Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har haft en intensiv vecka förra veckan hemma med båda barnen då jag bestämde mig för att få sonen på 2 år och 4 mån blöjfri. Nu en vecka senare så går han självmant på pottan och kissar och bajsar. Va väl inte superkul att rodda en bebis och en 2åring som kissa och bajsa hejvilt i huset men nu känns det skönt med bara ett blöjbarn 👍
Sonen fyller 3 i april och jag har flera gånger tänkt ta tag i det, men inte orkat. De gånger vi försöker kommer det kiss i byxorna (och därmed på golvet eller var han råkar befinna sig).
Men till sommaren tar vi nya tag, när sambon är ledig.
 
Tycker jag att du gör rätt i om du känner för det. Jag har velat fram och tillbaka själv hur jag vill göra men vi kom gemensamt överens om att jag är hemma till augusti. Tyvärr måste vi tänka lite på ekonomin annars hade jag gärna delat på föräldraledigheten från i vår.
Ja, det är väl tyvärr mycket shaming om att man som mamma inte vill vara hemma så länge. Svägerskan har tagit all föräldraledighet och varit hemma nästan 2 år med alla 3 barn 😳 Sist gick hon tillbaka efter 17 månader och då ojade sig svärmor över att det var ”alldeles för tidigt”. Undra vad hon säger nu? Jag tror det varit bra för sonen och för vår relation att vi delade nästan lika förra gången 10/7 månader. Denna gång blir det typ hälften/hälften (fast vi är hemma båda hela sommaren). Vi tjänar egentligen på att jag är hemma men vi klarar oss ändå och sambon kan alltid ta helg eller kvällspass om vi behöver lite mer pengar 👍🏻
 
Ja, det är väl tyvärr mycket shaming om att man som mamma inte vill vara hemma så länge. Svägerskan har tagit all föräldraledighet och varit hemma nästan 2 år med alla 3 barn 😳 Sist gick hon tillbaka efter 17 månader och då ojade sig svärmor över att det var ”alldeles för tidigt”. Undra vad hon säger nu? Jag tror det varit bra för sonen och för vår relation att vi delade nästan lika förra gången 10/7 månader. Denna gång blir det typ hälften/hälften (fast vi är hemma båda hela sommaren). Vi tjänar egentligen på att jag är hemma men vi klarar oss ändå och sambon kan alltid ta helg eller kvällspass om vi behöver lite mer pengar 👍🏻

Asså O_o Jag tror också att det är jätteviktigt att man delar. Jag vill att mina barn ska vara lika trygga med båda sina föräldrar, och det finns ju forskning som visar att den primära anknytningen sker under det första året, så egentligen vill jag dela som vi gjorde med storebror men tyvärr funkar det inte riktigt. Det blir iofs inte jättestor skillnad. Med storebror jobbade jag 3 dagar/vecka och pappa 2 dagar från att han var 9,5 månad. Märktes jättestor skillnad i deras anknytning ganska direkt och maken säger själv att det var då han blev pappa på riktigt. Med lillebror är jag hemma heltid till juni, pappa går på semester i juli och sen börjar jag jobba 3 dagar i veckan i augusti och då är lillebror 11 månader. Tänker oss förskola från januari 2022. Usch jag får ångest av att tänka på förskola redan 🙈
 
Sonen fyller 3 i april och jag har flera gånger tänkt ta tag i det, men inte orkat. De gånger vi försöker kommer det kiss i byxorna (och därmed på golvet eller var han råkar befinna sig).
Men till sommaren tar vi nya tag, när sambon är ledig.
Nä jag vet vad du menar, man ska ju orka med allt extrajobb det medför. Inte så lockande med bebis... kan iaf varmt rekommendera boken Potträning på 3 dagar. Det va en sjukt intensiv vecka men så värt det!
 
Angående delad föräldraledighet så tror jag verkligen på det och önskade så att vi kunde dela här hemma. Nu har sambon eget åkeriföretag och tyvärr är det lite halvt omöjligt just nu att han skulle kunna ta ledigt i flera månader i stöten. Med sonen kände jag därför ett större behov då att ”komma ut” och började jobba varannan helg redan när han va 4,5 månad och senare även kvällar. Jag tyckte det va så skönt att komma utanför husets fyra väggar och uppskattade dagarna hemma med sonen mer sedan. Men fick en hel del kommentarer från släkt och även kollegor som ojjade sig över att jag ”lämnade” bebisen så tidigt 🙄 tråkigt att omvärldens syn på mamma och pappa är så ojämnställd. Stör mig dessutom på att min arbetsgivare inte ens frågat hur länge jag ska vara ledig utan bara tar för givet att jag ska va hemma minst ett år.... 🙄
 
Nej, jag förstår ju såklart att alla inte har möjlighet att göra som vi utifrån egna företag osv. Det är mer samhällets syn på att mamman ska vara hemma ett år och pappan några månader innan liten ska in på förskolan som stör mig.

Svärmor var ju hemmafru i 10 år med sambon och hans syskon så det är väl därifrån hennes syn på hur länge man ska vara hemma kommer ifrån 😴

Sen tror jag att det beror lite på vad man har för jobb att komma tillbaka till spelar roll. Hade jag inte trivts på jobbet eller haft ett tungt jobb med kvällar, nätter och helger kanske det varit mer lockande att stanna hemma längre.

Lämnade på fsk nu på morgonen och där finns ett annat barn med syskon född samma dag som vår lilla och hennes mamma skulle börja jobba en dag i veckan from nu så då fick jag mindre dåligt samvete. Fortfarande är grupptrycket starkt 😂
 
Asså O_o Jag tror också att det är jätteviktigt att man delar. Jag vill att mina barn ska vara lika trygga med båda sina föräldrar, och det finns ju forskning som visar att den primära anknytningen sker under det första året, så egentligen vill jag dela som vi gjorde med storebror men tyvärr funkar det inte riktigt. Det blir iofs inte jättestor skillnad. Med storebror jobbade jag 3 dagar/vecka och pappa 2 dagar från att han var 9,5 månad. Märktes jättestor skillnad i deras anknytning ganska direkt och maken säger själv att det var då han blev pappa på riktigt. Med lillebror är jag hemma heltid till juni, pappa går på semester i juli och sen börjar jag jobba 3 dagar i veckan i augusti och då är lillebror 11 månader. Tänker oss förskola från januari 2022. Usch jag får ångest av att tänka på förskola redan 🙈
Vi tänker oss också dagmamma/förskola från januari 2022. Och jag får också ångest av att tänka på att lämna iväg min lilla skrutta till nån annan. Oavsett hur bra sonen trivs där.

Med sonen så inföll hans födsel med sambons sommarlov, nästan (han behövde inte åka tillbaka de få veckorna som var från det vi kom hem från neo tills lovet började) och nu med lillasyster så jobbar sambon hemifrån pga corona. Inget ont som inte har nåt gott med sig, för anknytningen för sambon till lillasyster har gått mycket bättre än det gjorde med anknytningen till sonen. Troligen mycket pga chock och, så här i efterhand, troligen depression.
 
Vi tänker också förskola från typ jan-mars 2022 och det känns lite jobbigt. Samtidigt så började sonen i den åldern och han kändes väldigt redo så det får vi hoppas att E också är. De kommer nog gå på samma avdelning den våren så kanske blir det en extra trygghet ❤️
 
Vi har fått negativ respons på att vi inte ska dela. Vi har inga nära vänner som har småbarn men de vi känner till har alla delat ungefär lika.

Med mina äldre barn hade jag betydligt mer brådis att komma hemifrån, nu not so much 😅
Jag har alla dagar då sambon har noll SGI i Sverige och om han ska vara ledig via FK i Norge så måste jag vara sysselsatt på viss procent.
Men det är faktiskt ingen som ifrågasatt, när vi förklarar.

Blir så less på att folk ska ifrågasätta, istället för att låta familjen göra det som blir bäst för dom.
 
Jag har alla dagar då sambon har noll SGI i Sverige och om han ska vara ledig via FK i Norge så måste jag vara sysselsatt på viss procent.
Men det är faktiskt ingen som ifrågasatt, när vi förklarar.

Blir så less på att folk ska ifrågasätta, istället för att låta familjen göra det som blir bäst för dom.
Ja eller hur. Alla är vi olika och det måste få vara okej ❤️
 
Förresten @KarinStarfighter, du som också har en vagnhatare 🙈. Har ni testat sittvagn ännu?
Yes. Liggdelen är arkiverad sen nån vecka tillbaka. 😉 Är mer nöjd i sittdelen när hon är vaken. Kan somna i vagnen men vaknar alltid efter 30-40 min och går inte att söva om, vilket ju oftast går i bärselen. Men försöker iaf ta ut henne en stund när hon är vaken om vädret tillåter
 
Yes. Liggdelen är arkiverad sen nån vecka tillbaka. 😉 Är mer nöjd i sittdelen när hon är vaken. Kan somna i vagnen men vaknar alltid efter 30-40 min och går inte att söva om, vilket ju oftast går i bärselen. Men försöker iaf ta ut henne en stund när hon är vaken om vädret tillåter
Vad kul! Kör ni i fulla sittläget?
 
Men 💩🙄. Har satt på sittdelen för att testa hur lägena är. Men huuuur ändrar man ryggläget??? Försökt googla men hittar inte. En Emmaljunga är det. Försökt dra i ryggdelen och känna bakom men hittar ingen spärr.

Det enda som räddar livet på åbäket är att den var så dyr och att mannen kommer bli sur om gan hittar den utslängd 👻
 
Men 💩🙄. Har satt på sittdelen för att testa hur lägena är. Men huuuur ändrar man ryggläget??? Försökt googla men hittar inte. En Emmaljunga är det. Försökt dra i ryggdelen och känna bakom men hittar ingen spärr.

Det enda som räddar livet på åbäket är att den var så dyr och att mannen kommer bli sur om gan hittar den utslängd 👻
Har du en dylik ”plastdel” under suffletten på din sittdel? Alltså ”bågen” eller hur jag skall förklara det
E8F07366-2A46-4281-8F61-C15353CEDCC6.jpeg
 
Ja, det är väl tyvärr mycket shaming om att man som mamma inte vill vara hemma så länge. Svägerskan har tagit all föräldraledighet och varit hemma nästan 2 år med alla 3 barn 😳 Sist gick hon tillbaka efter 17 månader och då ojade sig svärmor över att det var ”alldeles för tidigt”. Undra vad hon säger nu? Jag tror det varit bra för sonen och för vår relation att vi delade nästan lika förra gången 10/7 månader. Denna gång blir det typ hälften/hälften (fast vi är hemma båda hela sommaren). Vi tjänar egentligen på att jag är hemma men vi klarar oss ändå och sambon kan alltid ta helg eller kvällspass om vi behöver lite mer pengar 👍🏻
Ja det är himla märkligt det där att det fortfarande ska vara så mycket åsikter om man som mamma går tillbaka tidigare än efter ett år. Vi kommer dela lika pga har möjlighet och precis som du säger tänker jag också att det främjar relationen mellan barnen och pappan väldigt mycket. Sen blir det ändå så att jag kommer vara hemma typ ett år eftersom vi nu är hemma gemensamt, min sambo tar helt enkelt lika många månader men uppdelat på två tillfällen.
 
Hm, tror inte det. Hittade däremot en stor krok bakom nu. Om man viker sig dubbel och tar i så man blir blå, håller undan suffletten och trycker på ryggdelen så går den ner. Oerhört oanvändarvänligt. 🙈
Vi har också en Emmaljunga och jag måste säga att jag är besviken på användarvänligheten överlag? Tycker det är svårt att få på och av liggdelarna smidigt och jag måste använda all min (visserligen rätt obefintliga) styrka för att orka fälla ihop den?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 051
Senast: Gnist
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 846
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 037
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp