Hönstråden II

Kaniner?
Nackdelen med höns är ju allt damm.

Hur stor avdelningen, får du plats med några får under vintern där? Det rekommenderas att ha får inne under vintern för att de inte ska få problem med mask.

Jag har liknande som du, men fler boxar, jag tänker ha baggar där i framtiden och funderar på att sätta plexiglas (eller något billigare) på den sidan mot de andra boxarna.

Kaniner rekommenderas inte att ha i samma utrymme som höns pga dammet, tyvärr. Får får inte (höhö) plats alls, tyvärr. Så pass stort är det inte, det är ingen "box" utan ett ganska långsmalt utrymme på kanske 5x1,20 meter.
 
Kaniner rekommenderas inte att ha i samma utrymme som höns pga dammet, tyvärr. Får får inte (höhö) plats alls, tyvärr. Så pass stort är det inte, det är ingen "box" utan ett ganska långsmalt utrymme på kanske 5x1,20 meter.
Ett gäng gäss kanske? Tycker de är sjukt charmiga och blir tama, de låter ju däremot en hel del.
 
@AraSlei
Jag har ett gäng fasaner som bor i utkanten av min trädgård och för att vara Skåne har det varit rätt många nätter och dagar med precis under nollan.
Det slog mig idag att det kanske inte är helt fel att fodra dem under vintern.
Hur vill de ha foderautomaten? Bredvid en buske, i en buske? Vad är lämpligt att ge? (jag tänker fodra med säd)
Är det någon särskild automat som är smart att köpa?
Jag har även en remsa runt trädgården, knappt 6 m bred 50 m lång där jag har möjlighet att så in, jag har sett att det finns särskilda "viltblandningar" eller är det overkill? Där växer lite allt möjligt och fåren betar ner det ett par gånger över sommaren.
 
Vi har tittat länge efter ölandsgäss men det verkar svårt att få tag på. :down:
Vad tråkigt, själv är jag väldigt sugen på Sebastopol gäss, har däremot noll koll på var man kan få tag på dem i Sverige.
Populära i Nordamerika bland de som håller på med homesteading. Lite mindre och tystare fåglar.
 
Vad tråkigt, själv är jag väldigt sugen på Sebastopol gäss, har däremot noll koll på var man kan få tag på dem i Sverige.
Populära i Nordamerika bland de som håller på med homesteading. Lite mindre och tystare fåglar.

Var tvungen att googla, jösses vilken speciell ras! :laugh:
 
Ett gäng gäss kanske? Tycker de är sjukt charmiga och blir tama, de låter ju däremot en hel del.

Jag älskar gäss!! De är verkligen charmiga. Tama vet jag inte riktigt om jag tycker de blir.
Mina var väldigt tama när de var små men de är garanterat inte det längre.
Så fort man går lite mot de går de undan väldigt kränkta och ljudliga. Mycket ljud och mycket drama, liksom.
Men jäklar vad kul de är!

Myskankor är tamare, upplever jag. De får man putta undan med fötterna när man ska in och de är inte flyktbenägna. Inte för att de vill bli klappade eller upplockade. De är tysta förutom något sorts kvitter och väsande men inte mot dig.
De föder upp många ungar själva om man är intresserad av slakt.
 
Alltså, höns är verkligen världens bästa djur! Vi skaffade vår första lilla flock förra sommaren (jag och min syster. Vi bor grannar och har hönsgården mitt på tomtgränsen :D) bestående av åtta hedemorakycklingar som visade sig bli två tuppar och sex hönor. I somras ruvade tre av hönorna fram sammanlagt elva kycklingar, sju hedemoror och fyra någon oklar blandning från gröna ägg vi köpte. De ser väldigt mycket ut som faveroller, men uppenbarligen är det ju något annat också, eftersom äggen var gröna. Av hedemororna blev fem hönor och två tuppar, blandningarna (tyvärr) en höna och tre tuppar. För några veckor sedan slaktade vi våra gamla hedemoratuppar, samt en av årets hedemoratuppar och två av blandningarna. Plus att vi köpte tre vuxna silverudds blå-hönor. Så nu består flocken av två tuppar och fjorton hönor.

Efter att jag sålde min häst i somras har jag gått all in för hönor :D Så nu under våren kommer det att byggas ett nytt (lyx-)boende för hönorna i en del av min systers verkstad. Sen får vi se hur vi utökar flocken. Vill ha mer olika äggfärger, såklart. Det är så roligt nu när vi har lite olika färger iom silveruddarna! Och blandishönan värpte sitt första ägg nu i veckan. Såg på alla sätt ut som en oliv och vägde åtta gram. Hedemoraunghönorna har också börjat värpa och idag sattes nytt äggrekort med sju ägg! Så himla roligt med hönor!!
 
Blödande kam, hur hjälper man på bästa sätt?

Vår stortupp verkar ha problem med kammen. Flera gånger nu när jag varit till hönshuset så har det sett ut som Stockholms blodbad där inne. Första gången trodde jag att de hade haft ihjäl något, typ en råtta, men så insåg jag att det är sår på stortuppens kam som är bekymret. Verkar svårläkt, då det blir blodbad om och om igen. Jag har försiktigt gjort rent med ljummet vatten och haft på blåspray vid nått tillfälle, men det var lite för stor risk att han skulle få det i ögonen så det hoppar jag över att göra igen. De är ju väldigt lättblödande de där kammarna, tycker så synd om honom. :(
 
Blödande kam, hur hjälper man på bästa sätt?

Vår stortupp verkar ha problem med kammen. Flera gånger nu när jag varit till hönshuset så har det sett ut som Stockholms blodbad där inne. Första gången trodde jag att de hade haft ihjäl något, typ en råtta, men så insåg jag att det är sår på stortuppens kam som är bekymret. Verkar svårläkt, då det blir blodbad om och om igen. Jag har försiktigt gjort rent med ljummet vatten och haft på blåspray vid nått tillfälle, men det var lite för stor risk att han skulle få det i ögonen så det hoppar jag över att göra igen. De är ju väldigt lättblödande de där kammarna, tycker så synd om honom. :(
Jag hade haft tuppen för sig tills det har läkt helt.
Blod triggar höns väldigt mycket.
 
Jag hade haft tuppen för sig tills det har läkt helt.
Blod triggar höns väldigt mycket.

Jag har inte upplevt att de triggas av det. De är inte på honom alls, eller på blodfläckarna som blir (och då snackar vi rejäla pölar på väggar/golv). Han skrapar lätt upp såren/såret igen om han kommer emot putsnätet, eller när han ska hoppa ner från högsta pinnen (han är sjukt osmidig...).
 
Jag har inte upplevt att de triggas av det. De är inte på honom alls, eller på blodfläckarna som blir (och då snackar vi rejäla pölar på väggar/golv). Han skrapar lätt upp såren/såret igen om han kommer emot putsnätet, eller när han ska hoppa ner från högsta pinnen (han är sjukt osmidig...).

Finns det inte sådan där ”plastspray” för sår? Det fanns förr under 80-talet iallafall. Istället för plåster var det tänkt. Givetvis var det inte lika skyddande men det ger ju iallafall lite mer skydd än inget, tänker jag.

Jag har dock för mig att det svider som tusan när man sprayar på det.
 
Finns det inte sådan där ”plastspray” för sår? Det fanns förr under 80-talet iallafall. Istället för plåster var det tänkt. Givetvis var det inte lika skyddande men det ger ju iallafall lite mer skydd än inget, tänker jag.

Jag har dock för mig att det svider som tusan när man sprayar på det.
Det svider inte längre! Eller det har det inte gjort på mig och jag har inte märkt det på hästarna, bra idé.
 
Har ni också färre råttor i år. eller är det alla mina seriemord från förra vintern som till sist gav effekt här? Eller att strykarkatterna som ibland rör sig i området skulle lyckas skrämma bort dem? För ett år sedan såg jag de eländiga råttorna alldeles för ofta i hönshuset, fastän jag bara hade öppet för maten på dagarna. Många gånger höll de ändå på och sätta i sig av hönsens mat när jag kom ut mitt på dagen. En del tog sig in i stallet också för att leta kraftfoderrester eller annat godis där. :yuck:

Nu såg jag någon enstaka tidigt på säsongen men - peppar peppar, ta i trä - inget spår alls på flera veckor. Och den enda som fastnat i en gillrad råttfälla är en liten mus.
 
Har ni också färre råttor i år. eller är det alla mina seriemord från förra vintern som till sist gav effekt här? Eller att strykarkatterna som ibland rör sig i området skulle lyckas skrämma bort dem? För ett år sedan såg jag de eländiga råttorna alldeles för ofta i hönshuset, fastän jag bara hade öppet för maten på dagarna. Många gånger höll de ändå på och sätta i sig av hönsens mat när jag kom ut mitt på dagen. En del tog sig in i stallet också för att leta kraftfoderrester eller annat godis där. :yuck:

Nu såg jag någon enstaka tidigt på säsongen men - peppar peppar, ta i trä - inget spår alls på flera veckor. Och den enda som fastnat i en gillrad råttfälla är en liten mus.
Ja, jag har färre men det beror nog även på att jag lyckats stängs bättre för dem för tidigare såg jag i snön vid nätet runt tomten att det var mycket spår efter råttor. Tack och lov hör jag inga inne i huset heller och har bara sett spår av möss inne + en som slank undan katterna.
 
Har ni också färre råttor i år. eller är det alla mina seriemord från förra vintern som till sist gav effekt här? Eller att strykarkatterna som ibland rör sig i området skulle lyckas skrämma bort dem? För ett år sedan såg jag de eländiga råttorna alldeles för ofta i hönshuset, fastän jag bara hade öppet för maten på dagarna. Många gånger höll de ändå på och sätta i sig av hönsens mat när jag kom ut mitt på dagen. En del tog sig in i stallet också för att leta kraftfoderrester eller annat godis där. :yuck:

Nu såg jag någon enstaka tidigt på säsongen men - peppar peppar, ta i trä - inget spår alls på flera veckor. Och den enda som fastnat i en gillrad råttfälla är en liten mus.
Jag har också reagerat på att här är mindre råttor i år. Brukar se nya råtthål varje höst/vinter och kontakta Anticimex, men har inte behövt det denna säsongen (än iaf 😅).
 
received_1794711820713723.jpeg


Råtta? Eller vad tror ni?

(hos mamma)
 
Börjar tro våra höns haft ihjäl sin inneboende (mus). Har inte sett de två mössen på några dagar och idag när jag fixade så hittade jag en konstig stor tuss av korthårig päls.

Upptäckte också att ena orpen har kalkben. Hon har även löss, som jag behandlade mot så nu ska jag läsa på hur man behandlar kalkben med. Första av våra som haft det, vi har varit rätt förskonade hittills.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 328
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 305
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp