Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Zuzzi

Trådstartare
Har en "inneboende" i våran lösdrifthage, ägaren till denna hämtade hem en hösilagebal i veckan. Öppnade den nu och den luktar helt ok och såg fin ut. Vi grävde neråt en sväng i balen och hittade en ganska stor fläck på kanten med grönt mögel, det var ganska vattnigt där också. Vad vi kan se är det bara den fläcken, är det bara till att kasta hela balen?

Vitmögel har vi haft på tidigare balar nu under vårkanten men så lite att vi helt enkelt har plockat bort det och fodrat hästarna med resten av balen, det luktade gott och hästarna äter med god aptit.

Hästarna har fri tillgång men men vi tar ut hö två gånger per dag så hö't är alltså kontrollerat fint och färskt det som kommer ut i hagen.

Vad tycker ni? Har aldrig träffat på sån här mögelform och blir såklart fundersam om det är skadligt att ge resterande av hö't om man tar bort möglet + en stor mängd runt möglet?
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Grönt mögel lär ju vara betydligt otäckare än vitt.

Förrförra våren hade vi problem med balarna (små enstaka fläckar av vitt mögel) då bonden envisades med att lägga på i mitt tycke för lite plast. Det sas då att bara man tar bort mögelfläckarna och en bit av fodret runt om fläckarna och kontrollerar att resten av balen ser och luktar ok så är det bara att ge.
Vi gav av det och kontrollerade noga varje parti. Detta hade nog kunnat gå bra, ingen häst blev synbart dålig men under försommaren och sommaren var det ingen häst som dög till nånting i loppen (travhästar). De hade hög puls och orkade ingenting. Ingen snuva, ingen hosta och inget näsflöde. Blodprov visade friska hästar. När vi bytte hösilage försvann problemen. Jag kan bara gissa men är ganska säker på at det berodde på fodret. Jag har ganska många hästar och ALLA hade samma problem under denna period.
Så nej. Gör inte samma misstag som vi gjorde. Även om du inte har tävlingshästar.
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Jag har också funderat på detta.

Vi tog också hem en bal, i förrgår. När vi öppnar den ser vi att det är grönmögel i den. Däremot inget vitt eller svart mögel.
Vi valde att kasta hela balen, eftersom vi upptäckte att det här möglet "dammar".. Inte bra, och jag blev sjuk av det också. Efter bara 15 minuter.. Hästarna ville inte heller ha höet, så dom har stått utan hela natten + halva dagen tyvärr.. Vi hämtade en ny bal idag, lite vitmögel i den men vi tog bort det med god marginal och hästarna äter glatt.
Bara för att testa så la vi in en tuss av höet med grönmögel också, och hästarna ratade det.

Men det är svårt det där.. vilket är egentligen farligast? Svart, vit eller grönmögel?
Vitmögel har jag hört inte är jätte farligt, utan man kan ta bort det med god marginal och om höet i övrigt luktar gott och ser bra ut så kan man fodra med det.
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Problemet är att det är väldigt svårt att få tag i hö och våran bal tog slut idag, jagar våran höbonde men han svarar inte. Vi har fortfarande bokade balar så det är inga problem men denna kvinna har inga bokade och ingen bonde här lämnar iväg sina balar eftersom de har brist på foder till sina egna djur.

Jag testade att ge hästarna en famn av det här höet och det åt gladerligen åtminstone.

Hoppas att vi får tag i en bal tills imorrn annars finns det tyvärr inget annat alternativ att ge. Balen är överlag annars fin, luktar bra och är dammfri. Men just grönmöglet har fått oss att fundera, har aldrig fått en bal med det tidigare. Vitmögel hade vi förra våren också men gjorde likadant då som i vår, tog bort det och hö runtom där det hade varit och hästarna mådde prima liv.
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Enligt Krafft så ska man inte fodra med en bal som de är lite mögel i. Om det är lite mögligt, alltså bar aen fläck, så finns de i hela balen även om man inte ser de. Innan jag visste om de så fodrade jag med balar som bara hade en fläck mögel, och nu har min häst kronisk hosta. Han åt de som jag trodde va bra men god aptit, de lukade bra oxå. Men ALDRIG att jag riskerar att ge mögligt hö/silage igen.
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Jag håller med om att man ska undvika det i största möjliga mån. Men ibland blir det så att dom får äta det, trots att det inte känns helt ok.
Som för både ts, och för mig.

Samtidigt tänker jag att man kan nog aldrig ha störtkoll på vartenda strå i balen. Så även om jag ger en bal där jag inte hittat något mögel, så finns det förmodligen liiiiiiite i den ändå.

Men som sagt. Undvika i största möjliga mån är det bästa.

Sen om din hästs hosta beror på höet eller något annat vet du förmodligen inte med 100 % ?
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Jag håller med dej =)

Enligt veterinären så är de pga möglet..
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Mögligt foder är inte tjänligt som hästföda. Enligt djurskyddslagen får man inte använda annat än tjänligt foder till hästarna.

Jag tror därmed frågan är besvarad. Om det genom olyckshändelse enstaka gång ges ut otjänligt foder må väl vara hänt, men med berått mod och kalkyl ge hästen möglig mat? Nej, då har man problem med sin planering - något inte hästen ska behöva lida för.
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Det var ju tråkigt att det var pga höet han har fått hostan, men man lär sig av sina misstag eller hur:)
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Ja tack för den du... :grin:

Men är HELA balen möglig för att en liten "tuss" av den är det? Den frågan har jag ställt här men inte fått något svar eftersom ingen verkar veta om då hela balen innehåller mögelsporer?
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

DavidS tror jag han heter som skrev om detta. Han är tydligen väldigt påläst inom det här. Han skrev i ett inlägg att det krävs väldigt mycket mögelsporer i balen för att möglet över huvudtaget ska vara synligt för ögat. Mögeltrådarna letar sig långt åt sidorna. Så nej, jag håller med LovisaLeonora. Hade absolut inte fodrat med en bal med mögel i.
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

TACK precis vad jag ville veta :bow: Då får hästarna gå ut och beta det lilla gräs vi har i beteshagarna tills våran bonde behagar sig att svara i telefonen nån gång, han jobbar som en tok på flera ställen.
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

HeJ!

Foderkursen på SLU lärde förra året ut att "balar med synligt mögel innehåller mer mögel även i oskadade partier, än balar som inte har synligt mögel alls. (O´brien et al., 2007)".

Så jag använder helst inte mögligt silage alls och måste jag det tar jag så långt bort från möglet det går..

/ Lavinia, som önskar att det fanns bättre silage att tillgå
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Nej, en bal med vattnigt och mögligt parti skulle jag aldrig våga ge - som det skrivits tidigare så finns det MYCKET mögel i fodret när det är synligt! Och vattnet är tecken på att förruttnelseprocessen har börjat - skulle någon ens fundera på att äta av ett salladshuvud som glömts bort i kylen och börjat bli vattnigt? Jag tror inte det!

Men när jag läser tråden så undrar jag om det ni kallar vitmögel inte egentligen är jäst?

Det första som händer när det kommer in syre i en bal är nämligen att jästsvampar börjar växa till - det är inte bra för hästarna det heller, men är det jästfläckar (vita, hårda prickar) så kan man, om det bara är en mindre fläck, ta bort det angripna med lite råge och fodra resten av balen, men räkna med kortare hållbarhet på balen!

David Slottner har skrivit och visar bilder på vad som är jäst och vad som är mögel i Ensilagenytt (finns på nätet):

http://www.ensilagenytt.se/vad_ar_prickarna.htm

Det är inte säkert att man ser mögel och man kan heller inte "se" vilken typ av mögel som är ofarligt (t.ex. finns ju både grön och vit mögelost). Det man ska se upp med när det gäller ensilage är att balplasten är hel, att tillräckligt mycket plast använts, hur balarna lagras och att man inte hanterar balarna i onödan - då kan nämligen luft sippra in mellan plastlagren och starta en förskämning.

Det finns mycket att läsa om ensilage i Cecilia Möllers rapport Småbalsensilering - paketensilage till hästar. Jag vet att den är lång, men läs bara litteraturstudien och hoppa över det som handlar om hur man skördar osv (fast det kan vara bra att veta det med, när man står där och ska bedöma om "plastpåsarna" man står i begrepp att köpa är värda sitt pris!).

Länk till rapporten:

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Rapport småbalsensileringpdf.pdf
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Tack för svaren :bow: nej den balen gav vi inte något ifrån, tack och lov så var bonden hon köpte balen ifrån så snäll så han gav henne en ny bal istället (körde hem den till oss t.om!), men det var den absolut sista han kunde ge iväg och den TACK OCH LOV bra :bump:


Men ett stycke klokare blev man ändå av denna tråd :)
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

nej den balen gav vi inte något ifrån, tack och lov så var bonden hon köpte balen ifrån så snäll så han gav henne en ny bal istället (körde hem den till oss t.om!)

Om jag köper en bal och den visar sig vara dålig så tycker jag det är självklart att jag får en ny. Det är ingen som har bråkat om det. Vi fick en som var dåli denna vinter.
Jag vet inte om det var så speciellt snällt precis att ge henne en ny.
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Nej, det är vad som krävs när det man levererat inte är ok.
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

kl

jag har tänkt på litegrann kring det här med att få en ny höbal om den man köpt var dålig.

Vi har nyss bytt bonde, och vi har endast tagit två rundbalar från han. Den första var som sagt i väldigt dåligt skick, den andra hade liiiiiite synligt mögel, men det känns ju ändå inte bra. Vi känner att det är första och sista gången vi köper av den bonden. Men om vi nu inte är nöjd med den här sista balen heller och tänker kasta den också, har vi då rätt att kräva tillbaka pengarna om vi inte vill ha någon ny höbal från han?
 
Sv: Hösilage med mögel - fodra eller inte fodra?

Om jag köper en bal och den visar sig vara dålig så tycker jag det är självklart att jag får en ny. Det är ingen som har bråkat om det. Vi fick en som var dåli denna vinter.
Jag vet inte om det var så speciellt snällt precis att ge henne en ny.

Jag tycker det var väldigt snällt av honom att ge iväg en bal till i dessa tider när våra bönder här har det knapert själv med foder åt sina egna djur. Han hade kunnat gett tillbaka pengarna istället.
 

Liknande trådar

Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 396
Senast: åke
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 951
Senast: Maria_81
·
Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
4 777
Senast: Hanna_b
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 741
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp