Hönstråden II

@hemlig jag sköljer oftast av äggen innan jag använder dem, men gör jag inte det så gör jag inget särskilt. Krossar det med handen 1-2 gg och lägger i skålen med matrester.
 
Hur tänker ni i sommar? Ska ni kläcka nytt? Utöka eller minska.

Vi har alltid kläckt fram lite nya raser varje år så vi får olika färger av ägg men just nu känns det ganska komplett. Vi har lite gamla höns men de får gå kvar. Jag vet inte vilka som lägger eller inte men flocken på 24 hönor och två tuppar känns riktigt harmonisk just nu.
Visst har de sina dispyter men de är få och handlar om mat.
Känns onödigt att öka eller byta när allt fungerar fint och jag känner att äggfärgsblandningen är perfekt.

Jag kommer inte kläcka fram höns annat än till slakt i år.

Gässen får ta fram egna ungar och så får även myskankorna. Hoppas det går vägen utan att jag får för mycket jobb med dem.

Jag saknar mina kalkoner och vill ha nya men jag vet inte om jag kläcker fram några i år eller nästa år.
 
Hur tänker ni i sommar? Ska ni kläcka nytt? Utöka eller minska.

Vi har alltid kläckt fram lite nya raser varje år så vi får olika färger av ägg men just nu känns det ganska komplett. Vi har lite gamla höns men de får gå kvar. Jag vet inte vilka som lägger eller inte men flocken på 24 hönor och två tuppar känns riktigt harmonisk just nu.
Visst har de sina dispyter men de är få och handlar om mat.
Känns onödigt att öka eller byta när allt fungerar fint och jag känner att äggfärgsblandningen är perfekt.

Jag kommer inte kläcka fram höns annat än till slakt i år.

Gässen får ta fram egna ungar och så får även myskankorna. Hoppas det går vägen utan att jag får för mycket jobb med dem.

Jag saknar mina kalkoner och vill ha nya men jag vet inte om jag kläcker fram några i år eller nästa år.

Har en höna som ligger på 13 ägg just nu. Jag vill få fram till kött, om det blir för mycket höns så säljer jag av några.
 
Jag ska kläcka fram, har skickat förfrågan på Hedemora och Kopparmaran, varav Hedemora är en helt ny ras men har verkligen fastnat för utseendet.
Sen vill jag köpa engelsk Aracuana och kläcka fram, förhoppningen är att pilla in det under en liggande höna och annars så startade jag min lilla kläckare.

Jag vill kläcka 30 ägg, för jag räknar med att hälften blir tuppar (minst..) och min mamma vill ha någon höna också.

Jag är inte så glad i min kläckaren då den är basic, den behöver stå i ett rum med jämn temperatur, vända äggen manuellt och kolla luftfuktighet med jämna mellanrum. Men den funkar.
 
Jag ska kläcka fram, har skickat förfrågan på Hedemora och Kopparmaran, varav Hedemora är en helt ny ras men har verkligen fastnat för utseendet.
Sen vill jag köpa engelsk Aracuana och kläcka fram, förhoppningen är att pilla in det under en liggande höna och annars så startade jag min lilla kläckare.

Jag vill kläcka 30 ägg, för jag räknar med att hälften blir tuppar (minst..) och min mamma vill ha någon höna också.

Jag är inte så glad i min kläckaren då den är basic, den behöver stå i ett rum med jämn temperatur, vända äggen manuellt och kolla luftfuktighet med jämna mellanrum. Men den funkar.

Jag investerade i en dyr Brinsea och har aldrig ångrat mig. Jag kläcker oftast fram minst 50 ägg om året i olika omgångar.
Har annars två stycken "på-bordet-kläckare" som iofs vänder allt själva men jag tycker det är svårt att få kläckprocenten att bli riktigt bra med dem (cuvatto och brinsea).

Vad roligt med de raserna. Jag har alla tre och gillar dem jättemycket.
 
Har en höna som ligger på 13 ägg just nu. Jag vill få fram till kött, om det blir för mycket höns så säljer jag av några.

Har du det kallt nu? Hur gör du då? Har du dem ändå i vanliga hönshuset och fungerar det utan att de fryser? Jag fattar ju att hönan ger värme men.....

Jag har nämligen gäss som vill ruva nu men när de lämnar redet för att vänta tills de lägger fler, så fryser ju äggen. Eller, de håller ju tämligen låg temperatur, typ 2 grader.
Det jag kan göra är ju att ta äggen och sedan lägga tillbaka dem så kanske hon tycker det är nog med ägg och lägger sig men sedan då? När de kläcks?
Det var ju fruktansvärt kallt i april förra året när de fick sina första ungar och de höll på att gå åt eftersom mammorna vill ut och gå. Jag fick stänga in dem.
 
Just det!

Jag kommer faktiskt att kläcka fram några till "hösten", slaktdjur. Bestämdes typ igår.
Vi har skaffat ett växthus som ska stå på marken 38 m2 och vi ska testa att kläcka fram ganska många av våra egna (det blir varierande storlek på då raserna är så olika), kanske så sent som i Juli.

De ska sedan ut i växthuset till hösten för att gödsla, vända om jorden och äta sig stora så slaktar vi dem till våren när vi ska ha växthuset igen.
Det är lite annorlunda mot vad vi brukar då vi alltid slaktar till sensommaren/hösten. Men, jag tror detta kan passa oss bättre.
 
Har du det kallt nu? Hur gör du då? Har du dem ändå i vanliga hönshuset och fungerar det utan att de fryser? Jag fattar ju att hönan ger värme men.....

Jag har nämligen gäss som vill ruva nu men när de lämnar redet för att vänta tills de lägger fler, så fryser ju äggen. Eller, de håller ju tämligen låg temperatur, typ 2 grader.
Det jag kan göra är ju att ta äggen och sedan lägga tillbaka dem så kanske hon tycker det är nog med ägg och lägger sig men sedan då? När de kläcks?
Det var ju fruktansvärt kallt i april förra året när de fick sina första ungar och de höll på att gå åt eftersom mammorna vill ut och gå. Jag fick stänga in dem.

Vi har en värmefläkt igång vid behov nattetid. Hönshuset håller några plusgrader dagtid. Jag har alltid värmelampa till kycklingar och har inte upplevt några problem med kyla.
 
Vi har en värmefläkt igång vid behov nattetid. Hönshuset håller några plusgrader dagtid. Jag har alltid värmelampa till kycklingar och har inte upplevt några problem med kyla.

Jag har tyvärr lite problem med gäss och myskankor som just nu till våren inte riktigt går ihop. På natten fungerar men dagtid måste de vara åtskilda. Få se hur jag löser detta.
Kanske väntar jag ändå.
 
Åh, har hittat en avelsgrupp jag vill ha, av rätt färg aracuana och stjärtlösa, eftersom de är rätt svåra att få tag på så hade det varit toppen. Men det är betydligt mer pengar än om man köper ägg.

O andra sidan går det att kanske få tillbaka pengarna på att sälja avelsägg?
 
Hur tänker ni i sommar? Ska ni kläcka nytt? Utöka eller minska.

Vi har alltid kläckt fram lite nya raser varje år så vi får olika färger av ägg men just nu känns det ganska komplett. Vi har lite gamla höns men de får gå kvar. Jag vet inte vilka som lägger eller inte men flocken på 24 hönor och två tuppar känns riktigt harmonisk just nu.
Visst har de sina dispyter men de är få och handlar om mat.
Känns onödigt att öka eller byta när allt fungerar fint och jag känner att äggfärgsblandningen är perfekt.

Jag kommer inte kläcka fram höns annat än till slakt i år.

Gässen får ta fram egna ungar och så får även myskankorna. Hoppas det går vägen utan att jag får för mycket jobb med dem.

Jag saknar mina kalkoner och vill ha nya men jag vet inte om jag kläcker fram några i år eller nästa år.
Funderar på om jag ska skaffa in en annan färg av dvärgarna. Gillar deras temperament så kommer inte bli annan ras i nuläget.

Får se om vi måste ta bort de stora. Nu har de fått fotskabb också, som jag behandlar för. Men känns som de får mer och mer problem, undrar om de två har nedsatt immunförsvar efter flytten förra sommaren.
 
Fick tag i en begagnad kläckare, så nu ligger där 22 ägg och bakas. Känns som om nedräkning till julafton. 😍
Hedemora blir det denna gången.
Nästa vända blir aracuana, jag har ställt mig på kö till pärlgrå med stjärt, men vill egentligen fylla på med rumplös men svårt att få tag på, eller så går de inte färgrent.
Är det någon som har tips får ni gärna hojta!

Sen blir det maran, kan inte bestämma mig om jag ska ta från en uppfödare jag "känner" eller försöka få tag på riktigt mörka ägg.
 
Här har det kommit kycklingar. :) 8 av 12 ägg kläckta (ej lysta). Gott resultat. Mamma höna är förstagångare och har verkligen skött sig med bravur. Nu är de några dagar gamla och alla mår fint.

IMG_20220303_070114_372.jpg


Har ytterligare en höna liggandes, CL-hönan Kobra som fått ett gäng ägg. Hon blir sjukt aggressiv, därav namnet, men är också en väldigt duktig mamma. Blir hennes andra kull.
 
Här slogs dagsrekordet två gånger under veckan! I tisdags fick vi för första gången åtta ägg på en dag (även om ett var i 10-gramsklassen) och igår blev det nio! Hönsen har belönats rikligt med semlor och blodpudding. Nu vill jag bara att någon blir lite ruvsugen så att jag kan beställa lite skojiga avelsägg. Överväger att skaffa en kläckare, men det är ju enklare att integrera de små i flocken om de har en mamma...
 
Här lyser äggen med sin frånvaro just nu. Av 24 hönor får vi ca 0-3 ägg om dagen. De fick en rush direkt efter jul så jag knappt hann med att bli av med alla ägg men nu tog de paus igen.

Mina två gäss, som inte ska lägga just nu, lägger fler antal än hönsen.
 
Har torkat äggskal i ugnen och fy sjutton vad det stinker när jag öppnar luckan :wtf:. Har haft på 100-125 grader ett par timmar. Hoppas lukten försvinner bara med att ha luckan öppen, har ingen tid eller ork att göra rent ugnen.
 
Här har kull nummer 2 äntrat världen. 7 av 7 ägg kläcktes, riktigt kul. I förra kullen har en dött, men totalt har vi nu 14 kycklingar. :)

Och jag får rätta mig själv - det var faktiskt inte Kobra som låg och ruvade, utan en annan CL-höna! Extra kul, eftersom CL annars inte ska vara så ruvvilliga. Men precis samma eländigt aggressiva humör, handen riskerar ryka så fort man stoppar ner den. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 306
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp