Bukefalos 28 år!

Hopplös e-postkultur på jobbet

Det har inte med tid att göra. Inte springer du till alla affärer o köper saker då det drösar ner reklam i din brevlåda. Förmodligen slänger du bara den utan att säga till reklamföretagen att du just har mottagit deras reklam = Den var helt ointressant för mig. Samma med mejl
Så du menar att information om en aktivitet där du eller ditt barn är berörda är att likställa med reklam/ointressant?
 
Så du menar att information om en aktivitet där du eller ditt barn är berörda är att likställa med reklam/ointressant?
Inte reklam men ointressant därför att man kanske ändå inte skulle ha kommit eller så tycker man att "det är väl klar vi fattar vi är väl inte dumma i huvvet eller så tycker man att "Ja då vet vi"
 
Inte reklam men ointressant därför att man kanske ändå inte skulle ha kommit eller så tycker man att "det är väl klar vi fattar vi är väl inte dumma i huvvet eller så tycker man att "Ja då vet vi"

Så du tror verkligen att det fungerar så i föreningsvärlden?! Antingen har du varit med i unika föreningar eller inga alls.
 
På mitt jobb strävar vi alltid efter att vara så snabba och effektiva som möjligt. Vi kollegor sitter i landskapsmiljö och ropar mellan borden. Är vi inte där är fortfarande standarden att svaret ska iväg på två minuter.

Kan hända att vi sitter med mejlen i mobilen lördagkväll om det skulle vara brådskande.. Tror det beror mycket på vad man jobbar med och om man som på vårat kontor jobbar "i lag/team" eller om var och en får stå för egen prestige.
 
Fast så fungerar ju inte verkligheten. Om @Snurrfian inte bett om kvitto så kan du ge dig den på att minst en förälder kommer och skäller ut henne för att den inte fått informationen. Om då Snurrfian säger att hon skickat mail så kommer föräldern att säga att den inte fått det och skälla ut henne igen. Tyvärr, men det är inget ovanligt scenario. Eller så har mailet fastnat i spamfiltret och den 5:e föräldern Snurrfian ringer är väldigt glad och lägger till henne som kontakt.

@Petruska: Är det så pricipiellt viktigt i ett scenario som Snurrfian beskrivit att inte skicka tillbaka ett läskvitto? Är det inte bättre att se till situationen och anpassa sin respons efter den? Att vara flexibel helt enkelt.
Jag tycker fortfarande det är mottagarens ansvar att den mail man lämnat ut fungerar samt att kolla av sin brevlåda. Att folk sedan ljuger och inte kan bete sig är ju en helt egen fråga och knappast något som är relaterat till mailbrukande på en arbetsplats.

Om någon av mina kollegor eller samarbetspartners skulle bete sig på det sätt som du beskriver skulle det vara något som jag tog upp med dennes chef. Det är ju lätt för mig att bevisa att mailet är skickat genom att helt enkelt skriva ut det med adresserna på.

@Snurrfian tar ju på sig mer ansvar än vad hon borde behöva. Det gör hon antagligen för att slippa den konflikt som uppstår när föräldern själv inte tar sitt ansvar och sedan väljer att skylla på någon annan. I arbetslivet skulle detta för mig vara helt oacceptabelt.
 
Fast så fungerar ju inte verkligheten. Om @Snurrfian inte bett om kvitto så kan du ge dig den på att minst en förälder kommer och skäller ut henne för att den inte fått informationen. Om då Snurrfian säger att hon skickat mail så kommer föräldern att säga att den inte fått det och skälla ut henne igen. Tyvärr, men det är inget ovanligt scenario. Eller så har mailet fastnat i spamfiltret och den 5:e föräldern Snurrfian ringer är väldigt glad och lägger till henne som kontakt.

Det du beskriver är ju ren och skär lathet från berörda föräldrar. I @Snurrfians sits hade jag bett folk fara åt fanders om det inte passar. I det läget hjälper ingen mailpolicy i världen.
 
@Petruska: Är det så pricipiellt viktigt i ett scenario som Snurrfian beskrivit att inte skicka tillbaka ett läskvitto? Är det inte bättre att se till situationen och anpassa sin respons efter den? Att vara flexibel helt enkelt.[/QUOTE]

Det är inte särskilt principiellt viktigt.

Men @snurrfians formuleringar visar ju att det handlar om att den som sänder mail med läskvitto faktiskt vill kontrollera mottagaren av mailet. Det som gör att frågan är av begränsad principiell vikt, är ju att det handlar om just ett läskvitto (i taget), och att det är möjligt att klicka bort rutan. Det som gör att frågan öht har någon principiell vikt, är ju att den som kräver ett läskvitto vill styra hur mycket mottagaren visar av sig själv (även om det som sagt gäller en rätt liten fråga i det här fallet), dvs kontroll.
 
Jag förstår det men det är ju en annan fråga anser jag. Som Snurrfian uttrycker det är det ju ett leveranskvitto hon efterfrågar och inte ett läskvitto. Kan ens mailprogram inte det så är det ju ett tekniskt problem man har och inte problem med att folk klickar bort läskvittorutan.
 
Om någon ger mig sin mailadress och jag mailar dem information på den är det upp till dem att läsa den.
På samma sätt som om nån uppger sin adress eller telefon. om jag inte kan nå dem där är det deras fel.
 
Jag tycker fortfarande det är mottagarens ansvar att den mail man lämnat ut fungerar samt att kolla av sin brevlåda. Att folk sedan ljuger och inte kan bete sig är ju en helt egen fråga och knappast något som är relaterat till mailbrukande på en arbetsplats.

Om någon av mina kollegor eller samarbetspartners skulle bete sig på det sätt som du beskriver skulle det vara något som jag tog upp med dennes chef. Det är ju lätt för mig att bevisa att mailet är skickat genom att helt enkelt skriva ut det med adresserna på.

@Snurrfian tar ju på sig mer ansvar än vad hon borde behöva. Det gör hon antagligen för att slippa den konflikt som uppstår när föräldern själv inte tar sitt ansvar och sedan väljer att skylla på någon annan. I arbetslivet skulle detta för mig vara helt oacceptabelt.
Man skulle kunna tycka att folk borde ta eget ansvar för sina egna barn, eller förstå att om de inte tar ansvar så drabbar det antingen det egna barnet men även andra barn. Det är folk som har arbeten där det borde vara vardagsmat att återkoppla, men uppenbarligen klarar de inte av det, alltså måste jag förenkla för dem för att slippa massor av extra arbete. Ta en sån enkel sak som att svara på valfritt sätt, muntligen, telefon, sms, eller mejl om barnet ska vara med på näst kommande match senast onsdag är tydligen sånt som är överkurs... Det vanligaste svaret när någon av oss ledare då på onsdag kväll börjar ringa runt till alla berörda var "oj jag har inte läst mejlet" Alltså införde vi läskvitto, helst plötsligt hade en stor mängd läst mejlet, hörde de inte av sig räknade vi bort deras barn helt kallt, dök de ändå upp till matchen så var det föräldern som fick förklara för barnet varför det inte fick spela. Läskvitto underlättar enormt!

Fast då är det väl ett leveranskvitto du vill ha?
Leveranskvitto/läskvitto vilket som, något som talar om att personen har öppnat mejlet... I det program vi använder heter det läskvitto.

Det du beskriver är ju ren och skär lathet från berörda föräldrar. I @Snurrfians sits hade jag bett folk fara åt fanders om det inte passar. I det läget hjälper ingen mailpolicy i världen.
Lathet och en fruktansvärd arrogans om att deras tid är så mycket viktigare än andras, antagligen därför jag reagerar på Petruskas inlägg...

Om någon ger mig sin mailadress och jag mailar dem information på den är det upp till dem att läsa den.
På samma sätt som om nån uppger sin adress eller telefon. om jag inte kan nå dem där är det deras fel.
När det är barn inblandade som blir de drabbade lägger jag gärna lite mer energi men inte hur mycket som helst... Det intressanta är att de föräldrar som av olika anledningar har svårt att läsa mejl pga språk eller kunskap är de som är mest angelägna om att göra rätt, det är de föräldrar om är högutbildade och sitter med kontorsjobb som har absolut svårast att klara av att underlätta för ledarna.
 
Jag vet inte vad som hänt på mitt jobb men vi har utvecklat en helt hopplös mailkultur. Det är som att det har blivit status att inte svara på mail för att visa hur busy man är, vilket leder till att mängder med konversationer leder rakt ut i tomma intet medan man väntar på respons från nån. Eftersom vi inte har några andra konversationsvägar och folk ofta jobbar på andra ställen än på jobbet, så är detta allt mer ett problem för oss som har någon form av ansvar (jag är dock inte chef).

Hur funkar det hos er? Har ni andra system än epost för att stämma av och planera i det dagliga? Har ni regler för hur man ska agera med eposten och vad man måste svara på? Finns det något jag kan föreslå min chef så att detta kan förändras?

Hur många mail får ni i snitt per dag?

Jag skall erkänna att jag inte lägger alldeles för mycket tid på mailen. I snitt tar jag emot ett 50-tal mail per dag och jag sållar ganska hårt för att inte lägga för mycket arbetstid på läsningen/besvarandet.

Det gör givetvis att jag missar något viktigt ibland, men på vårt jobb så mailar vi igen, eller ringer varandra och stämmer av om något är oklart.
 
Hur många mail får ni i snitt per dag?

Jag skall erkänna att jag inte lägger alldeles för mycket tid på mailen. I snitt tar jag emot ett 50-tal mail per dag och jag sållar ganska hårt för att inte lägga för mycket arbetstid på läsningen/besvarandet.

Det gör givetvis att jag missar något viktigt ibland, men på vårt jobb så mailar vi igen, eller ringer varandra och stämmer av om något är oklart.
Jag skulle gissa att vi också får nåt sånt. Men en stor del av dessa mail är sådant man kan låta passera. Jag vet ju också att det går att hinna med mailskörden eftersom jag själv alltid har gjort det oavsett hur busy jag har varit. Problemet är nog att precis som @Björk skrev ovan så finns det alltid mailslöhögar där man nästan på förhand vet att man inte kommer att få svar. Men slöhögarna har blivit flera, eftersom det på nåt outgrundligt sätt blivit en markör för att man är upptagen att man inte svarar på mail. Att svara på eller bekräfta en förfrågan verkar nästan ha blivit lite töntigt och ett tecken på att man inte är så upptagen med annat. Det har som jag uppfattar det blivit en del i ett konstigt maktspel.
 
@mino Kan problemet vara att ni har konversationer flera emellan på mailen? Det du beskriver är sådana, tror jag. Jag tror att det är svårt att ha effektiva sådana, alla riskerar huka i väntan på att någon annan ska ta ansvar för konversationen.

På min arbetsplats är interna mail inget problem. Mailen används mest för mycket konkreta ärenden - typ "vi skjuter på avdelningsmötet på torsdag" eller "ledningen kommer hit på samtal tisdag den xx, fundera gärna innan på vad ni vill att samtalet ska handla om" eller "någon som har en representant för xxx i bakfickan?"

Alla andra typer av mail har vi nog en rätt lättsinnig inställning till, man hör rätt mycket "men fick du inte mailet om det??" i korridorerna.

Vi har också Lync som ingen använder samt ytterligare en meddelandefunktionen för korta besked två personer emellan.
 
@mandalaki Ja så kan det vara, vi har dessutom haft en del konfliktfyllda diskussioner per mail, vilket (om jag gissar vidare) kanske har fått folk att utveckla lite av en mailfobi? Eller i alla fall en väldigt avvaktande inställning. Hmm, undrar om lösningen är att man på allvar kräver att folk använder lync för att komma ifrån hangupen kring mail?
 
@mandalaki Ja så kan det vara, vi har dessutom haft en del konfliktfyllda diskussioner per mail, vilket (om jag gissar vidare) kanske har fått folk att utveckla lite av en mailfobi? Eller i alla fall en väldigt avvaktande inställning. Hmm, undrar om lösningen är att man på allvar kräver att folk använder lync för att komma ifrån hangupen kring mail?
Ja, eller kanske ta sånt där på möten istället. Visserligen vill väl få organisationer ha fler möten än de redan har - men att samlas för en femminutare stående kanske är bättre än en seg mailkonversation?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 336
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 634
Senast: Emine
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 478
Skola & Jobb Behöver er syn på saken. Två personer jobbar med exakt samma sak, men har tydliga egna ansvarsområden. Arbetsbelastningen kan variera...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 551
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp