Bukefalos 28 år!

Hopplös e-postkultur på jobbet

Jag tycker att det är helt ok att man inte svarar när man är cc:ad. Men hos oss verkar det inte bättre än att folk aktivt duckar även det som är riktat till tex tre personer direkt. Det är intressant att ni är flera som verkar ha en uttalad strategi på era jobb för hur man ska svara, dock. Hos oss finns det inga sådana formulerade krav förutom för externa mail som vi bör svara på inom rimlig tid (myndighet).

Om man skickar till mer än en person i till-fältet, är det bra att i mejlet beskriva exakt vem som förväntas svara på vad. Annars blir det lätt missförstånd.

Så brukar vi göra. Är man bara på Cc så ska man inte förväntas svara alls, bara tillgodogöra sig informationen.
 
Jag håller med @mandalaki om att diskussioner på mejl blir väldigt segt, speciellt om flera personer är inblandade. Din fundering att använda Lync istället tror jag på. Om ni ofta jobbar nån annanstans än på kontoret funkar Lync online-möten bra tycker jag (med skärmdelning etc.)

Vi har inga guidelines direkt, men brukar göra såhär:

* korta enkla konversationer som inte kräver långa förklaringar: Lync chat (fördelen med Lync i ditt fall är kanske också att det är svårare att ducka eftersom alla ser om man är available eller inte)

* diskussioner: dagligt online Lync-möte för alla i projektet. Om ett större gäng är på kontoret kan de ju sitta med högtalare/mick i ett mötesrum, medan resten är med remote. Fast ofta är det enklare att alla loggar in med sin dator och headset...

* komplicerade frågor skickas via mejl på förhand och diskuteras sedan på mötet nästa dag.

Tycker att det funkar bra för oss. Dagligt möte funkar ju iofs bäst om det är samma personer som man måste diskutera med jämt, vet inte hur det ser ut hos er.
 
Glömde förresten:

* om det är lite mer kompicerade frågor som bara berör mig och en annan person: Lync call.
 
Men oavsett vilket, i min värld finns det inget större otyg än att begära läskvitto.

Absolut.
Leveranskvitto att spara i särskild kvittomapp räcker gott och väl ;)

Jag har nästan aldrig upplevt något problem med att få mail nonchalerade.
De mail jag behöver ha svar på har jag alltid fått svar på.
Det beror troligen på två saker:

1. Mina kolleger och samarbetspartners lär sig snart att det mesta jag skickar är värt att läsa och vise versa.

2. Jag väljer flaggning och rubrik med omsorg beroende på hur viktigt det är för mig att få svar.


Sedan har jag en personlig mailpolicy och det är att slänga ett öga på alla mail. Det är så otroligt tråkigt att missa något väsentligt.
Dels kanske det har betydelse för mig i mitt arbete och dels vill jag inte bjuda på nonchalansetiketten.
 
Måste bara fråga er som vill ha läskvitto. Hur agerar ni om ni fått ett läskvitto men personen har ändå inte svarat på mailet? Eller gjort vad som nu krävdes i mailet. Söker ni upp den och liksom "Jag har ju sett att du läst mailet, kan du svara?" eller liknande? Måste man ändå söka upp personen/ta kontakt på ngt sätt så kvittar ju liksom läskvittofunktionen tänker jag. Svarar man så svarar man, gör man det inte måste ändå kontakt tas. Eller?
 
Måste bara fråga er som vill ha läskvitto. Hur agerar ni om ni fått ett läskvitto men personen har ändå inte svarat på mailet? Eller gjort vad som nu krävdes i mailet. Söker ni upp den och liksom "Jag har ju sett att du läst mailet, kan du svara?" eller liknande? Måste man ändå söka upp personen/ta kontakt på ngt sätt så kvittar ju liksom läskvittofunktionen tänker jag. Svarar man så svarar man, gör man det inte måste ändå kontakt tas. Eller?
Jag använder själv inte läskvitto. Men de som gör det tror jag oftast gör det för att någon av mottagarna inte ska kunna säga "Nää då, det hade jag verkligen inte fått någon information om!" Så kan man ju inte säga om ett läskvitto gått iväg.
 
Men en "Skickat"mapp kan man ju lika gärna visa mailet man skickade som man kan skicka ett läskvitto? Det verkar ju ändå inte funka om man kan klicka bort den. I ditt scenario så skulle ju personen lika väl klickat bort rutan och kunna säga Nää då, det har jag verkligen inte fått någon information om! Och så är man på samma ställe ändå. De som säger sånt lär ju inte höra till ja-klickarna liksom.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 396
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När man ska jobba med och stötta människor i lång arbetslöshet och behov av särskilt stöd att komma ut på arbetsmarknaden, pga...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 638
Senast: Emine
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Försäkring
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp