Hönstråden II

Jag har en ruvhöna som legat stenhårt i 19 dagar. Sen blev det lite dålig ordning dag 19 och hon la sig i fel rede, vilket resulterade i att äggen kallnade. Idag är det dag 20, hon var ute en vända, tänkte inte mycket på det, men insåg att hon fortfarande var ute nu. Äggen hade hunnit kallna igen. Jag har dock en annan höna som precis börjat ruva, så jag flyttade henne, så äggen åtminstone får värme nu igen. Om den ursprungliga hönan tar förnuftet till fånga inom någon timme får jag flytta tillbaka den första hönan till sina ägg. Hon har dock bara legat någon dag, så då får jag slänga dom äggen. Men det känns så onödigt att dom kliver av dagen innan det är kläck :banghead: sen borde jag hålla äggen som bara legat några dagar varma också iofs, om dess inte kläcks.. får fundera en timme på hur jag ska göra.
 
IMG20230618115329.jpg

Trots kaoset kläcktes samtliga ägg som var befruktade! 🐣
 
Här är början på vår hönskarriär 😅 gymnasiet på orten har byggt det åt oss, efter ritning av ”Theodors fjäderfä”. De hann tyvärr inte riktigt klart, det ska målas färdigt och fixas någon ventilation. Måste också byta sittpinnen, de har satt in en rund sittpinne men som jag tycker ser för liten ut. Ska försöka fixa någon trädgren istället.
Hönshuset ska också flyttas till bättre plats, där de ska få ca 35 kvm inhägnad uteplats, med tak på en mindre del så de kan gå ut även på vintern och vid fågelinfluensa. Får ha max sju höns, ingen tupp. Tänkte börja med fem Hedemora och sedan lägga in ägg som de kan ruva på framöver :) har ni tips till nybörjare så bara ös på! Gärna sådana tips som ni gärna fått som nybörjare :)
 

Bifogade filer

  • IMG_5613.jpeg
    IMG_5613.jpeg
    412 KB · Visningar: 47
Här är början på vår hönskarriär 😅 gymnasiet på orten har byggt det åt oss, efter ritning av ”Theodors fjäderfä”. De hann tyvärr inte riktigt klart, det ska målas färdigt och fixas någon ventilation. Måste också byta sittpinnen, de har satt in en rund sittpinne men som jag tycker ser för liten ut. Ska försöka fixa någon trädgren istället.
Hönshuset ska också flyttas till bättre plats, där de ska få ca 35 kvm inhägnad uteplats, med tak på en mindre del så de kan gå ut även på vintern och vid fågelinfluensa. Får ha max sju höns, ingen tupp. Tänkte börja med fem Hedemora och sedan lägga in ägg som de kan ruva på framöver :) har ni tips till nybörjare så bara ös på! Gärna sådana tips som ni gärna fått som nybörjare :)
Har den något fönster? Höns måste ha tillgång till dagsljus även om dörren är stängd. :)
Köp en bok om höns! Plus Per Jensens bok, den är superbra. :)
 
Ja, på andra sidan :)
Jag har en bok, tror den heter Höns som hobby! Ska kika lite :)
Jag tycker det är svårt med generella råd, men har du haft djur innan så är höns lätta djur att ha!
Ser man till att de har bra foder, vatten, och en för dem trivsam miljö kommer man väldigt långt. Höns behöver bra ventilation, de dammar en hel del och har känsliga luftrör vilket är en dålig kombi.

Första hönsen man köper ska man se till är friska (eller kläcka fram själv), eller alla djur ska vara friska såklart, men det är himla tråkigt om man får en dålig start.
Köper man vuxna djur så kolla fötterna efter kalkben och under vingar för ohyra. De kan alltid få/ ha med sig ohyra som förvärras av stress/ en flytt. De ska ha klara ögon och en "hälsosam" färg på kammen. Det går även att köpa livdjur som är testade för diverse sjukdomar men det är rätt ovanligt fortfarande skulle jag vilja säga. De som testar (som jag känner till) säljer främst avelsägg.

Jag tycker det är viktigt att man tar reda på hur man avlivar en höna eller tar reda på vem man kan vända sig till om det behövs, om oturen skulle vara framme.
Krygegårds Hönshus på insta har många bra inlägg om höns och vad som kan vara bra att tänka på som nybörjare.

Vi vill såklart ha fler inlägg här av dig allteftersom ni gör er redo för hönsen. 😊

Jo! Något jag insåg när jag fick fågelinfluensa i närheten var hur dumt det är att man går in med skorna med risk för att råka dra med smitta in. Oundvikligt ibland men om ni kan ordna så att ni inte behöver gå in var dag kan det vara bra.
 
Jag tycker det är svårt med generella råd, men har du haft djur innan så är höns lätta djur att ha!
Ser man till att de har bra foder, vatten, och en för dem trivsam miljö kommer man väldigt långt. Höns behöver bra ventilation, de dammar en hel del och har känsliga luftrör vilket är en dålig kombi.

Första hönsen man köper ska man se till är friska (eller kläcka fram själv), eller alla djur ska vara friska såklart, men det är himla tråkigt om man får en dålig start.
Köper man vuxna djur så kolla fötterna efter kalkben och under vingar för ohyra. De kan alltid få/ ha med sig ohyra som förvärras av stress/ en flytt. De ska ha klara ögon och en "hälsosam" färg på kammen. Det går även att köpa livdjur som är testade för diverse sjukdomar men det är rätt ovanligt fortfarande skulle jag vilja säga. De som testar (som jag känner till) säljer främst avelsägg.

Jag tycker det är viktigt att man tar reda på hur man avlivar en höna eller tar reda på vem man kan vända sig till om det behövs, om oturen skulle vara framme.
Krygegårds Hönshus på insta har många bra inlägg om höns och vad som kan vara bra att tänka på som nybörjare.

Vi vill såklart ha fler inlägg här av dig allteftersom ni gör er redo för hönsen. 😊

Jo! Något jag insåg när jag fick fågelinfluensa i närheten var hur dumt det är att man går in med skorna med risk för att råka dra med smitta in. Oundvikligt ibland men om ni kan ordna så att ni inte behöver gå in var dag kan det vara bra.
Har haft både häst, hund, kanin och nu katt så djurvana finns :)
Vi kommer att köpa könsbestämda kycklingar av en uppfödare som lovat att hon inte har smittor och ohyra. Så jag hoppas att hon håller vad hon menar! Vi funderade länge på att kläcka men tror vi väljer bort det just nu.
Min sambo och hans bror får avliva sjuka djur! De har jaktlicens så de borde klara av att nacka en höna 🙈

Ska gå in och följa det instagramkontot, tack för tips! Har nyss hittat hönspodden också som jag gillar :)
 
Två ägg var mosade häromdan. Ena hade hönan dessutom petat ut ur redet sen. Så gott som fullgången kyckling i, bara gulan som skulle dras in. Klanthöns!
Det andra kraschade lät jag ligga kvar under henne, tror dock den är död.

Hålslag i en tidigare idag, så förhoppningsvis kycklingar imorgon.
Vi började med 9 ägg, varav två visade sig vara obefruktade. Av sju ägg skadades två. Av 5 ägg tror jag fyra lever. Vi får väl se imorgon.

Sambon tycker vi ska ta nästa kull i kläckaren, men av egen erfarenhet (och efter att ha läst Per Jensens bok) så föredrar jag verkligen att de får en mamma. Kycklingarna verkar må så mycket bättre psykiskt. Mycket lugnare.
 
Ett stort antal skrattmåsar har dött av fågelinfluensa i Kalmar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bekraftat-doda-masarna-i-kalmar-sjuka-i-fagelinfluensa
Jordbruksverket har skickat ut masskejl till registrerade hönsgårdar inom en mil från platsen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...nlaggningar-med-fjaderfan-for-fagelinfluensan

Det verkar som att det är en variant som mest går på måsfåglar. Och jag bor utanför 10 km-radien, ca 25 km bort.
Frågan är, borde jag också stänga in mina små hönor?
 
Fyra kycklingar idag. Det kraschade var dött som jag trodde. Ett ägg utan hålslag och såg ingen rörelse i det, men låter det ligga till imorgon och kollar igen då.
Fyra kycklingar av 9 ägg från början känns sådär, men söta är de i alla fall.
Tror inte mina hönor är så bra på att ruva :p.
 

Bifogade filer

  • 20230623_180814.jpg
    20230623_180814.jpg
    269 KB · Visningar: 24
Jag testar att fermentera spannmål, har tänkt på det länge (tror vi diskuterade det här för något år sedan) men nu jag har så många djur och kycklingarna ska äta spannmål så kändes det som om det var läge.

Gjorde nog en lite stor sats, men ner går det. Tanken är att jag ska göra en sats som räcker en vecka + (-ish) och när det är 3 dagar kvar av foder så flyttar jag över det jag har i en mindre ren bytta. Sen startar upp en ny laddning med hjälp av en del av det gamla vattnet. Det står i stora stallet där det är svalare så jag tror det kan bli bra, just nu luktar det väldigt svagt syrat och "fräscht".
Hade dock grovt missräknat hur mycket vatten spannmålet skulle dra åt sig, så det var lite väl toppat i baljan ett tag :p.
 
Jag testar att fermentera spannmål, har tänkt på det länge (tror vi diskuterade det här för något år sedan) men nu jag har så många djur och kycklingarna ska äta spannmål så kändes det som om det var läge.

Gjorde nog en lite stor sats, men ner går det. Tanken är att jag ska göra en sats som räcker en vecka + (-ish) och när det är 3 dagar kvar av foder så flyttar jag över det jag har i en mindre ren bytta. Sen startar upp en ny laddning med hjälp av en del av det gamla vattnet. Det står i stora stallet där det är svalare så jag tror det kan bli bra, just nu luktar det väldigt svagt syrat och "fräscht".
Hade dock grovt missräknat hur mycket vatten spannmålet skulle dra åt sig, så det var lite väl toppat i baljan ett tag :p.

Jag har tre hinkar då jag låter det fermentera i tre dagar. Då är det ju bara den mängden jag behöver Och det lär man sig så småningom, hur mycket man måste göra.

Nu har jag nog gjort det i närmare tre år Och tycker det fungerar bra.
 
Ett stort antal skrattmåsar har dött av fågelinfluensa i Kalmar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bekraftat-doda-masarna-i-kalmar-sjuka-i-fagelinfluensa
Jordbruksverket har skickat ut masskejl till registrerade hönsgårdar inom en mil från platsen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...nlaggningar-med-fjaderfan-for-fagelinfluensan

Det verkar som att det är en variant som mest går på måsfåglar. Och jag bor utanför 10 km-radien, ca 25 km bort.
Frågan är, borde jag också stänga in mina små hönor?

Det är samma i Solna och idag kom min medryttare och sa att de just skickat in en mås de hittat i sjön bara någon mil från mig, där flera måsar dött eller var på väg att göra det.

Jag har ännu inte fått något meddelande trots att jag bor gränsen mellan Stockholms län och uppsala län.
Trots det kommer jag ha mina fåglar i gård en stund nu både på grund av detta och att räven ju tog en av mina ankor.
 
Ett stort antal skrattmåsar har dött av fågelinfluensa i Kalmar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bekraftat-doda-masarna-i-kalmar-sjuka-i-fagelinfluensa
Jordbruksverket har skickat ut masskejl till registrerade hönsgårdar inom en mil från platsen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...nlaggningar-med-fjaderfan-for-fagelinfluensan

Det verkar som att det är en variant som mest går på måsfåglar. Och jag bor utanför 10 km-radien, ca 25 km bort.
Frågan är, borde jag också stänga in mina små hönor?
De brukar ta i bra när det gäller skyddsradie, men när jag pratade med veterinären som kom ut för att kolla mina höns när en granne fick det, insåg jag vilket jäkla jobb det är att sanera efteråt.
Så bara det har gjort att jag funderar på hur jag kan ha det i vinter så de inte behöver gå ut.
Så mitt svar är nog att jag hade haft de i gården ett tag.
 
Det märks att det är torrt, mina höns brukar knappt kräva någon mat på sommaren men nu får de nästan som vanligt. Jag ger dem morgon/eftermiddag och nu sitter de och väntar när jag kommer.
 
Idag fick mammahöna och kycklingarna komma ut i en utebur, mammahöna var överlycklig över att få sprätta och krafsa.
Hittade även ett myrbo i en av krukorna i växttunneln, tömde ut det i hönsgården och myräggen gick åt fort :D.
 
Vi kommer åka iväg på semester 5-6 dagar när vi har kycklingar som är fem dagar.. stackars hönsvakten om något strular :angel: vilket det alltid gör då vårt hönshus har en ramp ut i hönsgården. Tur att de små lär sig snabbt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 311
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp