Hönstråden II

Den här veckan kommer vi flytta slaktkycklingarna (nu stora men lägger inte än) till stora växthuset. Det är plockat på paprika och det är nu tänkt att fåglarna flyttar upp dit, vänder jorden, gödslar och äter det gröna som är kvar.
Till våren hamnar de i frysen.
De är av varierande storlek vilket många kanske tycker är jobbigt men några ligger nog på 500 gr och under medan vissa ligger på 1,4-1,6. Vi tycker det är jättebra eftersom vi är antingen två i hushållet eller sju till tio stycken. Då behövs det lite att välja på.
 
Here we go again... :meh: (gäller from onsdag)
Skärmklipp.JPG
 
En av mina favorithönor är sjuk. Misstänker stopp i krävan. Har masserar och fått i henne några droppar olja. Men hon måste piggna till under dagen, annars kommer jag behöva ta bort henne. :(
 
En av mina favorithönor är sjuk. Misstänker stopp i krävan. Har masserar och fått i henne några droppar olja. Men hon måste piggna till under dagen, annars kommer jag behöva ta bort henne. :(
Har du koll så att det inte är sur kräva? Sour crop om du googlar, jag har fått bra resultat av att följa de råden.
 
Har du koll så att det inte är sur kräva? Sour crop om du googlar, jag har fått bra resultat av att följa de råden.
Eventuellt? Tycker råden är väldigt lika de som för "stopp" också. Ska massera och ge lite till olja om några timmar. Hon har dock väldigt sänkt allmäntillstånd så vi får se var detta slutar.
 
Eventuellt? Tycker råden är väldigt lika de som för "stopp" också. Ska massera och ge lite till olja om några timmar. Hon har dock väldigt sänkt allmäntillstånd så vi får se var detta slutar.
Ingen mat, massage och vitlöksvatten testade jag, så om du har möjlighet så testa det. Efter nån dag så är det vitlöksvatten och några matskedar grekisk yoghurt fördelat över dagen.
Men mår hon dåligt så gör du rätt i att ta bort henne, blir krävan väldigt uttöjd är det dessutom inte säkert att den går tillbaka.
 
Ingen mat, massage och vitlöksvatten testade jag, så om du har möjlighet så testa det. Efter nån dag så är det vitlöksvatten och några matskedar grekisk yoghurt fördelat över dagen.
Men mår hon dåligt så gör du rätt i att ta bort henne, blir krävan väldigt uttöjd är det dessutom inte säkert att den går tillbaka.
Ja, det är ungefär vad jag gör. Varför just vitlöksvatten?
Jag är inte så hoppfull pga hennes allmäntillstånd. Igår reagerade jag på att hon var lite trött, men det är inte så konstigt att de är det ibland. Det är jättestor försämring till idag. :down:
 
Ja, det är ungefär vad jag gör. Varför just vitlöksvatten?
Jag är inte så hoppfull pga hennes allmäntillstånd. Igår reagerade jag på att hon var lite trött, men det är inte så konstigt att de är det ibland. Det är jättestor försämring till idag. :down:
De får som en jästinfektion, det blir en feljäsning som gör att det blir stopp (om det är surkräva) vilket vitlöken kan stävja.
Så förstod jag det när jag googlade runt och det funkade för mig.
 
Den här veckan kommer vi flytta slaktkycklingarna (nu stora men lägger inte än) till stora växthuset. Det är plockat på paprika och det är nu tänkt att fåglarna flyttar upp dit, vänder jorden, gödslar och äter det gröna som är kvar.
Till våren hamnar de i frysen.
De är av varierande storlek vilket många kanske tycker är jobbigt men några ligger nog på 500 gr och under medan vissa ligger på 1,4-1,6. Vi tycker det är jättebra eftersom vi är antingen två i hushållet eller sju till tio stycken. Då behövs det lite att välja på.
Vad är det för grönt kvar de äter?
Tomatplantor har vi kvar, men det är väl lika olämpligt som potatisblast har jag fått för mig. Annars skulle jag gärna släppa in våra att pyssla lite i tunneln.
 
Vad är det för grönt kvar de äter?
Tomatplantor har vi kvar, men det är väl lika olämpligt som potatisblast har jag fått för mig. Annars skulle jag gärna släppa in våra att pyssla lite i tunneln.

Paprika och gurka samt äggplanta. De äter dock inte detta. Det står kvar.

De brukar inte äta sådant som är dåligt för dem (mina alltså) men man kan ju inte vara helt säker.
Troligen kommer de ändå att vända ner det med tiden.
 
Samma här.
Jag håller utkik efter ett begagnat växthus av något slag så att jag kan erbjuda större yta "inomhus".
Hoppas du hittar något bra!
Jag har lyxen att ha flera ställen jag kan ha hönsen på i mina byggnader så har tre stora boxar och slipper ha en stor hönsgrupp. Men självklart vill jag hellre ha dem sprättande utomhus och de där första dagarna när de står och väntar vid dörren på morgonen och sen när våren kommer är verkligen hemskt...
 
Kom ut och hittade den lilla kycklingen bortvillad och nedkyld.
Vet inte riktigt vad som hänt, men in och värma upp hen försiktigt med en hårtork.
Jag fick även i den lite vatten med druvsocker. Försökte om den ville ha havregryn uppblöt i vattnet men det var den inte så pigg på.
Nu är den ute och under mamman igen.

Hur brukar ni göra när något sånt här händer?
Min första tanke var att ta bort den, men sen tänkte jag ett varv till och insåg att en chans kan den få.
Mår själv otroligt dåligt när djur mår dåligt.

Den är inte helt återställd och det finns en risk att den inte klarar sig under natten. Men jag tror att den är mindre stressad hos morsan som är otroligt skygg, är förvånad över att det har funkat så bra med henne nu med kycklingen i en box, men tror det handlar om att hon inte vill lämna sin unge.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 324
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp