Hönstråden II

@Efwa tack! Det enda jag kände var nytt var putsklossor. Hur funkar de? Använder du dem alltid, eller bara på skitiga ägg?

Behöver jag anmäla att jag säljer på jordbruksverket?

(vad bra att du skrev riktpris!)

Nähä, du.....nu hittar jag dem inte heller!

Det är som en kloss i liggunderlagsmaterial med sandpapper inbyggt på fyra av sidorna, så att säga. Man kan sitta med vanligt sandpapper också men det är lite jobbigare förstås. Dessa verkar finnas lite varsomhelst men jag vet som sagt inte vilken grad det är på dem men ganska fint sandpapper.

Jag använder bara på skitiga ägg, dvs de ägg som har bajs på sig, leriga om jag inte hunnit halma eller med gula från andra ägg. I den mån det går säljer jag de rena först, som inte behöver putsas.

Ankägg putsar jag alla. Egentligen är det dumt men folk misstar oftast "vaxlagret" som är lite gulgråaktigare som skit då det är ohomogent och blir i skiftningar och repas av ankan. De kan dock också vara rejält skitiga eftersom ankor inte är så himla hygieniska överlag, klampar i egentillverkad lera och går och lägger ägg sedan.

Gåsägg gör jag som med ankägg för de har inget "vaxlager" men kan vara rejält skitiga som ankägg.
 
Förlorade min ena av två maranhönor igår. När grannen skulle stänga åt mig fattades en höna, alla andra satt redan inne så han lät det vara öppet och gick ner senare för att se om hon kommit in men fattades fortfarande och då stängde han. När jag kom hem någon timme senare var jag ute med hundarna och letade men hittade inget i mörkret, ska se om jag hittar några spår senare idag när det är ljust ute.

Vi såg bägge två vad jag tror var örn igår fm så idag får de vara inne då grannen kommer hem när det mörknat och jag något senare.

Vi har mycket oknytt ute just nu. Någon har satt en åtel några kilometer bort så det kretsar havsörnar i 20-talet här över samt vråkar och korpar som försöker eskortera bort dem. Korparna är väl de enda jag inte är rädd att de tar mina hönor.
Hönorna är nu förpassade till hönsgården trots bra med mat ute i stora hönshagen.
 
Såg två örnar idag när jag hämtade en hyrbil och stressade hem till ett möte online. Efter mitt skypemöte åkte jag till verkstan för att hämta mitt passerkort som jag glömt i bilen men först skyndade jag mig för att se om hönsen satt inne och tryckte eller om någon fler fattades. De fyra ungfåglarna lyste med sin frånvaro men jag var inte så orolig, de brukar trycka i något buskage och jag hade bråttom för att hinna innan verkstan stängde. Däremot räknade jag de vuxna fåglarna, 1, 2, 3 ... 6, 7 ... 8? Räknade igen ... 6, 7, 8? Den tredje gången, tre av de som var kvar efter räven varit framme, den nya tuppen, den fläckiga hönan, den vita ... och två maror?! 😳

Min mara som jag trodde örnen tog i måndags, som varken jag, grannen eller hundarna kunde hitta i måndags var tillbaka! :eek:

I tisdags öppnade jag inte alls för grannen skulle komma hem sent och jag likaså, igår fick de vara ute men jag räknade bara till 11 när jag stängde och idag var de 12! Hon har varit ute i minst två dygn utan att bli rävmat, jag undrar hur hon överlevt? 😍
 
Såg två örnar idag när jag hämtade en hyrbil och stressade hem till ett möte online. Efter mitt skypemöte åkte jag till verkstan för att hämta mitt passerkort som jag glömt i bilen men först skyndade jag mig för att se om hönsen satt inne och tryckte eller om någon fler fattades. De fyra ungfåglarna lyste med sin frånvaro men jag var inte så orolig, de brukar trycka i något buskage och jag hade bråttom för att hinna innan verkstan stängde. Däremot räknade jag de vuxna fåglarna, 1, 2, 3 ... 6, 7 ... 8? Räknade igen ... 6, 7, 8? Den tredje gången, tre av de som var kvar efter räven varit framme, den nya tuppen, den fläckiga hönan, den vita ... och två maror?! 😳

Min mara som jag trodde örnen tog i måndags, som varken jag, grannen eller hundarna kunde hitta i måndags var tillbaka! :eek:

I tisdags öppnade jag inte alls för grannen skulle komma hem sent och jag likaså, igår fick de vara ute men jag räknade bara till 11 när jag stängde och idag var de 12! Hon har varit ute i minst två dygn utan att bli rävmat, jag undrar hur hon överlevt? 😍
Vad skönt!

Jag stängde in mina höns ett tag för unghönsen skulle lägga sina ägg i redena.
Efter fem dagar dök mor och en (vuxen) dotter upp. :cautious:
 
Någon som har erfarenhet av mask hos höns? Hittade något som var misstänkt likt spolmask i en klutt när jag mockade häromdagen, hade inte telefonen med mig så tog ingen bild och efter det har jag inte sett några fler maskar heller 🤷‍♀️Misstänker ju att om en höna är drabbad så är antagligen resten det också?
 
Någon som har erfarenhet av mask hos höns? Hittade något som var misstänkt likt spolmask i en klutt när jag mockade häromdagen, hade inte telefonen med mig så tog ingen bild och efter det har jag inte sett några fler maskar heller 🤷‍♀️Misstänker ju att om en höna är drabbad så är antagligen resten det också?

Det ska tydligen gå utmärkt att avmaska med pumpakärnor. :)
 
Igår hade vi hök/örn-attack under tiden som jag satt i möte hemma. Typiskt. En död, två borta. Får se om de dyker upp vartefter.

I söndags tog jag mig i kragen och slaktade sex ungtuppar och en höna. Hönan rykte då hon haft ihjäl sina kycklingar vid två tillfällen, sånt beteende vill jag inte föra vidare. Nu hänger de i kylskåp i vårt produktionsrum.

En av våra fluff-Hedemora ligger på 10 ägg, en vecka kvar beräknat.
I dagsläget har vi 17 hönor och 4 tuppar.
 
Vi har totalt 26 stycken, 10 vuxna, 9 tonåringar och några kycklingar. Tre småtuppar ska slaktas så fort vi orkar. Sen har jag en tupp som är född i maj som är SÅ snygg. Men stortuppen har börjat tröttna på honom. Vi får se vad som händer när snön kommer på riktigt, än så länge är tonåringarna alltid ute. De vuxna är mer restriktiva med utevistelse vid regn :laugh: det vore inte så dumt att ha en reserv-tupp men det har inte fungerat tidigare när jag försökt. Det är lite dumt, för om min vuxna tupp skulle bli sjuk/dö så vill jag inte ta in djur utifrån och då skulle jag vara utan länge..
 
Vi har totalt 26 stycken, 10 vuxna, 9 tonåringar och några kycklingar. Tre småtuppar ska slaktas så fort vi orkar. Sen har jag en tupp som är född i maj som är SÅ snygg. Men stortuppen har börjat tröttna på honom. Vi får se vad som händer när snön kommer på riktigt, än så länge är tonåringarna alltid ute. De vuxna är mer restriktiva med utevistelse vid regn :laugh: det vore inte så dumt att ha en reserv-tupp men det har inte fungerat tidigare när jag försökt. Det är lite dumt, för om min vuxna tupp skulle bli sjuk/dö så vill jag inte ta in djur utifrån och då skulle jag vara utan länge..

Här åker bråkande tuppar bort, man ska kunna vara flera helt enkelt. De sållar bort sig själva. Vår stortupp är en äldre, mycket klok herre som delar sin flock med andra lika kloka tuppar. Höns finns ju så det räcker och blir över, så de har sina "egna" grupper som de bildar själva.
 
Min Stort upp gick hädan härom dagen, hade det på känn, han har varit väldigt trött stundvis.
Men jag har klämt och känt på honom, utan att hitta något direkt fel på honom.
Hittade honom död med favorithönan sittande bredvid honom. 🧡

Har två ynglingar som kommer ta över är snygga maran/blomme- och aracuana/blomme- korsningar.

Gjorde en in räkningar och har haft bortfall (räv, katt osv) 7 hönor och 2 tuppar. Ev. så köper jag in ett litet gäng aracuana eller maraner.
 
Här åker bråkande tuppar bort, man ska kunna vara flera helt enkelt. De sållar bort sig själva. Vår stortupp är en äldre, mycket klok herre som delar sin flock med andra lika kloka tuppar. Höns finns ju så det räcker och blir över, så de har sina "egna" grupper som de bildar själva.
Fast det är inte ett dugg konstigt att stortuppen jagar bort dryga tonåringar? Hade jag haft ett jättestort hönshus hade det inte varit ett problem (vilket det inte är nu när de kan gå ute på dagarna), men på en begränsad yta finns det inte tillräckligt med utrymme för att de ska vilja samsas. Skulle jag ta bort varenda tupp som tycker att tonåringarna ska hålla sig på sin plats skulle jag inte haft en enda. Min tupp är fantastisk mot hönor, katter och folk. Det tycker jag är viktigast!
 
Fast det är inte ett dugg konstigt att stortuppen jagar bort dryga tonåringar? Hade jag haft ett jättestort hönshus hade det inte varit ett problem (vilket det inte är nu när de kan gå ute på dagarna), men på en begränsad yta finns det inte tillräckligt med utrymme för att de ska vilja samsas. Skulle jag ta bort varenda tupp som tycker att tonåringarna ska hålla sig på sin plats skulle jag inte haft en enda. Min tupp är fantastisk mot hönor, katter och folk. Det tycker jag är viktigast!

Givetvis ska de sättas på plats? Men om det inte fungerat med någon tupp tidigare så verkar det ju inte bara handla om att ungtupparna är lite dryga? Det var i alla fall så jag tolkade ditt inlägg. Ingen aning om vad du har tillgång till för utrymme men här går alla gemensamt.
 
Jag tycker en bra stortupp håller ynglingar på mattan utan att inbjuda till bråk i tid och otid.
Detsamma gäller ynglingar, att de tjafsar ibland får man ta, men på det stora hela ska de kunna acceptera att den andra finns.
Lite "go" måste finnas, då ser de till att försvara sina hönor.
 
Fast det är inte ett dugg konstigt att stortuppen jagar bort dryga tonåringar? Hade jag haft ett jättestort hönshus hade det inte varit ett problem (vilket det inte är nu när de kan gå ute på dagarna), men på en begränsad yta finns det inte tillräckligt med utrymme för att de ska vilja samsas. Skulle jag ta bort varenda tupp som tycker att tonåringarna ska hålla sig på sin plats skulle jag inte haft en enda. Min tupp är fantastisk mot hönor, katter och folk. Det tycker jag är viktigast!

Jag tänker samma som du men jag har ändå haft tuppar som @Fruentimber haft. Eller som jag tänker att hon kanske menar?

Jag hade en fantastisk tupp men som inte tålde andra tuppar. Han fick byta hem där han fick vara ensam tupp och det hade jag nog inte varit så rädd att föra vidare för han var fantastisk mot alla, utom just andra tuppar.

Andra har levt bredvid varandra men ändå jagat lite väl mycket när de blivit vuxna. Alla har inte heller levt upp till resten av kraven. Då har de fått ryka.

Vi får se med de jag har nu. De är båda lugna fina mot hönor och oss men den yngre får springa lite ibland men inte på samma sätt som de andra Fått göra. Han är också större än den äldre så kanske går det bra av den anledningen. Det får tiden utvisa.
 
Givetvis ska de sättas på plats? Men om det inte fungerat med någon tupp tidigare så verkar det ju inte bara handla om att ungtupparna är lite dryga? Det var i alla fall så jag tolkade ditt inlägg. Ingen aning om vad du har tillgång till för utrymme men här går alla gemensamt.

Jag tycker en bra stortupp håller ynglingar på mattan utan att inbjuda till bråk i tid och otid.
Detsamma gäller ynglingar, att de tjafsar ibland får man ta, men på det stora hela ska de kunna acceptera att den andra finns.
Lite "go" måste finnas, då ser de till att försvara sina hönor.
Jag har bytt tupp två år i rad av andra anledningar, så jag tycker att det här är normalt beteende utifrån mina erfarenheter. Den stora tuppen tycker nog att utrymmet i enbart hönshuset är för trångt för mer än en tupp, vilket också känns rimligt, det är byggt för en mindre flock än jag har nu (det är fortfarande enormt gott om plats enligt lagstiftningen, men jag vill ha runt 1 djur/m2).
 
Jag har bytt tupp två år i rad av andra anledningar, så jag tycker att det här är normalt beteende utifrån mina erfarenheter. Den stora tuppen tycker nog att utrymmet i enbart hönshuset är för trångt för mer än en tupp, vilket också känns rimligt, det är byggt för en mindre flock än jag har nu (det är fortfarande enormt gott om plats enligt lagstiftningen, men jag vill ha runt 1 djur/m2).
Man får ju ta bort tuppar av vilken anledning man vill, jag plockar bort tuppar jag anser "fula".
Jag har ju oftast minst två raser och vill ha en tupp till varje, höns delar ju gärna upp sig efter ras/färg om de kan, sålänge de har plats eliminerar man mycket onödigt tjafs. (precis som du säger)
 
Gullefjun kommer nog få flytta till grannens gryta, tre gånger nu när jag släppt ut dem har han gjort ansats till att attackera mig. Visst kan jag tycka det är bra att han vaktar hönsen, men han ska göra det utan att anfalla folk. :mad:
Helt rätt tycker jag. Vi gjorde så med vår tupp förut. Dessutom en ras som är känd för att vara snäll.

En av våra ynglingar nu har studsat mot min fot ett par gånger när jag kommit med mat. Han kommer inte vara den vi spar, om vi säger så.
 
Helt rätt tycker jag. Vi gjorde så med vår tupp förut. Dessutom en ras som är känd för att vara snäll.

En av våra ynglingar nu har studsat mot min fot ett par gånger när jag kommit med mat. Han kommer inte vara den vi spar, om vi säger så.
Ja, jag har gjort det tidigare, jag vill inte ha en sån tupp som far till några kycklingar. Alla mina tuppar som räven tog i år var så snälla och fina Elvis var så mån om sina flickor, kurtiserade, kraftsade fram mat och såg efter dem, samma sak med sönerna. :cry:

Gullefjun är inte så gullig längre. De tuppar jag haft med mörka ögon har varit snälla, de med ljusa har varit argsinta. :cautious:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 296
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 285
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp