Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Med storebror dröjde det några månader innan han accepterade att sova själv men även då växlade jag eftersom jag hade så lätt att somna om när jag liggammade på natten.

Lillebror har sovit i egen säng nästan från början men det blir någon timme i sängen hos mig varje natt av samma anledning som med storebror + att jag tycker att det är så mysigt. Jag är noga med täcket så att han inte får det över sig.

Kl

För övrigt är jag på kurs nu tis-Tors och borta hemifrån 8-17. Det går jättebra därhemma men idag får jag nog mjölka ur lite på lunchen så att jag inte får mjölkstockning. Björn blir 3 månader nästa vecka.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

kl
Hemma efter 1,5h promenad med barnvagn. Oj vad jag är glad just nu för att vi har en stabil vagn med stora lufthjul, och inte någon sådan där modern grej :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

2014-01-23112629_zps17ef18d5.jpg


Jag o Elvira har shoppat lite idag, blev en ny mössa för 30 kr och så en overall till nästa vinter för 90 kr. Stod o valde mellan stl 80 och 86 men tog 86 till slut, får väl se om den passar till nästa år :D Ringde dagmamman o hörde och hon rekommenderade 86.

Igår gick jag en lite längre promenad men hon vaknade efter ett tag o ville upp, så hon var lite gnällig halva promenaden. Händer det aldrig er? idag tar jag en kortare promenad. Jag har också en vagn med rejäla hjul så man kommer fram, men här är ändå ingen snö så just nu spelar det ingen roll.

Elvira sover fortfarande i vår säng trots att hon ju har sin spjälsäng. Det är precis som att hon inte somnar om man inte ligger nära och gärna håller henne lite i handen, flyttar man henne så vaknar hon. Jag ammar också flera gånger per natt fortfarande. Är också noga med att inte hon ska få täcket över huvudet men det känns lite osäkert ändå. Vi har en stor säng så det blir inte trångt precis.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vilken underbar mössa!

Det är sällan lilleman vaknar när vi är ute och går, om han somnar vill säga ;).
Vi har två vagnar, en större med lufthjul (gårdsvagn) samt en lite mindre med svängbara framhjul. Jag och lilleman använder alltid gårdsvagnen. Jag är inte sams med den andra och den är så stum så efter en frusen grusväg känns det som att barnet ska studsa ur liggdelen. Den står nästan alltid kvar i bilen och känns ganska onödig förutom de få gånger vi åker i väg och behöver en vagn.

J har haft två nätter nu när han sovit fem-sex timmar :eek:. Fast han sover i vår säng men jag, som pvkså får sova i mitten, sover så illa att jag måste bli bättre på att lägga honom i spjälsängen och "öva". Han har somnat i den ett par gånger och verkar inte ha något imot det. Det är jag (som inte skulle sova med barn i sängen för det verkade lite otäckt med täcken osv) som är lite för bekväm.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Jag hopar in från vintertråden med en liten fråga nu när ni pratar sovande :)

Hur gör ni med större syskon och sovning i eran säng? Vi har en kille på snart 4 (min mans son) som bor hos oss varannan vecka och han kommer ofta in till oss på nätterna. Redan nu sover min man i mitten eftersom lillkillen är som en propeller i sängen och jag har så ont i fogarna att jag inte klarar alla sparkar som kommer.

Funderar på hur det ska bli när bebis kommer för det finns inte en chans att vi kommer få plats alla fyra i sängen. Köpa större säng är just nu inte ett altnerativ pga ekonomi och utrymmesbrist.

Hur gör ni? Är det bara att bära tillbaka storebror till hans egen säng? Eller ska vi försöka lära bebis att sova egen säng? Vill ju hitta en lösning där storebror inte känner sig utslängd när lillebror kommer men som samtidigt är smidig för mig och bebisen och som fungerar både de veckor vi har storebror här och de veckor vi är ensamma :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh så varm och go mössa!
Sid vaknar ibland i vagnen, antingen är han hungrig eller så har han en fis på gång :D

Är han hungrig så ÄR han hungrig, det går inte att kompromissa, det är bara att ge honom mat. Har han gaser räcker det oftast att jag tar upp honom en stund och lägger ner honom lite på sidan.

För övrigt så hoppade Sid över nattmålet idag.
Jag vaknade halv sex och funderade på om han inte var hungrig men han sov vidare till halv sju så jag känner mig riktigt utvilad idag :p
Idag var vi hos BM igen (Sid fick hänga med) för att sätta in en P-stav. Inga fler barn i min mage, tack!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skönt att ha det avklarat. Jag skulle satt in en spiral för några veckor sedan men livmodern var för liten pga amningen så det gick inte. Ska prova om några veckor igen o se.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har oxå en 4 åring som kommer in varje natt.

Vi köpte en extra säng åt honom som står bredvid våran (han har eget rum där han somnar på kvällen, men kommer in någon gång mellan 02-05 på natten). Han fick den 1 mån innan dottern kom, just för att han inte skulle behöva känna att han blev utslängd till den sängen för att bäbis kom...

Det funkade bra i kanske 1½ mån efter att dottern kom, nu så lägger han sig ändå i vår säng o oftast i mitten tyvärr. Ibland försöker vi leda han till sin säng i vårt sovrum, men ibland vaknar vi inte ens av att han ligger bredvid oss..

Dottern sover i egen säng (första veckan sov hon hos oss hela natten), vi lägger ner henne där efter att hon ätit vid 22-23, då är hon vaken men somnar själv hon vill själv lägga sig där och somnar bäst där).
Sen vaknar hon någon gång mellan 03-08. Oftast runt 6-7 på morgonen (senaste dagarna tyvärr redan vid 03, vet inte om hon inte blir riktigt mätt längre).

Jag försöker ha dottern ytterst, vilket funkar bra nu när hon inte rör på sig så mycket, jag har handen om henne. Men ibland vill jag kunna låta henne äta från andra bröstet när det är sprängfullt, men omöjligt när sonen ligger där. Kan visserligen gå upp o lägga mig i hans säng, men det är jag för trött för :p

Ibland lägger sig sambon där när sonen kommer för han får inte plats :p Men vi får plats alla 4 just nu, men varken jag eller sambon sover skönt då vi har minst plats...

Ska ni göra några förändringar, gör dom NU inte när bäbisen kommit. Det är tillräckligt mycket omställning ändå, o som du sa inte så roligt att bli utslängd bara för att bäbis ska sova där.
En madrass på golvet åt storebror? Eller om det får plats en säng bredvid eran, föröska hitta en begagnad säng för ett par 100-lappar.
Annars får ni gå tillbaka med honom, men gör det redan nu isf. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ni som har barnen i egen säng, har ni haft det från start, eller vant dem efterhand? Är ni helt konsekventa eller växlar ni lite mellan samsovning och egen säng?

Nu svarade jag Mirtai ungefär likadant som till dig.

Dottern sov första veckan hos oss hela natten. men efter den veckan så sover hon i egen säng, vi lägger henne där vaken efter att hon ätit vid 22-23. Så somnar hon själv, måste peta i nappen några gånger bara :D
Ibland när hon är extra gnällig och inget duger så har vi märkt att det är till sin säng hon vill, hon vill SOVA. Så då blir hon jätte nöjd när vi lägger ner henne där och somnar på en gång :)

Hon får dock sova i vår säng när hon vaknar sen, min tanke är att jag ska lägga tillbaka henne, men jag somnar när jag ammar henne :p. Det kan vara allt mellan 02-08. Senaste dagarna vid 03 tyvärr.
Sen sover hon hos oss tills hon vaknar igen. Sonen vaknar dock 06, så när jag är själv på morgonen så tar jag med henne ner och vi fortsätter halvsova i soffan :)

Men jag är konsekvent, hon SKA somna i sin egen säng. Alla sover bättre då, jag får så jäkla ont i sidan eftersom jag oftast får sova på sidan då.


Ang. föräldrargrupp så startar vår på måndag. Då kommer dietisten på besök och det blir prat om mat osv :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack för svar :)

En säng till/madrass på golvet får tyvärr inte plats, annars hade det varit en bra idé. Jag har en tanke om att ha bebisen i spjälsäng utan långsida bredvid min säng för att kunna lägga över honom där men återstår ju att se om det fungerar.

Får träna på att bära storebror till egna sängen tror jag. Tyvärr händer det att han vaknar efter en halvtimma och kommer in igen när vi gör det men ser ingen annan utväg just nu :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi fick bakslag pga dottern tror jag. Han vill oxå ligga i samma säng som oss (sängen han har inne hos oss står 50 cm ifrån vår säng) precis som hon får göra. O det känns så taskigt att inte låta han göra det.

Ni får räkna med bakslag o att han vill sova med er. Kan inte pappan lägga sig med sonen i hans säng när han kommer in? Aå slipper ni gå upp flera gånger.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Våra stora tjejer (3,5 år och 5) somnar oftast i sina egna sängar i deras gemensamma sovrum bredvid vårt, och sen hämtar vi in treåringen när vi lägger oss och femåringen kommer in själv när hon vaknar under natten. Vi har lagt resårmadrasser på golvet i vårt sovrum och har en 3 meter bred säng så vi alla får plats bra! Fast alla brukar ändå knö i mitten eller något hörn, ha ha :)

När maken är hemma brukar vi ligga:
5 åringen - pappa - 3,5 åringen - jag - bebis

Och de nätter jag är ensam med barnen ligger vi oftast såhär:
5 åringen - jag - bebis - 3,5 åringen.

Jag brukar lägga Idun lite lägre ner och 3 åringen lite högre upp och så en kudde mellan dem. Det fungerar oftast helt okej!

Jag tycker inte att det är några problem att de inte sover i egna sängar, tids nog kommer de garanterat att göra det!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Han har idag en växa-säng som är alldeles för liten för en vuxen att sova i på ett bekvämt sätt.

Jag har inget emot att ha honom i sängen som det är idag, men ingen av oss (förutom troligen sonen då) kommer sova bekvämt när en bebis ska in i sängen också.

Just nu lutar det nog åt att han får en större säng och så kan pappan ta med honom in dit och somna om de nätter det behövs :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har en 2,5-åring som gärna kommer in till oss. Men sen lillebror föddes så har istället hans pappa sovit inne på hans rum så att det går lätt att trösta på natten. Ibland kommer han ändå in i sovrummet till mig och lillebror och det är ok.

Att han skulle få ligga själv inne på sitt rum när bebisen kommit medan hela resten av familjen utom han skulle ligga här inne hade känts väldigt oschysst så det var inget alternativ, han hade nog känt sig väldigt undanskuffad. Han tyckte det var tillräckligt jobbigt bara att få ett syskon.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höstföräldrar 2013

kl

Idag har jag gett mig själv ett högtidligt löfte. När jag slutar ammar är det jag som ska ge mig själv en ny underklädesgarderob :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har gett mig själv samma löfte.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ha ha, sånt är jag för snål för :p

Jag är en lycklig och utvilad mamma (för tillfället)
Lilla gossen har nu 5 dagar i rad sovit mellan ca 23 - 06:30 utan mat eller napp-in-stoppning!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad skönt det låter!
Här sovs det oftast 4-5 timmar innan första mat och sedan tre timmar till. 05.00 var en bra tidpunkt att vara som en solstråle på i dag, den genen kommer inte från mig ;). Efter en stund somnade han igen o sov till 8.

Jag ser fram emot när han är så stor att han slutar amma så att jag kan återgå till vanliga underkläder och slippa vakna av bröst som spänner och läcker.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Bh och inlägg. Annars skulle det inte gå ;).
Det hinner bli för mycket när han sover 4-5 timmar och då äter han sig mätt på en sida. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 752
  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
130 835
Senast: Roxer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 559
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
116 677
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp