Hönstråden II

Ha! Hittad! :laugh: Men vad gör man nu då? Ska hon få ligga kvar där ute? Prognosen är bra kommande 10 dagarna. Om det blir sämre, bör vi flytta henne till kycklingburen? Den är 2/3 öppen med nät och 1/3 hus med tak och golv, kanske 2 m totalt. Hur får man in dem där annars när de väl har kläckts? :confused:
Visa bifogad fil 98370
Jag hade flyttat henne och äggen beroende på hur hon ligger nu. Hos mig kan räven leta sig in nattetid.
 
Ha! Hittad! :laugh: Men vad gör man nu då? Ska hon få ligga kvar där ute? Prognosen är bra kommande 10 dagarna. Om det blir sämre, bör vi flytta henne till kycklingburen? Den är 2/3 öppen med nät och 1/3 hus med tak och golv, kanske 2 m totalt. Hur får man in dem där annars när de väl har kläckts? :confused:
Visa bifogad fil 98370

Jag konstruerade ett ”höns-/kycklingtält” till skydd över hönans självvalda ruvningsplats, det har funkat bra trots grävlingshärjningar tidigare i sommar. Hönan och sex stycken kycklingar använder det ännu nattetid, och har gått fritt på dagarna efter den allra första tiden. I början kamouflerade jag också med lite visset gräs som insynsskydd längst ner och på gavlarna.

Men om grävlingen hade kommit tillbaka och gett sig fan på att storma bygget så är det förstås väldigt tveksamt hur det hade hållit ihop.



24327B42-4D0A-4147-95E3-BA8F583528DD.jpeg
 
Jag hade flyttat henne och äggen beroende på hur hon ligger nu. Hos mig kan räven leta sig in nattetid.

Jag hade flyttat henne direkt. :)
Är det inte stor risk att hon ger upp ruvningen då? Jag har aldrig gjort detta men det är vad de som haft höns säger och även vad man kan läsa sig till.

Om vi flyttar henne - hur hanterar man äggen? Ska man bära dem så som de ligger? Hur känsliga är de?
 
Jag konstruerade ett ”höns-/kycklingtält” till skydd över hönans självvalda ruvningsplats, det har funkat bra trots grävlingshärjningar tidigare i sommar. Hönan och sex stycken kycklingar använder det ännu nattetid, och har gått fritt på dagarna efter den allra första tiden. I början kamouflerade jag också med lite visset gräs som insynsskydd längst ner och på gavlarna.

Men om grävlingen hade kommit tillbaka och gett sig fan på att storma bygget så är det förstås väldigt tveksamt hur det hade hållit ihop.



Visa bifogad fil 98380
Ungefär sådär ser vår kycklingbur ut, fast mer stadigt byggd då. :laugh: Hon bor nästan sådär i dagsläget då hon ligger mellan varmbänken och bambupinnar som lutar mot den samt kycklingnät provisoriskt uppsatt som stöd åt rosenvialen.
 
Är det inte stor risk att hon ger upp ruvningen då? Jag har aldrig gjort detta men det är vad de som haft höns säger och även vad man kan läsa sig till.

Om vi flyttar henne - hur hanterar man äggen? Ska man bära dem så som de ligger? Hur känsliga är de?

Jag har bara haft en höna som lagt ner ruvningen efter flytt. De övriga har snabbt funnit sig i och snällt lagt sig på äggen igen. Jag tycker inte att en bra ruvhöna ska ge upp sina ägg så lätt. Jag hanterar dem varsamt, försöker att inte vrida på dem alltför mycket, men har det inte gått så lång tid så gör det inget om de "rullas runt" så att säga.
 
Jag har bara haft en höna som lagt ner ruvningen efter flytt. De övriga har snabbt funnit sig i och snällt lagt sig på äggen igen. Jag tycker inte att en bra ruvhöna ska ge upp sina ägg så lätt. Jag hanterar dem varsamt, försöker att inte vrida på dem alltför mycket, men har det inte gått så lång tid så gör det inget om de "rullas runt" så att säga.

Jag har samm erfarenhet. Inte så många kullar här med hönor, mest i år faktiskt men de är dessutom som mest flyttbara när det skymt.
Det gäller även när de kläckts och går och lägger sig i redet (en grund låda med hö) under mamma. Bara att lyfta och flytta.
 
Däremot har jag ett annat problem. Min CCL hoppade ur redet när en av hennes barn kläckts. Hon väntade alltså inte på de andra så de fick jag ta in och kläcka i kläckare.

De kunde jag i sin tur flytta till andra hönan som kläckte sina tre dagar senare och det var samtidigt som de från CCL-hönan kläcktes (inne i kläckaren). Hon accepterade dem som om inget hänt. Dock räknade hon nog äggen minus de som sprang där och tyckte det räckte med nio efter två dygn och gick av. De ägg som var kvar fick också upp i kläckaren.
Så, det blev lite knäppt men fick gå så.

De får nog inte bli mammor igen när de går av 1-2 dygn för tidigt.

Men, problemet är att hon med en kyckling verkar ha tröttnat lite si sådär. Hon tar hand om ungen i omgångar och sedan vandrar hon fram och tillbaka hela dagarna. Känns rastlös. Så brukar de vara de som tröttnat lite och vill tillbaka till gänget.

1. Ska jag låta dem vara och hoppas på att ungen inte blir sönderstressad?
2. Ska jag släppa tillbaka mamman till stora flocken och ta upp lille krabaten till de uppe i huset?

Inget av besluten känns riktigt bra men jag tycker ändå att det kanske är lugnare för den utan en stressad mamma som knappt vill ha den. Den blir visad mat och får värme men inte med det där fina kluckandet som var i början.
 
Däremot har jag ett annat problem. Min CCL hoppade ur redet när en av hennes barn kläckts. Hon väntade alltså inte på de andra så de fick jag ta in och kläcka i kläckare.

De kunde jag i sin tur flytta till andra hönan som kläckte sina tre dagar senare och det var samtidigt som de från CCL-hönan kläcktes (inne i kläckaren). Hon accepterade dem som om inget hänt. Dock räknade hon nog äggen minus de som sprang där och tyckte det räckte med nio efter två dygn och gick av. De ägg som var kvar fick också upp i kläckaren.
Så, det blev lite knäppt men fick gå så.

De får nog inte bli mammor igen när de går av 1-2 dygn för tidigt.

Men, problemet är att hon med en kyckling verkar ha tröttnat lite si sådär. Hon tar hand om ungen i omgångar och sedan vandrar hon fram och tillbaka hela dagarna. Känns rastlös. Så brukar de vara de som tröttnat lite och vill tillbaka till gänget.

1. Ska jag låta dem vara och hoppas på att ungen inte blir sönderstressad?
2. Ska jag släppa tillbaka mamman till stora flocken och ta upp lille krabaten till de uppe i huset?

Inget av besluten känns riktigt bra men jag tycker ändå att det kanske är lugnare för den utan en stressad mamma som knappt vill ha den. Den blir visad mat och får värme men inte med det där fina kluckandet som var i början.
De gånger jag haft kycklingar som kläckt efter att hönan lämnat och som jag hjälpt ut ur skalen har jag helt enkelt lagt in till hönan bakom henne när det varit mörkt och de är torra. Hon har blivit lite upprörd över att jag stör men jag tror hon inte fattat att de har blivit fler utan accepterat dem till 100%'. Kan du prova att ta den ensamma ungen och stoppa in den hos den andra flocken eller tror du hon kommer hacka ihjäl den?
 
Här börjar det redan ruggas lite smått. Får typ ett ägg om dagen, ibland inget. Inte för att vi gör av med mer, men jag tycker det känns lite tidigt.

Hönan som har kycklingar tar fortfarande väl hand om dom. Idag i uteburen, dit jag bär dom fina dagar, var det två som la sig på hönans rygg och vilade en stund när hon själv vilade :love:-
Har fortfarande inte vågat släppa in de andra till dom, men har satt för nät över två pallkragar och öppnat så kycklingarna lätt går in under. Funderar på att släppa ihop till helgen och prova, när jag är hemma och kan kolla till dom.
 
Jag är inne på att köpa en fjäderbult för höns, är det någon här inne som harv använt/ använder sig av det?
Har ett gäng tuppar jag vill ta vara på åt hundarna.
 
De gånger jag haft kycklingar som kläckt efter att hönan lämnat och som jag hjälpt ut ur skalen har jag helt enkelt lagt in till hönan bakom henne när det varit mörkt och de är torra. Hon har blivit lite upprörd över att jag stör men jag tror hon inte fattat att de har blivit fler utan accepterat dem till 100%'. Kan du prova att ta den ensamma ungen och stoppa in den hos den andra flocken eller tror du hon kommer hacka ihjäl den?

De är ju relativt gamla, ca 1-2 veckor vilket inte är samma som när de är nykläckta tänker jag, för det gick ju riktigt bra faktiskt.
Risken är att hon hackar sönder den även om jag inte tror det men stöter bort och/eller ignorerar vilket inte är bra nu när de fortfarande behöver värme.

Åhhh, denna svåra beslutsångest. Jag väntar ett tag till får jag se, för det bästa är ju ändå att vara hos mamma.
 
De är ju relativt gamla, ca 1-2 veckor vilket inte är samma som när de är nykläckta tänker jag, för det gick ju riktigt bra faktiskt.
Risken är att hon hackar sönder den även om jag inte tror det men stöter bort och/eller ignorerar vilket inte är bra nu när de fortfarande behöver värme.

Åhhh, denna svåra beslutsångest. Jag väntar ett tag till får jag se, för det bästa är ju ändå att vara hos mamma.
Jag tänker också att när de är någon vecka så har de väldigt bra koll på vem deras mamma är och inte, så det är inte iheller säkert att kycklingen blir nöjd när den hamnar under en hönsrumpa.
 
De är ju relativt gamla, ca 1-2 veckor vilket inte är samma som när de är nykläckta tänker jag, för det gick ju riktigt bra faktiskt.
Risken är att hon hackar sönder den även om jag inte tror det men stöter bort och/eller ignorerar vilket inte är bra nu när de fortfarande behöver värme.

Åhhh, denna svåra beslutsångest. Jag väntar ett tag till får jag se, för det bästa är ju ändå att vara hos mamma.
Hade inte koll på hur gammal den var, trodde den var färskare.
 
Nu är hönan flyttad till bur. :) Hon är dock väldigt upprörd och gapar som bara den. Hon ville icke vara inne i husdelen med äggen utan bara flög ut därifrån. Ska man bara ge henne en stund? Hur lång tid ska man ge henne att komma till ro?
 
Nu är hönan flyttad till bur. :) Hon är dock väldigt upprörd och gapar som bara den. Hon ville icke vara inne i husdelen med äggen utan bara flög ut därifrån. Ska man bara ge henne en stund? Hur lång tid ska man ge henne att komma till ro?
Tror hon lugnar ner sig till natten?
 
Nu är hönan flyttad till bur. :) Hon är dock väldigt upprörd och gapar som bara den. Hon ville icke vara inne i husdelen med äggen utan bara flög ut därifrån. Ska man bara ge henne en stund? Hur lång tid ska man ge henne att komma till ro?
Varför sätter du henne i bur när hon ligger på ägg? Då kommer hon definitivt vilja ut och hänga med de andra en stund varje dag.
 
Varför sätter du henne i bur när hon ligger på ägg? Då kommer hon definitivt vilja ut och hänga med de andra en stund varje dag.

Jag gör oftast så eftersom några av de lite svagare hönorna blir tuktade om de ligger på ägg. Hittills har det varit någon enstaka som velat ut en stund och då har de fått det och sedan har jag stängt igen när de lagt sig.
Det har dock snarare varit så att de slappnat av och inte rört sig annat än att äta och dricka under den tiden de varit i buren.
Men, de har alltid varit inne i hönshuset tills äggen kläckts så de har haft sällskap av andra höns.
 
Igår öppnade jag upp mellan hönsmamma med kycklingar och övriga flocken. Dom små satt i ett hörn helt förskräckta idag när tuppen var in och med sitt kluckande försökte visa dom all god mat jag just fyllt på :D.

Tre av fyra var ute i hönsgården och kollade försiktigt idag, den fjärde kommer ännu inte upp till luckan (ingen ramp inifrån) utan pep lite olyckligt när mamma var borta.
Dom har fortfarande kvar sina pallkragar med galler över för att kunna smita under om nån är elak. Hoppas dock det inte ska behövas.
 
Vi har blivit med höns! :love: En dröm jag haft i många år, men aldrig tagit tag i. Nu har vi fyra små donnor ute i hönshuset. Vi ska testa utan tupp (eftersom vi har grannar) och än så länge så verkar dom trivas.

En utav hönorna var utsatt för tuppen på förra stället, han hade tuggat av alla fjädrar på en stor fläck på ryggen, nu har det börjat komma ut små pinnar igen, men jag tänker att ruggningsperioden närmar sig, kommer hon tappa allt igen då?

Vi har tre silverudds blå och en Hedemora. Hedemora verkar vara en väldigt trevlig ras, och också den vi läst på mest om, men väl på plats så föll jag ju totalt för silveruddarna. :angel: Så nu har jag tre hönor jag inte vet något om alls! Men fina, det är dom!:love:😂

Någon här med silverudd? Hur är rasen? Lugn? Vänlig? Värper dom bra?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 327
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp