Hörreni era semmelmarodörer. Sluta genast upp med att äta semlor!

När jag gör semlor så gröper jag ur botten så mycket att det nästan bara är ett brödskal, och så fyller jag upp det med mandelmassegeggan och packar geggan rejält. Sen ett tunt lager grädde på och så locket. En semla ska liten men tung!

Tyvärr verkar de flesta bagerierna snåla med mandelmassa och öser på med grädde istället... Därför måste jag varje år baka en egen sats med minisemlor och eftersom jag råkade höra några surpuppor prata om hur dåligt det var av mig att ta med en snickerskaka till jobbet pga eventuella nötallergier, så måste ju äta upp alla semlor själv också. Men det är lugnt, jag ska fixa det utan sura miner!

:D
 
Semla gör man så här.
1 tag en vetebulle.
2 Skär av locket
3 Gröp ur och spara det urgröpta
4 Blanda med lika mycket mandelmassa + lite grädde.
5 Stoppa tillbaka alltsammans i bullen
6 Toppa med en klick vispad grädde
7 Lägg på locket.
8 Ät!
 
Gaaahhhh ... jag maste nog gora semlor till min lodge ... ett 40tal ... med hemgjord mandelmassa sa de blir riktigt goda :d jag letar redan recept. Konstigt hur fokuserad jag blir pa mat och godsaker nar jag behover ata battre och halla ner kalori intaget.:cautious:
 
Den här tråden är ju inte klok! Jag vill ha semlor, men jag vet ju att jag alltid bara blir besviken när jag försöker äta en! :arghh:

Åt en wienersemla en gång, den var faktiskt inte tokig... Undra om man kan hitta små sådana någonstans, kanske värt att ge semmeleländet ett försök till... :angel:
 
Och det skall vara hetvägg.

Och ingen jordgubbssylt....O_o


Precis. Stor semla (ingen snålfjös på tre munfullar), ordentligt med mandelmassa, lagom med grädde och stort lock. Placeras i liten skål med nån dl varm mjöl så semlan gosar till sig under tiden du njuter av locket (=skopan) och grädden. Sedan är semmelkroppens yttre varmt och halvsmält med mandelmassehjärtat i mitten... :love::d
 
Precis. Stor semla (ingen snålfjös på tre munfullar), ordentligt med mandelmassa, lagom med grädde och stort lock. Placeras i liten skål med nån dl varm mjöl så semlan gosar till sig under tiden du njuter av locket (=skopan) och grädden. Sedan är semmelkroppens yttre varmt och halvsmält med mandelmassehjärtat i mitten... :love::d

Tack, nu gick semmellängtan över! :D
 
Semla gjord på grovbröd, gärna surdeg, med osötat äppelmos i iställetför mandelmassa, och hårt vispad grädde på det.
Är helt säker på att den blir godare om locket är avrivet och inte skuret eller klippt.
 
Semla gör man så här.
1 tag en vetebulle.
2 Skär av locket
3 Gröp ur och spara det urgröpta
4 Blanda med lika mycket mandelmassa + lite grädde.
5 Stoppa tillbaka alltsammans i bullen
6 Toppa med en klick vispad grädde
7 Lägg på locket.
8 Ät!
Mandelmassan ska vara hemgjord. På oskalad mandel. För att den här modellen ska bli riktigt bra bör bullen vara lite torr, så innandömet inte är degigt.
 

Liknande trådar

Samhälle Imorgon är det fettisdag. Hur många kommer äta en semla eller två? Har ni redan tjuvstartat? Själv äter jag en, imorgon, om jag inte...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
4 894
Senast: Mineur
·
Mat Var går man för att äta en god middag i Sundbyberg en vardagkväll? Jag vill inte ha pizza, pasta eller burgare och då jag kör bil kommer...
2
Svar
21
· Visningar
1 325
Senast: Laslaw
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
Svar
9
· Visningar
392
Kropp & Själ Eftersom en del av oss kommer vara ensamma över julhelgen (självvalt och inte) eller inte tänker fira tänkte jag att vi kunde ha en tråd...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp