Hönstråden II

Nu börjar det se ut som att höns kan bli verklighet här framåt våren. Fundering dock, för jag vill helst kunna ha dem gå fritt på gården (kommer självklart ha inhägnad de kan vara i vid behov/när vi inte är hemma eller så), men frågan är om det är kört att ens tänka tanken när vi har både räv och sparvhök som hänger här?
 
Nu börjar det se ut som att höns kan bli verklighet här framåt våren. Fundering dock, för jag vill helst kunna ha dem gå fritt på gården (kommer självklart ha inhägnad de kan vara i vid behov/när vi inte är hemma eller så), men frågan är om det är kört att ens tänka tanken när vi har både räv och sparvhök som hänger här?
Vi har hök och har sett räv på kvällar/nätter. Har haft en hök som nästan tog en höna, men jag var snabbt fram och räddade den. Men höken cirkulerar varje år vid flera tillfällen. Men på tre år har jag inte förlorat en enda hittills. Mina är alltid frigående när jag är hemma, men oftast instängda när jag borta. Alltid när jag är på jobbet.
 
Vi har hök och har sett räv på kvällar/nätter. Har haft en hök som nästan tog en höna, men jag var snabbt fram och räddade den. Men höken cirkulerar varje år vid flera tillfällen. Men på tre år har jag inte förlorat en enda hittills. Mina är alltid frigående när jag är hemma, men oftast instängda när jag borta. Alltid när jag är på jobbet.
Låter ju positivt! Här har jag sett höken ta en skata precis utanför ett fönster, var dock nåt år sen (två?) och räven bor i skogen strax utanför trädgården. Men tänker också att hönsen bara får gå lösa ute när vi är hemma (vilket dock lär vara för det mesta då både jag och sambon jobbar mycket hemifrån). Har hund också vilket förhoppningsvis gör att räven håller lite avstånd. Har en gång hittat rävbajs i trädgården, det var efter vi hade varit bortresta några dagar. Så misstänker att vi kommer få vara rätt vaksamma dock, men känns ju bra om det i alla fall finns en chans att det kan funka. :)
 
Låter ju positivt! Här har jag sett höken ta en skata precis utanför ett fönster, var dock nåt år sen (två?) och räven bor i skogen strax utanför trädgården. Men tänker också att hönsen bara får gå lösa ute när vi är hemma (vilket dock lär vara för det mesta då både jag och sambon jobbar mycket hemifrån). Har hund också vilket förhoppningsvis gör att räven håller lite avstånd. Har en gång hittat rävbajs i trädgården, det var efter vi hade varit bortresta några dagar. Så misstänker att vi kommer få vara rätt vaksamma dock, men känns ju bra om det i alla fall finns en chans att det kan funka. :)
Det vore kul för er om det fungerar! Fördelen hos oss är att vi har en bit till skogen och räven vågar sig inte hit på dagtid. Bor den nära kanske risken ökar? Sen upplever jag att hök/räv blir modigare när de har ungar som behöver mat, så vissa perioder håller jag extra koll på hönsen. :) höken är alltid här mest på hösten, tror kanske att det är årets ungar som har svårt att klara sig på egen hand?
 
Det vore kul för er om det fungerar! Fördelen hos oss är att vi har en bit till skogen och räven vågar sig inte hit på dagtid. Bor den nära kanske risken ökar? Sen upplever jag att hök/räv blir modigare när de har ungar som behöver mat, så vissa perioder håller jag extra koll på hönsen. :) höken är alltid här mest på hösten, tror kanske att det är årets ungar som har svårt att klara sig på egen hand?
Vi bor mitt i skogen så här är det tyvärr väldigt nära dit. Men väldigt mycket smådjur i skogen också, vilket väl är en fördel antar jag. Nuvarande räv(ar) är i alla fall inte lika närgången som förra, som regelbundet var upp på trappen till ytterdörren. 🙈
 
Här har vi alla höns innestängda i gård med nättak nästan hela året. Stor gård dock.

Vi har en enorm hage utan tak där det finns buskar, högt gräs och byggda skydd med endast 3-6 meter mellan och ändå har vi blivit av med ca 6-10 höns pga hök/vråk, under en 5-årsperiod.
Jag vet itne om jag vågar släppa ut dem igen måste jag säga.

Kalkoner och en gås (ung men stor) har blivit tagna av räven under dagtid när vi varit hemma. Vi har stort och stora byggnader så man varken hör eller ser allt hela tiden.

Myskankor och gäss går fritt annars och har ännu inte blivit tagna men det är nog en tidsfråga.

Så, jag tror man ska testa lite och se hur det är hemma hos just dig. Det kan dock bli frågan om att vara beredd på att man får offra några individer, hur nog man än är.
 
Jag har inhägnad tomt men räven hittar ändå in ibland trots att jag försöker hitta alla smitvägar. Mest aktivitet här är när det finns ungar och fälten är uppväxta så det går att smyga sig fram utan större problem, då hinner hon även undersöka alla möjligheter att hitta eller skapa sig ett hål någonstans att ta sig in.

Just här har jag inga större problem med rovfågel, tror jag bara förlorat en höna den vägen och har aldrig sett någon duvhök i omgivningarna utan det är kärrhökar och vråkar.

En gång hittade jag en halväten höna på tomten men den tror jag grävlingen var skyldig till. En räv hade sprungit bort med den, en rovfågel hade plockat den men den här var i princip uppäten från brösten och ner, resten var lämnad. Vet inte om den blivit störd eftersom det var så mycket kvar.
 
Nu börjar det se ut som att höns kan bli verklighet här framåt våren. Fundering dock, för jag vill helst kunna ha dem gå fritt på gården (kommer självklart ha inhägnad de kan vara i vid behov/när vi inte är hemma eller så), men frågan är om det är kört att ens tänka tanken när vi har både räv och sparvhök som hänger här?

Här är höken kvick, förlorade en höna senast igår. Har förlorat kanske 5-6 stycken under de knappt fyra år vi har haft höns, så ändå inte jättemycket. Att ha hundarna ute och gå ut regelbundet hjälper till att hålla höken borta. Rävarna har aldrig försökt sig på något, däremot har vi även haft mård på gården, som dock aldrig upptäckte/hann till hönsen innan hundarna jagat iväg den. Hök och räv skrämmer mig inte särskilt mycket, men får du in ett mårddjur bland hönsen är det ju oftast kört för alla höns om du inte upptäcker attacken medan den pågår. Väldigt viktigt med en väl säkrad hönsgård och hönshus. Vi har putsnät överallt.
 
Jag håller med @Fruentimber att mårddjur är värst, små som fan och kommer de in så är hönorna körda. Så ett ordentligt säkrat hönshus är ett måste.
Jag har också blivit av med djur, men det är tillräckligt få gånger för att jag ska sluta släppa ut helt. Däremot så är där perioder när jag inte släpper ut när jag märker att räven stryker eller att höken cirklar.
Jag/ hundarna märker angrepp och har oftast hunnit avstyra det.
Sen är det både positivt och negativt att bo i en skog, bra skydd från ovan t.ex.

Sen tycker jag att vissa hönsraser är flyktigare och mer vaksamma, då klarar de sig bättre. Samma så tycker jag att höns som är för trygga/tama runt mina hundar/ katter ofta blir "dumma" mot rovdjur (alltså att de inte fattar att de håller på att bli mat).

Eftersom fågelinfluensan verkar komma vart år nu där man måste stänga in djuren eller ha dem i inhägnad (lite beroende på hur du bor). Då är det bra att tänka igenom så att det finns plats både inne och ute i hönsgården.
 
Jag bor med skog, ängar etc 20 meter från tomtgränsen och vet att det finns bland annat räv och rovfåglar.

Under de ca 5 åren jag haft höns har jag blivit av med två till rovdjur, troligtvis en till en rovfågel och en till en räv (utifrån hur de var dödade/ätna på), och jag har hönsen lösa i trädgården i princip hela sommarhalvåret och hösten när jag är på jobbet eller inte är hemma. Dock har jag stängsel runt själva tomten och tre hyfsat stora hundar som håller borta det mesta viltet från tomten (när hönsen är i trädgården är hundarna i hundgård, men det är ändå inte mycket vilt som kommer in då). Det finns en hel del buskar, små träd, tak etc precis utanför hönsgården där hönsen kan gömma sig och vara mer skyddade om de märker att det är någon rovfågel i området.
 
Jag håller med @Fruentimber att mårddjur är värst, små som fan och kommer de in så är hönorna körda. Så ett ordentligt säkrat hönshus är ett måste.
Jag har också blivit av med djur, men det är tillräckligt få gånger för att jag ska sluta släppa ut helt. Däremot så är där perioder när jag inte släpper ut när jag märker att räven stryker eller att höken cirklar.
Jag/ hundarna märker angrepp och har oftast hunnit avstyra det.
Sen är det både positivt och negativt att bo i en skog, bra skydd från ovan t.ex.

Sen tycker jag att vissa hönsraser är flyktigare och mer vaksamma, då klarar de sig bättre. Samma så tycker jag att höns som är för trygga/tama runt mina hundar/ katter ofta blir "dumma" mot rovdjur (alltså att de inte fattar att de håller på att bli mat).

Eftersom fågelinfluensan verkar komma vart år nu där man måste stänga in djuren eller ha dem i inhägnad (lite beroende på hur du bor). Då är det bra att tänka igenom så att det finns plats både inne och ute i hönsgården.
Ja, stort nog så de kan vara instängda vid behov kommer vi ha oavsett just pga fågelinfluensan och liknande. Plus att vi har långa och kalla vintrar här så det ska absolut vara trevligt för dem att vara inne! Och då ordentligt säkrat från rovdjur. Hönshuset lär landa på ca fem kvadrat och utegården ska väl bli minst det dubbla är tanken, för en mindre hobbybesättning bara. Vill att de ska ha plats så tänker mig max tio höns på den ytan.

Blir troligtvis hedemorahöns, dels för att jag gillar dem och för att de är lite tåligare mot kyla, ingen aning om hur de är när det gäller vaksamhet?
 
Ja, stort nog så de kan vara instängda vid behov kommer vi ha oavsett just pga fågelinfluensan och liknande. Plus att vi har långa och kalla vintrar här så det ska absolut vara trevligt för dem att vara inne! Och då ordentligt säkrat från rovdjur. Hönshuset lär landa på ca fem kvadrat och utegården ska väl bli minst det dubbla är tanken, för en mindre hobbybesättning bara. Vill att de ska ha plats så tänker mig max tio höns på den ytan.

Blir troligtvis hedemorahöns, dels för att jag gillar dem och för att de är lite tåligare mot kyla, ingen aning om hur de är när det gäller vaksamhet?
Bygg större hönshus än du tror du behöver! De har en förmåga att bli fler 🤪 jag tänkte max 10 och har istället mellan 15-20. Jag tror mitt hönshus är 10 m2 och utegården är kanske 30? Den skulle dock lätt kunnat vara dubbel så stor!

Jag har Hedemora och har som sagt inte blivit av med några än.
 
Bygg större hönshus än du tror du behöver! De har en förmåga att bli fler 🤪 jag tänkte max 10 och har istället mellan 15-20. Jag tror mitt hönshus är 10 m2 och utegården är kanske 30? Den skulle dock lätt kunnat vara dubbel så stor!

Jag har Hedemora och har som sagt inte blivit av med några än.
Jo, jag vet, egentligen skulle jag vilja ha jättestort. :D Men som det ser ut nu är tiden på den här gården troligtvis begränsad så vi vill kunna skaffa höns snabbt, vilket gör att det lutar åt att vi köper en färdig ”hönsbod”. Verkar det sen som att vi blir kvar längre får vi väl komplettera med ytterligare en eller bygga i den byggnad som vi först planerade så vi får plats med fler. :)
 
Ja, stort nog så de kan vara instängda vid behov kommer vi ha oavsett just pga fågelinfluensan och liknande. Plus att vi har långa och kalla vintrar här så det ska absolut vara trevligt för dem att vara inne! Och då ordentligt säkrat från rovdjur. Hönshuset lär landa på ca fem kvadrat och utegården ska väl bli minst det dubbla är tanken, för en mindre hobbybesättning bara. Vill att de ska ha plats så tänker mig max tio höns på den ytan.

Blir troligtvis hedemorahöns, dels för att jag gillar dem och för att de är lite tåligare mot kyla, ingen aning om hur de är när det gäller vaksamhet?
De är på sin vakt, håller utkik och varnar med ett visslande läte om de ser något hotfullt på himlen. Duktiga på att utnyttja buskar och träd att gömma sig i/under.
 
De är på sin vakt, håller utkik och varnar med ett visslande läte om de ser något hotfullt på himlen. Duktiga på att utnyttja buskar och träd att gömma sig i/under.
Låter bra, buskar och träd har vi gott om! Kommer väl få gå runt och leta upp hönsen framåt kvällen om de går fritt. 😂
 
Ja, stort nog så de kan vara instängda vid behov kommer vi ha oavsett just pga fågelinfluensan och liknande. Plus att vi har långa och kalla vintrar här så det ska absolut vara trevligt för dem att vara inne! Och då ordentligt säkrat från rovdjur. Hönshuset lär landa på ca fem kvadrat och utegården ska väl bli minst det dubbla är tanken, för en mindre hobbybesättning bara. Vill att de ska ha plats så tänker mig max tio höns på den ytan.

Blir troligtvis hedemorahöns, dels för att jag gillar dem och för att de är lite tåligare mot kyla, ingen aning om hur de är när det gäller vaksamhet?
Jag säger också att 5 kvm är i minsta laget. :D
Kul med kycklingar på sommaren och sen blir hönorna äldre och är de favoriter blir de kvar trots att de inte lägger så många ägg.
Jag har Hedemora jag med och tror nog att det kan funka bra. Generellt så tycker jag lantrashöns har mer naturlig vaksamhet.
Jag har knappt 20 höns och brukar ha några kullar var sommar.

Det är såklart bäst om man kan känna sig för och har möjlighet att bygga ut/ byta byggnad.
 
Låter bra, buskar och träd har vi gott om! Kommer väl få gå runt och leta upp hönsen framåt kvällen om de går fritt. 😂
Nejdå, de går snällt in igen när de varit ute tillräckligt länge. Allt senare ju ljusare det blir på kvällarna, jag får visserligen schasa in dem ibland när jag vill få stänga om de inte redan gått in.

Även jag röstar på större, 5 kvm är litet.
 
Ja, jag skulle helst också vilja ha större, men ska vi köpa en färdig lösning verkar det vara ca 5 kvadrat som finns (det jag hittat i alla fall). Ska vi bygga helt själva blir det inte klart i år (finns mer som behöver göras på gården och vi har en ettåring som försvårar möjligheterna att vara ute och bygga några längre stunder) och då är risken att det inte blir av alls. Tänker då heller inte att börja med 10 hönor, utan det är maxantalet jag anser att jag skulle kunna ha på det utrymmet. Blir nog snarare kanske 5-6 som start och inte säkert att det ens blir en tupp. Är det så att vi vill utöka sen har vi som sagt möjlighet att bygga då, men ska vi skaffa höns i vår behöver det tyvärr bli att köpa en färdig hönsbod.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 312
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp