hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Ni tappade bort mig någonstans där bland alla lager och varv... :D Jag hade inte ens tänkt på att det är skillnad på varv och lager, vilket det naturligtvis är... :o I vilket fall som helst, oavsett om det var varv eller lager, så är det tunt med plast på dom här balarna. Kan på vissa balar, på vissa ställen se igenom plasten...
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Ber om ursäkt att det spårade ur en stund :o
Ser man genom plasten, så är det helt klart för tunnt inplastat..
Frågade maken ang. acetonlukten, men han hade inte hört talas om att det kan lukta aceton, så han visste inte vad det kunde bero på..
Har det varit mögligt/vita prickar/dammigt i dessa skumma balar ?

Nyfiket frågat då jag ser att du inte bor sååå långt ifrån mig, vart har du köpt balarna ifrån ?
Pm:a om du inte vill skriva ut det här..
 
Senast ändrad:
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Sandra S skrev:
Det kan inte vara myrsyran som silaget koncerveras med som luktar? :idea:

Det var hösilage och då har man ingen myrsyra. :crazy:
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Gnist skrev:
Uppenbarligen ser/gör vi då helt fel, när vi plastar :smirk:
Eller så tänker du och jag helt olika när det gäller vad ett lager plast innebär.......
Jag lägger min röst på det senare alternativet :cool:

Blir lite orolig när jag hör ditt resonemang. Var inte din gubbe i branschen? Han borde veta...Gammlen har rätt för sej. :smirk:

Här i Skåne kräver hästägarna minst 10 lager, vissa 12. (Får givetvis betala mer :angel: ) Själva kör vi med 8 och det har aldrig varit några problem.
Sen har givetvis kvaliteten på plasten betydelse för resultatet men även modell på plastaren och/eller pressen.
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Amateur skrev:
Blir lite orolig när jag hör ditt resonemang. Var inte din gubbe i branschen? Han borde veta..

Finns ingen anledning för dig att vara orolig, bara för att Gammeln och jag pratar förbi varandra litegrann :smirk:
Vi har 6 LAGER plast på våra balar och det funkar hur bra som helst
Vi har kanonkvalitet på våra balar..Inget mögel / annat skit i dom.
Djuren frodas alldeles ypperligt av att äta våra balar..:cool:
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Lånar knapp>

Saxat från SLU:
--------
Inplastningen för att få en syrefri bal är ytterst viktig. Ju högre ts-halt desto hårdare pressning och fler plastlager. En väl förtorkad gröda, speciellt om den skördas senare i tvecklingsstadiet, har ofta hårda, luftfyllda stjälkar. Dessa kan sticka hål på plasten, och de kan utgöra luftfickor där jäst- och mögelsvampar kan tillväxa. Balen bör plastas in på lagringsplatsen, vid varje transport riskeras skador på plasten, den bör ställas på en grusad eller hårdgjord yta. Den kan täckas med ytterligare plast eller fågelnät och gärna placeras inom stängsel. Uppmärksammas ett hål snabbt går det lappa hålet och då behöver skadan i balen inte bli så stor.

Paketera på rätt tidpunkt och på rätt sätt. Dvs, snarast möjligt efter pressningen bör balen plastas in. Sträck plasten ordentligt och se till att plastlagren överlappar varandra med 50%. Minst 6 lager plast till ensilagebalar och minst 8 lager till hösilagebalar.
-----------------

Har själv alltid 8 LAGER på hösilaget på grund av hög ts.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

:confused:

Vi har 6 lager plast på vårat ensilage, har INTE haft några mögel/ andra problem, så varför skriva ovanstående.
Folk får väl ha 28 lager plast om dom vill eller som vi 6 lager plast...
Skulle vi haft hygieniska problem med vårat grovfoder, pga för få lager plast så skulle vi ju ha fler lager på balarna....
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Antingen går du in på SLU och läser hela artikeln och/eller ställer frågan där ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Vad menas svaret på HPLC?

/puckot
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Jag köpte plastat "torrt" hö förra året och fick då två balar som luktade aceton.

Bonden tyckte att jag var jätte kräsen som valde att kassera balarna, han menade att dom säkert skulle äta när dom blev hungriga nog. Sån typ av utfodring håller jag lyckligtvis inte på med...
Jag vet inte säkert om lukten berodde på att det inte startat någon ensileringsprocess i balarna eftersom det var för torrt och om det var gifttoxiner och hur dessa uppstod.
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Eftersom JAG Inte har någon fråga, så förstår jag inte riktigt dina inlägg...
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Zeena skrev:
Vad menas svaret på HPLC?

/puckot

High Pressure Liquid Cromatografi :)

En apparat som analyserar VFA ur ensilagets pressaft. I pressaften tillsätter man en Intern Standard, ett ämne som ger utslaget 1. Sedan pumpas blandningen igenom en colonn under högt tryck, 500-800 bar. Därefter når vätskan en detektor som ger utslag iform av en spänning som i sin tur översätts i toppar. Antingen mäter man toppens högsta värde eller längden på toppen. Efter lite räknande får man då ut vilka syror och vilka mängder som ensilaget innehåller. Men tanke på att många tycker det är dyrt att analysera så vill jag bara säga att 1 st colonn räcker till ett par tusen prov. När den är förbrukad måste den bytas och då går kalaset på ca 10 000kr :eek: Apparaten kräver noggranna kalibreringar och en konstant temperatur. Avviker temperaturen 1 grad blir det totalt fel :crazy: Detta var bara en liten desäng :D
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Frågade maken ang. acetonlukten, men han hade inte hört talas om att det kan lukta aceton, så han visste inte vad det kunde bero på.. Har det varit mögligt/vita prickar/dammigt i dessa skumma balar ?
I fyra st (det här är 50 kgs balar) har det varit så pass stark lukt att jag kasserat på en gång, en av dom var RIKTIGT dålig, två av dom var det lite vitt i på vissa ställen i balen. I dom jag gett av har det inte luktat så mycket, bara en svag antydan och inget mögel, damm eller vitt.
Är väldigt glad att jag får leveransen av stora balar (från annan bonde) på lördag, då kasseras nog allihop som är kvar...
Jag har pm:at dig.

Med tanke på din frisyr så blev du väl inplastad
Visst är den rätt snygg?? :D
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Nästan synd att du hivat dom, annars hade ju en liten Gnist kunnat komma över nån gång och lärt sig något nytt, genom att titta och lukta på dessa mystifika balar ;)
Fick ditt pm och har svarat :)
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Easy does it.
Som du kanske såg lånade jag knappen. Anledningen var att det var så många bud om vilket antal lager det skulle vara, så jag gav ett utdrag av vad SLU kommit fram till för rekomendationer.
De borde ha en ganska hyfsad uppfattning om vad som gäller ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Rolle skrev:
så jag gav ett utdrag av vad SLU kommit fram till för rekomendationer.
De borde ha en ganska hyfsad uppfattning om vad som gäller ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Japp :D ..... :angel:
 
Sv: hösilag med acetondoft - vet någon ngt?

Inte så att det kan vara någon fermenterande bakterie som i syrefria förhållanden producerar nåt ämne som luktar som aceton? Finns ju bakterier som producerar etanol tex...
 

Liknande trådar

Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: Masse
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp