Hönstråden II

Kom ut och hittade den lilla kycklingen bortvillad och nedkyld.
Vet inte riktigt vad som hänt, men in och värma upp hen försiktigt med en hårtork.
Jag fick även i den lite vatten med druvsocker. Försökte om den ville ha havregryn uppblöt i vattnet men det var den inte så pigg på.
Nu är den ute och under mamman igen.

Hur brukar ni göra när något sånt här händer?
Min första tanke var att ta bort den, men sen tänkte jag ett varv till och insåg att en chans kan den få.
Mår själv otroligt dåligt när djur mår dåligt.

Den är inte helt återställd och det finns en risk att den inte klarar sig under natten. Men jag tror att den är mindre stressad hos morsan som är otroligt skygg, är förvånad över att det har funkat så bra med henne nu med kycklingen i en box, men tror det handlar om att hon inte vill lämna sin unge.

Jag hade nog gjort precis som du. Alternativet föda upp den själv men det är ju inte så himla kul och inte att rekommendera. Antingen tillbaka eller få sällskap.

Är det samma nu på morgonen så hade jag nog tagit bort den. Man vet inte vad som kan vara fel på dem.
 
Jag hade nog gjort precis som du. Alternativet föda upp den själv men det är ju inte så himla kul och inte att rekommendera. Antingen tillbaka eller få sällskap.

Är det samma nu på morgonen så hade jag nog tagit bort den. Man vet inte vad som kan vara fel på dem.
Då tänkte jag rätt. Svårt när man står där på kvällen.

Idag när jag kom ut var det fullrulle på den så den har hämtat sig. :)
 
Mitt projekt med årskullarna i växthuset går sådär. En dag låg en död höna i växthuset, sargad. Vi har ett litet hål under där eventuellt en hermelin kan ta sig in och våra vaktlar har gått åt på det sättet. Dock inte i växthuset.

Jag tog förlusten och eftersom vi satt in pinnar bara för någon dag sedan så tänkte jag att den nog inte kommit sig upp där än och fallit offer av den anledningen.

Tre dagar senare händer samma sak och då ser jag att det är nacke och rygg och inser att tupparna varit på en höna i taget (många tuppar) och de dör av den anledningen. Hemskt att inse det lite sent och dåligt samvete får man. Tänkte dock att årstiden skulle hålla dem lugna.
Ut med en massa tunga tuppar som också är lite mer stinna än de andra och helt plötsligt har man ett ställe till att ta hand om.

Det var ju meningen att slakt i vår när värmen kommit men nu får det nog bli slakt i halvlek, så att säga. De skilda tupparna måste bort och kanske tar jag alla andra på samma gång och istället sätter upp slaktankorna så den permanenta gruppen får lite lugn. Men, slakta 25 höns/tuppari december är ju ingen hit.

Så.....tänka om, göra rätt och ta tag i problemet........ahhh, jobbigt!!
 
Det var ju meningen att slakt i vår när värmen kommit men nu får det nog bli slakt i halvlek, så att säga. De skilda tupparna måste bort och kanske tar jag alla andra på samma gång och istället sätter upp slaktankorna så den permanenta gruppen får lite lugn. Men, slakta 25 höns/tuppari december är ju ingen hit.

Så.....tänka om, göra rätt och ta tag i problemet........ahhh, jobbigt!!

Varför vill du inte slakta i december? Tidig vår/vinter är enligt mig bästa tillfället för slakt. Bra temperaturer som håller kött och hygien fräscht och inte en massa flugor.
 
Här hade vi tuppslakt förra helgen. De har hängt för mörning sedan dess och vacuumförpackades igår, så nu är frysen påfylld med 11 tuppar.

20221120_104857.jpg
 
För att det är ont om tid i december med allt annat och så fruktansvärt kallt att slakta ute (det måste vi med så många slaktdjur).

Slaktar också ute, det var en plusgrad när jag slaktade, tyckte det var perfekt men då är det ju säkerligen kallare där du bor. :)
 
Nu har jag utökat min hönsflock från två till sju kacklisar! :love:
Hittade Ölandshöns (utanför genbank) hos en gammal bekant, som jag var och chippade föl hos. Hon hade en massa oplanerade kycklingar som hennes frigående hönor plötsligt dykt upp hemma med och hon ville att de skulle få fortsätta leva... Så när de var tillräckligt stora för att flytta åkte jag och hämtade några stycken.
1669650704166.png

När man sätter ihop kycklingar med sina pyttesmå öländska dvärghönor (till vänster) och hönorna plötsligt ser gigantiska ut, inser man hur små kycklingarna egentligen är...
 
Jag funderar på att köpa två försvinningsreden att testa ha i ena boxen.
Någon som har? Och var har ni köpt ifrån? Har gg närmst men det är oftast inte det billigaste.
 
Nåväl, slakt blev det ändå.

Var så jäkla tvungna då utrymmet för tupparna är utomhus, skyddade från väder och vind samt värmelampa men ändå inget hus att gå in i och nu börjar det bli lite för kallt för att jag ska känna mig bekväm med att ha dem ute. Har som gräns -5 grader och även om det nosat på det så har det ännu inte hunnit ner dit.
De började bli ordentligt osams och gal tamigsjutton dygnet runt.

Slakt och avfjädring utomhus i minusgrader och rensning i stallet. Det var inget roligt alls. Även om det var 6 grader varmt i stallet var vi alla så kalla efter slakten att det knappt var värt det (jo, det är det men ändå).
Helst inget jag gör om.

Nu är det ganska lugnt på gården. Ankorna känns som om vi också skulle tagit tidigare men de får vänta till våren.
 
Fyllde på en del gammalt hö ute i hönsgården idag. Resultatet? Alla gick in, ingen vågade gå i det där konstiga :meh:. Slängde ut mat i det där att locka, men nä. Jaja, blir väl mätta råttor i natt :p.

De vänjer sig! :laugh:
Vi skickar ju ut halm till våra höns när det blir för kladdigt i gården och de älskar det. De nya som aldrig sett det blir hysteriska när man kastar ut och fluffar. Två gånger, sedan är de ganska chill när de sett att de andra tycker det är härligt.
 
På tal om hö och halm. Jag hänger ut hönät till mina gäss. De är ju, som ni säkert vet, gräsätare mer än något annat. Jag tror mina fyra gäss äter ca 3-4 kg hö på en vecka!!

Det är nästan lika mycket som min grannes två getter tillsammans.
 

Bifogade filer

  • 6B789F6A-2A51-4844-AE1F-C74926134CE8.jpeg
    6B789F6A-2A51-4844-AE1F-C74926134CE8.jpeg
    534,6 KB · Visningar: 63
Idag vågade dom sig ut och leta grönsaks- och pastarester i höet :).
Ska hämta mer nån dag. För dammigt att ge hästarna = perfekt ha ute i hönsgården.

Vilka suddiga djur du har! :laugh:

Visst är det perfekt att få användning av bosset man inte kan göra något annat med?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 312
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp