Bukefalos 28 år!

Hopplöst fall?

Z

Zadir

Min pålle är världens goaste när allt sker på hans villkor, vilket naturligtvis jag inte går med på. Han gör det jag ber honom om, flyttar åt sidan, stannar, svänger och går osv, men han har också en tendens till att inkräkta i mitt "personliga område" dvs så nära mig att jag känner mig lite lätt hotad för att jag då inte har full kontroll över honom.
Han är naffsig och har tidigare sprungit rakt över mig (vilket han fortfarande kan göra om han stressar upp sig) och han har även stått på bakbenen mot mig (vilket kan hända om vi går på promenad), men det har jag lärt mig hantera och han blir bara bättre och bättre iaf när det gäller stegra. Springer över mig gör han ändå när han blir stressad. Helt enkelt för att han inte ser mig eller inte vill se mig.
Sedan älskar han att gå och knuffa på mig (behöver inte vara fysiskt) och varje gång jag säger till honom så hotar han mig genom att slick aöronen och hugga i luften.
Sedan har jag lite småproblem vid ridningen också. I paddocken när vi tränar (vilket han älskar) så är han superduktig, men när vi rider ut och han inte vill gå någonstans så har han tendensen att stegra. Detta är ingenting jag är speciellt rädd för för jag har vant mig och vet hur jag ska hantera det. Dessutom händer det i princip aldrig när jag rider.
Det som är det jobbiga är att när alla andra rider honom när jag inte är i närheten så sticker han, dansar på bakbenen, sparkar, hoppar och slåss. Varför är han så elak med andra? Dom kan ha ridit honom 10 ggr innan, fast jag har varit med och jag ser när han trivs/inte trivs med någon och alla som ridit honom har han trivts med fram tills dom ridit själva första gången och då har det inte spelat någon roll om dom varit i paddocken eller inte utan han har gått in för att kasta av dom.

När jag köpte honom var han heller inte rädd för någonting. Vi kunde möta karavaner med motocyklar utan att han brydde sig, men nu är han rädd för allt, VARFÖR? :confused:

Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen eller vända mig. Behöver verkligen hjälp för jag vill leva i harmoni med honom!
 
Sv: Hopplöst fall?

Jag ska inte säga att jag är bra på sånt här. Men det låter som han inte har respekt för dig. Jag har samma problem, med en häst jag tar hand om. Inte lika allvarliga (stegringar,alltså) men trotsen. Jag kan också känna att jag inte blir sedd. Jag skulle nog ta hjälp av en tränare. Det är mitt bästa råd, hoppas det hjälper lite iaf.

Lycka till,
Julia
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 840
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: skiesabove
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 278
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp