Hönstråden II

Börjar tro våra höns haft ihjäl sin inneboende (mus). Har inte sett de två mössen på några dagar och idag när jag fixade så hittade jag en konstig stor tuss av korthårig päls.

Upptäckte också att ena orpen har kalkben. Hon har även löss, som jag behandlade mot så nu ska jag läsa på hur man behandlar kalkben med. Första av våra som haft det, vi har varit rätt förskonade hittills.
När jag hjälpte till på en ranch i USA så städade vi ut hönshuset som hade jordgolv, där var ett antal musbon med pinkies. Hönsen blev som galna och åt upp både möss och barn. :o
 
Har ni också färre råttor i år. eller är det alla mina seriemord från förra vintern som till sist gav effekt här? Eller att strykarkatterna som ibland rör sig i området skulle lyckas skrämma bort dem? För ett år sedan såg jag de eländiga råttorna alldeles för ofta i hönshuset, fastän jag bara hade öppet för maten på dagarna. Många gånger höll de ändå på och sätta i sig av hönsens mat när jag kom ut mitt på dagen. En del tog sig in i stallet också för att leta kraftfoderrester eller annat godis där. :yuck:

Nu såg jag någon enstaka tidigt på säsongen men - peppar peppar, ta i trä - inget spår alls på flera veckor. Och den enda som fastnat i en gillrad råttfälla är en liten mus.
Ja, samma här! Inga i hönshuset, ingen som har drunknat i hästarnas vattenhinkar, inga som katterna släpar in...

Konstigt! O_o
 
20211229_053917-jpg.84203


"Inga råttor"? :confused:
Vi har så det räcker och blir över, nån som vill ha? :laugh:
 

Bifogade filer

  • 20211229_053917.jpg
    20211229_053917.jpg
    343,6 KB · Visningar: 379
Såhär blev hyllan efter lite fix, förresten. Ska bara till en ramp upp för de stora orparna.

Edit: hade sopat undan spånet medan jag fixade, golvet brukar inte vara synligt annars ;).
 

Bifogade filer

  • IMG_20220116_153856_HDR.jpg
    IMG_20220116_153856_HDR.jpg
    254,2 KB · Visningar: 69
Våra stora orpar har fått fotskabb nu med. Vi ska hjälpas åt bada och behandla dom i helgen. Känns som dom måste ha dåligt immunförsvar. Först fjäderätare/löss och när jag hade på olja mot det såg jag fötterna :(.
 
Våra stora orpar har fått fotskabb nu med. Vi ska hjälpas åt bada och behandla dom i helgen. Känns som dom måste ha dåligt immunförsvar. Först fjäderätare/löss och när jag hade på olja mot det såg jag fötterna :(.
Är det något du kan förbättra?
Ventilation, ge dem vitaminer i vattnet?

Tradigt med fotskabb, jag kommer ihåg från när vi haft det på häst att det är ett elände att bli av med.
Och ibland får man allt på samma gång utan anledning.
 
Våra stora orpar har fått fotskabb nu med. Vi ska hjälpas åt bada och behandla dom i helgen. Känns som dom måste ha dåligt immunförsvar. Först fjäderätare/löss och när jag hade på olja mot det såg jag fötterna :(.
Det är som @Pilot skriver, ibland händer allt samtidigt utan anledning Och koppling till varandra.
Men, jag tänker att du kanske inte ska släppa tanken helt ändå eftersom det händer samma besättning.
 
Det är som @Pilot skriver, ibland händer allt samtidigt utan anledning Och koppling till varandra.
Men, jag tänker att du kanske inte ska släppa tanken helt ändå eftersom det händer samma besättning.
Det är bara de stora, inte dvärgarna. Dom har alltid haft fina fötter, till nu då :(.
 
Är det något du kan förbättra?
Ventilation, ge dem vitaminer i vattnet?

Tradigt med fotskabb, jag kommer ihåg från när vi haft det på häst att det är ett elände att bli av med.
Och ibland får man allt på samma gång utan anledning.
Kan prova vitaminer, har aldrig hänt på våra snart 5 år med höns att vi haft fotskabb på dom.
Multivitamin?
 
Kan prova vitaminer, har aldrig hänt på våra snart 5 år med höns att vi haft fotskabb på dom.
Multivitamin?
Ja precis, får de helfoder eller bara säd? Jag vet att GGs multivitamin inte innehåller selen, och får de bara säd behöver de få i sig det från annat håll.
 
Helfoder, är lite lat :p.
Nån som provat tenutex? Läst att vissa köper det mot kvalstren.
Jag har använt det med gott resultat mot kalken, däremot vet jag inte karensen. Vissa påstår att det är livstidskarens på kött och ägg, jag undvek att äta äggen tre veckor efter avslutat behandling och det krävdes bara två behandlingar (två dagar på raken).
Men ha engångshandskar på om du använder det och behandla alla samtidigt, även de symptomfria om du bestämmer dig för att testa.
 
Woho, hönan jag behandlade med olja mot lössen för en vecka sen har inga löss kvar :bump: . I så fall så få att jag inte hann se. Hade på lite till för säkerhets skull.
I helgen ska sambon få hjälpa mig fånga hönor så kör vi en genomgång på alla. Inklusive ben.
 
Det har varit en himla oreda i hönshuset de senaste dagarna. Jag har fyra tuppar som gått alldeles utmärkt tillsammans i nästan två år, tills nu - nu skulle tuppen högst i hierarkin slås ner, ansåg "minstingen". De andra verkar bara ha hakat på. Hittade tuppen ensam, våt och blodig i chock ute i hönsgården när jag skulle stänga häromkvällen. Förstod inte alls vad det rörde sig om innan jag tog in honom och såg honom bete sig som en strykrädd hund för att sen bli rundjagad av de andra, med minstingen först i ledet som pucklade på honom ordentligt. Tog då undan stortuppen igen, några hönor och lät dem vara i andra delen som just nu inte används. Prövade ihopsläpp igen igår, med samma resultat, men tog denna gång undan minstingen istället och peppar, peppar verkar de andra då ha lugnat ner sig. Hoppas det håller sig så. Hittade dessutom en höna död i ett rede häromdagen, så himla synd. Min bästa ohyresätare i trädgården!
 
Det har varit en himla oreda i hönshuset de senaste dagarna. Jag har fyra tuppar som gått alldeles utmärkt tillsammans i nästan två år, tills nu - nu skulle tuppen högst i hierarkin slås ner, ansåg "minstingen". De andra verkar bara ha hakat på. Hittade tuppen ensam, våt och blodig i chock ute i hönsgården när jag skulle stänga häromkvällen. Förstod inte alls vad det rörde sig om innan jag tog in honom och såg honom bete sig som en strykrädd hund för att sen bli rundjagad av de andra, med minstingen först i ledet som pucklade på honom ordentligt. Tog då undan stortuppen igen, några hönor och lät dem vara i andra delen som just nu inte används. Prövade ihopsläpp igen igår, med samma resultat, men tog denna gång undan minstingen istället och peppar, peppar verkar de andra då ha lugnat ner sig. Hoppas det håller sig så. Hittade dessutom en höna död i ett rede häromdagen, så himla synd. Min bästa ohyresätare i trädgården!
Det sägs ju att tre tuppar funkar bättre än fyra, så håller tummarna för att det funkar med tupparna nu! Och vad synd med hönan. Tycker alltid det är favorithönorna som dör plötsligt och i förtid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 399
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 353
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp