Bukefalos 28 år!

HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

K

Krabban

Åhh jag tycker det är såå kul att bläddra i nya Hööks katalogen! :) Sitter nu och funderar kring vintertäcke för pållen. Jag har haft stoora problem med att hitta täcken till honom - nästan alla är DÅLIG! Läcker, går upp i sömmarna osv. Trist. :(

Nu tänkte jag faktiskt ge Hööks en chans, har aldrig köpt täcke från Hööks innan. Först var jag inne på HP Turnout winter, men upptäckte att det såg ut att vara en söm på ryggen - skumt? Varför gör man så? Är det ngn som har köpt det täcket som har lite info om det? Min häst är nämligen rätt grov - hur tror ni det passar? Vad tror ni om den där sömmen - kommer den att få mig att slita mitt hår i vinter när jag måste reklamera täcket och försöka hitta ett nytt (vilket inte är det lättaste)? Bra pris annars.

Sen blev jag lite fast på TM Outdoor... HIMLA bra pris! Visserligen inte så varmt, men man kan ju lägga ett täcke under, typ ulltäcke eller liknande om det är kallt. Men jag är lite skeptisk till ytmaterialet... jag gillar teflon - det känns som det lättare håller tätt, kommer TM-täcket att läcka? Ngn som har erfarenhet av just denna variant? Sedan så är jag ju inte så värst förtjust i spännena... men för det priset går det väl an.

PLEEEEASE! Vad tycker ni om dessa täcken? Vad tror ni? Tänkte åka till Hööks imorgon så vill gärna ha snabba svar!

Tack på förhand! :bow:
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Jag är helnöjd med mina två höökstäcken! Det är dessvärre inte några av de du nämner men jag ville svara dig ändå! ;)
Jag har förra årets HorsePower Snow samt HorsePower Rain/Fleece. De har hållt väder och vind och sitter mycket bra. Anser att de är ganska stora i storleken. Vintertäcket är riktigt tjockt å gosigt, tror inte pållen skulle frysa hur kallt det än blev! :)
Våra hästar är ganska lugna av sig och biter inte sönder varandras kläder så jag kan tyvärr inte svara för hur de håller på så sätt, men...
Har även deras ulltäcke som jag är mindre nöjd med, tycker det är för tunt och ger snålt med värme. Men snyggt som attan är det! :love:
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Tack för det snabba svaret! :bow:

Så du tror att HP täckena skulle passa en stor bjässe? Skönt att höra att de är täta och varma. Hur ser de HP täckena ut som du har - har de oxå en söm på ryggen? Min häst går tillsammans med en Shettis och hon når ändå inte upp att bita i honom ;) .

Jaha så ulltäcket är du inte lika nöjd med. Men som extra täcke under vintertäcket kanske det räcker? Hur sitter det då?
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Hej jag har inte just de täckena som du titter på men jag tänkte som Trampe att jag kan svara om mina täcken som jag har. Jag har ett TH rain och det har fungerat bra, nu är det dock lagat för det blev en reva i det men vi får se hur det håller tätt. Det är ganska gammalt ca 3- 4 år men det har aldrig läckt eller något sådant.

Sen har jag TH superfit rain och det är också kanon bra, ett plus är att det är reflek på det så man hittar hästen om det är mörkt. Sen så tycker jag det är bra med lite hals så det skyddar lite bättre.

Det här är inga tjocka täcken men det är bra storlekar, så det får lätt plats ett tunnare täcke under om man vill ha det lite tjockare.
Lycka till i dit val av täcke
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Skönt att höra att de håller tätt - jag är så otroligt trött på täcken som läcker! :mad:

Min häst är som sagt en grov kille - så halvhals är inget som passar honom, då stryps han ;) . Men nu blev det ju svårt! Vad ska jag välja? Om nu båda täckena är rymliga!?

Egentligen vill jag helst ha HP täcket, men är som sagt bekymrad över sömmen på ryggen. Och sedan, trots att du Trampe skriver att det är rymligt, så ser det lite tajt ut på bilden i katalogen, eller hur?

Hmm... jobbigt, jobbigt...

Tack så hemskt mycket för svaren!, Hoppas fler berättar om sina erfarenheter.
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Har bra erfarenheter av TM och HP täckena. Det är de som passar pållen bäst. Passar grova hästar som är breda över bog och bringa. De jag haft har inte läckt, andats bra och hållit sig hela. :bow:
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Näe de två täckena jag har har inte någon söm på ryggen.
Min pålle är rätt smäcker i figuren så jag vågar inte svara på om din bjässe :d får plats... Min får gott och väl plats. Lita på Dominos ord om att de passar grova typer!

Kul att åka till Hööks... Avis...
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

HP MAGNIFICENT är jag väldigt intresserad att höra synpunkter på någon som har något att säga?
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Jag har tyvärr inga erfarenheter av just "dina" täcken, men jag köpte ett TM täcke för tre år sen. Det var tjockt och med hals. Tyvärr var inner fodet jättekänsligt och gick sönder stup i kvarten. Blev stora revor bara av att ligga på hästen(!?)
Min häst är inte den som sprätter runt i hagen och innerfodret borde ju inte gå sönder.. Men jag fick min kära mor att sy i ett extra lager av fleecetyg. Sen dess är jag nöjd med det. Det håller bra mot väta och är väldigt varmt och gosigt till min frusna häst.

Just det. Det var reflexer på täcket åxå men dom har trillat av nu eller gått sönder. Bra så länge det varade utifall man skulle ha en häst på rymmen i mörkret.
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Har bl.a. förra årets upplaga av TM Outdoor... men det åker med sopbilen nästa gång :smirk: Läcker, går sönder bara man tar i det och har taskig passform... TM-täckena verkar hålla väldigt ojämn kvalitet i allmänhet, många har täcken som läcker, medans många har täcken som är supertäta... Ofta brukar fodret på de billigare modellerna vara ganska klent... I år har de ju faktiskt satt på bogveck, så passformen kan ju ha förbättrats. Som sagt, vissa hatar dem, vissa älskar dem...

Däremot har jag hört mer gott om HP-täckena, de ska hålla en bättre kvalitet och ha bättre passform. Är själv sugen på att pröva ett par av deras nya varianter... Men det lutar nog åt Shires, Horsesaver eller Horsewear... Shirestäckena ligger ju ungefär i samma prisklass som hööks täcken, men håller en mycket högre kvalitet tycker jag :)
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

*lånar*

Någon som har erfarenhet av T.M Extra Fleece? Tycker det är grymt snyggt. Helst vill jag ha ett bucas fleece (har ett sånt till min C-ponny) men har inte hittat det någonstans. Någon som vet var man kan köpa det?

/Maria
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Domino: Perfekt! :) Då blir det nog ngt av dem imorgon!

Trampe: Har de inte? Men visst ser det ut som det har det på bilden?

Tack för svaren och synpunkterna! Även de som inte är av samma modell men av samma märke! :bow: !
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Jag har provat fler TM och HP täcken och haft svårt med storlekarna bara :( Annars varit nöjd.. enda som passade nuvarande var termotäcket ;) så han har ett gostäcke till vintern så han inte ska frysa :D
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Vad var det som var problemet med storlekarna?
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Min häst höll på att trilla ur vid bogen ;) Han är ganska smal vid bogpartiet. *kan bifoga bild* och alla täcken var typ för stora där utom termotäcket.. det gick att ställa så det passade honom :)

Täcket:
tacke3.jpg

(tänker dock ta bort magsaken)
Utan:
zmack3.jpg
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Oj! Nu har vi länsat hela butiken!! :bump: :D

Det blev:
1 HP Turnout Winter Det var faktiskt en söm på ryggen, men jag hoppas på det bäste. De säger ju att det ska hålla tätt, annars fåt man väl reklamera det. Det kändes jättemysigt - mjukt, rätt lätt 360 g. Gillar färgen. :love:

1 TM Rain. Det verkade vara ett hysat regntäcke för en relativt billig peng.

1 HP Ulltäcke . Det fanns i en mer naturfärgad variant (färgen finns ej med i katalogen). Det kände bra och blir säkert bra att lägga under regntäcket en kyligare höstdag.

2 Jodhpurs med stålhätta Ett par bruna till min man och ett par svarta till mig - jättebekväma att ha som stalldojjor och rida i.

1 par Horsehead shortchaps - svarta till mig.

1 par Stall/ridkänga CRW som min man ska ha som vinter/höstkängor. Var himla snygga tyckte jag, bekväma oxå.

Sedan blev det lite strumpor och handskar inför hösten m.m. En lyckad shoppingtripp alltså :) ! Så nu är vi många tusenlappar fattigare :angel: . Idag ska vi testa alla täckena till pållen *håller tummarna*!
 
Sv: HÖÖks TÄcken - Erfarenheter?

Ja men det låter bara bra för min del då, jag som har en pålle med breed bog.

(Vilken söt liten pannlugg han har!)
 

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 676
Senast: Pudlan
·
Utrustning Köpte ju nya uppsättning täcken till två avpållarna, för min mor ville slippa ifrån täckesbytena. Så köpte nya, teflonbehandlade täcken...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 363
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Vad finns det mer för utetäcken som har ringar för att fästa "löst" halstäcke på, förutom Termo Masters (hööks)? Det som TM har...
2
Svar
20
· Visningar
1 316
Senast: traff
·
L
Utrustning Har tänkt köpa ett Horsepower turnout winter från hööks till pållen min. Det är det blå någonstan vid täcken i katalogen :p . Vet någon...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp