Hönstråden II

Knashöns. En ligger och ruvar (utan ägg) inne hos en gris. Grisen ligger där ibland, men verkar gullig nog att inte lägga sig på hönan. På bilden ligger grisen dock utanför 🥰

20230622_195542.jpg
 
Jag börjar känna att det nog är lite väl mycket höns här hemma.
En av fjolåretskycklingar kom och visade upp en nykläckt kyckling och ligger på resten så får vi se hur många det blir.
Jag ska försöka med att ett gäng ska hem till mamma och sen får jag eventuellt sälja ett gäng. Jag villhöver många men vill ha andra raser.
 
Benkvalster - hit me med era bästa tips!
Har slagits mot dom hela sommaren nu, det har väl blivit lite bättre men inte bra än.
Nån höna har tom tappat några benplattor. Verkar klia när jag borstar där innan jag sprayar (just nu provar vi blåspray).
Växer de ut igen?
 
Benkvalster - hit me med era bästa tips!
Har slagits mot dom hela sommaren nu, det har väl blivit lite bättre men inte bra än.
Nån höna har tom tappat några benplattor. Verkar klia när jag borstar där innan jag sprayar (just nu provar vi blåspray).
Växer de ut igen?
Ljummet vatten och såpa, skrubba försiktigt med en mjuk tandborste och smörj sedan med matolja alternativt Fyra ess tjärsalva.
Har man många hönor orkar man inte skrubba innan, man mitt tips är att om man vil, är att ta dem när det är mörkt och de har lagt sig och sitter på sina pinnar.
Pannlampa på svagt sken eller nån som kan hålla i en ficklampa underlättar.
 
Jag har en gammal höna som blivit trött och tappat aptiten. Jag har försökt gulla med henne de senaste dagarna, men hon äter sämre och blir tröttare. Jag plockade ner henne nu ikväll och hon har blivit märkbart tunnare på några dagar, så hon får avsluta livet ikväll. Hon är minst 6 år tror jag, bara trist att hon inte fick gå här längre. Hon har nog inte lagt några ägg på 3-4 år men passat så fint i flocken. Nu är det bara en kvar från ursprunhsflocken jag köpte ❤️
 
På tisdag kommer mina små kycklingar! Eller, de är några veckor gamla, precis så de går att könsbestämma. 4-5 hedemora och två SB :) hönhuset står dock fortfarande på garageuppfarten, har inte blivit flyttat än och ingen rastgård är byggd 🙈 Vi väntar på hjälp, från företaget som hjälper oss att bygga ut huset, då de lagt en stor jordhög där hönshuset ska vara.
De vi köper av har sagt att de små kan vara i hönshuset några dagar och att vi sedan kan ha de på gräset mha kompostgaller, när vi är bredvid. Så får lösa det så, i hopp om att vi ska få hjälp väldigt snart!
 
Hur gamla brukar höns bli?

Jag har inte haft mina tillräckligt länge än för att de som är kvar av ursprungsflocken ska börja droppa av av åldern, men hur länge är det kvar? De tre hönorna jag har kvar från ursprungsflocken är alla 5 år i år, och lägger fortfarande ägg. Jag har bara två andra yngre, en tupp och en höna (båda 3 år), så det hade ju varit bra att få hit någon yngre eller kläcka några ägg innan de börjar droppa av så att Jöns och Nora (de yngsta) inte blir ensamma sen. (ingen av mina hönor vill ruva)
 
Andra sidan! Ritning av Teodors fjäderfä, han kallar hönshuset för Uppland. Inte så stort men lagom för trädgården! De ska få en rastgård på 35-40 kvm med tak på del av det!
 

Bifogade filer

  • IMG_5993.jpeg
    IMG_5993.jpeg
    288,9 KB · Visningar: 22
Nån här som har Brahma, lite sugen på att byta ut mina dvärgkochin till Bramha, hur är de i sättet.
På gården där jag har ena hästen har de brahmor! Två höns och tidigare en tupp, men han gick nyss bort. De hos oss är jättevänliga och lugna, tuppen var supertrevlig verkligen, saknar honom. Jag vill ha brahmor själv när vi väl skaffar gård
 
Fönstret är plast, eller vad heter det, plexi? Kan de inte flaxa sista biten? Annars tillverkar jag en till, det var inte allt för svårt 😅
Nog kan de, men nästan alla mina hönor använder stegen hela vägen upp. En del hoppar upp på en pall jag har och flaxar sista biten, men det är kanske 2/15. Hälften av hönsen använder stegen på vägen ner också. Okej, toppen att fönstret är i plexi! :)
 
Är det bara jag som inte har namn på mina höns? Trots ett mindre antal (5 hönor, en tupp och nu fyra kycklingar).
Ropar bara "kom hönsen" när dom ska in.
 
Är det bara jag som inte har namn på mina höns? Trots ett mindre antal (5 hönor, en tupp och nu fyra kycklingar).
Ropar bara "kom hönsen" när dom ska in.
Jag har just nu 11 vuxna och alla har namn. Men ingen av de 12 kycklingarna är döpa, de får namn om jag behåller dom senare. :)
 
Är det någon här som skickat in avföringsprov/ testat för koccidios?

Jag har sett att på kollamaskens smådjur paket går det att få kollat där, men det är dyrt och ingår onödiga tester.
Några av kycklingarna har lös avföring som luktar röv (och hunden rullar sig i :yuck:).

Svart är den också. De betar mycket just nu, kan det bero på det?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 311
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp