hoppar för tidigt!!!!

F

FJORDPOWER

Har en häst som är 21 år väldigt pigg, och gillar att hoppa Men ibland hoppar hon alldeles för tidigt så man hamnar långt framförsadeln Vi har 4 små hinder ( vet ej hur höga dom är ) och ett lite större kryss hinder. På krysset hoppar hon väldigt tidigt rätt ofta, men det kan bli väldigt tidigt på dom 4 andra oxå, fast dom inte är så höga.

Kan man lägga en bom lite innan hoppet så att hon inte hoppar så tidigt? Någon som har ngt tips?

Delar pollen med Mary Lou som är medlem här Hejhej hihi
 
Sv: hoppar för tidigt!!!!

Hade jag varit du så hade jag tagit kontakt med en bra tränare som hade kunnat hjälpa dig med problemen. Annars så kan bommar vara till bra hjälp om man använder dem på rätt sätt.
Men en bra trnare som du och hästen har förtroende för är nog det bästa.
 
Sv: hoppar för tidigt!!!!

Det är ju snarare du som behöver träna din avstånds bedömning så att du kan lägga hästen rätt om nu inte hästen kan taxera bra själv.
Ta kontakt med en tränare.
 
Sv: hoppar för tidigt!!!!

Jag förmodar att ni bara hoppar för skojs skull och kanske inte för att tävla?
Lägg en bom ca 3m före hindret om ni kommer i galopp eller ca 2,3m framför om ni travar så hjälper det er att komma rätt på hindret.

Ha det så kul och lycka till.
 
Sv: hoppar för tidigt!!!!

Någon som har ngt tips?

Ta hjälp av en tränare!!
Om du inte kan lägga hästen rätt ska du heller inte försöka få den att hoppa av från rätt avstånd, det gör mer skada än nytta.

Sen är det viktigt när man hoppar att man kan följa med hästen över hindren oavsett om den hoppar av för tidigt eller för sent.
Studs utan att hålla i tyglarna (och även utan stigbyglar) kan vara en bra övning för att träna balansen.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 234
Senast: nullo-modo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 528
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 542
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp