Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi varit på BVC för vaccination! Vad obehagligt det var att se dem sticka i de där små låren 😭😭! Båda barnen gick i allafall rätt snabbt att trösta men nu har de typ sovit hela dagen efteråt med små pauser för att äta. Stackarna, hoppas vi slipper feber för jag kommer börja gråta om jag ser dem må dåligt 😩. Vikten ser i allafall fortsatt bra ut, H har börjat följa normalkurvan och väger 6,2 kg nu, S är lite efter på 5,8 men börjar i allafall knappa in lite på storebror!
 
Vi har också en Emmaljunga och jag måste säga att jag är besviken på användarvänligheten överlag? Tycker det är svårt att få på och av liggdelarna smidigt och jag måste använda all min (visserligen rätt obefintliga) styrka för att orka fälla ihop den?
Jag har bara gjort det en gång men nå, det är inte helt enkelt. Tar upp hela bagaget också. Och ja bebis hatar åka i den så det är den inte heller bra till 😅
 
Jag har bara gjort det en gång men nå, det är inte helt enkelt. Tar upp hela bagaget också. Och ja bebis hatar åka i den så det är den inte heller bra till 😅
Ja gud, vi har ju visserligen en dubbel men det får inte plats mycket annat i bilen när vi åker iväg. Räcker med vagnen för att man inte ska kunna se bakåt alls. Hade faktiskt förväntat mig mer.
 
Nu kom pappan hem och kläckte att det är bra om vi tränar henne på att kunna sova själv så jag inte behöver bära henne. Det är ju lätt att säga, men med en bebis som inte somnar själv och vaknar av minsta lilla är jag inte så pepp på att träna på det när hon väl sommar. Samtidigt hade det varit skönt att kunna fixa fritt här hemma när hon sover.

Hur söver ni bebisarna? Jag bär eller ammar. Hon tar inte napp och ogillar bil och vagn. På nätterna liggammar vi och samsover, pappa i annat rum. Jag och bebis trivs med det men inte pappa 😪😂. Samtidigt hade jag inte pallat dagarna om jag skulle gå upp och hämta bebis, amma vaken och lägga henne igen.

Känns jobbigt att vi tänker olika faktiskt, jag är mer "nära".
 
Nu kom pappan hem och kläckte att det är bra om vi tränar henne på att kunna sova själv så jag inte behöver bära henne. Det är ju lätt att säga, men med en bebis som inte somnar själv och vaknar av minsta lilla är jag inte så pepp på att träna på det när hon väl sommar. Samtidigt hade det varit skönt att kunna fixa fritt här hemma när hon sover.

Hur söver ni bebisarna? Jag bär eller ammar. Hon tar inte napp och ogillar bil och vagn. På nätterna liggammar vi och samsover, pappa i annat rum. Jag och bebis trivs med det men inte pappa 😪😂. Samtidigt hade jag inte pallat dagarna om jag skulle gå upp och hämta bebis, amma vaken och lägga henne igen.

Känns jobbigt att vi tänker olika faktiskt, jag är mer "nära".
Hon är än så länge lätt att söva, hon somnar liksom oavsett om det är på mig eller pappa om hon bara är mätt. Eller bredvid nån av oss.
 
Nu kom pappan hem och kläckte att det är bra om vi tränar henne på att kunna sova själv så jag inte behöver bära henne. Det är ju lätt att säga, men med en bebis som inte somnar själv och vaknar av minsta lilla är jag inte så pepp på att träna på det när hon väl sommar. Samtidigt hade det varit skönt att kunna fixa fritt här hemma när hon sover.

Hur söver ni bebisarna? Jag bär eller ammar. Hon tar inte napp och ogillar bil och vagn. På nätterna liggammar vi och samsover, pappa i annat rum. Jag och bebis trivs med det men inte pappa 😪😂. Samtidigt hade jag inte pallat dagarna om jag skulle gå upp och hämta bebis, amma vaken och lägga henne igen.

Känns jobbigt att vi tänker olika faktiskt, jag är mer "nära".
Elsa somnar i stort sett enbart i bärsele med napp. Sambon söver henne i famnen men min rygg pallar inte det. Hon har också börjat somna i vagn och ibland i bil.

Med sonen som också var i väldigt närhetsbehov började det med att han somnade i vagn och bil innan vi försökte söva honom i säng. Förutom inför natten har det varit svårt att söva honom och sen lägga ner honom utan att han vaknar.

Om jag var din man skulle jag vara mycket tacksam över uppdelningen på natten 🙄 Det är en begränsad period ju. Om han tycker det är viktigt kanske han kan prova (och se att det inte är så lätt)? Jag orkar inte ta steget/fighten riktigt än. Sonen fick fler sovsätt runt halvåret och där är vi ju snart ❤️ Kanske löser det sig av sig själv eller så får min rygg nog och vi får ta tag i det. Det jag tycker är lite jobbigt är att vi föräldrar inte får en liten egenstund på kvällen, men det kommer väl tids nog.

Just det. Sambon och Elsa sover i ett rum. Jag i ett annat och storebror somnar i egen säng men kommer ofta in till mig. Så tacksam att sambon sover med Elsa eftersom jag har så svårt att komma till ro med henne bredvid mig ❤️
 
Nu kom pappan hem och kläckte att det är bra om vi tränar henne på att kunna sova själv så jag inte behöver bära henne. Det är ju lätt att säga, men med en bebis som inte somnar själv och vaknar av minsta lilla är jag inte så pepp på att träna på det när hon väl sommar. Samtidigt hade det varit skönt att kunna fixa fritt här hemma när hon sover.

Hur söver ni bebisarna? Jag bär eller ammar. Hon tar inte napp och ogillar bil och vagn. På nätterna liggammar vi och samsover, pappa i annat rum. Jag och bebis trivs med det men inte pappa 😪😂. Samtidigt hade jag inte pallat dagarna om jag skulle gå upp och hämta bebis, amma vaken och lägga henne igen.

Känns jobbigt att vi tänker olika faktiskt, jag är mer "nära".

Då kanske han kan träna på det då så går du och vilar eller nåt :idea:

Tintin har varit lätt att söva hela tiden, lägger ner honom i famnen och klappar lite i rumpan så somnar han, eller så somnar han i vagnen om vi är ute. Däremot sover han inte själv på dagen längre. Tidigare kunde vi lägga honom i vagnen inne och han kunde sova nån timme där, men nu vill han ligga i famnen. Försöker man lägga ifrån sig honom vaknar han rätt snabbt. Han sover också rätt korta pass på 30-40 min. Jag gör ingen sak av det utan njuter lite av att jag "måste" sätta mig i soffan när han ska sova :D Nätterna samsover vi men han kan absolut ligga en bit ifrån mig och behöver inte ha tutten som huvudkudde som storebror hade :grin:

Med storebror försökte vi lägga honom i spjälsäng i sovrummet på kvällen från att han var omkring 6 månader tror jag. Gick inte alls men vi kämpade på. Vi gjorde inte annat än att springa till sovrummet hela kvällarna. Tänker jag inte göra om. Tintin får sova i famnen så länge han vill. Snart kanske man kanske kan lägga honom i soffan så man når chipsskålen :up::D
 
Nu kom pappan hem och kläckte att det är bra om vi tränar henne på att kunna sova själv så jag inte behöver bära henne. Det är ju lätt att säga, men med en bebis som inte somnar själv och vaknar av minsta lilla är jag inte så pepp på att träna på det när hon väl sommar. Samtidigt hade det varit skönt att kunna fixa fritt här hemma när hon sover.

Hur söver ni bebisarna? Jag bär eller ammar. Hon tar inte napp och ogillar bil och vagn. På nätterna liggammar vi och samsover, pappa i annat rum. Jag och bebis trivs med det men inte pappa 😪😂. Samtidigt hade jag inte pallat dagarna om jag skulle gå upp och hämta bebis, amma vaken och lägga henne igen.

Känns jobbigt att vi tänker olika faktiskt, jag är mer "nära".
Jag förstår dig, har lite samma här hemma där jag helst vill ha dem nära hela tiden medan min sambo tycker det är bra om de kan sova själva eller sitta i babysittern. Det känns jobbigt faktiskt, jag trodde nog att vi tänkte mer lika än det visade sig att vi gjorde.
Gällande sömnen funkar det rätt bra just nu, de är väldigt lättasövda för stunden, somnar oftast i samband med matningen i famnen, sen kan vi lägga ner dem i spjälsängen där de vrider sig en gång för att komma till rätta och sen somnar. Det funkar dock bara om vi själva lägger oss samtidigt, annars vaknar de efter en halvtimme så tror att de vill känna att vi är i närheten. Därför lägger de sig för natten typ 23, hoppas få ordning på det nån gång när vi orkar.
Om jag hade ammat hade jag också tyckt det var lättare att ha dem i samma säng och slippa lyfta i och ur, nu måste jag ju ändå gå upp med dem för att hämta maten så då är det smidigt att de kan sova i egen säng.
 
Elsa somnar i stort sett enbart i bärsele med napp. Sambon söver henne i famnen men min rygg pallar inte det. Hon har också börjat somna i vagn och ibland i bil.

Med sonen som också var i väldigt närhetsbehov började det med att han somnade i vagn och bil innan vi försökte söva honom i säng. Förutom inför natten har det varit svårt att söva honom och sen lägga ner honom utan att han vaknar.

Om jag var din man skulle jag vara mycket tacksam över uppdelningen på natten 🙄 Det är en begränsad period ju. Om han tycker det är viktigt kanske han kan prova (och se att det inte är så lätt)? Jag orkar inte ta steget/fighten riktigt än. Sonen fick fler sovsätt runt halvåret och där är vi ju snart ❤️ Kanske löser det sig av sig själv eller så får min rygg nog och vi får ta tag i det. Det jag tycker är lite jobbigt är att vi föräldrar inte får en liten egenstund på kvällen, men det kommer väl tids nog.

Just det. Sambon och Elsa sover i ett rum. Jag i ett annat och storebror somnar i egen säng men kommer ofta in till mig. Så tacksam att sambon sover med Elsa eftersom jag har så svårt att komma till ro med henne bredvid mig ❤️
Så fint att din sambo kan ta nätterna. ❤️ Undrar om det kan vara just den vuxna egentiden på kvällarna mannen egentligen saknar, och vår sköna säng. Jag är lite känslig för kritik över hur jag tar hand om bebis och tar lite illa vid mig när han kommenterar. Han jämför med en kompis som har en ovanligt självständig flicka som sover själv från start och vilar middag när föräldrarna säger "nu ska du vila", flickan lägger sig och somnar 👀.

Jag tror inte riktigt han reflekterar över att jag tar alla nätter. Han brukar tala om för sina föräldrar att det är en omställning att ha barn och att han är så trött och måste hem och vila 😂.

Jag ska testa lite med vagnen då och då kanske men ha sjal eller sele med om det blir skrik. Lite osäker på om man kan träna det, eller om det kommer med åldern.
 
Då kanske han kan träna på det då så går du och vilar eller nåt :idea:

Tintin har varit lätt att söva hela tiden, lägger ner honom i famnen och klappar lite i rumpan så somnar han, eller så somnar han i vagnen om vi är ute. Däremot sover han inte själv på dagen längre. Tidigare kunde vi lägga honom i vagnen inne och han kunde sova nån timme där, men nu vill han ligga i famnen. Försöker man lägga ifrån sig honom vaknar han rätt snabbt. Han sover också rätt korta pass på 30-40 min. Jag gör ingen sak av det utan njuter lite av att jag "måste" sätta mig i soffan när han ska sova :D Nätterna samsover vi men han kan absolut ligga en bit ifrån mig och behöver inte ha tutten som huvudkudde som storebror hade :grin:

Med storebror försökte vi lägga honom i spjälsäng i sovrummet på kvällen från att han var omkring 6 månader tror jag. Gick inte alls men vi kämpade på. Vi gjorde inte annat än att springa till sovrummet hela kvällarna. Tänker jag inte göra om. Tintin får sova i famnen så länge han vill. Snart kanske man kanske kan lägga honom i soffan så man når chipsskålen :up::D
Haha, det skulle vara perfekt. Han blir stressad mår hon är ledsen och står utanför badrumsdörren och ber mig snabba mig om jag duschar 😂

Har också gjort den resan med att springa fram och tillbaka till en späljsäng med äldre barn, tänker inte heller göra om den.

Försökt sitta i soffan med Elsa men hon är så ljuskänslig och vaknar om nån snörvlar till.

Brukar ösa i mig chips jättesnabbt när jag ammar, fast nu börjar Elsa glo efter vad det är som krispar 🙈
 
  • Haha
Reactions: Eli
Jag förstår dig, har lite samma här hemma där jag helst vill ha dem nära hela tiden medan min sambo tycker det är bra om de kan sova själva eller sitta i babysittern. Det känns jobbigt faktiskt, jag trodde nog att vi tänkte mer lika än det visade sig att vi gjorde.
Gällande sömnen funkar det rätt bra just nu, de är väldigt lättasövda för stunden, somnar oftast i samband med matningen i famnen, sen kan vi lägga ner dem i spjälsängen där de vrider sig en gång för att komma till rätta och sen somnar. Det funkar dock bara om vi själva lägger oss samtidigt, annars vaknar de efter en halvtimme så tror att de vill känna att vi är i närheten. Därför lägger de sig för natten typ 23, hoppas få ordning på det nån gång när vi orkar.
Om jag hade ammat hade jag också tyckt det var lättare att ha dem i samma säng och slippa lyfta i och ur, nu måste jag ju ändå gå upp med dem för att hämta maten så då är det smidigt att de kan sova i egen säng.
Det är drygt när man tycker olika. Jag känner att jag vill, orkar och mår bäst av att vara nära Elsa, det känns inte bra i hjärtat annars. Önskar att han kunnat hålla tyst och låta mig göra som känms bäst.

Vad skönt att de är så lättsövda, båda. Skriker en så vaknar kanske den andra också?
 
Så fint att din sambo kan ta nätterna. ❤️ Undrar om det kan vara just den vuxna egentiden på kvällarna mannen egentligen saknar, och vår sköna säng. Jag är lite känslig för kritik över hur jag tar hand om bebis och tar lite illa vid mig när han kommenterar. Han jämför med en kompis som har en ovanligt självständig flicka som sover själv från start och vilar middag när föräldrarna säger "nu ska du vila", flickan lägger sig och somnar 👀.

Jag tror inte riktigt han reflekterar över att jag tar alla nätter. Han brukar tala om för sina föräldrar att det är en omställning att ha barn och att han är så trött och måste hem och vila 😂.

Nu kom pappan hem och kläckte att det är bra om vi tränar henne på att kunna sova själv så jag inte behöver bära henne. Det är ju lätt att säga, men med en bebis som inte somnar själv och vaknar av minsta lilla är jag inte så pepp på att träna på det när hon väl sommar. Samtidigt hade det varit skönt att kunna fixa fritt här hemma när hon sover.
Kanske dags att du åker iväg på lite roliga aktiviteter och lämnar dem ensamma? Så får de två lösa det på sitt sätt.
Tar du alla nätter borde han INTE ha några åsikter alls.
 
Så fint att din sambo kan ta nätterna. ❤️ Undrar om det kan vara just den vuxna egentiden på kvällarna mannen egentligen saknar, och vår sköna säng. Jag är lite känslig för kritik över hur jag tar hand om bebis och tar lite illa vid mig när han kommenterar. Han jämför med en kompis som har en ovanligt självständig flicka som sover själv från start och vilar middag när föräldrarna säger "nu ska du vila", flickan lägger sig och somnar 👀.

Jag tror inte riktigt han reflekterar över att jag tar alla nätter. Han brukar tala om för sina föräldrar att det är en omställning att ha barn och att han är så trött och måste hem och vila 😂.

Jag ska testa lite med vagnen då och då kanske men ha sjal eller sele med om det blir skrik. Lite osäker på om man kan träna det, eller om det kommer med åldern.
Det är klart att man får bli avis på de som har lättare bebisar, men när det gäller så små barn tänker jag att det är en personlighet och inte att man som förälder gjort nåt för att förtjäna det. 🙄

Inför att sonen föddes köpte vi en stor kontinentalsäng till gästrummet. Bästa köpet ever. Vi har liksom varsin skön säng var vi än sover ❤️
Klart man kan sakna egentiden ❤️Det som stressar mig är dock att sambon ska börja jobba kvällar snart igen och att det är svårt att natta brorsan när lillan inte kan ligga nåt själv. Men min mamma har lovat att hjälpa till i början ❤️
 
Kanske dags att du åker iväg på lite roliga aktiviteter och lämnar dem ensamma? Så får de två lösa det på sitt sätt.
Tar du alla nätter borde han INTE ha några åsikter alls.
Det är ingen av oss redo för. Kanske hade det varit annorlunda om det varit jag som känt att det inte funkar. Jag tycker liksom själv att det går jättebra, och att denna tiden är mysig och kort.
 
Det är ingen av oss redo för. Kanske hade det varit annorlunda om det varit jag som känt att det inte funkar. Jag tycker liksom själv att det går jättebra, och att denna tiden är mysig och kort.
Då tycker jag att du ska vara tydlig. Jag tycker att det funkar bra, om du vill ”träna” får du fixa det själv för jag är inte motiverad just nu/ det känns inte bra. Och du; jag tycker inte du behöver känna nån osäkerhet över hur du tar hand om ditt barn. Du låter ju väldigt lyhörd och omtänksam för bebisens behov ❤️
 
Så fint att din sambo kan ta nätterna. ❤️ Undrar om det kan vara just den vuxna egentiden på kvällarna mannen egentligen saknar, och vår sköna säng. Jag är lite känslig för kritik över hur jag tar hand om bebis och tar lite illa vid mig när han kommenterar. Han jämför med en kompis som har en ovanligt självständig flicka som sover själv från start och vilar middag när föräldrarna säger "nu ska du vila", flickan lägger sig och somnar 👀.

Jag tror inte riktigt han reflekterar över att jag tar alla nätter. Han brukar tala om för sina föräldrar att det är en omställning att ha barn och att han är så trött och måste hem och vila 😂.

Jag ska testa lite med vagnen då och då kanske men ha sjal eller sele med om det blir skrik. Lite osäker på om man kan träna det, eller om det kommer med åldern.
Alla barn är individer. Jag kan ibland också fundera på om det inte vore bra om både storebror och lillasyster hade egen säng, men jag har också gärna bebis nära :heart . Och storebror behöver vara nära också, uppenbarligen.

Tids nog får vi tillbaka sängen för oss själva, gissar jag.
 
På mitt jobb träffar jag ju många barn med autism med sömnproblem och det som kännetecknar om man lyckas med intervention och att förändra är föräldrarnas motivation. Man behöver liksom ha kommit till en situation där det inte alls funkar längre. Och båda föräldrarna måste vara med på tåget.

Nu är ju det nåt helt annat med en treåring som dricker välling på natten jämfört med en liten bebis. Ville mest trycka på att det är svårt att få till en förändring när ena föräldern tycker att det funkar bra
 
Det är ingen av oss redo för. Kanske hade det varit annorlunda om det varit jag som känt att det inte funkar. Jag tycker liksom själv att det går jättebra, och att denna tiden är mysig och kort.

Tycker inte att du ska må dåligt över att du vill ha henne nära, det är en instinkt. Och som du säger, det är en väldigt kort tid. Med storebror kunde min man också vräka ur sig att han tyckte bebis skulle sova i egen säng eller att jag inte skulle bära honom hela tiden för då vänjer han sig :meh: Han ändrade sig när han gick på föräldraledighet och var själv med bebis hela dagarna. Då insåg han att man gör det som är enklast, man orkar inte annat.
 
Här är vi förkylda hela familjen. Hatar att vara sjuk själv när man har barn :arghh: Dessutom är båda barnen också sjuka så det blir ännu mindre tid att vila själv... Har fått sitta och sova med Tintin i natt för han är så täppt. Försöker amma ofta för att han ska svälja ner slemmet men som vanligt vägrar han ens ta en liten slurk om han inte är hungrig. Hade tid på BVC förra veckan som jag fick boka om för då hade han feber. Får boka om den igen nu då, plus boka tid för covid-provtagning som är så himla mysigt :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: ryujaneiro
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
257
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
5 141
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 154
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp