Hönstråden del III

Bukefalos 30 år!

Hade sån tur med första kläcket (som i sig gick dåligt då det bara blev 4 kycklingar av 15 befruktade ägg), hade en surhöna som adopterade de små.
Hade mitt hopp inför andra kläcket, men den surhönan gick upp igår och äggen i kläckaren kläcktes idag :meh:. Det blev buren och värmetaket istället.

Vi har också råttor i hönsgården och efter att ha somnat vid läggning av ungarna förra sommaren och ha glömt ta in kycklingarna innan så vågar jag inte ha de små ute där på många veckor. Förlorade en till råttan då, hittade lilla kyckling huvudlös när jag vaknade. Snacka om dåligt samvete :(.

Mammahöna och de adopterade brukar dock få komma ut i betesbur på dagarna istället.

@nullo-modo Vilken liten raring! Är det en silverudds blå? Drömmer om en likadan djungel till mina.

Har beställt fler ägg, räknar med en del tuppar bland de nya kycklingarna och då är det som bekant väldigt enkelt att fylla kläckaren, om man ändå ska dra igång den 😇 ett gäng blomme till, engelsk araucana för äggen och några MESar för att jag inte kunde låta bli. Ingen produktionsras direkt men alltid velat ha såna. Araucana vet jag funkar rätt bra även för kött, sen är ju äggen väldigt fina. Sugen på welsumer för att få bruna ägg också, men inte riktigt fått ihop logistiken.

@nullo-modo Vilken liten raring! Är det en silverudds blå? Drömmer om en likadan djungel till mina.

Har beställt fler ägg, räknar med en del tuppar bland de nya kycklingarna och då är det som bekant väldigt enkelt att fylla kläckaren, om man ändå ska dra igång den 😇 ett gäng blomme till, engelsk araucana för äggen och några MESar för att jag inte kunde låta bli. Ingen produktionsras direkt men alltid velat ha såna. Araucana vet jag funkar rätt bra även för kött, sen är ju äggen väldigt fina. Sugen på welsumer för att få bruna ägg också, men inte riktigt fått ihop logistiken.
Ja, en silveruddsblå. Spettade är en bland mina favorit färger. Kan starkt rekommendera SB, inga knähöns men mycket roliga som kräver höga staket om man inte vill ha dom ute (min ena höna studsar lätt över 2m staket:cautious:)

MES är så fina🩷.

Av våra fyra new hampshire verkar det vara två hönor och två tuppar :).
Och de nykläckta, sussex, blev 8 st. Får se hur fördelningen blir där. Vill gärna ha ett par hönor att behålla, resten gör inget om det är tuppar då vi slaktar dom för mat i så fall.

Har maranägg i kläckaren. I fredags var dag 21. Inte ett enda tecken på att de kommer att kläckas. Har såhär i efterhand läst att maranäggen kan vara dels svårare att lyckas med men också lite ”segare” än dessa 21 dagar. Har inte lyst äggen då jag är för ovan men mörka ägg…
När ska man stänga av kläckaren, har fortfarande litet ”hopp”..?

Har maranägg i kläckaren. I fredags var dag 21. Inte ett enda tecken på att de kommer att kläckas. Har såhär i efterhand läst att maranäggen kan vara dels svårare att lyckas med men också lite ”segare” än dessa 21 dagar. Har inte lyst äggen då jag är för ovan men mörka ägg…
När ska man stänga av kläckaren, har fortfarande litet ”hopp”..?
Jag hade väntat några dagar till. Testa att lukta på dem, om de är dåliga kan du hinna upptäcka det innan de går sönder. :yuck:

@Mia_R @Bluefish Tack, jag ska prova sätta ihop den med någon snäll. Hoppas att det går bra bara, man blir så snabbt fäst vid de små liven :nailbiting:
Jag hade inte behövt vara orolig för ihopsläppet. Om något så var det den lilla som terroriserade den stora :o men det lugnade sig efter första dagen. Nu i veckan är de tre veckor gamla så funderar på att sätta ut allihop samtidigt till hönshuset då så att det sker på neutral mark. Kommer att sakna att ha dem inomhus för de är så mysiga (sambon börjar tröttna dock 😅) men har ett nytt gäng ägg som borde kläckas om ett par veckor.

20260802_091642959_iOS.webp

@Fille Har inte kläckt maraner själv, bla pga detta. De Är svårkläckta, skalet är tjockt och segt. Vet att en Jenny (hon skriver dock om dem som "marans") skrivit i en stor hönsgrupp hur hon gjort för att lyckas i kläckmaskin. Det skilde sig från hur jag gör vanligtvis iallafall, kanske går att hitta? Om du vill försöka fler gånger, jag hade låtit maskinen stå till dygn 24 iallafall denna gång.

Fint! Det får nog bli gardiner.

Igår såg jag henne vanka omkring runt altanen, och senare hittade jag ett ägg i kattkojan som står nästan rakt ovanpå stället där hon gömt äggen tidigare. Det betyder nog att hon inte tar sig in där längre. Kattkojan kan hon få värpa i, men det vore förstås bättre om hon kände sig trygg i redet i hönshuset.

Just den här hönan ruvade för övrigt fram 8 kycklingar i det fria i fjolsommar. Det var otroligt gulligt men inte optimalt när hon plötslige en dag kom gående med dem över gräsmattan.
Svarar på mitt eget inlägg från april. Nu kom samma höna fram med sex kycklingar 😅 Ett annat ställe än i fjol men nära och likt (och supernära vår köksutgång där vi suttit måååånga gånger i sommar och funderat på var hon kan vara).

Det får helt enkelt vara så här, hon verkar gilla friruvning och gör hon det en gång per sommar får det vara OK.

IMG_1835.webp

@MissFideli Älskar kalkoner! 😍 Min drömfågel när jag har plats!

@Fille Fy vad trist! Har de kommit med posten? Vad har du för kläckare och har den stått i solen på något sätt?

Laddat min egen maskin nu, massa trixande, ena säljaren var sjysst och skickade extra ägg men de höll allihopa i båda skicken så blev istället för trångt i väggarna. Maskinen är för 28 ägg, fick i 30 men har 31 ägg. Blir dyrt matägg 😅 men ids inte lägga dem och vända för hand varje dag, blir så mycket lyftande av locket. Håll tummarna att det inte blir 30 kycklingar, då är det 40 med de jag köpt kläckta (som alla lever och frodas med raka fina ben ännu) och tanken var väl att utöka flocken permanent med kanske 20 individer hehe..

@MissFideli Älskar kalkoner! 😍 Min drömfågel när jag har plats!

@Fille Fy vad trist! Har de kommit med posten? Vad har du för kläckare och har den stått i solen på något sätt?

Laddat min egen maskin nu, massa trixande, ena säljaren var sjysst och skickade extra ägg men de höll allihopa i båda skicken så blev istället för trångt i väggarna. Maskinen är för 28 ägg, fick i 30 men har 31 ägg. Blir dyrt matägg 😅 men ids inte lägga dem och vända för hand varje dag, blir så mycket lyftande av locket. Håll tummarna att det inte blir 30 kycklingar, då är det 40 med de jag köpt kläckta (som alla lever och frodas med raka fina ben ännu) och tanken var väl att utöka flocken permanent med kanske 20 individer hehe..
Ja, de kom med posten! Har en billigare kläckare, med dyr fukt och tempmätare i (alltså en fristående mätare som vi stoppat i). Den står placerad så solen strålar inte når den! Vi hade svårt att få till fukten i början, ska vi kläcka igen så kommer jag nog prova att inte tillsätta fukt i början, utan bara i slutet, för hög fuktighet var inga problem!

@Fille Då låter det mest som otur, man vet ju inte vad paketet varit med om tyvärr.. Jag har lägre fukt än vad som rekommenderades (tror jag, bara 45%) och får bra resultat i maskin, även när jag lånat ut den med samma inställningar, så jag säger att det är ett vinnande koncept.

Har fått en ny ruvhöna och hade behövt en kevlardräkt. Hon är ARG och vägrar ge mig några ägg. Fick lyfta ner redet och i ett obevakat ögonblick dra ut mattan med henne på som jag har i botten. När jag gick låg hon kvar, platt som en pannkaka där på golvet. Hon får passa sig, tar hon ett finger kanske det blir en barnskara på 25 :devil: skämt åsido, börjar hon ligga även nattetid får hon några av maskinkycklingarna att prova med. Bara bra om de får en riktig mamma, men hon är helt oprövad på den fronten så inget stort gäng

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka