Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Samma här! Oftast har jag T-shirt också för värmens skull. Men min äter av båda brösten varje gång och idag var de inte knöliga och ömma. Tar ju några dagar för dem att anpassa sig.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*KL*

Inte inne här så ofta och skriver, men nu behöver jag ventilera mig lite. Birk blev 5 månader den 22:a och har kommit in i en väldigt knölig period. Amningen fungerar bra som vanligt, bortsett från att han gillar att ta pauser för att studera mitt ansikte och prata en stund, men det kan jag stå ut med. Just nu är det hans sömn som är vårt stora problem. Nattetid sover han alltid bra - sover 3 timmar, äter och somnar om på en gång. Men dagtid... Till en början kunde han bara somna om han låg på mig. Nu funkar inte ens det. Oavsett hur trött han än är, kan vi inte lyckas natta honom. Han skriker, sparkar och blir allmänt sjövild! Varken jag eller hans far får han att lugna ner sig. Försöker amma honom och han lugnar ner sig tillfälligt, men direkt efter är han nästan ännu värre. Som värst är det från kl 18 ungefär. Enda räddningen just nu är vagnen, för i den tvärslockar han! Det tar max 5 minuter från att han läggs i vagnen och vi börjar gå, tills han sover tungt. Sen fortsätter han sova i sin säng någon timme. Så det lär väl bli en hel del barnvagnspromenader extra framöver, tills det lugnat ner sig. Får väl se det från den ljusa sidan - lite extra motion lär jag väl inte dö utav. ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Sådär är det i perioder, man får köra på det som fungerar. Kan ni inte ha vagnen inne och köra lite fram och tillbaka med den ( om ni vill slippa gå ut varje gång)?
Eller har ni testat bärsjal/sele?

Idun somnar alltid på en gång i sjalen om hon är trött, men hon är ju van vid att åka sjal ( endast legat i vagn tre gånger). Ibland fungerar det oxå att stoppa henne i bilstolen och gunga lite fram och tillbaka på den, eller gå några varv runt soffan med den. Fast då måste hon vara jättetrött, annars går det inte. Kan ju vara ett alternativ till vagnen om ni inte kan/vill ta in den.

Med Maja minns jag att vi fick sitta och studsa på en pilatesboll med henne i famnen för att hon skulle somna, och My fick vi bära på och gå på ett speciellt sätt för att hon skulle slappna av och komma till ro. Ett tag när hon var större kunde hon bara somna i soffan, och då fick hon göra det. Med Idun behöver jag ibland göra djupa knäböj för att hon ska somna i sjalen om hon blivit sådär övertrött.

Det mesta löser sig med tiden och man ska liksom igenom en massa perioder på vägen. Man får bara hänga på och köra på det som fungerar bäst för tillfället! Maja hade tex en knasig period när hon bara kunde dricka välling i bilen, fick hon flaskan inne så drack hon inte! Hon var nog runt året då skulle jag tro :) Helknasigt! Många turer till bilen blev det, och det löste sig så småningom det med :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag går hellre ut med vagnen i sådana fall, än står med den inomhus och drar över en tröskel. :) Bärsele är han vad med från start, men när han är på det humöret blir han bara ännu mer förbannad om jag sätter honom i den...

Idag har han sovit exemplariskt och varit jättelätt att natta. Men det beror på att han vaknade upp med 38.5 graders feber. Nu är den nere på 38 grader. När han väl är vaken är han solstrålen själv, tack och lov. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad skönt, hoppas den goda sömnen inte bara beror på febern.

Vi har också ett "problem" med sömnen om dagarna (är så tacksam för att han sover gott om natten att det känns konstigt att benämna det problem, men i alla fall...) och det är att han inte kan sova själv. Så har det varit sedan start. Förutom under färd i vagn eller bil så sover han bara i famnen eller bärselen, det går inte att lägga ner honom. Även de gånger han varit riktigt trött och somnat själv i säng eller soffa så vaknar han och skriker efter några minuter. Förut kunde han somna i barnvagnen under promenad och sen sova vidare i vagninsatsen ett par timmar, nu vaknar han så fort man kommer hem, och ibland även mitt under promenader. Lugnast blir att låta honom sova tills han vaknar i min famn eller i selen. Jag har som tur är inget emot att gosa in mig i ett soffhörn och sniffa på min bäbis ett par timmar, men ibland har man ju grejer man behöver göra utan barn i famnen och då känns det lite synd att inte kunna utnyttja hans sovtid.

För övrigt har vi varit ute på vårt första lilla äventyr. Åkt tåg till sambons familj. Lite pirrigt med flera tågbyten, 90årskalas, och sova borta tre nätter, men allt har gått bra. Tror dock Bob blev lite överstimulerad av nya intryck och alla som slogs om att gulla med honom, han verkade gilla att komma hem till sitt gamla skötbord.

photo.php
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja sömnen kan ju vara knepig i perioder. Så som du beskriver var min stora pojke de första månaderna. Till slut köpte jag ett andningslarm och lät honom sova på mage och då blev det mycket bättre.

Björn sover än så länge jättebra och somnar själv både på dagen och på kvällen. Litegrann kanske det har att göra med att jag är lite tuffare den här gången. Om han ligger och gnäller eller skriker ett tag när jag vet att han är trött så tar jag inte upp honom. Är han ledsen tar jag såklart upp honom men jag hör ju om deg är "tröttskriket". Och då somnar han i princip alltid efter en stund.

Men det kommer helt säkert komma perioder där han sover sämre.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Efterkontroll hos bm avklarad. Det var intressant när vi tittade igenom journalerna från förlossningen, minns jag rätt är han född i "öppen kronbjudning" och hade navelsträngen ett varv runt halsen (dock inte åtdragen). Jag har inget minne av att jag fått den informationen tidigare men eftersom sambon visste så pratades det tydligen om det ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Fel av mig i nattmössan, framstupa kronbjudning står det och efter en snabb koll på google stämmer det inte alls med hur hon beskrev. Det hon beskrev var den öppna.
Ja ja. Att hon är förvirrad är ju ingen nyhet. Den dag det blir aktuellt för J med ett syskon ska jag inte gå hos henne!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vår lilla är 4,5 månad nu ungefär och har i princip hela tiden sovit hela nätter, han lägger sig när vi gör det (22-23) och sover till 9-10 på morgonen. Ev vaknar han till en gång eller två och vill ha nappen, somnar då om direkt.
I början väckte vi honom på natten för att mata, tänkte att det kan väl inte vara normalt att sova 12 timmar som så liten, i föräldragruppen verkar alla barn behöva mat var 3e timma natten igenom.. Men nu har vi sedan länge slutat med det, han reglerar själv hur mycket han vill äta och han följer sin kurva perfekt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vilken praktbäbis!

Min är nu 3 månader och sover också hela nätter.
Vi var på BVC igår för vaccination men han är lite snuvig så sprutan får vänta.
Men växer gör han, SOM OGRÄS!
Han väger 7840 g och är 64,5 cm lång :o

För att jämföra med storebror som i samma ålder vägde 6080 g och var 62 cm lång!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har valt att inte vaccinera, iaf inte i nuläget. Har diskuterat med vår bvc-sköterska och även tagit ett möte med barnhälsovårdsöverläkaren i vårt län.
Inför Litens första utlandsresa som blir när han är 8 månader så ska vi fundera och ta ställning till vilka vacciner han ska få igen, men just nu avvaktar vi..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Å jag som tycker min har blivit stor som passerat 4600 g på två månader ;)

Jag åkte till ett stort köpcenter i dag, liten knatte behövde en större overall o jag trodde man kunde hitta det i februari men det var lättare sagt än gjort. .. Till sist hittade vi en. Jag gick ut i förväg för att hinna in på ett ställe till, sambon betalar o vid bilen frågar jag vad summan blev o då upptäcker vi att de inte dragit av rean på 70% (han visste inte om det för han kom efter mig)k och butiken har stängt. Inga stora summor men surt ändå.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh typiskt, det var surt, ni kanske kan återkomma?

Idag har jag varit iväg med hästen på tävling och hade då inte ammat på flera timmar när jag kom hem så brösten var sprängfyllda :D fick väcka babbis o mata så fort jag kom hem, tycker fortfarande de känns något spända....

Jag längtade verkligen hem till just min lilla bebis idag, så underbart att komma hem igen !

Vaccineringen gick bra och hon väger nu ca 6850 och är 63 lång. Hon börjar bli en riktig liten tjockis.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hur snabbt går era upp? I ökar med knappa halvkilot mellan vägningarna som sker varannan vecka. Snart har hon passerat normalkurvan om hon fortsätter öka i den här takten (började på -1Sd). :D
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

J har ökat med 150-200 g i veckan.

Vi har fem mil till köpcentrat så jag tror det får vara om inget inträffar så vi måste åka r. Nåja, man får ha ögonen med sig bättre nästa gång i stället.

Vad roligt att vara så igång med hästarna. Gick tävlingen bra?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ok, ja då förstår jag lite långt att köra tillbaka..

Ja det gick bra, var en hopptävling, hoppade 90 och 1.00 med pållan, hon var nolla i båda klasserna, plac i 90 som är clear round numera och lite dålig tid i omhopp i 1.00 så ingen rosett där men GUUUUD va roligt det var :D


kl i början ökade Elvira upp till 400 gram i veckan! men det har trappats ner som väl är, nu vet jag minsann inte hur hon ligger till men hon följer sin kurva fint i alla fall :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad kul.! Jag har suttit och planerat in lite löshoppning som min ena ska få åka på nu när han börjar komma igång. Han älskar att hoppa men matte är lite feg så planen är att hitta någon som vill ta sig an den biten

iI natt har J grinat i sömnen vid två tillfällen men inte så han vaknat själv, någon timme senare vaknade sambon av att han låg o hade sina "gladljud" men fortfarande i sömnen. Jag undrar vad han drömde.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ungefär 200-300 gram i veckan. Han är lite över medel.

sassiball: Åh, jag känner igen det där ... jag jobbade på fest igårkväll, var jättetrevligt och allt det där, men det var minst hundra gånger bättre när jag fick krama bebis efter att ha varit borta :D:o

kl
Allmän fråga. Jag och maken har väldigt stor bekantskapskrets (vi är engagerade i en festförening, så det beror mest på det), och nu finns det en hel del människor som vill träffa vårt barn. Och vi är väl lite ... hrm ... inte odelat positiva till den tanken. Hur avböjer man egentligen vänligt men bestämt besök utan att förolämpa folk (för mycket)? Har någon haft liknande problem?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Till en början kunde han öka ungefär 250-300 g i veckan. Numer snittar han ungefär 800 g i månaden och ligger på +1 sd. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Bob började också på -1SD, men drog iväg som en raket i början, och nu verkar han ha stabiliserat sig hyfsat strax över +1SD-kurvan på både vikt och längd. Jag tycker det är kul att pricka in den där kurvan efter vägbesöken.

KL
Bob börjar bli alltmer rolig att kommunicera med. Han älskar när pappa berättar en saga på fejk-göteborgska, och kiknar av skratt när vi sjunger speciella sånger. När han leker själv är han lite aggressiv, gräljollrar med vild blick och slår hetsigt på sina leksaker. Idag lyckades han riva hela babygymmets ställning... undrar lite vad det ska bli av den här söta lilla pojken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 752
  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
130 836
Senast: Roxer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 559
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
116 677
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp