Hönstråden II

Visa bifogad fil 72361
En hel hög med ruggiga kycklingar nu. Tror tyvärr på minst 3-4 tuppar (av 9 :( ). Dom är rödare, grövre ben och muppar sig mot varandra redan nu.

Du ska vara glad att det ”bara” är runt 3-4 tuppar. Man ska alltid räkna med 50% och det är inte sällan de procenten ligger på fel sida när det är ojämnt antal.

Sedan kan man få en positiv överraskning (första gången på tre år och ca 20 kläck) så blir det 2 tuppar på 13 kläckta. Det är väldigt, väldigt ovanligt Skulle jag säga.
 
Du ska vara glad att det ”bara” är runt 3-4 tuppar. Man ska alltid räkna med 50% och det är inte sällan de procenten ligger på fel sida när det är ojämnt antal.

Sedan kan man få en positiv överraskning (första gången på tre år och ca 20 kläck) så blir det 2 tuppar på 13 kläckta. Det är väldigt, väldigt ovanligt Skulle jag säga.
Jo jag vet, men hade ändå hoppats liksom :p.
 
:D:love:
höna7.jpg
 
Jag har ruttnat totalt på hur det funkar i stallet så jag måste byta stallplats och det blir nog svårt att hitta ett ställe som glatt tar emot en flock höns :(
Vad tråkigt att höra!
Ja, trivs du inte så flytta, men förstår att det känns tufft. :(
 
Jag verkar ha ett marek-utbrott :( Hade en kyckling med typiska tecken som jag gett extra vitaminer osv men som ändå blev sämre, som jag tog bort igår (låg med ett ben fram/ett ben bam, en hängande vinge). Hade ytterligare en som hade milda symptom, som jag också tog bort igår. Hon hade börjat vingla och ena vingen börjat hänga, så det kändes lika bra att ta bort henne direkt.
Hoppas verkligen att det bara blir dessa två!

Ska egentligen hämta fasaner i veckan men är så klart inte så pepp på att sätta dem i hönshuset nu, som jag hade tänkt först. Får bygga en separat voljär till dem och sätta dem långt bort, nere i markerna i stället.
 
Hade lite flyt och hittade voljärväggar i ett bortglömt hörn i ladugården igår. Hade för mig att jag sett något liknande där ute för länge sedan och jajamen, där var de! Kvarlämnade sedan ett utsättningsförsök för typ 20 år sedan, men i förvånansvärt bra skick. Så nu känns det bättre med fasanerna, upphämtning på fredag.

Kycklingarna verkade pigga och krya i morse, inga tecken på nya insjuknanden. Hoppas det håller sig så!
 
Idag är mina höns kränkta. De får vara i hönsgården. Det har dom inte varit tvungna på säkert 1,5 månad. :laugh: jag gick dock med lien och slog lite gräs och la in åt dom, så då finns det lite att pyssla med!
 
Jag verkar ha ett marek-utbrott :( Hade en kyckling med typiska tecken som jag gett extra vitaminer osv men som ändå blev sämre, som jag tog bort igår (låg med ett ben fram/ett ben bam, en hängande vinge). Hade ytterligare en som hade milda symptom, som jag också tog bort igår. Hon hade börjat vingla och ena vingen börjat hänga, så det kändes lika bra att ta bort henne direkt.
Hoppas verkligen att det bara blir dessa två!

Ska egentligen hämta fasaner i veckan men är så klart inte så pepp på att sätta dem i hönshuset nu, som jag hade tänkt först. Får bygga en separat voljär till dem och sätta dem långt bort, nere i markerna i stället.
Jag hade ett gäng kycklingar förra året jag trodde hade marek, det var det inte då efter vitaminer och selen (viktigt att testa med selen!) så repade sig. Däremot så stannade de i växt och blev väldigt små. Så här i efterhand skulle jag nackat de som varit drabbade.
 
Jag hade ett gäng kycklingar förra året jag trodde hade marek, det var det inte då efter vitaminer och selen (viktigt att testa med selen!) så repade sig. Däremot så stannade de i växt och blev väldigt små. Så här i efterhand skulle jag nackat de som varit drabbade.

Den som var värst drabbad fick både vitaminer och selen direkt i näbben, men det gjorde ingen skillnad tyvärr :(
Man kan ju hoppas att det var brist oavsett, jag har duttat i båda preparaten i vattnet hos de andra nu, så får vi se om det kan hjälpa upp det.
Är de pigga nu, även om de är små?
 
En annan fråga.
Jag tar ju hem ett gäng fasaner i slutet av veckan som sagt. Jag har en tupp som är snart ett år gammal, som jag funderar på att släppa ihop med fasanerna, men vet inte om jag vågar pga ev marek? Kan han bära smitta utan att vara sjuk själv?
Han är tyvärr ganska mobbad av Sören, så i annat fall hade jag tänkt nacka honom i sinom tid.
 
En annan fråga.
Jag tar ju hem ett gäng fasaner i slutet av veckan som sagt. Jag har en tupp som är snart ett år gammal, som jag funderar på att släppa ihop med fasanerna, men vet inte om jag vågar pga ev marek? Kan han bära smitta utan att vara sjuk själv?
Han är tyvärr ganska mobbad av Sören, så i annat fall hade jag tänkt nacka honom i sinom tid.

Ja, de kan bära smitta utan att visa symtom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 332
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 320
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp