Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wow, vad långt hon kommit med maten! Jag vågade ge lite ägg häromdagen, mosat till oigenkännlighet, det var första gången de reagerade med kväljningar 😅
Haha hon har bara ätit i typ fyra dagar så så långt har hon inte kommit. Jag gav en hel äggklyfta, oklart hur mycket hon fick i sig men hon smakade i alla fall. 😂
 
20210408_165109.jpgjordgubbe idag 😍
 
Här är broccoli en favorit. Kör väääldigt blandat. Lite burkar, fingermat (oftast till middag så att jag också får äta) och så plockar jag ut lite av vår mat innan saltning och mixat. Äter 4-5 skedar men visar väldigt tydligt att hon är nöjd så. Funderar på välling till kvällen så att jag inte skulle vara så bunden
 
Puh vilken kväll och natt jag haft. Lillasyster har varit värre kräkig än vanligt
Och dessutom hetsätit. Så ätit - kräkts - ätit - kräkts osv. Och lite sova och prutta däremellan.
Tror vi kommer få ta matintroduktion oerhört långsamt med henne.
Och hur jag ska palla att jobba mina timmar efter såna här nätter är för mig en gåta.
 
Puh vilken kväll och natt jag haft. Lillasyster har varit värre kräkig än vanligt
Och dessutom hetsätit. Så ätit - kräkts - ätit - kräkts osv. Och lite sova och prutta däremellan.
Tror vi kommer få ta matintroduktion oerhört långsamt med henne.
Och hur jag ska palla att jobba mina timmar efter såna här nätter är för mig en gåta.
Usch vad jobbigt! När börjar du jobba?
 
Idag ska vi till BVC för fem månadersvaccin. Är lite orolig för biverkningar nu när jag är ensam med dem. Förra gången fick de extremt lindrig feber, typ 38,2, och jag trodde typ att de skulle dö 🙈🙈. Vågar inte tänka på hur jag kommer hantera första gången de är sjuka 😅.
 
Hur återställda känner ni er efter graviditeten och förlossningen? Har ni några kvarstående problem? Ni som har barn sedan tidigare, upplever ni någon skillnad med återhämtningen mot tidigare graviditet(er)?

Jag har fortfarande stora problem med bäckensmärta/foglossning trots rehabövningar och regelbundna besök hos fysioterapeut. Jag upplever hittills ingen förbättring alls utan snarare försämring och det är så himla nedslående. Jag får höra att jag skall ge det mer tid och att det kan ta upp till ett år efter förlossning, men nu har det gått snart 7,5 månad och inga framsteg alls.
Jag vill ju egentligen försöka få ett barn till någon gång i framtiden men jag känner att det här vill jag verkligen inte behöva gå igenom en gång till. Nu är det 15 månader med foglossning och jag är så trött på att inte kunna utöva något av det som är mina intressen eftersom kroppen inte fixar det.
 
Hur återställda känner ni er efter graviditeten och förlossningen? Har ni några kvarstående problem? Ni som har barn sedan tidigare, upplever ni någon skillnad mot tidigare graviditet(er)?

Jag har fortfarande stora problem med bäckensmärta/foglossning trots rehabövningar och regelbundna besök hos fysioterapeut. Jag upplever hittills ingen förbättring alls utan snarare försämring och det är så himla nedslående. Jag får höra att jag skall ge det mer tid och att det kan ta upp till ett år efter förlossning, men nu har det gått snart 7,5 månad och inga framsteg alls.
Jag vill ju egentligen försöka få ett barn till någon gång i framtiden men jag känner att det här vill jag verkligen inte behöva gå igenom en gång till. Nu är det 15 månader med foglossning och jag är så trött på att inte kunna utöva något av det som är mina intressen eftersom kroppen inte fixar det.
Känner mig återställd. För mig försvann foglossningen på förlossningen.
Med sonen blev det ju akut snitt och min återhämtning jämfört med det har varit som natt och dag. Hade så fruktansvärt ont efter snittet, trots morfin. Efter vaginala förlossningen mådde jag bra direkt efter.
Enda jag märker nu, efter två barn, är att magmusklerna är rätt delade än, men har inte gjort nån direkt ansträngning att träna ihop dom heller.
 
Hur återställda känner ni er efter graviditeten och förlossningen? Har ni några kvarstående problem? Ni som har barn sedan tidigare, upplever ni någon skillnad mot tidigare graviditet(er)?

Jag har fortfarande stora problem med bäckensmärta/foglossning trots rehabövningar och regelbundna besök hos fysioterapeut. Jag upplever hittills ingen förbättring alls utan snarare försämring och det är så himla nedslående. Jag får höra att jag skall ge det mer tid och att det kan ta upp till ett år efter förlossning, men nu har det gått snart 7,5 månad och inga framsteg alls.
Jag vill ju egentligen försöka få ett barn till någon gång i framtiden men jag känner att det här vill jag verkligen inte behöva gå igenom en gång till. Nu är det 15 månader med foglossning och jag är så trött på att inte kunna utöva något av det som är mina intressen eftersom kroppen inte fixar det.
Det låter ju verkligen inte kul. Finns det möjlighet att söka nån annan vårdgivare för en second opinion?

Jag känner mig relativt återställd. Mon foglossning försvann rätt omgående efter att ungen var född. Däremot har jag fortfarande känningar efter kejsarsnittet till skillnad från förra gången. Dels är jag öm i ärret fortfarande. Det gör ont om Elsa står eller sparkar mig i magen. Tror det är nån nerv som spökar men hade liknande efter en annan operation och det tog år att bli av med. Jag har gått ner nästan allt kanske nåt kilo kvar men har ”bukhäng” efter snittet som är kvar längre än efter förra gången.

Jag är generellt svagare och i sämre kondition men det har dels med min krånglande fot att göra och även att jag inte har tid att styrketräna och cykla så som jag hann efter förra graviditeten.
 
Hur återställda känner ni er efter graviditeten och förlossningen? Har ni några kvarstående problem? Ni som har barn sedan tidigare, upplever ni någon skillnad mot tidigare graviditet(er)?

Jag har fortfarande stora problem med bäckensmärta/foglossning trots rehabövningar och regelbundna besök hos fysioterapeut. Jag upplever hittills ingen förbättring alls utan snarare försämring och det är så himla nedslående. Jag får höra att jag skall ge det mer tid och att det kan ta upp till ett år efter förlossning, men nu har det gått snart 7,5 månad och inga framsteg alls.
Jag vill ju egentligen försöka få ett barn till någon gång i framtiden men jag känner att det här vill jag verkligen inte behöva gå igenom en gång till. Nu är det 15 månader med foglossning och jag är så trött på att inte kunna utöva något av det som är mina intressen eftersom kroppen inte fixar det.
Jag har också haft väldigt ont och har fortfarande. Har dock inte sökt fysio för det med borde... Det har dock blivit lite bättre för mig. Kan gå promenader utan att få allt för ont, men lägger jag till lite övningar på det får jag jätteont. Och då gör jag bara 1-3 övningar, typ musslan och bäckenlyft. Var dålig på att knipa efter förlossningen men har kommit igång nu och känner rätt stor skillnad där faktiskt. Bröt ju svanskotan också och har ont där än även om det blivit tusen gånger bättre. Men känner mig absolut inte återställd. Känner mig begränsad varje dag av smärta och svaghet i bäckenbotten och mage/rygg/bäcken.

Efter första barnet hade jag i princip inte ont alls efteråt, men då hade jag inte lika mycket foglossning under graviditeten heller och framförallt inga sammandragningar så jag kunde röra mig hela tiden fram till förlossningen. Den här gången hade jag inga muskler alls kvar.

Har du kontakt med fysio som är utbildad inom "mammamage"? Finns också fysioterapeuter som är utbildade så att de kan undersöka bäckenbotten vaginalt för att hitta muskelskador. Jag följer fysio_carolinajozic på Instagram. Hon verkar duktig.
 
Hur återställda känner ni er efter graviditeten och förlossningen? Har ni några kvarstående problem? Ni som har barn sedan tidigare, upplever ni någon skillnad med återhämtningen mot tidigare graviditet(er)?

Jag har fortfarande stora problem med bäckensmärta/foglossning trots rehabövningar och regelbundna besök hos fysioterapeut. Jag upplever hittills ingen förbättring alls utan snarare försämring och det är så himla nedslående. Jag får höra att jag skall ge det mer tid och att det kan ta upp till ett år efter förlossning, men nu har det gått snart 7,5 månad och inga framsteg alls.
Jag vill ju egentligen försöka få ett barn till någon gång i framtiden men jag känner att det här vill jag verkligen inte behöva gå igenom en gång till. Nu är det 15 månader med foglossning och jag är så trött på att inte kunna utöva något av det som är mina intressen eftersom kroppen inte fixar det.

Känner mig återställd.
Har väl lite styrka och sådär att komma ikapp med bara, men tiden finns inte riktigt än 😅

Jämfört med förra så kände jag mig återställd mycket snabbare denna gången. Sprack inget och det gjorde att jag kände mig som vanligt/återställd därnere i princip direkt efter. Värre eftervärkar denna gången men det var ju bara första dagarna. Sen är ju magen fortfarande lite degig, men det tar ju sin tid oavsett 🤷‍♀️ Därav styrka och de att ta igen. Jag var inte alls lika duktig på att knipträna och träna alls förra gången, och det tycker jag märks.
 
Hemsk natt. Värsta vi haft. Alla har vi sovit dåligt när lillan bara skrikit massor.

Men febern verkar äntligen ha släppt åtminstone, och hon är vaken längre stunder igen och mer sitt glada jag igen när hon är vaken ☺️ Så är väl på bättringsvägen. Skönt med helg nu så vi kan avlasta varandra mer
 
Jag känner mig helt återställd efter förlossningen. Visst har jag tappat styrka och behöver träna, men jag promenerar väldigt mycket, gör lite situps och benböj. Men tar det väldigt lugnt eftersom jag tänker att kroppen behöver återhämta sig ordenligt. Det enda är handlederna, har varit och fått skena. Jag har gått ner en del i vikt vilket oroar mig då det ju inte är bra när man ammar.
 
Jag är väl så där halvt okej. Ännu rätt stor magmuskeldelning och hittat en fysioterapeut som kan hjälpa. Måste bara boka tid. Har i alla fall kommit igång med lite längre promenader nu utan att allt gör ont.

Tidigare så har jag tappa alla gravidkilon iom två månader. Nu sitter de som berget. Tycker jag äter okej och försöker röra på mig. Men hört att för vissa tar det tills man slutar amma 🤷‍♀️

vi har byggt gym i vårt föredetta garage och jag hade då köpt ett multigym så jag skall kunna träna bättre. Bara att det är 3 månader sent nu och lär ta en månad till. Försöker träna med egen kropp men funkar inte så bra
 
Jag känner mig väl rätt återhämtad, men hade en orimligt lätt graviditet och fick aldrig foglossning eller andra smärtor. Däremot har jag fortfarande en del vikt kvar att gå ner och har inte varit superbra på mina knipövningar så det borde jag ta tag i... Träna har jag aldrig gjort så nån styrka har jag aldrig haft tyvärr, men hade nog varit bra att komma igång med nån form av träning nu i vår. Känner framförallt av ryggen en del av alla lyft så den hade nog behövt stärkas upp.
 
Idag har vi varit på BVC, S håller på att knappa in viktmässigt och väger nu 7,33 mot H:s 7,44. Han har tydligen gått om längdmässigt nu och är 64 cm mot H:s 63,7. H har dippat lite på sin viktkurva och vår BVC-sköterska tyckte att vi skulle börja ge honom mer mat. Har ju sagt innan att jag inte tycker att hon är särskilt bra och tycker fortfarande att hon ger lite förvirrade råd. Nu sa hon att vi skulle ge honom så mycket ersättning han vill ha, som att vi stoppat honom tidigare? Vi har såklart alltid erbjudit honom mer mat tills han tydligt visar att han inte vill ha. När vi sa det sa hon att vi skulle ge honom en hel portion gröt istället vilket jag tycker känns lite mycket när han bara ätit lite mat från våra fingrar innan. Men nåja, nu har jag stoppat i båda flera teskedar gröt till lunch så får vi väl öka mer och mer varje dag.
 
Idag satt lillasyster och verkligen tiggde när vi åt. Vi åt inget hon kunde äta med oss (gorbys pirog :p) så gjorde i ordning en liten portion gröt istället. Hon blev arg när den var slut :laugh: .

@julgrisen - än så länge ger vi så små mängder att hon får bara gröt. Sen kommer jag blanda med lite färska bär i sommar och sån där bärklämmis eller barnmatsburk med frukt/bär.
 
Idag har vi varit på BVC, S håller på att knappa in viktmässigt och väger nu 7,33 mot H:s 7,44. Han har tydligen gått om längdmässigt nu och är 64 cm mot H:s 63,7. H har dippat lite på sin viktkurva och vår BVC-sköterska tyckte att vi skulle börja ge honom mer mat. Har ju sagt innan att jag inte tycker att hon är särskilt bra och tycker fortfarande att hon ger lite förvirrade råd. Nu sa hon att vi skulle ge honom så mycket ersättning han vill ha, som att vi stoppat honom tidigare? Vi har såklart alltid erbjudit honom mer mat tills han tydligt visar att han inte vill ha. När vi sa det sa hon att vi skulle ge honom en hel portion gröt istället vilket jag tycker känns lite mycket när han bara ätit lite mat från våra fingrar innan. Men nåja, nu har jag stoppat i båda flera teskedar gröt till lunch så får vi väl öka mer och mer varje dag.
Ja, det går ju lite väl drastiskt att gå på med hel portion direkt. Vi har fått råd att först ge nån tesked, sen en matsked, sen 1/4 portion, halv portion, 3/4 portion och sen hel och hålla fast vid varje ökning nån vecka. Elsa är ju 7 månader nu men vi har ännu inte kommit upp i mer än halv portion. Hon är nöjd med det helt enkelt 🤷🏼‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
3 311
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 383
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
92 93 94
Svar
1 876
· Visningar
99 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp