Hönstråden II

Nu behöver jag fler hönor. Förra gången jag utökade lade jag avelsägg under höna som ruvade på obefruktade ägg, men jag funderar på om jag kan köpa kycklingar istället den här gången.
Men... hur gör man när man sätter ihop de nya kycklingarna med sina gamla hönor? (Två öländska dvärghöns)
 
Nu behöver jag fler hönor. Förra gången jag utökade lade jag avelsägg under höna som ruvade på obefruktade ägg, men jag funderar på om jag kan köpa kycklingar istället den här gången.
Men... hur gör man när man sätter ihop de nya kycklingarna med sina gamla hönor? (Två öländska dvärghöns)

Jag rekommenderar att hellre kläcka fram ägg om du kan/vill/har tid. Du riskerar inte pågående sjukdomar och kvalster.
 
Hönor... Vi har haft fyra surhönor i år. Den första är den mycket speciella Jeanette från förra året. Hon kläcktes ur ett grönt ägg vi köpt för att vi ville ha grönvärpare. Men hon ser ut precis som en (jävligt arg) laxfärgad faverolle. Och när hon började värpa la hon beigerosa ägg. Dessutom ville hon ruva. Hon fick åtta ägg. Ett exploderade någon gång under tiden, ett (ett grönt från en SB vi köpte för ett tag sedan. För att vi ville ha gröna ägg. Vi köpte tre värpande hönor. Men bara en värper. Nu är den dessutom dödad av räven) var lite halvkläckt med en död kyckling i på dag 20 och sedan blev det tre till. Men en av dem dog. De som fortfarande, några veckor senare, lever är en väldigt lik mamman och alltså gissningsvis höna och en en renrasig hedemora. Jeanette visade sig också vara 50% drake när kycklingarna väl kläckts. Jag har aldrig någonsin träffat på en så aggressiv höna. Hon tog verkligen sats och högg med öppen näbb i början om man närmade sig.

Under höna nummer två lade vi åtta gröna köpta avelsägg. Fem CL, två SB och ett oklart mörkt olivgrönt. Ett SB var hål i efter en vecka, och av resten kläcktes fyra. Det blev tre CL (verkar vara två hönor och en tupp!) och blandrasen.

Sen var det dags för kläck under höna nummer tre. Hon hade också åtta ägg från början, men de andra svinena har hela tiden velat värpa precis i det redet, så det har varit värsta motorvägen där inne. Så när det började kläckas var nog sex kvar och fyra av äggen kläcktes. Men en efter en dog tre stycken. Så hon har bara en liten svart stackars hedemora kvar. Men den verkar frisk och pigg i alla fall!

Nu har vi en fjärde som har lagt sig och hon fick också ett gäng ägg. Hoppas på att det ska gå bra! I så fall ska hon få flytta till en kompis till mig som skaffat gård och har blivit lovad en hönsflock i inflyttningspresent.
 
Jag rekommenderar att hellre kläcka fram ägg om du kan/vill/har tid. Du riskerar inte pågående sjukdomar och kvalster.
Jag vet att det är ett bra sätt att få fram fler kycklingar. Men OM jag nu inte skulle vilja göra det så kvarstår frågan.
Hur gör man när man sätter ihop dem?
 
Jag vet att det är ett bra sätt att få fram fler kycklingar. Men OM jag nu inte skulle vilja göra det så kvarstår frågan.
Hur gör man när man sätter ihop dem?

Ja, det var ju dumt att inte svara på själva frågan, faktiskt.

Jag brukar vänta tills de är stora nog, vilket betyder ca 8 veckor och/eller när de har hel fjäderdräkt. Sedan avdelar jag höngården och har de parallellt i 2-3 veckor beroende på hur det ser ut med mätande och accepterande.
Sedan öppnar jag men har kvar avdelningen så det finns väggar att springa in bakom om det behövs.

Det blir oftast lite mätande vid ihopsläpp men inte så mycket tycker jag. De unga känner sig oftast ganska små vid det tillfället och springer undan lätt, så unga de är, och de vuxna ser gärna till att de får springa lite. Men de äldre orkar sällan ta några stora rundor, de vet att de är större.

När det gäller lite äldre höns har jag bara gjort det en gång och jag tycker det var värre. De är oftast lite större och mer kapabla och det tog lång tid för dem att bli accepterade. Då gjorde jag dock inte parallell-varianten för de var så få, både de jag hade och de jag köpte till.
Jag tänker att det har med antal också.
 
Rädda en stackars nykläckt kyckling igår, mamman hade hackat den bakom ögonen på sidor, var kall och nästintill livlös, men fick lite värme och kärlek och fick bo i kattburen med värmefilt som en lite iglo, mycket piggare idag, men den ramlar baklänges och snurrar hela tiden åt samma håll. Är hoppet ute för den :( Var rätt illa tilltygad på ena sidan. Varför gör de så mot sina små.
 
Rädda en stackars nykläckt kyckling igår, mamman hade hackat den bakom ögonen på sidor, var kall och nästintill livlös, men fick lite värme och kärlek och fick bo i kattburen med värmefilt som en lite iglo, mycket piggare idag, men den ramlar baklänges och snurrar hela tiden åt samma håll. Är hoppet ute för den :( Var rätt illa tilltygad på ena sidan. Varför gör de så mot sina små.

Snurrar den åt samma hålla kan det nog tyda på problem I huvudet. Jag hade inte kämpat på i detta fall. Ibland är det bättre att avliva lite tidigare än att det visar sig att man räddar en unge som kommer ha problem en bit in i livet.

Jag avlivade en ankunge för någon dag sedan. Den var opigg men drack. De andra var under mamman i boet (en uppochnervänd skottkärra) men den var en meter ifrån.
Jag vet inte om den var kall eller dålig. När jag lyfte upp den hade den alla reflexer kvar som slår till när den tror den ska ramla men de var slöa.

Om jag har den separat och den piggnar till om några dagar tillkommer problem som återinförande som kanske inte mamman accepterar eller bo ensam med oss. Det blir för krångligt och kanske dör den iallafall, lidande. den fick helt enkelt dö.
 
Snurrar den åt samma hålla kan det nog tyda på problem I huvudet. Jag hade inte kämpat på i detta fall. Ibland är det bättre att avliva lite tidigare än att det visar sig att man räddar en unge som kommer ha problem en bit in i livet.

Jag avlivade en ankunge för någon dag sedan. Den var opigg men drack. De andra var under mamman i boet (en uppochnervänd skottkärra) men den var en meter ifrån.
Jag vet inte om den var kall eller dålig. När jag lyfte upp den hade den alla reflexer kvar som slår till när den tror den ska ramla men de var slöa.

Om jag har den separat och den piggnar till om några dagar tillkommer problem som återinförande som kanske inte mamman accepterar eller bo ensam med oss. Det blir för krångligt och kanske dör den iallafall, lidande. den fick helt enkelt dö.
Ne olika håll, idag är det inte lika mycket snurr, plus att han/hon fått ett syskon. :) Så nu är de 2, lite lättare när de är 2, så de får sällskap av varandra.
 
Rädda en stackars nykläckt kyckling igår, mamman hade hackat den bakom ögonen på sidor, var kall och nästintill livlös, men fick lite värme och kärlek och fick bo i kattburen med värmefilt som en lite iglo, mycket piggare idag, men den ramlar baklänges och snurrar hela tiden åt samma håll. Är hoppet ute för den :( Var rätt illa tilltygad på ena sidan. Varför gör de så mot sina små.
Jättehemskt när de dödar sina nykläckta… 😢 Hade en höna som också gjorde så. Det var så märkligt med den hönan, hon blev alltid mobbad och utstött av alla, även yngre. Var väl nåt fel som hönsen märkte men inte jag, förrän för sent… Fick sitta och vaka när hennes kycklingar skulle kläckas, och sen ta bort dom från henne direkt… Jättemärkligt! 🤨
 
Jättehemskt när de dödar sina nykläckta… 😢 Hade en höna som också gjorde så. Det var så märkligt med den hönan, hon blev alltid mobbad och utstött av alla, även yngre. Var väl nåt fel som hönsen märkte men inte jag, förrän för sent… Fick sitta och vaka när hennes kycklingar skulle kläckas, och sen ta bort dom från henne direkt… Jättemärkligt! 🤨
Peppar peppar har jag aldrig varit med om det innan, denna höna är dock rätt elak mot de andra hönorna också. Men den lilla kycklingen är så mycket piggare nu, springer omkring och äter bra, tog ju in ägget också, för ville inte hon skulle hacka den kycklingen också, och den kläcktes faktiskt, även om jag bara hade värmematta. så de tultar omkring och piper. :)
 
Peppar peppar har jag aldrig varit med om det innan, denna höna är dock rätt elak mot de andra hönorna också. Men den lilla kycklingen är så mycket piggare nu, springer omkring och äter bra, tog ju in ägget också, för ville inte hon skulle hacka den kycklingen också, och den kläcktes faktiskt, även om jag bara hade värmematta. så de tultar omkring och piper. :)
Har hon fått kycklingar förut?
 
Kläcket går sådär. En död kyckling till, jag tror den har råkat bli klämd/kvävd. Men den ena hönan har i alla fall fyra fina kycklingar. Jag har räknat till två under den andra, det kan dock finnas någon fler hon gömt, jag hoppas på det!
IMG20220708190537.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 316
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 294
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp