Hönstråden II

Tillägg om min höna, pratade med en gullig veterinär som kikade på bilderna och hon svarade såhär:
"Det ser ut som en böld, höns kan få sådan ostlika (ursäkta liknelsen, man kan tappa lusten att äta ost om man luktar på en sån där…)

Kan vara även en tumör, men mindre troligt.
Tvätta rent, se till att få bort skrufs och död vävnad. smörj på zinksalva, inotyol eller liknande salva som blir liksom en skorpa. Borde kunna läka om det inte finns tumör."

Jag ska väga hönan som känns lite tunn, har antecknad vikt från nyår. Har hon gått ner för mycket tar jag bort henne, annars får hon en chans! Jag tänkte stödmata med lite godsaker så hon får en extra bra chans att öka i vikt. Tips på bra grejer som gör att hon ökar i vikt? Ost gillar dom ju men kändes dyrt 🤪 de har fri tillgång på hönsfoder och säd (havre, korn, vete) så något gott och energirikt som tillskott.
 
Tillägg om min höna, pratade med en gullig veterinär som kikade på bilderna och hon svarade såhär:
"Det ser ut som en böld, höns kan få sådan ostlika (ursäkta liknelsen, man kan tappa lusten att äta ost om man luktar på en sån där…)

Kan vara även en tumör, men mindre troligt.
Tvätta rent, se till att få bort skrufs och död vävnad. smörj på zinksalva, inotyol eller liknande salva som blir liksom en skorpa. Borde kunna läka om det inte finns tumör."

Jag ska väga hönan som känns lite tunn, har antecknad vikt från nyår. Har hon gått ner för mycket tar jag bort henne, annars får hon en chans! Jag tänkte stödmata med lite godsaker så hon får en extra bra chans att öka i vikt. Tips på bra grejer som gör att hon ökar i vikt? Ost gillar dom ju men kändes dyrt 🤪 de har fri tillgång på hönsfoder och säd (havre, korn, vete) så något gott och energirikt som tillskott.
Solrosfrö är ju rikt på fett, borde finnas på granngården tänker jag. Vet dock inte hur känsliga höns är för mycket fett så.
 
Fodermajs innehåller mycket energi, är hon lite mindre kan hon kanske ha en egen hage/ bur bara hon kommer in i med gottigheter?
Mina gillar inte alls fodermajs, men hon kan definitivt få färsk majs! Jag kan enkelt lösa det genom att handmata henne, de är frigående så hon blir nog inte glad över att bli instängd.
 
IMG20220527074749.jpg

Frukost på säng :D hon fick även lite undulatfrö och ska få majs senare idag.
 
Tillägg om min höna, pratade med en gullig veterinär som kikade på bilderna och hon svarade såhär:
"Det ser ut som en böld, höns kan få sådan ostlika (ursäkta liknelsen, man kan tappa lusten att äta ost om man luktar på en sån där…)

Kan vara även en tumör, men mindre troligt.
Tvätta rent, se till att få bort skrufs och död vävnad. smörj på zinksalva, inotyol eller liknande salva som blir liksom en skorpa. Borde kunna läka om det inte finns tumör."

Jag ska väga hönan som känns lite tunn, har antecknad vikt från nyår. Har hon gått ner för mycket tar jag bort henne, annars får hon en chans! Jag tänkte stödmata med lite godsaker så hon får en extra bra chans att öka i vikt. Tips på bra grejer som gör att hon ökar i vikt? Ost gillar dom ju men kändes dyrt 🤪 de har fri tillgång på hönsfoder och säd (havre, korn, vete) så något gott och energirikt som tillskott.
När mina ska få extra energi pga t ex skada så ger jag dom maggot.
 
Blommehönsbäbisar, nio stycken pigga och glada. :love: Denna gång kläckta av fina ”mor höna” som jag köpte med tio nykläckta för knappt två år sedan. Men nu får jag ta mig samman och försöka sälja några för nu kan jag inte behålla fler själv....

C6952498-4B17-4AA7-9848-8108018AC74C.jpeg
 
Sambon tycker vi ska lägga in lite ägg i kläckaren. Jag vet att kycklingar klarar sig bra utan en höna, men jag tycker det känns mer rätt i hjärtat att de har en mamma. Hoppas nästan nån ska vilja sura igen.

Ja samma här. Det känns bra att genbanken oftast kräver naturruvning, för jag tycker också det är bättre med en mamma höna som successivt introducerar de små i världen. Och det är roligt att det också leder till att blommehönsen i genbank nu verkar vara mer ”lättruvade” än förut.
 
Vi sålde ju vår kläckmaskin förrförra året. Är väldigt nöjd med det, då vi uppenbarligen har många ruvvilliga hönor numera och både jag och sambon uppfattar naturruvade kycklingar som mycket mer tillfreds. Det gör lite ont i hjärtat att tänka på alla de rop efter mamma höna som maskinkläckta kycklingar gör.
 
Vi sålde ju vår kläckmaskin förrförra året. Är väldigt nöjd med det, då vi uppenbarligen har många ruvvilliga hönor numera och både jag och sambon uppfattar naturruvade kycklingar som mycket mer tillfreds. Det gör lite ont i hjärtat att tänka på alla de rop efter mamma höna som maskinkläckta kycklingar gör.

Även om jag också helst ser att mamman tar hand om sina barn har jag inte samma erfarenheter som du med pipen.
Pipen till mamma visade sig vara avsaknaden av rätt sorts värme här hos oss. Värmelampa räcker inte men ett värmebord gör att de inte piper alls.
Jag skulle nog säga att det är därför de piper efter mamma. Värme.

Med det sagt är ju naturruvade bäst på alla sätt, om det är genomförbart.
 
Även om jag också helst ser att mamman tar hand om sina barn har jag inte samma erfarenheter som du med pipen.
Pipen till mamma visade sig vara avsaknaden av rätt sorts värme här hos oss. Värmelampa räcker inte men ett värmebord gör att de inte piper alls.
Jag skulle nog säga att det är därför de piper efter mamma. Värme.

Med det sagt är ju naturruvade bäst på alla sätt, om det är genomförbart.

Jag tycker det är olika sorters pip - vi har haft tillräckligt med värme men det är ett annat sorts pipande.
 
Alltså jag har 21 höns just nu, varav 9 är kycklingar :cautious: hur hände detta?!
Om inte alla kycklingar är tuppar behöver jag sälja av ett gäng, trots att jag redan sålt en höna med ett knippe kycklingar i år..
 
Jaha, jag som inte skulle låta någon av mina hönor ruva fick ett problem som inte gick att lösa på ett bra sätt utan att det skulle bli just så….ruvning.

En av wyandotte-flickorna blev ruvvillig och är tyvärr lite för mesig, eller det finns tuffare varianter. Hon blir upprörd, börjar bråka och får själv stryk. Jag satt för gardinen på natten för att ta henne ur ruvläge och hon hade trängt sig in i redet, vilket är typ omöjligt.

Det fick bli instängning i ruvburen med en bunt ägg och vi får lite slaktkycklingar till hösten om de blir något. Hon är en jättebra mamma om hon inte är med de andra då de bråkar med henne men hon flyttas till stallet när de kläckts. När hon ska tillbaka sedan är det sällan problem.

Nu är hon jäkligt nöjd kan jag säga!!
 
Jag har fått ett skatproblem. De snor ägg. Tidigare har jag satt upp ett draperi för dörren, men det lärde dom sig snabbt. Nu har jag stängt dörren och de tar sig in via hönsgården in via hönsluckan. Jag tror inte hönsen kommer acceptera en "kattlucka" eller liknande tyvärr 🤪 det går hyfsat att vara snabb och hämta ägg när hönsen talar om att de lagt ett, men jag kommer snart ha någon höna som vill ruva och då kommer det inte gå.

Fungerar det att hänga upp en död skata som avskräckning? Sambon är helt inne på den idén.

För två år sen råkade jag skrämma in två skator i hönsgården som blev enormt stressade och två hönor gick till full attack, då var det jäkligt lugnt det året :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
425
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 393
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 343
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp