hopplöst sto

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Foxy_Escada
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 149
F

Foxy_Escada

vet inte om denna tråden är placerad rätt, men, men.
Jag har ett nytt sto som rent ut sagt är en riktig gris. hon rör ihop att i boxen, hö, spån, kiss, bajs allt! det finns inget som är rent och omöjligt att mocka utan att slänga ut alltihop! nu undrar jag om det finns något sätt att få henne och sluta med det här! vantrivs hon, eller behöver hon bara sysselsättnig? snälla hjälp!

Sv: hopplöst sto

Trivs hon? Ingen boxgranne hon är sur på? Tillräckligt stor box så hon har chans att göra ett toahörn? Vi har höhäck för att slippa allt för mycket nedtrampat hö, och halm till strö för sysselsättning, fungerar skapligt.

släpp ut hästen på bete hela sommaren. om du inte vill ha henne på lösdrift i vinter så borde hon iaf få gå ute i stoooor hage 12 timmar om dan!:) o ge mkt hö kanske hjälper

hur länge har du haft hästen? jag tycker att det brukar ta ett tag innan hästen funnit sig till rätta och uppför sig lite mer städat i boxen.

vissa hästar är grisar i boxen-andra renliga. har oxå en gris, trodde det skulle bli bättre när han blev val. tji fick jag. nu har han gått 2 vintrar på lösdrift, han lyckas grisa tom. där:angel:

jag föredrar att ha långhalm till skitgrisar, tycker att det blir lättare att skotta. en del ston vi haft har grisat extra mkt. när dom brunstat. liksom "bäddat" ihop allt, gjärna till en "backe".

hon ska på lösdrift i sommar, vi har ENORMA hagar där jag har mina hästar. ja, hon har stor box, 4*4meter.. jag har bara haft henne i en och en halv månad, så det kanske är därför.. hoppas det går över, det tar en EVIGHET att mocka!

Vissa hästar är sådana.... de är skitgrisar hela livet när de står i box.

Men man kan göra försök att komma tillrätta med det.

Framför allt någon form att höhäck, eller höautomat som gör att de får pilla lilte för att komma åt höt. Då står de still längre med huvudet åt samma håll. Att ha halm i boxen kan också underlätta då de har något att pyssla med länge.
Byte av box kan också medföra att de lugnar sig och står mer stilla.

Ett annat knep kan vara att lägga in en hög dynga från någon annan häst i boxen. Gärna från en ranglägre individ.
Så gjorde jag med mitt nordis sto som var helt hopplös. Under en vecka så la jag in en hög med dynga i samma hörn i boxen från en av de andra hästarna i stallet. Hon vill ju gärna markera sitt .... och la sin dynga över högen från stallgrannen.

Resultatet blev faktiskt ganska bra. De flesta högarna hamnade något så när rätt i det hörnet efter det. Det blev lite lättare att mocka, men det var ju ändå långt ifrån en dröm att mocka hennes box.

På ridskolan där jag jobbar som lärling/stallhjälpare så har vi tre stycken sådana. Stora hästar alltså, i boxar.

En står på spån, det finns inte ett enda rent spån i hans box( kiss överallt, dock inte mkt bajs som tur va ;) )

och så en annan, som står på halm (han är ca. 180 i mkh) spenderade jag 1½ timma på att mocka ur hans box, skit och kiss ÖVERALLT. Han är mycket av en "nervositets-bajsare".
och så en till då..samma som ovan.

Har du nyss köpt henne? Det kan ju vara att hon är nervös för att hon har flyttat och inte hunnit finna sig tillrätta ännu. Det tog över ett år för ett av våra ston att lugna ner sig och börja trivas sen vi tog hem henne.. Alla hästar är ju olika, en del är kolugna hela tiden och andra är jättestressade.:crazy: Du kanske kan fråga förra ägaren om hon alltid gjort så. Om inte, ge henne tid. Och under tiden kan jag rekommendera att ha höet i ett hönät så hon iaf inte geggar ihop maten med skiten :smirk:

Grisar kan ibland botas om de är av en rastlös sort öch vill pilla i halm. :D

Min häst kräver mycket stimulans, samt älskar att leta föda. (vilken häst som nu inte gör det...:smirk: ) Om hon står på annar än halm rör hon runt av understimulans, om hon står på halm går hon runt och rotar efter mat i halmen.

Botemedel: Ställ den på halm, fast stöa bara nytt i ena änden av boxen. Efter ett tag fattar hästen att det bara finns ny halm i ena änden och slutar springa runt.

Alternativ: Hönät med halm hängande i ett hörn, där halmen byts ofta.

Du kan prova i alla fall, det hjälpte på min häst, samt flera i vårt stall. Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 419
Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 744
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka