Bukefalos 28 år!

Hönstråden II

Har kläck idag och på söndag. Inatt har hönorna bytt plats, så en stackare får ligga en vecka till nu, det finns nämligen ett par kycklingar under hönan som "bara" legat två veckor. Tycker lite synd om henne som ska ligga en vecka till, men det är för sent för att byta plats nu. Hoppas den andra orkar kämpa på en vecka till! Hon fick dock ägg dag ett hon surade, så det borde gå bra. :)
 
Fyra kycklingar går med hönapöna i pallkragar med galler ovanpå nu. Tänkte dom får bli nån vecka i alla fall innan vi höjer upp så de kan gå fram och tillbaka och så hönan kan vara utanför.
 
Den kullen som blev övergiven av sin mamma fick en ny efter ca två veckor. Det var väldigt gulligt men lite dumt. Hon satt nämligen på ägg i samma hus som de övergivna bebisarna var. Hennes ägg skulle precis kläckas, efter två veckor ihop med de små, då bestämde hon sig för att överge äggen och ta över de månadsgamla ungarna.

När jag knäckte äggen var de såklart döda men fullt utvecklade och färdiga för kläck. De var dock inte många (4 st) så det var ingen jättekatastrof.

Vi har också tre kullar med kycklingar i olika åldrar och två till på gång. En är jag säker på har lugnet och orken, den andra inte helt säker på.
Det är bara en av kullarna som är renrasiga (wyandotte), som jag beställde på nätet. Allt annat är våra egna blandraser som blir i stora växthuset över vintern och slaktade på våren sedan.
 
Jag väntar också min sista kull för i år, det är en höna som ligger på 12 maranägg. Håll tummarna att allt går vägen.
Jag har av en slump 3 sussex och det är främst dem som lägger sig för att ruva.
 
Har fortfarande mamma höna och kycklingarna i en "bur" så de andra inte kommer åt. Funderar på när jag ska våga öppna upp så de små kan komma in under pallkragarna om det behövs. När tycker ni era är stora nog?

Idag fick dom komma ut med hönan i en utebur för första gången. Hönapöna var så nöjd!
 
Har fortfarande mamma höna och kycklingarna i en "bur" så de andra inte kommer åt. Funderar på när jag ska våga öppna upp så de små kan komma in under pallkragarna om det behövs. När tycker ni era är stora nog?

Idag fick dom komma ut med hönan i en utebur för första gången. Hönapöna var så nöjd!

Nu har ju jag snälla hönor som aldrig gått på någons kyckling så jag öppnar upp relativt fort. Senaste var bara i bur i ett par veckor.
 
Har fortfarande mamma höna och kycklingarna i en "bur" så de andra inte kommer åt. Funderar på när jag ska våga öppna upp så de små kan komma in under pallkragarna om det behövs. När tycker ni era är stora nog?

Idag fick dom komma ut med hönan i en utebur för första gången. Hönapöna var så nöjd!

Jag har så många hönor att jag inte vågar förrän de är så stora att de kan komma undan och har fullfjädrat.
Jag kan inte vakta så mycket och alla är inte alltid snälla.

Ankorna är mycket lättare, de är färre och är många fler ungar än vuxna så det blir på något sätt mindre riskfyllt. Dessutom upplever jag ankor fredligare även om de kan de också.
 
Har fortfarande mamma höna och kycklingarna i en "bur" så de andra inte kommer åt. Funderar på när jag ska våga öppna upp så de små kan komma in under pallkragarna om det behövs. När tycker ni era är stora nog?

Idag fick dom komma ut med hönan i en utebur för första gången. Hönapöna var så nöjd!
Mina går i flocken direkt. Har aldrig haft ett problem, duktig hönsmammor (har fyra stycken med kycklingar nu) och snäll flock. Men Hedemora kanske är en ras som är van att sköta det själv?
 
Mina går i flocken direkt. Har aldrig haft ett problem, duktig hönsmammor (har fyra stycken med kycklingar nu) och snäll flock. Men Hedemora kanske är en ras som är van att sköta det själv?
Saken var ju den att de förra gick i flocken direkt utan problem. Sen låg de ihjälhackade vid 2-3 veckors ålder. Och jag vet ju inte vilken höna det var. Så är lite orolig nu.
 
Saken var ju den att de förra gick i flocken direkt utan problem. Sen låg de ihjälhackade vid 2-3 veckors ålder. Och jag vet ju inte vilken höna det var. Så är lite orolig nu.
Jag förstår dig helt! Jag reagerar bara på att många verkar ha kycklingarna avskiljda från flocken så länge. Jag har ibland haft ett kompostgaller runt redet i 1-2 dagar, men det är bara för att kycklingarna ska få ha maten ifred. :)
 
IMG20220805124343.jpg

Årets storstädning avklarad! Plastmattan är verkligen perfekt, hade gärna haft det på väggarna också, så lättstädat! :love: har tyvärr bara spån just nu, skulle ha försökt få tag i lite halm till rederna, hönsen är lite sura över att bara få nöja sig med spån. :laugh:
 
Jag förstår dig helt! Jag reagerar bara på att många verkar ha kycklingarna avskiljda från flocken så länge. Jag har ibland haft ett kompostgaller runt redet i 1-2 dagar, men det är bara för att kycklingarna ska få ha maten ifred. :)

Jag har haft mina åtskilda längre tid tidigare, men så har jag ju också råttor i hönshuset och tycker att kycklingarna kan få lite stadga och storlek först innan de släpps ut. Deras inhägnad råttsäkrar jag.
 
Jag har haft mina åtskilda längre tid tidigare, men så har jag ju också råttor i hönshuset och tycker att kycklingarna kan få lite stadga och storlek först innan de släpps ut. Deras inhägnad råttsäkrar jag.
Aha, jag förstår verkligen att du behöver skydda mot råttor! Jag vet att vi har en räv som stryker här på nätterna, men hönshuset är inbrott-säkert och i övrigt har vi haft extrem tur, jag har inte blivit av med en enda höna/kyckling på tre år!
 
Vi har fått en höna som vill ruva. :) Så hon ligger på ägg just nu. Hon ligger i favoritredet och sedan hon började ligga har de andra inte lagt några ägg i det andra redet eller i hennes. Jag gissar att sannolikheten är stor att de hittat nåt trevligt ställe i trädgården? Eller kan de sluta värpa när hon ruvar? Det finns ungefär tre tusen jättebra gömställen att lägga ägg på i trädgården... :grin: Vet inte om jag ska fortsätta leta eller om det kan vara så att de pausar för hon ligger på det bästa stället. :p
 
Vi har fått en höna som vill ruva. :) Så hon ligger på ägg just nu. Hon ligger i favoritredet och sedan hon började ligga har de andra inte lagt några ägg i det andra redet eller i hennes. Jag gissar att sannolikheten är stor att de hittat nåt trevligt ställe i trädgården? Eller kan de sluta värpa när hon ruvar? Det finns ungefär tre tusen jättebra gömställen att lägga ägg på i trädgården... :grin: Vet inte om jag ska fortsätta leta eller om det kan vara så att de pausar för hon ligger på det bästa stället. :p
De lägger mest troligt ägg någon annan stans! :D
 
De lägger mest troligt ägg någon annan stans! :D
:meh: :meh: Jag gick ju runt heeeela trädgården igår och letade. Och har letat flera gånger på deras favoritställen.
Vi har torpargrund men det är ju kolsvart där under. Sannolikt att de går in där och lägger..? Är svårt att komma åt och kika in så har undvikit det. :p Men hönsen kan lätt trava in under verandan.
 
Ha! Hittad! :laugh: Men vad gör man nu då? Ska hon få ligga kvar där ute? Prognosen är bra kommande 10 dagarna. Om det blir sämre, bör vi flytta henne till kycklingburen? Den är 2/3 öppen med nät och 1/3 hus med tak och golv, kanske 2 m totalt. Hur får man in dem där annars när de väl har kläckts? :confused:
IMG_20220822_134326061.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 420
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp