Hönstråden II

Okej, jag behöver hjälp nu! Mina två höns har lämnat rederna och tre kycklingar är döda, det kröp "små larver" på de döda och jag rensade rederna och hittade samma där. Pyttesmå! VAD är detta? Jag googlade kvalster och löss men det stämmer inte alls. Jag kan inte riktigt skura hönshuset förrän om tre veckor då jag har både små kycklingar och kläck om både en och två veckor. Rederna är tömda, rengjorda och har rejält med verminix i botten och hoppas att det kommer hjälpa. Tog tyvärr ingen bild på det som kröp på kycklingarna.
 
Okej, jag behöver hjälp nu! Mina två höns har lämnat rederna och tre kycklingar är döda, det kröp "små larver" på de döda och jag rensade rederna och hittade samma där. Pyttesmå! VAD är detta? Jag googlade kvalster och löss men det stämmer inte alls. Jag kan inte riktigt skura hönshuset förrän om tre veckor då jag har både små kycklingar och kläck om både en och två veckor. Rederna är tömda, rengjorda och har rejält med verminix i botten och hoppas att det kommer hjälpa. Tog tyvärr ingen bild på det som kröp på kycklingarna.
Funderar vidare. Kan en "vanlig städning" hjälpa lite? Ut med det mesta av spånet, in med verminix och nytt spån? Där det går utan att damma för mycket eller störa hönsen med kycklingar. Och om cirka 3-4 veckor skura och sanera ordentligt?
 
Okej, jag behöver hjälp nu! Mina två höns har lämnat rederna och tre kycklingar är döda, det kröp "små larver" på de döda och jag rensade rederna och hittade samma där. Pyttesmå! VAD är detta? Jag googlade kvalster och löss men det stämmer inte alls. Jag kan inte riktigt skura hönshuset förrän om tre veckor då jag har både små kycklingar och kläck om både en och två veckor. Rederna är tömda, rengjorda och har rejält med verminix i botten och hoppas att det kommer hjälpa. Tog tyvärr ingen bild på det som kröp på kycklingarna.
Fluglarver? Kommer ju så fort.
 
Okej, jag behöver hjälp nu! Mina två höns har lämnat rederna och tre kycklingar är döda, det kröp "små larver" på de döda och jag rensade rederna och hittade samma där. Pyttesmå! VAD är detta? Jag googlade kvalster och löss men det stämmer inte alls. Jag kan inte riktigt skura hönshuset förrän om tre veckor då jag har både små kycklingar och kläck om både en och två veckor. Rederna är tömda, rengjorda och har rejält med verminix i botten och hoppas att det kommer hjälpa. Tog tyvärr ingen bild på det som kröp på kycklingarna.

Låter definitivt som fluglarver. Har också kläck nu under sommaren och plockar direkt bort gamla äggskal och ev. döda kycklingar samt byter halm vid behov.
 
Låter definitivt som fluglarver. Har också kläck nu under sommaren och plockar direkt bort gamla äggskal och ev. döda kycklingar samt byter halm vid behov.
Tack, det känns enormt mycket bättre nu! Alla reden blev rengjorda (även de med något missnöjda ruvhönor :angel:) , fick verminix och nytt spån då halmförvaringen hade fått ett getingbo och sambon gav upp efter två stick O_o :D
 
Senaste mammaanka, kull nummer två, övergav sina små. De är ca två veckor gamla så det är inget problem men de var mest ensamma hela tiden och hon ville bara ut och har börjat lägga nya ägg.
Inte den bästa mamman alltså. Det blir nog inte fler kullar för henne.

Den andra är fortfarande med sina ungar hela dagarna och de är ca två månader och lika stora som hon.
 
FB_IMG_1657631588681.jpg


Årets tredje kull, tre små dunbollar som redan spatserar ute med mamma. :) Hönans andra ruvning för året, det var hon som tog fram första kullen i våras också.

Inne i hönshuset ligger en fluffig hedemora på ytterligare fem ägg. Sen får det fan vara bra, jag ska ju orka slakta alla tuppar också. :laugh:
 
Fick hem ett gäng ägg idag, Hedemora och Maran. Eftersom de kom med post så står de till sig 24h innan de åker in i kläckaren.

Jag har två ruvsugna sussex, så jag funderar på om de ska få några var. Resten stoppar jag in i kläckare också tänker jag att då kan jag pilla under dem om de kläcks samtidigt.

Men jag är lite orolig över att det är för varmt och äggen blir dåliga om jag lägger dem under en höna.

27 grader idag och slängde några häromdagen så luktade. :yuck::wtf:
 
Har ni några bra recept på hemmakok för snuviga och rossliga höns?
Hur har det gått? Missade ditt inlägg.
Jag brukar bara flytta dem så att de får lugnt och slipper konkurrens på mat och vatten.
Möjligtvis gör jag gröpe men det är mer för att jag är blödig än att jag tror det hjälper och så extra matrester.
 
Fick hem ett gäng ägg idag, Hedemora och Maran. Eftersom de kom med post så står de till sig 24h innan de åker in i kläckaren.

Jag har två ruvsugna sussex, så jag funderar på om de ska få några var. Resten stoppar jag in i kläckare också tänker jag att då kan jag pilla under dem om de kläcks samtidigt.

Men jag är lite orolig över att det är för varmt och äggen blir dåliga om jag lägger dem under en höna.

27 grader idag och slängde några häromdagen så luktade. :yuck::wtf:
Mina ruvade fram sina kycklingar när det var runt 27 grader i två veckor. Gick lika bra som vanligt. :) om man bortser från att några dog första dagarna, men ruvningen var normal.
 
Hur har det gått? Missade ditt inlägg.
Jag brukar bara flytta dem så att de får lugnt och slipper konkurrens på mat och vatten.
Möjligtvis gör jag gröpe men det är mer för att jag är blödig än att jag tror det hjälper och så extra matrester.

Misstänker att något hade fastnat i halsen eller dylikt, det gick över direkt. :)
 
Mina ruvade fram sina kycklingar när det var runt 27 grader i två veckor. Gick lika bra som vanligt. :) om man bortser från att några dog första dagarna, men ruvningen var normal.

Det är väl så att isoleringen även där fungerar åt båda hållen? Hönan håller stadig temperatur oavsett omgivning.
 
Det är väl så att isoleringen även där fungerar åt båda hållen? Hönan håller stadig temperatur oavsett omgivning.
Jag var med om förra året att halvbakade kycklingars ägg gick sönder. Vet ej varför, mer än att det var väldigt varmt. Eftersom de var halvbakade så borde det inte vara något större fel på själva äggen?
 
Jag var med om förra året att halvbakade kycklingars ägg gick sönder. Vet ej varför, mer än att det var väldigt varmt. Eftersom de var halvbakade så borde det inte vara något större fel på själva äggen?

Det kan vara så mycket som går fel. Våra gäss har inte fått fram en enda unge och då utvecklades inte hälften av dem alls, några stannade som embryo och resten nästan i slutet. Båda kullarna och olika mammor, olika temperatur, olika sorters ruvning. Vem vet?Värme kan absolut ha med det hela att göra Men den ankhona som låg ute när det var som varmast lyckades med mer än hälften av äggen.
 
Vi borde få kycklingar nästa vecka. Funderar på att göra nån slags bur i hönshuset till höna och kycklingar så de inte hackas ihjäl igen. Hur länge skulle ni hålla dom separerade? Dom andra gick ju med övriga hönor från första början och hackades ihjäl vid 2 veckors ålder, så vet inte när jag kan lita på hönorna vad gäller ålder på kycklingarna.
 
Vi borde få kycklingar nästa vecka. Funderar på att göra nån slags bur i hönshuset till höna och kycklingar så de inte hackas ihjäl igen. Hur länge skulle ni hålla dom separerade? Dom andra gick ju med övriga hönor från första början och hackades ihjäl vid 2 veckors ålder, så vet inte när jag kan lita på hönorna vad gäller ålder på kycklingarna.
Är jag orolig och vill ha de separerade väntar jag tills de bytt fjäderdräkt. De blir mer tåliga och så är de inte lika dumma som när de är små.
Sen tycker jag det är ganska bra att ha två pallkragar på varandra, någon typ av nät på toppen och pallkragarna stående på tegelstenar så att kycklingarna kommer under med inte hönsen.
Då kan de även ha sin egen mat där i.
 
Är jag orolig och vill ha de separerade väntar jag tills de bytt fjäderdräkt. De blir mer tåliga och så är de inte lika dumma som när de är små.
Sen tycker jag det är ganska bra att ha två pallkragar på varandra, någon typ av nät på toppen och pallkragarna stående på tegelstenar så att kycklingarna kommer under med inte hönsen.
Då kan de även ha sin egen mat där i.
Hur länge har du mamma höna där med dom? Det var en väldigt enkel och bra lösning :up: .
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 328
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp