Hönstråden del III

Bukefalos 30 år!

Min lilla kyckling verkar ha lagt sitt första ägg! Hon är bara tolv veckor så är det ens möjligt?
Gulan är ca 5 mm. Det är så sött att jag smäller av!
20260814_142503377.webp

Vad är det för ras? Jag tror att några av våra har börjat vid typ fyra månader, men ja, tolv veckor verkar onekligen tidigt. Jättegulliga och små har de första äggen varit även hos oss.
Det är Kindahöns. Jag har inte hittat några fler små ägg dock.

De äldre hönorna är helt ruvtokiga just nu! Fem av sex ligger och trycker i redena. De åker ut två gånger om dagen men det verkar inte bryta ruvandet.

Hittade precis min favoritkyckling utan huvud 😭 Mink gissningsvis. För ganska precis ett år sen blev vi av med två silkeshöns på exakt samma sätt. Den här var korsning mellan silke och dvärgkochin. Inga andra har blivit halshuggna, så vad det än är som gör så här verkar ha en tydlig smak 😥

Det är Kindahöns. Jag har inte hittat några fler små ägg dock.

De äldre hönorna är helt ruvtokiga just nu! Fem av sex ligger och trycker i redena. De åker ut två gånger om dagen men det verkar inte bryta ruvandet.
Har också en suris just nu. Ligger hon kvar på fredag ska jag prova om hon vill ha senaste kläcket, fastän de är några veckor nu.

Lärde mig precis att det kallas "tidbitting" på engelska när hönor tar en matbit och ger den till sin kyckling för att visa att det är ätbart (tuppar gör tydligen också så med sina favorithöns, men vi kanske har haft snåla tuppar för det har jag aldrig sett). Min favorithöna gör så jämt och ständigt med sin oändligt omhuldade kyckling, till och med nu när den nästan är jämnstor med henne, och det är så himla gulligt.

Nån som vet om det finns nåt specifikt ord på svenska?

Är det ”för sent” att lägga avelsägg under en höna som precis bestämt sig för att ruva?
Årstidsmässigt menar du? Det beror ju mest på hur du själv vill ha det. Min man skulle säga absolut kör, han får kycklingpepp lite då och då under året (våra äldsta höns är kläckta på julafton, visserligen i maskin men ändå). Själv tycker jag våren är trevligast men jag är väl något av en hönstraditionalist.

Årstidsmässigt menar du? Det beror ju mest på hur du själv vill ha det. Min man skulle säga absolut kör, han får kycklingpepp lite då och då under året (våra äldsta höns är kläckta på julafton, visserligen i maskin men ändå). Själv tycker jag våren är trevligast men jag är väl något av en hönstraditionalist.
Ja, precis, årstidsmässigt! Jag är nog mest rädd för att det blir för kallt 🫣

Ja, precis, årstidsmässigt! Jag är nog mest rädd för att det blir för kallt 🫣
Min erfarenhet är att hönan håller kycklingarna varma. Vi hade ju en som ruvade fram sex kycklingar i ett buskage, visserligen i juli men det var inte varma och sköna veckor när de kom fram (jag bor i norra Norrland). De verkar ha klarat sig fint och bor fortfarande utomhus allihop.

Sen kan det ju vara så att du måste hålla ett extra öga och ev. sätta några i bur med värmelampa vid behov, men lägg inte under för många ägg så går det säkert bra.

Min erfarenhet är att hönan håller kycklingarna varma. Vi hade ju en som ruvade fram sex kycklingar i ett buskage, visserligen i juli men det var inte varma och sköna veckor när de kom fram (jag bor i norra Norrland). De verkar ha klarat sig fint och bor fortfarande utomhus allihop.

Sen kan det ju vara så att du måste hålla ett extra öga och ev. sätta några i bur med värmelampa vid behov, men lägg inte under för många ägg så går det säkert bra.
Vi kan ordna både bur inne och värmelampa/tak vid behov :) då kanske jag ska prova!

@Fille Hade inte tvekat, hönan håller de varma sålänge de ryms under! Kan du dessutom hänga upp en lampa har de flera värmekällor de söker upp vid behov.

Vi har barnkammare nu! Mina köpta är 5 veckor nu om jag minns rätt och oerhört flygfärdiga trots högt staket. Får sätta ett par på rätt sida inhägnad varje dag. Idag byggde jag om, nu har de lampa, skydd för sig själva och maten och tillgång till hela hönshuset. De stora tar ingen notis om dem så är inte orolig för dem trots att de är så unga. Väldigt fina börjar de bli också! Har inte förlorat en enda heller, go blomme ✊

I kläckaren har det rasslat sen igår. 2 araucana och 4 blomme, ett hålslag på ett mesägg. 1 av 3 ägg har kläckts som hönan fick. Inte toppen på 21 ägg men men. Hon fick de torra nyss och gick från att sikta på halspulsådern till omåttligt förtjust. Det där kluckandet och pockandet när hon manar in dem under vingarna 🥰 Behöver inte smyga in dem, hon roffar åt sig alla kycklingar inom synhåll.

Bifogade filer

• 20260828_124643.webp
    20260828_124643.webp
    185,1 KB · Visningar: 772
Stängt av kläckaren nu, stannar på 9 kycklingar, hade 30 ägg i när jag drog igång den så ja.. Men så är det, skick är lurigt! En liten mes och två araucanor, annars blomme. En uppsida är att av de äldre blommekycklingarna verkar det vara två tuppar bara, det är bra! Och hönmamma gör än så länge ett mycket gott jobb, de ska få flytta in till de andra snart igen. Hoppas det fortsätter gå bra för den lilla familjen.

Här har vi nåt stadiet att man rycker till varje morgon man går till hönsgården - fjädrar överallt. Massaker? Nejdå, bara ruggningen som börjat :D

Samma här! Mina gick direkt från skenruvning till ruggning...

Försökte ju få dem att sluta ruva lite snällt men det gick ju inte. Så fort de kom in i hönshuset var det full fart upp i redena. Då tog matte fram det grova artelleriet. Utestängda från hönshuset hela dagen och redena spärrade på natten så de var hänvisade till sittpinnen. Efter tre dagar så slutade de klaga och började fatta att det var slut på ruvningen.

Lite svårare att konstatera ruggning på mitt gäng som redan ser plockade ut, men förmodligen för det är knappt ett ägg om dagen. Men våra blomme är riktiga lyckopiller! De var skygga och stissiga i buren, de enda jag inte fått att äta ur handen. Men sedan de fick gå med de stora har de blivit riktiga personligheter! Står stilla vid klapp och kilar fram när man visar sig. Tror det blev jackpot på könen, bara en tydlig tupp än så länge. Ev att den på spången upp till pinnarna är en sen tupp, vi får se! Oerhört vackra är de iallafall.
1000043493.webp

Mamman som fick 9 småttingar gör ett hästjobb mer dem, inga bortfall och växer så det knakar. Det är ändå riktigt bra med min flock, det kan vara 4 generationer varav 3 i potentiell hackkyckling-stadie utan gruff. De samsas fint och är aldrig ute efter varandra.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka