Höstföräldrar 2015 #4

Här rullar det också på. M har avverkat en dubbelsidig öroninflammation, med tillhörande penicillinkur.
I samma veva så vände hon på dygnsrytmen (gjorde för ont att sova liggandes så hon sov mest i famnen eller i bilen på dagtid innan kåvepeninen gjort nytta) så nu är hon helt hopplös att få i säng på kvällarna :(

Vad har ni gett era för födelsedagspresenter? Jag kan inte komma på nånting att ge henne. Känns som att vi redan har det mesta hemma :S
 
Måns växer och mår finfint. Han fyller 2 på lördag och vi ska ha kalas med släkt och vänner. Galet att det var imorgon för två år sen som vi åkte in på ackis och blev inskrivna. Tiden går så fort...
Han har toppenkul hos dagmamman och har en bästis som är jämngammal. De gör allt ihop, hjälper varandra på med kläderna, lägger upp mat åt varandra och har verkligen superskoj.
Här kommer det mer och mer ord och det märks att han är i någon typ av härmningsperiod just nu. Alla ska imiteras. Ibland blir det hysteriskt kul. ;)
Vi skaffade valp i september och de två är som ler och långhalm. De hittar på bus, sover ihop, äter ihop... ja.
 
Här rullar det på i vanlig ordning, Siri snackar lika mycket som hon alltid gjort, ofta häpnar vi båda två här hemma över hennes ordförråd och allmänna klurighet.
Däremot har vi trillat med huvudet före in i en trotsperiod :angel: tack och lov är hon oftast på bra humör men det är väldigt mycket "kan själv" i alla situationer och nåde den som försöker hjälpa henne då! Eller ens frågar om hon vill ha hjälp. Eller står för nära och tänker tanken att hon kanske behöver hjälp ;) nu har vi hittat en strategi som funkar, som tur är. Oftast...

@Mulles_matte Vi gav Siri ett kök (köpte begagnat och fick med ett gäng tillbehör också), sen fick hon ett piano, lite kläder, böcker och (ännu fler) gosedjur av andra.
 
H är också i en trotsperiod, att avleda och ge utmaningar funkar bäst.
Han är sjövild just nu och hade helst hoppat från taket dagligen ungefär.
Sen äter han som en häst, två utbrott på dagis förra veckan då de glömt servera knäckemacka en dag och pizzasallad en annan dag. Kris och panik i en liten mans värld ;)
 
Nån som är blöjfri? hur gjorde ni?
känner mig rätt lost i denna världen.
köpte blöjfri.se boken och den känns väl som närmst till hands men hur gör andra?
 
Nån som är blöjfri? hur gjorde ni?
känner mig rätt lost i denna världen.
köpte blöjfri.se boken och den känns väl som närmst till hands men hur gör andra?

Med stora dottern gick det där automatiskt, hon ordnade det där själv. Vi ställde en potta i köket så det blev lite lättare. Hon var torr innan 2,5.
Ebba har en liten bit kvar, oftast är nattblöjan torr, och så kissar hon på pottan. Dagtid har hon blöja än, men kissar ibland på pottan om vi sätter henne på den. På dagis kissar hon ofta på toaletten när hon får chansen.
Jag tror inte man ska göra så mycket, utan mest erbjuda möjligheten och göra nåt kul av det.
 
Siri brukar inte ha blöja hemma, 95 gånger av 100 kommer hon ihåg att gå på pottan. De andra gångerna är det oftast rinnande vatten inblandat, som triggar igång innan hon själv hinner med.
Så nu försöker vi komma ihåg att ha trosor på, går bättre och bättre att komma ihåg pottan även då. Nästa steg blir såklart byxor, kommer nog rätt snart. Tänkte att vi försöker ta tag i det när vi är lediga i jul...
Bajs Minns jag inte när det kom i blöjan sist, det gör hon alltid på pottan och har gjort länge.

Pottan står framme i vardagsrummet, där är vi oftast.
 
Här har intresset för potta och toalett varit upp och ner. Just nu vill hon inte ha blöja, men inte heller gå på potta/toalett. Så det slutar med kiss på golvet allt som oftast.

Hon älskar att klättra och har ramlat och slagit sig flera gånger pga det. Hittills inget akut-besök, men det känns mest som en tidsfråga :(

Pratar fortfarande massor, men har gått från att svara "ja" på allt till att ibland inte svara på tilltal alls. J*vla tonåringsfasoner:mad: :D Trots har vi testat på här också. Vill bestämma själv och ångrar sig fram och tillbaks. Ganska nervpåfrestande.
 
Alva är lite halvintresserad av potta ännu så det mesta kommer fortfarande i blöjan. Men hon kan också ibland säga till så jag försöker vara uppmärksam och uppmuntra. Har sagt till på dagis att de ska prova efter maten och sådär, ibland kommer det ibland inte.
Hon har också haft lite mer trots nu än tidigare, är väl 2-årstrotsen eller vad man ska kalla det... Frigörelseprocess. Vi har också haft lite trassel vid sänggående att hon bara vill upp hela tiden och vara med oss. Tog fighten häromdagen och satt hos henne tills hon skrikit klart och gav sig med att hon skulle följa med ut igen. Sambon satt också 50 min hos henne dagen efter och igår tog det kanske 15 minuter, så nu är det väl förbi kan jag hoppas. Vi har tagit bort ena sidan på spjälsängen nu så hon kan gå upp själv när hon vaknar. Ska köpa en juniorsäng sen tänkte vi, men hon har ju varit så liten så det har inte behövts än.
Mätte/vägde lite hemma och ca 83 cm och 11 kg, så hon är en rätt liten tjej :)

Pratar gör hon också mer och mer nu, det kommer nya ord rent hela tiden. Apelsin sade hon igår och det hade hon bara lärt sig.
 
Igår lämnade vi bort båda över natten för första gången. Storasyster är 4,5 så det var väl på tiden :angel: Det hade gått bra så det kanske vi kan göra om :banana: Jag och maken var på en makalös konsert och fick sen tid att greja lite hemma innan barnen levererades hem igen :up:
 
Igår lämnade vi bort båda över natten för första gången. Storasyster är 4,5 så det var väl på tiden :angel: Det hade gått bra så det kanske vi kan göra om :banana: Jag och maken var på en makalös konsert och fick sen tid att greja lite hemma innan barnen levererades hem igen :up:
Det är en udda känsla, att vakna hemma utan barn! Siri har sovit över hos farmor flera gånger, men det är lika konstigt varje gång :p
 
Överlever ni vabruari?

Här rullar det på, så mycket bus och skoj. Mycket låtsas att typ jag har ett annat namn eller "sno" nåt och springa iväg.
 
Peppar peppar, så är vi friska än så länge. Kan iofs ha lite med att göra att vi var hemma två veckor precis för att storasyster opererats. Nu sitter det dock en stor skylt på dörren till förskolan ”nu går magsjuka!” :nailbiting: Jag och tjejerna verkar dock hyfsat motståndskraftiga för just det. Maken var riktigt dålig förra året men vi klarade oss :up:
 
Siri har varit rätt frisk överlag, men vabruari slog till utan förvarning! Hemma förr-förra veckan 3 dagar, förra veckan hämtade jag henne på fsk och tyckte inte riktigt hon var sig själv... mycket riktigt, 39,5 graders feber :banghead: piggnade till fort förvisso, men ändå. Jag är instruktör på jobbet hela veckan och maken har massor att göra, så vi håller tummarna för att denna veckan blir vabfri!

Annars rullar det på som vanligt, älskar de kluriga funderingarna som dyker upp alltid :love: häromdagen såg vi en hund som gick utan koppel. "Akta dig hunden!" ropade hon. När jag frågade varför svarade hon att det var för lejonet :D Jag berättade att det inte finns lejon hos oss, men hon struntade i det och jag fick en lång utläggning om att hon skulle ta en häst och rida ifrån lejonet och gömma sig, om hon träffade det. Mamma fick följa med till gömstället i alla fall :up:
 
Just ja, vi har slutat helt med blöja dagtid nu! Funkar fint, nån olycka ibland på förskolan bara, det händer väl för mycket kul där för att det ska vara intressant att gå på toa :p
 
Här tuffar det på. Tänker inte skriva något om friskt barn, för då kan ni slå er på att han vaknar och kräks inatt.. ;)
Dagmamman har precis skolat in en till tjej och han verkar inte riktigt veta hur han ska kommunicera att han tycker att det är lite jobbigt, så just nu blir det en del puttar. Hon hanterar det dock bra, så jag är inte så oroad.
Här börjar det komma meningar och han har börjat svara lite mer på frågor om vad som hänt tidigare under dagen (vad åt ni till lunch? Ris!). :)
Rätt kul ålder, mycket åsikter om det mesta. Är era lite bossiga? Alltså att de säger åt föräldrarna att göra saker? Mamma sitta, tutta är en favorit just nu.
 
Här tuffar det på. Tänker inte skriva något om friskt barn, för då kan ni slå er på att han vaknar och kräks inatt.. ;)
Dagmamman har precis skolat in en till tjej och han verkar inte riktigt veta hur han ska kommunicera att han tycker att det är lite jobbigt, så just nu blir det en del puttar. Hon hanterar det dock bra, så jag är inte så oroad.
Här börjar det komma meningar och han har börjat svara lite mer på frågor om vad som hänt tidigare under dagen (vad åt ni till lunch? Ris!). :)
Rätt kul ålder, mycket åsikter om det mesta. Är era lite bossiga? Alltså att de säger åt föräldrarna att göra saker? Mamma sitta, tutta är en favorit just nu.
Bossig ja, det kan vi lugnt säga! :D Siri har mycket åsikter, och vilja. Men det går ofta bra att resonera med henne, hon köper ändå ofta våra argument.
 
Länge sen jag skrev här nu då mammahjärtat fick sig en törn förra våren..
Men uppdaterar om lilla stora F :heart

Definitivt svar på att hon högst troligt ligger inom autismspektrumet fick vi veta i början på november då vi var på besök på karolinska igen för studien. Nästa vecka så har vi första mötet på hab. Det är samma personal vi har för sonen, känns skönt. Ett besök för hörselkoll för ca 2 veckor sedan visade på att hon troligen är döv på ena örat och lite nedsatt hörsel på andra örat. Ska snart på ett läkarbesök för att undersöka öronen och sen en ny hörselkoll, och så hoppas jag att apparaten bestämde sig för att fucka upp med ena örat. Vi tycker ju hon hör, men man hör ju med bara 1 öra också för den delen.
Går på tå gör hon fortfarande och ligger rejält efter med språket, dock är man ju lite frikostig med hur mycket dom talar i denna åldern men när hon är 3 år borde språket ha kommit, men det får vi se hur det blir med det. Hon brukar peka om det är något hon vill ha så kommunikationen finns där iaf. Annars tar hon en gnällig ton för att visa att hon vill något.
Sömnen är lite åt helskotta. Hon sover oroligt och ska fortfarande ha en flaska om natten. Försökt sluta i typ 1 år nu men vet inga tonåringar som käkar ersättning på nätterna så det ger väl sig, tills dess får vi ha sömnbrist..
Hmm, det tog nog med det mesta icke jättepositiva om man kan kalla det så.

Så, med dom förutsättningarna är hon världens charmtroll :love:
Härmar en del och sjunger gärna, älskar att busa, vara ute och leka, åka pulka, värsta experten på youtube :p
Babblarna är fortfarande favoriten här :)
Hon lyssnar på en del instruktioner och är väldigt mycket bättre än sina storasyskon på att ta undan sin tallrik efter middagen och tänderna ska borstas minst 5 ggr om dagen :D
Hon älskar en film på youtube där dom sjunger och borstar tänderna så hon kör järnet.
Hon började på förskolan i oktober 23 månader gammal. Det funkar bra. Hon går 15 timmar och det har känts lagom att starta upp med det.
Försöker potträna lite men finns bara ett vagt intresse så stressar inte.

Bordsskicket övar vi på ;)
mobiluppladdning_5a82d6f4e087c35dfab01cf2.jpg
 
@MM
Det var den studien som gjordes för syskon till barn med autism va?
Ångrar att vi inte gjorde den också, ser väldigt mkt likheter mellan My och sonen när han var i samma ålder.
Brukar man göra hörseltest redan? Eller hörde det ihop med studien? Kan inte minnas att någon av mina har gjort hörseltest såhär tidigt.

Språket och sömnen har vi nästan som ni, hon pratar mest obegripliga ramsor och pekar när hon vill ha något även om hon kan säga lite ord och nån enstaka mening. Sömnen är hopplös, verkar inte behöva mer än 5-6 timmars sömn på nätterna och är helt omöjlig att få i säng i vettig tid på kvällarna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 687
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 262
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 348
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp