Hönstråden II

Woho, hönan jag behandlade med olja mot lössen för en vecka sen har inga löss kvar :bump: . I så fall så få att jag inte hann se. Hade på lite till för säkerhets skull.
I helgen ska sambon få hjälpa mig fånga hönor så kör vi en genomgång på alla. Inklusive ben.
Nyfiken, vad för olja, och hur gör du? Aldrig hört talas om detta, så alla tips är bra!
 
Ingen av er som har bild på era sittpinnar med bajsbräda undertill?
Funderar på att antingen bygga som ett bord med formplyfa och två upphöjda sittpinnar, eller på någotvis hänga upp den, men jag har svårt att föreställa mig hur jag ska lyckas med att få det rakt.
 
2140DE6D-294A-422E-8920-6293A2EEC744.jpeg
 
Vi har nyss tagit bort den. Trots att den sluttade så blev den för djup så man fick luta sig över skiten för att ta bort presenningen som vi tömde och tvättade.

Jag har också haft presenning som hängt under som en bår som hakades av. Den var egentligen bättre.
 
Ingen av er som har bild på era sittpinnar med bajsbräda undertill?
Funderar på att antingen bygga som ett bord med formplyfa och två upphöjda sittpinnar, eller på någotvis hänga upp den, men jag har svårt att föreställa mig hur jag ska lyckas med att få det rakt.
20210906_111643.jpg

Det vita pulvret är kiselgur så ser lite konstigt ut men 😅 Obs att bilden är tagen i värsta ruggningsperioden och att jag inte hade städat golvet än när bilden togs.
 
@Efwa @McFlurry tack!

Jag är så irriterad över att det inte går att fästa i väggarna, tidigare har jag haft som dig @Efwa men jag tyckte också det funkade så där med preseningen. Fördelen var att skivorna undertill var avtagbara så att de gick att plocka ut vid storstädning.

Nu tänker jag ha det mer som @McFlurry fast med mindre lutning, men jag vill kunna skrapa av ett par gånger i veckan och ha ett sandbada undertill. Vad har du "listen" till?
 
@Efwa @McFlurry tack!

Jag är så irriterad över att det inte går att fästa i väggarna, tidigare har jag haft som dig @Efwa men jag tyckte också det funkade så där med preseningen. Fördelen var att skivorna undertill var avtagbara så att de gick att plocka ut vid storstädning.

Nu tänker jag ha det mer som @McFlurry fast med mindre lutning, men jag vill kunna skrapa av ett par gånger i veckan och ha ett sandbada undertill. Vad har du "listen" till?
De samlar upp bajs 😁 Dels trillar en del ner direkt från hönsen. Men framförallt är det smidigt sen när jag städar för då går jag först och skrapar så att allt bajs ligger nere vid brädorna. Sen kör jag in skottkärran under och kan då lyfta en bräddel åt gången så att i princip allt bajs hamnar direkt i kärran. Funkar väldigt bra 🙂
 
IMG_20211211_124706.jpg

Såhär har jag gjort. Bajsbrädorna går att plocka ut så de är enkla att skura rena någon gång per år. Det blir dock en liten springa mot väggen där en del bajs smiter förbi.
 
Jag har läst någonstans hur stor snäckskal man bör tillsätta till ett helfoder som saknar snäckskal, men jag hittar inte informationen nu. Någon som har koll?
 
Jag ger tillbaks alla skal. Dock krossar jag dem inte direkt, utan de får dem som de är i burken för hönsrester, så att säga. Vissa är i halvor, andra i lite mindre bitar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 328
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 308
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp