Hönstråden II

Kommer nog bara hinna förbi granngården idag, de verkar bara ha selen på burk? Kanske kan man blanda ut det i lite vatten och ge i spruta i näbben också? 🤔

Hm, är du säker? Jag köper flytande på Granngården! De har alltid flytande inne av både selen och multivitamin de gånger jag varit inne. Men en burk är ju bättre än inget, förstås!
 
Hm, är du säker? Jag köper flytande på Granngården! De har alltid flytande inne av både selen och multivitamin de gånger jag varit inne. Men en burk är ju bättre än inget, förstås!

Ah, nu ser jag ju att det finns! Såg bara burken innan när jag kollade på nätet. Toppen, då ska jag köpa en sådan idag, tack!
 
Jag hade en sådan i vintras, tror jag nämnde honom här och fick tips om vitaminer. Trattade i honom vitaminer och han blev bättre några dagar sedan blev det sämre igen. Jag fick ta bort honom.
Precis som din så växte han mycket snabbare än normalt för rasen och jag tror att det är orsaken. Kanske hade det gått att undvika om han fått exakt rätt förutsättningar för sin kropp men det vet jag ju inte och kan inte se sådan specialbehandling som något som främjar rasen.

Just i detta fall är det ju troligt att han blivit sådan av anledningen att jag givit kalkonstart istället för kycklingstart OCH fri tillgång.
Går ju kanske inte att skylla just denna individ för att vara av sådan ras även om det nog är troligare att just dessa kan bli så än de små raserna.

Jag kan ju ändå inte ha fri tillgång på några av mina kycklingar, kalkoner, ankor och gäss för de får änglavingar då. Det är något jag gör...........
 
Igår var det sorg här. När jag kom till stallet på morgonen och skulle öppna åt hönsen så låg min store gule tupp död på golvet. Jag har inte sett något uppenbart och jag har petat på honom rätt mycket då han är trevlig. Såhär i backspegeln har han nog varit sjuk en period eftersom han varit en anings lite lägre än vanligt men jag kopplade ihop det med att jag gjorde om rangordningen genom att nacka stortuppen. Han har inte magrat av eller så utan bara varit något lite mer tillbakadragen i sitt sätt. Tyvärr var han en av de viktigaste ur ett avelsperspektiv eftersom han är den enda tupp jag vet är avkomma till en tupp jag köpte in då jag fick en känsla av att genbasen blivit för smal. Jag började min flock från 1 tupp och 2 hönor 2008 (?) och den inköpte tuppen är det enda tillskottet som kommit in.
Slängde en höna på 11 ägg och hoppas hoppas att han har haft krafter att tillverka bebisar så att jag får avkomma från honom.
Håll gärna ett par tummar för den där kullen samt att den nye stortuppen lugnar ner sig. Han verkade lugnare igår men jag tror de allesammans var lite undrande över det som hänt
 
Selen inköpt och duttat i vattnet! Så svårt att dosera det där tycker jag...

Min lilla höna verkade i alla fall lite piggare nu på kvällen och hade ätit upp mjölmaskarna jag lade i foderskålen i morse :) jag lyfte ut henne en stund så hon fick röra lite på sig och då gick hon fint och kändes pigg, så kanske kan det bli bra ändå! Fortfarande lite rosslig i andningen, men bättre än igår.
 
På tuppfronten intet nytt här hemma. Inte värre, inte bättre.

En kalkonhönorna är lite hängig. Ibland kan de bli det när tuppen är på dem lite väl mycket men det oroar mig en del ändå. Hon vill inte äta och har inte hunnit ”vila upp sig” till morgonen. Kanske är det allvarligare än jag tror.

Gåsmamman har lyckats kläcka fram 2 av de 3 äggen vi lade under henne för några dagar sedan. Hoppa på det tredje också men tvivlar. Men det är verkligen jätteroligt att det gått vägen. Nu hoppas jag bara att hon och andra honan är tuffa nog att hålla de andra borta. Vill helst inte avgränsa dem utan hoppas på ett bra försvar.
 
På tuppfronten intet nytt här hemma. Inte värre, inte bättre.

En kalkonhönorna är lite hängig. Ibland kan de bli det när tuppen är på dem lite väl mycket men det oroar mig en del ändå. Hon vill inte äta och har inte hunnit ”vila upp sig” till morgonen. Kanske är det allvarligare än jag tror.

Gåsmamman har lyckats kläcka fram 2 av de 3 äggen vi lade under henne för några dagar sedan. Hoppa på det tredje också men tvivlar. Men det är verkligen jätteroligt att det gått vägen. Nu hoppas jag bara att hon och andra honan är tuffa nog att hålla de andra borta. Vill helst inte avgränsa dem utan hoppas på ett bra försvar.
Vad kul med gässlingar
 
Vad kul med gässlingar

Ja, och helt bedårande av det jag får se, hon är tämligen snäll mot mig och de är helt obesläktade med de jag redan har så jag hoppas att de klarar sig och inte får utstå bråk från de andra (ankor och kalkoner).
Om det inte skulle gå vägen har jag åtta stycken i kläckaren också helt obesläktade med både de jag redan har och gässlingarna. De är dock en vecka efter dessa så det går inte att sätta ut dessa också, tyvärr.
 
Tycker ett par av hönorna sett kala ut men tänkt att det nog är ruggning liksom. Men det blir liksom inte bättre, och när jag lyfte upp två av dom idag såg jag att huden är irriterad och dunet liksom brutet, som att någon tagit sig en tugga. Vad i hela? Fjäderätare har vi ju men det ger ju inte samma effekt, ser verkligen ut som att något tagit en sax och liksom klippt rakt över fjäderpennorna? Nån som känner igen?

Gud så trött jag blir. April månad har verkligen bjudit på motgångar.
 
Tycker ett par av hönorna sett kala ut men tänkt att det nog är ruggning liksom. Men det blir liksom inte bättre, och när jag lyfte upp två av dom idag såg jag att huden är irriterad och dunet liksom brutet, som att någon tagit sig en tugga. Vad i hela? Fjäderätare har vi ju men det ger ju inte samma effekt, ser verkligen ut som att något tagit en sax och liksom klippt rakt över fjäderpennorna? Nån som känner igen?

Gud så trött jag blir. April månad har verkligen bjudit på motgångar.
Var sitter det? 'Avätna' fjädrar kan de få vid gruff men även av fjäderätning men i set senare fallet brukar de rycka hela fjädrar från varandra.
 
Nu har jag bokat avelsägg, 10 st. Och hittat nya hem till våra orpar. Känner mig lite elak mot dom, men bara dom får sina behov tillgodosedda så saknar de nog inte mig. Hoppas jag :p.

Om två veckor kommer äggen. Dvärg-orpington. Eftersom jag älskar rasen men inte är intresserad av slakt för kött. Finns absolut bättre för ägg, men vi gör inte av med såna mängder ändå.
 
Hönapöna is still going strong även om hon inte låter så rolig i andningen. Lyfte ut henne häromdagen och då både åt hon och balade sig, innan hon snabbt ville tillbaka till äggen igen. 21 dagar på onsdag! Hoppas att hon blir lite piggare när hon kommer upp och rör på sig, det verkar göra henne gott.
 
Min kalkon förbryllar mig fortfarande. Hon är piggare, har druckit hela tiden men vill helst inte äta. Verkar inte mager, har bara varit hängig.

Hon har fått bo själv ett tag, först i utegården vi har över men det var lite kallt och sedan i stallet i egen box men i andra boxar är det andra kalkoner och kycklingar, dock med stort mellanrum för säkerhets skull. Så sällskap har hon.

Jag vet inte om jag vågar släppa ut henne till ankor och tupp igen.....än. Kalkoner är ju dock lite känsligare när det gäller separation verkar det som.
Hönor tar tillfället i akt och äter som galningar och vilar upp sig (om de inte är extremt sjuka), känns det som, medan kalkoner blir rastlösa och lite stressade.
 
Vår bedrövligt dåliga ruvhöna fick ju till sist en liten stackare. Den hade det lite tufft ut och det tog lite tid, men väl ute var den pigg och glad. Hon verkade ta god hand om den lilla och eftersom hon inte fick fler valde vi att ge henne de som kläcktes några dagar tidigare i kläckare. Hon blev överförtjust och adopterade dom gladeligen. Mycket mån om de små. Tyvärr verkar det varit något fel på den lille hon fick själv då vi hittade den död i morse. Den var lite trött igår men ändå med. Den låg död under henne, så den lär inte hamnat utanför och frusit. Utan jag tror helt enkelt att den var lite svag tyvärr... men det är lika sorgligt varje gång. Upplevelsen är dock att hon inte gjort något fel, hon verkar ta mycket god hand om de adopterade. Så det var nog mest otur! :cry:

Nu längtar jag till någon av de mer vana hönorna vill ruva. Rena fröjden när de vill ruva och ta hand om kycklingar :love:
 
Undrar om jag vågar sätta in gässlingarna som kommer i helgen till de två som redan finns därute? Vad tror ni? Har någon annan än @Miiikaela_ testat? Nu är ju detta gäss och inte höns men kanske kan det gå ändå?

Erfarenheter?
 
Undrar om jag vågar sätta in gässlingarna som kommer i helgen till de två som redan finns därute? Vad tror ni? Har någon annan än @Miiikaela_ testat? Nu är ju detta gäss och inte höns men kanske kan det gå ändå?

Erfarenheter?
Har ju ingen erfarenhet av gäss alls. Endast höns. Vi har gjort det ett par gånger. Men då framförallt när mamma-höna haft något ägg kvar som inte verkar bli något. Men vi har en höna som skulle adoptera allt om hon fick chansen 🙈 våra har varit max 1-1,5 v gamla när vi stoppat in dom till en höna utan ungar eller till en med någon enstaka. Sen har vi noga övervakat. Det har fungerat varje gång hittills men med lite olika metoder!

Hoppas någon annan kanske har mer erfarenhet :)
 
Har ju ingen erfarenhet av gäss alls. Endast höns. Vi har gjort det ett par gånger. Men då framförallt när mamma-höna haft något ägg kvar som inte verkar bli något. Men vi har en höna som skulle adoptera allt om hon fick chansen 🙈 våra har varit max 1-1,5 v gamla när vi stoppat in dom till en höna utan ungar eller till en med någon enstaka. Sen har vi noga övervakat. Det har fungerat varje gång hittills men med lite olika metoder!

Hoppas någon annan kanske har mer erfarenhet :)

Intressant! Jag hoppas fler Kan svara Också.

Dessa två gässhonor jobbar ju ihop så det är lätt att tolka det som att några till inte skulle bekomma den som inte ruvat iallafall. Tänker att hon ju ändå inte ”äger” barnen så om det är fler som inte är hennes spelar ingen roll.
Den som ruvat är jag nog mest orolig för men känner att det kanske bara är att testa.
 
Undrar om jag vågar sätta in gässlingarna som kommer i helgen till de två som redan finns därute? Vad tror ni? Har någon annan än @Miiikaela_ testat? Nu är ju detta gäss och inte höns men kanske kan det gå ändå?

Erfarenheter?

Jag har bara erfarenhet av höns, men det har varit förvånansvärt enkelt. Dock har jag alltid stoppat in de när det är mörkt ute, vid sovdags, och ställt klockan tidigt. (med viss risk för att det kan gå illa till)
Jag tänker att det är naturligt för dem att inte alla kläcks samtidigt, utan att det kan skilja upptill en vecka mellan ungarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 296
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp