Hönstråden II

Vi har blivit med höns! :love: En dröm jag haft i många år, men aldrig tagit tag i. Nu har vi fyra små donnor ute i hönshuset. Vi ska testa utan tupp (eftersom vi har grannar) och än så länge så verkar dom trivas.

En utav hönorna var utsatt för tuppen på förra stället, han hade tuggat av alla fjädrar på en stor fläck på ryggen, nu har det börjat komma ut små pinnar igen, men jag tänker att ruggningsperioden närmar sig, kommer hon tappa allt igen då?

Vi har tre silverudds blå och en Hedemora. Hedemora verkar vara en väldigt trevlig ras, och också den vi läst på mest om, men väl på plats så föll jag ju totalt för silveruddarna. :angel: Så nu har jag tre hönor jag inte vet något om alls! Men fina, det är dom!:love:😂

Någon här med silverudd? Hur är rasen? Lugn? Vänlig? Värper dom bra?
De kommer fortsätta växa ut under ruggningen, hon kanske bara ser extra lustig ut.
Om du inte redan följer Krygegårds hönshus på IG så rekommenderar jag dig att börja göra det. Hon har bland annat SB. 🙂
 
Vi har blivit med höns! :love: En dröm jag haft i många år, men aldrig tagit tag i. Nu har vi fyra små donnor ute i hönshuset. Vi ska testa utan tupp (eftersom vi har grannar) och än så länge så verkar dom trivas.

En utav hönorna var utsatt för tuppen på förra stället, han hade tuggat av alla fjädrar på en stor fläck på ryggen, nu har det börjat komma ut små pinnar igen, men jag tänker att ruggningsperioden närmar sig, kommer hon tappa allt igen då?

Vi har tre silverudds blå och en Hedemora. Hedemora verkar vara en väldigt trevlig ras, och också den vi läst på mest om, men väl på plats så föll jag ju totalt för silveruddarna. :angel: Så nu har jag tre hönor jag inte vet något om alls! Men fina, det är dom!:love:😂

Någon här med silverudd? Hur är rasen? Lugn? Vänlig? Värper dom bra?
Skulle gissa på att hon inte kommer tappa allt igen om ryggfjädrarna är på utväxt nu :) Men de kan verkligen se för jävliga ut under ruggningen :D men vips så är de snygga igen!

Silverudds blå är min favoritras. Värper bra, och fina gröna ägg. Bra födosökare, är inte så himla hispiga men är samtidigt bra på att hålla sig undan faror (rovfåglar och så). Mina är inte tama men jag jobbar heller inte för att göra dem tama. Men de springer bara undan lite lojt när jag närmar mig, de flyr inte i panik vilket vissa andra raser gör :laugh: Gillar också att de finns i olika färger och så äter de inte så mycket heller. Nackdelen är väl att slaktkropparna inte blir så stora men det blir såklart gott kött ändå :)
 
Vi har blivit med höns! :love: En dröm jag haft i många år, men aldrig tagit tag i. Nu har vi fyra små donnor ute i hönshuset. Vi ska testa utan tupp (eftersom vi har grannar) och än så länge så verkar dom trivas.

En utav hönorna var utsatt för tuppen på förra stället, han hade tuggat av alla fjädrar på en stor fläck på ryggen, nu har det börjat komma ut små pinnar igen, men jag tänker att ruggningsperioden närmar sig, kommer hon tappa allt igen då?

Vi har tre silverudds blå och en Hedemora. Hedemora verkar vara en väldigt trevlig ras, och också den vi läst på mest om, men väl på plats så föll jag ju totalt för silveruddarna. :angel: Så nu har jag tre hönor jag inte vet något om alls! Men fina, det är dom!:love:😂

Någon här med silverudd? Hur är rasen? Lugn? Vänlig? Värper dom bra?

Jag har ett par silverudds i flocken, en höna och en tupp. Hönan fick nog lite för lite syre vid födseln, hon är minst sagt speciell. :D Hon heter Gertrud och är vår absoluta favorit. Kommer alltid och kollar in en och ska vara i vägen, vet inte hur många gånger jag trampat på henne för att hon ständigt ska vara runt fötterna! Förjävlig om man försöker sitta och fika eller äta ute - hon har inga gränser alls och inte heller någon koordination så helt plötsligt kan hon ligga rätt i kaffekoppen. :cautious: Gissningsvis är det även något med synen, för hon prickar aldrig rätt när man håller fram en godbit, utan här är det fara för alla fingrar man äger när hon kommer fram. Hon och silveruddsblåtuppen håller verkligen ihop på ett sätt som de andra av olika raser inte gör. Alternativt är han den enda som står ut med henne... :laugh:
 
Skulle gissa på att hon inte kommer tappa allt igen om ryggfjädrarna är på utväxt nu :) Men de kan verkligen se för jävliga ut under ruggningen :D men vips så är de snygga igen!

Silverudds blå är min favoritras. Värper bra, och fina gröna ägg. Bra födosökare, är inte så himla hispiga men är samtidigt bra på att hålla sig undan faror (rovfåglar och så). Mina är inte tama men jag jobbar heller inte för att göra dem tama. Men de springer bara undan lite lojt när jag närmar mig, de flyr inte i panik vilket vissa andra raser gör :laugh: Gillar också att de finns i olika färger och så äter de inte så mycket heller. Nackdelen är väl att slaktkropparna inte blir så stora men det blir såklart gott kött ändå :)

Ja, hon är inte vacker nu. :( Som sagt så har hon (nog) inte börjat rugga, utan det var förra tuppen som var på henne.

Vi väntar spänt på ägg här hemma! Vi hämtade hönsen i lördags och än har inga ägg kommit. Kanske de börjat gå i vintervila redan, eller så håller dom igen nu när allt är nytt. 😅

En säkert jättedum fråga, men lägger ”alla” höns ägg, eller kan man riskera att få en höna som aldrig levererar så att säga? 😅
 
Jag har ett par silverudds i flocken, en höna och en tupp. Hönan fick nog lite för lite syre vid födseln, hon är minst sagt speciell. :D Hon heter Gertrud och är vår absoluta favorit. Kommer alltid och kollar in en och ska vara i vägen, vet inte hur många gånger jag trampat på henne för att hon ständigt ska vara runt fötterna! Förjävlig om man försöker sitta och fika eller äta ute - hon har inga gränser alls och inte heller någon koordination så helt plötsligt kan hon ligga rätt i kaffekoppen. :cautious: Gissningsvis är det även något med synen, för hon prickar aldrig rätt när man håller fram en godbit, utan här är det fara för alla fingrar man äger när hon kommer fram. Hon och silveruddsblåtuppen håller verkligen ihop på ett sätt som de andra av olika raser inte gör. Alternativt är han den enda som står ut med henne... :laugh:

Ja vi ser redan en stor egen personlighet hos alla fyra! Kerstin, våran blå primadonna. Hon är en riktigt stilig dam (och det vet hon) men trivs bäst bakom rumpan på svarta hedemoran Dolores!

Dolores hon bryr sig inte om något alls hon, bara sprätter och tar egna upptäcktsfärder. Hon är den som är mest nyfiken! Med Kerstin som ständig följeslagare… Dolores sitter gärna på fönsterbrädan och glor på grannen. Småpratar jämt!

Greta, en spättad, hon är ett riktigt matvrak! Kommer fram direkt och kollar in om man har något gott med sig, äter ur handen utan problem, och nu har vi börjat få klappa henne. Står hon och äter ur handen men hör att någon annan äter ur fodertråget, då ska hon dit och gapa lite på dom. Äter hon ur fodertråget och vi matar någon annan ur handen så kommer hon sättandes och gapar. 😅 Ibland tillåter hon de andra hönsen att passera nära, men ibland skäller hon ut dom.

Sen har vi min lilla Hjördis, också spättad. Hon strök efter väggarna när hon kom, men börjar ta för sig mer och mer. Idag försökte hon kaxa upp sig mot Dolores till och med, kacklade lite på henne och duttade henne på halsen. Dolores vände sig om och bara stirrade på henne, då drog hon som en avlöning! 😂 Hon har börjat våga sig fram och äta ur handen, jag försöker få i henne lite extra eftersom hon var lite tunnare, samt var/är utan fjädrar på ryggen.
 
Ja, hon är inte vacker nu. :( Som sagt så har hon (nog) inte börjat rugga, utan det var förra tuppen som var på henne.

Vi väntar spänt på ägg här hemma! Vi hämtade hönsen i lördags och än har inga ägg kommit. Kanske de börjat gå i vintervila redan, eller så håller dom igen nu när allt är nytt. 😅

En säkert jättedum fråga, men lägger ”alla” höns ägg, eller kan man riskera att få en höna som aldrig levererar så att säga? 😅
Jag har en höna som jag tror att bara lägger ägg någon gång ibland, men väldigt sällan. Hon hade nog någon infektion en sommar för två år sen, precis när jag bestämde att jag skulle ta bort henne så blev hon bättre. Efter det trodde jag hon helt slutat att lägga ägg, men ibland händer det. :D yngre höns lägger mer ägg, så ju äldre höns, desto färre ägg. Mina har börjat lägga betydligt mindre nu, de är nog på väg in i höstvila. I några månader blir jag helt utan ägg, de brukar komma igång runt nyår/januari.
 
Jag har en höna som jag tror att bara lägger ägg någon gång ibland, men väldigt sällan. Hon hade nog någon infektion en sommar för två år sen, precis när jag bestämde att jag skulle ta bort henne så blev hon bättre. Efter det trodde jag hon helt slutat att lägga ägg, men ibland händer det. :D yngre höns lägger mer ägg, så ju äldre höns, desto färre ägg. Mina har börjat lägga betydligt mindre nu, de är nog på väg in i höstvila. I några månader blir jag helt utan ägg, de brukar komma igång runt nyår/januari.

Våra är runt 8 månader gamla, så tycker inte åldern ska spela in. Det beror nog säkert på flytt och kanske höst/vintervila. Jag är så nyfiken på kommande ägg så jag är nog bara lite otålig! 😅
 
Våra är runt 8 månader gamla, så tycker inte åldern ska spela in. Det beror nog säkert på flytt och kanske höst/vintervila. Jag är så nyfiken på kommande ägg så jag är nog bara lite otålig! 😅
Nu är det så pass stora att de borde börja lägga ägg, men nått år har jag haft sena kycklingar som inte börjat lägga ägg fören till våren.
 
Jag kämpar på med en bumble foot på Tuppen Ja! Och en ordentlig ögoninfektion på en av mina gäss. Den kom på en dag bara och har varit jobbig. Jag vet inte om hon klarar det.

Lite jobbigt med gåsen nu när jag är bortrest i tre dagar. Får hoppas bonusdottern kan ta sig ut hit och fixa åtminstone en dag. Mannen har ingen kunskap och inget mod att ta tag i det hela, tyvärr.
 
I morse kom första äggen! :love:
F1320F39-A9C6-4E67-B3D9-040ED75529D6.jpeg
 
Tror tre av våra fyra kycklingar är tuppar :down: .
En kanske vi behåller, stortuppen hotade dottern, 2 år, häromdagen. Han hade visserligen precis hittar en mask och ropat dit en höna, men ändå.
 
Tror tre av våra fyra kycklingar är tuppar :down: .
En kanske vi behåller, stortuppen hotade dottern, 2 år, häromdagen. Han hade visserligen precis hittar en mask och ropat dit en höna, men ändå.

En duktig stortupp, vill jag påstå. Vår gammeltupp har attackerat min systerdotter vid två tillfällen. Kan man gott ha, när man inte lämnar hönsen ifred. :angel:
 
En duktig stortupp, vill jag påstå. Vår gammeltupp har attackerat min systerdotter vid två tillfällen. Kan man gott ha, när man inte lämnar hönsen ifred. :angel:
Fast hon var inte på väg fram till hönsen, utan gick förbi.

Om han vore duktig så kunde han ju försvara sig mot katten när dom är ute samtidigt, istället för att flaxa sig förbi hönorna och samtidigt tjoa "tuppen först!" :angel: .
 
Hjälp en okunnig, nybliven hönsägare (hönsmamma!!!), i förmiddags fick vi första äggen som sagt, våran Greta var skyldig till ett av dessa ägg (eftersom hon låg och ruvade på det) det andra ägget låg i spånet så vi vet inte alls vem som la det. Nu på kvällen när vi nattade hönsen så ligger Greta i redet igen, vi kikar in under henne och ser att hon ligger på en äggula! :crazy: Det är som en lätt hinna över gulan, men ingen äggvita och inget skal alls. Jag trodde först att hon kanske hackat sönder det, men då borde det väll ha varit iallafall lite skalrester? Vi synade ALLT utan fynd. Och hon borde ha ätit upp gulan?

Vi misstänker att det var första ägget någonsin hon fick i morse då det var litet och långsmalt, vi har haft flickorna i två veckor och inte fått något ägg förens idag, de är ca 8 månader gamla.

Kan det bli så här i början när de börjar värpa? Eller kan hon vara sjuk på något sätt?! :cry:

Hon äter, dricker och är som vanligt, var lite extra pratig i förmiddags efter hon värpte ägget, men hon accepterade att ägget försvann och var ute på gården hela dagen och var som hon brukar.

Har googlat men får bara upp ägg med dubbla gulor, eller höns som äter upp äggen.

HJÄLP?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 324
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp