förstå att ett nej är ett nej som vissa kända män som nu florerar i medierna. Frågan är alltså inte om man tror att mängden tupp är rimlig, för det är den enligt min erfarenhet, utan om det finns möjlighet att gossen taggar ner om han får någon vecka eller två till på sig.

Ok, det framgick av första inlägget tänker jag, att det var tvunget att ha så många tuppar.

Jag har alltid hört 1 på 7 som minst men har inte på något sätt erfarenhet av att avla med t.ex genbank etc.

Vi byter tuppar ganska ofta av olika anledningar, oftast att de inte går ihop varken 1, 2 eller 3 tuppar på 19 hönor men vill helst ha minst två.
Jag avlar inte heller men tar ibland lite kullar men med tanke på att vi byter tupp ofta så har just genspridningen inte varit något problem.

Jag har alltså ingen erfarenhet i frågan; om han skulle lugna sig om några veckor. Det är nog bara vänta och se, om man vågar.
 
Ok, det framgick av första inlägget tänker jag, att det var tvunget att ha så många tuppar.

Jag har alltid hört 1 på 7 som minst men har inte på något sätt erfarenhet av att avla med t.ex genbank etc.

Vi byter tuppar ganska ofta av olika anledningar, oftast att de inte går ihop varken 1, 2 eller 3 tuppar på 19 hönor men vill helst ha minst två.
Jag avlar inte heller men tar ibland lite kullar men med tanke på att vi byter tupp ofta så har just genspridningen inte varit något problem.

Jag har alltså ingen erfarenhet i frågan; om han skulle lugna sig om några veckor. Det är nog bara vänta och se, om man vågar.
Jag har alltså genbank så det är komplicerat att ta in nytt material och att hålla många tuppar är viktigt för att behålla så mycket gener som möjligt i flocken. Tyvärr är ju genantalet man började med då bevarandet började väldigt smalt, därav vikten att inte tappa mer av generna :)
 
Jag har alltså genbank så det är komplicerat att ta in nytt material och att hålla många tuppar är viktigt för att behålla så mycket gener som möjligt i flocken. Tyvärr är ju genantalet man började med då bevarandet började väldigt smalt, därav vikten att inte tappa mer av generna :)

Jag fattar, det är skitintressant att lära sig nytt.
 
Ank- och gäss tråden är ganska tyst så ni får höra om dem här också. Hoppas det är ok för er.

Vår ena gåshona har ruvat i nästan 30 dagar, kanske mer åt 20-25 dagar, utan andra ägg än ett ankägg som jag inte sett.
Mitt i ruvandet bytte vi byggnad till alla ankor och gäss som äntligen fått en utegård. Trots kalabalik och flytt gick hon helt sonika in i redet vi visade henne att hennes älskade ägg låg i och hon fortsatte ruva utan avbrott. Vilken fantastisk gåshona!

Det i sin tur gjorde att vi vågade lägga in de tre befruktade äggen, som vi fått av en bekant och som legat i kläckaren, under henne igår. Hon tog emot dem direkt. De ska nu kläckas typ imorgon eller i övermorgon och vi hoppas hormonerna säger henne att hennes 30 dagar är över och hon tar hand om dem.
Hålla tummarna!!
 
Min ruvhöna, wyandotten, är inte så pigg :(
Ibland bubblar det lite i andningen på henne, och ibland piper det lite också. Hon bajsar grönt och vattnigt. Har hällt vitaminer i hennes vatten, men för att vara säker på att hon får i sig dem så fick hon en liten dos med hjälp av en spruta i näbben igår.
Har ni några mer tips på vad jag kan göra för henne? Funderade på om jag ska försöka få henne att röra lite på sig, så att det kanske kan hjälpa till att rensa ur om hon fått slem i lungorna eller så? Hon är isolerad i en box av pallkragar.

Igår hade hon även trampat sönder ett ägg, med ett foster i. Hon har legat lite drygt två veckor, beräknat kläck nästa onsdag.
 
Min ruvhöna, wyandotten, är inte så pigg :(
Ibland bubblar det lite i andningen på henne, och ibland piper det lite också. Hon bajsar grönt och vattnigt. Har hällt vitaminer i hennes vatten, men för att vara säker på att hon får i sig dem så fick hon en liten dos med hjälp av en spruta i näbben igår.
Har ni några mer tips på vad jag kan göra för henne? Funderade på om jag ska försöka få henne att röra lite på sig, så att det kanske kan hjälpa till att rensa ur om hon fått slem i lungorna eller så? Hon är isolerad i en box av pallkragar.

Igår hade hon även trampat sönder ett ägg, med ett foster i. Hon har legat lite drygt två veckor, beräknat kläck nästa onsdag.

Jag har tyvärr inga som helst råd att ge men är jätteledsen att du råkat ut för detta och att hönan råkat ut för detta.
Hoppas på att du reder ut det. Många vill ge mycket protein när de är sjuka, typ mjölbaggslarver men jag vet inte om det hjälper något.
 
Min ruvhöna, wyandotten, är inte så pigg :(
Ibland bubblar det lite i andningen på henne, och ibland piper det lite också. Hon bajsar grönt och vattnigt. Har hällt vitaminer i hennes vatten, men för att vara säker på att hon får i sig dem så fick hon en liten dos med hjälp av en spruta i näbben igår.
Har ni några mer tips på vad jag kan göra för henne? Funderade på om jag ska försöka få henne att röra lite på sig, så att det kanske kan hjälpa till att rensa ur om hon fått slem i lungorna eller så? Hon är isolerad i en box av pallkragar.

Igår hade hon även trampat sönder ett ägg, med ett foster i. Hon har legat lite drygt två veckor, beräknat kläck nästa onsdag.

De "klassiska" råden som alltid verkar dyka upp är att ge selen och protein, typ. Äter hon något?
 
Jag har ett mindre problem som jag tror eventuellt kommer att lösa sig men är lite orolig.

För två år sedan fick många av mina kläckta ungtuppar i olika kullar och olika raser något problem som vi aldrig riktigt identifierade. De ramlade bakåt på haserna, blev vingliga och fick så småningom avlivas (ca 3 st). Efter det vara det någon som vi räddade med hjälp av vitaminer......tror vi. Ej marek.

Förra året fanns det inga sådana sådana tendenser alls.

Nu, helt plötsligt, har vi fått en tupp som har liknande även om det inte är lika illa, än. Det är en stooor wyandottetupp ca 3 månader. Han har varit stor sedan han var några veckor gammal och min fundering är om han har växt för snabbt. Tror ni det? Han vill gärna lägga sig och äta och dricka och går bara korta sträckor. Kvällarna är sämre än mornarna när han fått vila.
De har i perioder fått fri tillgång på foder och vi har ju kalkoner i samma kull vilka kräver annat foder men förra året tyckte vi att även hönskycklingarna gick bättre på kalkonstart än kycklingstart. Av kycklingstarten fick de änglavingar men inte av kalkonstart.
För alla de andra 12 (11 hönor och 1 tupp) vekar det gå väldigt bra och inga konstigt händer med den tuppen men den är av mindre ras (maran).

Nu har vi begränsat maten igen så får vi se om han växer ikapp sig, om det nu är det. Vitaminer får de. Han är både snygg och snäll så det vore synd om det inte gick vägen.
 
Jag har tyvärr inga som helst råd att ge men är jätteledsen att du råkat ut för detta och att hönan råkat ut för detta.
Hoppas på att du reder ut det. Många vill ge mycket protein när de är sjuka, typ mjölbaggslarver men jag vet inte om det hjälper något.

De "klassiska" råden som alltid verkar dyka upp är att ge selen och protein, typ. Äter hon något?

Mjölmaskar (är det samma som mjölkbaggslarver?) äter hon med god aptit och hon åt även lite krossat korn nu i morse. Jag lade på lite extra mjölmaskar i skålen i morse, ska se om de är borta när jag kommer hem ikväll. Selen har hon inte fått separat, och nu när jag kollar multivitaminernas innehållsförteckning verkar de inte innehålla selen heller. Ska köpa hem en burk idag och se om det kan hjälpa att ge henne av den.

Tack för råd! Det känns väldigt ledsamt, det är en himla trevlig höna.
 
Mjölmaskar (är det samma som mjölkbaggslarver?) äter hon med god aptit och hon åt även lite krossat korn nu i morse. Jag lade på lite extra mjölmaskar i skålen i morse, ska se om de är borta när jag kommer hem ikväll. Selen har hon inte fått separat, och nu när jag kollar multivitaminernas innehållsförteckning verkar de inte innehålla selen heller. Ska köpa hem en burk idag och se om det kan hjälpa att ge henne av den.

Tack för råd! Det känns väldigt ledsamt, det är en himla trevlig höna.

Jag tror inte det spelar någon roll egentligen vilken sort det är eller om det är samma. Animaliskt protein tror jag egentligen är det viktiga. Jag skulle ge köttfärs om jag inte hade larver/maskar, även om man inte får.
Hönans vård är viktigast liksom.
 
Jag har ett mindre problem som jag tror eventuellt kommer att lösa sig men är lite orolig.

För två år sedan fick många av mina kläckta ungtuppar i olika kullar och olika raser något problem som vi aldrig riktigt identifierade. De ramlade bakåt på haserna, blev vingliga och fick så småningom avlivas (ca 3 st). Efter det vara det någon som vi räddade med hjälp av vitaminer......tror vi. Ej marek.

Förra året fanns det inga sådana sådana tendenser alls.

Nu, helt plötsligt, har vi fått en tupp som har liknande även om det inte är lika illa, än. Det är en stooor wyandottetupp ca 3 månader. Han har varit stor sedan han var några veckor gammal och min fundering är om han har växt för snabbt. Tror ni det? Han vill gärna lägga sig och äta och dricka och går bara korta sträckor. Kvällarna är sämre än mornarna när han fått vila.
De har i perioder fått fri tillgång på foder och vi har ju kalkoner i samma kull vilka kräver annat foder men förra året tyckte vi att även hönskycklingarna gick bättre på kalkonstart än kycklingstart. Av kycklingstarten fick de änglavingar men inte av kalkonstart.
För alla de andra 12 (11 hönor och 1 tupp) vekar det gå väldigt bra och inga konstigt händer med den tuppen men den är av mindre ras (maran).

Nu har vi begränsat maten igen så får vi se om han växer ikapp sig, om det nu är det. Vitaminer får de. Han är både snygg och snäll så det vore synd om det inte gick vägen.
Jag hade en sådan i vintras, tror jag nämnde honom här och fick tips om vitaminer. Trattade i honom vitaminer och han blev bättre några dagar sedan blev det sämre igen. Jag fick ta bort honom.
Precis som din så växte han mycket snabbare än normalt för rasen och jag tror att det är orsaken. Kanske hade det gått att undvika om han fått exakt rätt förutsättningar för sin kropp men det vet jag ju inte och kan inte se sådan specialbehandling som något som främjar rasen.
 
Mjölmaskar (är det samma som mjölkbaggslarver?) äter hon med god aptit och hon åt även lite krossat korn nu i morse. Jag lade på lite extra mjölmaskar i skålen i morse, ska se om de är borta när jag kommer hem ikväll. Selen har hon inte fått separat, och nu när jag kollar multivitaminernas innehållsförteckning verkar de inte innehålla selen heller. Ska köpa hem en burk idag och se om det kan hjälpa att ge henne av den.

Tack för råd! Det känns väldigt ledsamt, det är en himla trevlig höna.

Köp flytande selen som du kan ge direkt om det behövs, det ska tydligen funka väldigt bra med småsjuka höns. Jag har både multivitamin och selen som jag ger i dricksvattnet en eller två gånger i veckan.
 
Köp flytande selen som du kan ge direkt om det behövs, det ska tydligen funka väldigt bra med småsjuka höns. Jag har både multivitamin och selen som jag ger i dricksvattnet en eller två gånger i veckan.

Kommer nog bara hinna förbi granngården idag, de verkar bara ha selen på burk? Kanske kan man blanda ut det i lite vatten och ge i spruta i näbben också? 🤔
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 296
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 286
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp