Hönstråden II

Hur har ni det?
Gör ni något extra under nyårsnatten?

Vi kommer vara inne i byggnaden med hästarna bredvid, ha tänt och spela musik.
Det är en glipa på ett par decimeter för luftcirkulationens skull så vi kommer garanterat störa hönsen.
Jag tycker dem brukar ta det med ro. 🚣
 
Hur har ni det?
Gör ni något extra under nyårsnatten?

Vi kommer vara inne i byggnaden med hästarna bredvid, ha tänt och spela musik.
Det är en glipa på ett par decimeter för luftcirkulationens skull så vi kommer garanterat störa hönsen.
Jag tycker dem brukar ta det med ro. 🚣
Inga grannar ska skjuta raketer så vi ska inte göra något speciellt. Har aldrig varit några problem tidigare.

Mina höns har lagt drygt 1200 ägg i år och vi har ätit nästan alla själv på två personer 😂
 
Inga grannar ska skjuta raketer så vi ska inte göra något speciellt. Har aldrig varit några problem tidigare.

Mina höns har lagt drygt 1200 ägg i år och vi har ätit nästan alla själv på två personer 😂
Wow!!!

Vad skönt, vi har en mindre stad 1 mil bort, men fan vad de smäller.
 
Våra har inte brytt sig vad vi märkt tidigare år, så vi gör inget särskilt.

Våra dvärgorpar kläckta i somras har börjat lägga ägg nu :). Små, så man får räkna två ägg på ett.
 
Använde fyra ägg idag när jag gjorde våffelsmet. Alla befruktade och alla typ mer orange än gula :love: . Hade glömt att unga höns ger ägg med så härlig färg.

Sonen var lite fundersam dock och orolig det skulle vara kycklingar i äggen. Försökte förklara det där med ruvning men tror inte han fullt förstod.
 
Jag får så mycket ägg just nu :laugh: har 13 höns totalt, varav två är tuppar. 6-9 ägg per dag, mitt i vintern, måste ju vara helt okej. Alla utom två är unghunds födda förra året, och de flesta kom igång att värpa under slutet av november, så jag antar att det tunnar ut så småningom 😊

Jag är lite sugen på att skaffa vaktlar, men undrar om jag kan ha dem ihop med hönsen? Någon som vet?
 
Jag får så mycket ägg just nu :laugh: har 13 höns totalt, varav två är tuppar. 6-9 ägg per dag, mitt i vintern, måste ju vara helt okej. Alla utom två är unghunds födda förra året, och de flesta kom igång att värpa under slutet av november, så jag antar att det tunnar ut så småningom 😊

Jag är lite sugen på att skaffa vaktlar, men undrar om jag kan ha dem ihop med hönsen? Någon som vet?
Vaktlar är alldeles för små, de blir lätt nertrampade. Jag vet ingen som har lyckats ha vaktlar och höns ihop på ett bra sätt.
Vaktlar är generellt sett mer lättstressade.

Men jag har ingen superpositiv bild av vaktlar, trots att jag har funderat på det själv ett par gånger, så någon annan har kanske ett mer "positivt" svar.
 
Jag har haft en maran som plikttroget har lagt ägg hela vintern, men igår fick jag även sussexägg. Hoppas de kommer igång med ägglägandet snart, framförallt förra årets kycklingar. 🙂
 
Jag får så mycket ägg just nu :laugh: har 13 höns totalt, varav två är tuppar. 6-9 ägg per dag, mitt i vintern, måste ju vara helt okej. Alla utom två är unghunds födda förra året, och de flesta kom igång att värpa under slutet av november, så jag antar att det tunnar ut så småningom 😊

Jag är lite sugen på att skaffa vaktlar, men undrar om jag kan ha dem ihop med hönsen? Någon som vet?
Hade vaktlar ett tag som yngre och skulle inte ha höns med vaktlarna.
Höns söker sig till trygghet när det börjar mörkna vilket ofta är in i hönshuset, vaktlar stannar upp där dom är för att ligga och trycka under natten.
Vaktelägg får du leta efter då du inte kommer få dom att värpa i reden eller liknande utan lägger än överallt på den ytan dom rör sig på.

Har själv funderat på att skaffa vaktlar igen för det är roligt djur.
Vaktlar är riktiga värpamaskiner men 1 ägg var 18 timme.
 
Jag får så mycket ägg just nu :laugh: har 13 höns totalt, varav två är tuppar. 6-9 ägg per dag, mitt i vintern, måste ju vara helt okej. Alla utom två är unghunds födda förra året, och de flesta kom igång att värpa under slutet av november, så jag antar att det tunnar ut så småningom 😊

Jag är lite sugen på att skaffa vaktlar, men undrar om jag kan ha dem ihop med hönsen? Någon som vet?

Jag har haft vaktlar. Det är fantastiskt roligt och de har ett fint, mjukt galande (hanarna). Vi hade dem i voljär med ganska lågt i tak och det i sig var ganska jobbigt. Man kunde stå rak i mitten men måste böja sig i resten av voljären.
Jag gillar när det är på marken, för deras skull. De hade små hus att gå in i men de var ute året runt men hade fyra täckande väggar i bortre delen av voljären med öppning så vi kunde gå in. Hade värmelampa för säkerhets skull men den användes aldrig. De är tåligare än höns på det viset.

Skulle inte heller ha dem med hönsen. De sitter ju, som de andra sa, inte på pinnar utan är marklevande vilket gör att de kan bli nerbajsade också om man inte fixar det.

Vi gav bort våra p.g.a att något mårddjur lyckades ta sig in och ta två av dem och som akut lösning fick grannen ta dem. Vi trodde vi rovdjurssäkrat men……

Fantastiskt med ägg och fina som Tusan. Lyxigt att kunna ge bort och de enda ägg man faktiskt får sälja till butiker som kan sälja dem Vidare. Det får man ju inte med hönsägg.

Nästa gång jag skaffar vaktlar kommer det nog bli en ordentlig bur i lite högre än midjehöjd som är lätt att rengöra och svårt för rovdjur att ta sig in. Jag kommer nog garanterat skaffa vaktlar igen. Tycker de är kul och ger ju så mycket ägg.
 
Så lustigt, jag har haft vaktlar och säger bara "ALDRIG MER!!!" Mycket konstiga djur som kan skita flera gånger sin egen vikt varje dag, och helst i mat- och vattenskålar om det går... :wtf:MYCKET elaka mot varandra när tillfälle gives, och till sist tröttnar man på att klippa 40 ägg till EN pannkakssmet.....:cautious:
Fast roligt att ha gjort det en omgång; Kläckte fram själv, och att ha 40 st små dun i händerna samtidigt är ju förstås en ljuvlig känsla... ;) Äggen väger 10 g , och de nykläckta kycklingarna väger 6 - 8 g...
IMG_5476 (427x640)WEB.jpg
 
Så lustigt, jag har haft vaktlar och säger bara "ALDRIG MER!!!" Mycket konstiga djur som kan skita flera gånger sin egen vikt varje dag, och helst i mat- och vattenskålar om det går... :wtf:MYCKET elaka mot varandra när tillfälle gives, och till sist tröttnar man på att klippa 40 ägg till EN pannkakssmet.....:cautious:
Fast roligt att ha gjort det en omgång; Kläckte fram själv, och att ha 40 st små dun i händerna samtidigt är ju förstås en ljuvlig känsla... ;) Äggen väger 10 g , och de nykläckta kycklingarna väger 6 - 8 g...
Visa bifogad fil 83435
Nej, de har aldrig lockat mig heller. Har hört att tupparna är mycket aggressiva mot varandra från en som föder upp dem för ägg och kött till restauranger. Kanske skiljer sig mellan olika sorters vaktlar?
 
Så lustigt, jag har haft vaktlar och säger bara "ALDRIG MER!!!" Mycket konstiga djur som kan skita flera gånger sin egen vikt varje dag, och helst i mat- och vattenskålar om det går... :wtf:MYCKET elaka mot varandra när tillfälle gives, och till sist tröttnar man på att klippa 40 ägg till EN pannkakssmet.....:cautious:
Fast roligt att ha gjort det en omgång; Kläckte fram själv, och att ha 40 st små dun i händerna samtidigt är ju förstås en ljuvlig känsla... ;) Äggen väger 10 g , och de nykläckta kycklingarna väger 6 - 8 g...
Visa bifogad fil 83435
Jag håller helt med, och är det enda djur som är mer självmordsbenäget än hästar.. 🙄
 
Har fått tag i en begagnad trofast-hylla med backar att ha som rede. Just nu har de en gammal kattlåda som rede.
Har ni era reden i golvnivå eller en bit upp?
Så många verkar ha en bit upp, men tänker att det är ju dumt med kycklingar som ska kläckas i vår förhoppningsvis.
 
Har fått tag i en begagnad trofast-hylla med backar att ha som rede. Just nu har de en gammal kattlåda som rede.
Har ni era reden i golvnivå eller en bit upp?
Så många verkar ha en bit upp, men tänker att det är ju dumt med kycklingar som ska kläckas i vår förhoppningsvis.

En bit upp. Flyttar ruvhönor till eget utrymme.
 
Har fått tag i en begagnad trofast-hylla med backar att ha som rede. Just nu har de en gammal kattlåda som rede.
Har ni era reden i golvnivå eller en bit upp?
Så många verkar ha en bit upp, men tänker att det är ju dumt med kycklingar som ska kläckas i vår förhoppningsvis.
Har alla reden i golvnivå. Fungerar utmärkt, får ett par kullar kycklingar varje år.
 
Jag har en avdelning i hönshuset som står tomt. Hönshuset är stort och uppdelat i två, med en gång emellan. Bara den ena har en lucka ut till hönsgården. Där huserar förstås hönsen. Emellanåt har jag haft dörrarna öppna på så vis att de kan gå mellan avdelningarna som de själva vill, men det resulterar egentligen bara i skit och spån precis överallt och ena avdelningen räcker gott. Jag är inte supersugen på att öka upp hönsantalet igen, men vad kan man mer ha i ett hönshus?

Det blir kallt om vintern, och det springer råttor i utrymmena mest hela tiden så det får ju inte vara något litet heller. Tips?
 
Jag har en avdelning i hönshuset som står tomt. Hönshuset är stort och uppdelat i två, med en gång emellan. Bara den ena har en lucka ut till hönsgården. Där huserar förstås hönsen. Emellanåt har jag haft dörrarna öppna på så vis att de kan gå mellan avdelningarna som de själva vill, men det resulterar egentligen bara i skit och spån precis överallt och ena avdelningen räcker gott. Jag är inte supersugen på att öka upp hönsantalet igen, men vad kan man mer ha i ett hönshus?

Det blir kallt om vintern, och det springer råttor i utrymmena mest hela tiden så det får ju inte vara något litet heller. Tips?
Kaniner?
Nackdelen med höns är ju allt damm.

Hur stor avdelningen, får du plats med några får under vintern där? Det rekommenderas att ha får inne under vintern för att de inte ska få problem med mask.

Jag har liknande som du, men fler boxar, jag tänker ha baggar där i framtiden och funderar på att sätta plexiglas (eller något billigare) på den sidan mot de andra boxarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 327
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 303
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp