Horseware täcke som blåser av

Taz

Trådstartare
Idag när jag kom hem såg jag att min häst var utan täcke, hmmm....... tänkte jag och gick ner i hagen.
Då visade det sig att täcket låg en bit ifrån honom där han stod, alla spännena var ihopknäppta inkl halsen.
Hästen frös som bara den (känsligt fullblod) och som tur var så slutade jag tidigt idag och såg det när jag kom hem.

Detta var alltså ett hosewaretäcke (det blårutiga gamla modellen med avtagbar hals, kommer ej ihåg vad det heter) och jag har bytat ut nästan alla mina täcke till horseware för jag tycker att dom är så bra men nu sjönk dom drastiskt på min lista.:mad:

Det har blåst rejält här i dag så jag misstänker då att täcket har blåst av honom för han har aldrig klättrat ur ett täcke( Förutom nu då) eller förstört ett.
Det har det ju blåst av för att där inte är bensnören på täcket, varför är där inte bensnören?
Ska man behöva ha ett regnäcke med bensnören ovanpå, det ska ju inte behövas när täckena är så dyra.
Finns där inga horseware täcken med bensnören?

Sitter nu här och är något irriterad över detta för innerfodret är helt i sönder för vi har en täckesmarodör i hagen som då antagligen har sett sin chans att leka med det.

Är det någon mer som har varit med om detta på Horseware?

:bump:
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Fast det hade nog inte spelat nån som helst roll vad det är för märke på täcket, utan snarare kan jag nästan sätta en slant på att det helt och enbart hänger på bensnörena, eller rättare sagt, bristen på dem.
Har varit med om avtagna täcken av med knäppta spännen och den gemensamma nämnaren har i alla fall varit bensnörena....
Så jag hade satt dit nåt stopp.. om så bara ett balsnöre som går under svansen (inte runt bakbenen)
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Tycker det är bättre utan bensnören. Bensnören ska inte behövas om täcket sitter bra.

Finns det någon elastisk ögla på insidan svanslappen, trä i svansen i den i så fall. Eller korta svansremmen?
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Jag däremot tvivlar på att täcket har blåst av?!

Jag skulle sätta en slant på att han lyckats rulla ur täcket & dessutom undrar jag hur löst sitter maggjordarna då och hur är passformen??

(Har själv haft horseware i MÅNGA år till flera olika hästar & aldrig råkat ut för detta.)
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Hmm, det låter väldigt otroligt att täcket BLÅST av. Om täcket passar din häst är det väl i princip omöjligt. Men däremot så är det väl inte helt omöjligt att hästar klättrar ur täcken. Min gamla älskling som aldrig tagit sig ur ett täcke i hela sitt liv stod en dag naken ute i hagen med täcket ihopknäppt 100 m bort. Tror knappast att det har med att det är ett Horseware att göra.
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Tror inte heller att det har med märket att göra. Jag har också varit med om hästar som krupit ur täckena, kan det vara en möjlig orsak?

M-oaa
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Hejsan!

Tack för era svar:bow:

Ja jag vet inte men det är kanske så då att han har krupit ur det, har haft honom i 15 år och aldrig tagit sönder eller krupit ur ett täcke, men någon gång ska kanske vara den första:crazy: blåsten har kanske hjälp till lite också om det blåst upp på ryggen.

Nej det har väll inte med märket att göra, jag tror det har med att göra att där inte är bensnören så det är därför det kanske flygit upp om den nu har gjort det.

Täcket sitter perfekt annars.

Jaja det blir till att laga det och hoppas att det inte händer igen.
Lite nervös över det faktiskt då jag brukar komma hem sent på kvällarna och tänk om han skulle stå naken i över 12 timmar:cry: i oväder. Nu kom jag hem tidigt dag så det var tur.
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Hejsan!

Nej det har väll inte med märket att göra, jag tror det har med att göra att där inte är bensnören så det är därför det kanske flygit upp om den nu har gjort det.

Hur skulle svans snöret kunnat dra sig över svansen? För det finns ställbart svans snöre på alla HW's täcken. Det är till för att täcket inte ska kunna blåsa av.

Min ena har krupit ur ett täcke med bensnören så nog går det alltid.
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Finns det inget "svans-snöre" på täcket? Alltså inte bensnören utan bara en rem under svansen?
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Jodå det finns snöre på svanslappen och svansen var i det.

I bland önskar man att man hade en videokamera så man kunde se hur allt går till men men jag får väll inse att jag inte får svar på min fråga och kanske använda täcke med bensnören dom dagarna som det är som blåsigast.

:bump:
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

om han går med andra hästar så har han nästan garanterat fått "hjälp" att ta av sig täcket av dom, inte vinden. :p

btw finns det bensnören med klips som man fäster i tyget. så man slipper sy i täcket.
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Men du har väl ett svanssnöre under svanen oxå, förutom det som man trär svansen i? Kanske borde dra åt det lite mer och ev spänna maggjordarna lite om de är väldigt lösa, på så vis kan inte täcket lyfta så mycket om han nu lyckas får vinden in under täcket bakifrån.
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

För ca en månad sen såg jag när ett HW Rambo-täcke blåste av en av hästarna i hagen. Det blåste mycket den dagen men inga fler täcken blåste av.
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Min häst kröp ur sitt amigotäcke som det inte var några bensnören på.
Och alla spännen var knäppta dessutom. Så han fick bara täcken med bensnören sen.. :p
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Min gamla häst gjorde likadant med sitt nya horseware. Alla spännen var knäppta och hela. Har haft henne i tio år och hon har aldrig gjort så här tidigare. Men jag sydde helt enkelt dit bensnören. Sparar alltid gamla täcken, bensnören och spännen för att ha vid sådana här tillfällen.
 
Sv: Horseware täcke som blåser av

Vi hade en ponny i vårt stall för ett par år sen som en gång lyckats ta sig ur täcket.. Täcket hade bensnören, och låg också stängt i hagen -det spännande var att denna ponny var rätt gammal och ORDENTLIGT stel i kroppen. Vi undrade mycket hur hon lyckats kravla sig ur ett täcke? Hade vi hittat henne med täcket över huvudet hade varit en sak, men hur i helskotta hon lyckats utan att ta sönder täcket :confused::d
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 148
Senast: Unafraid
·
Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 635
Senast: Pudlan
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 771
Senast: Trix
·
Ekonomi & Juridik *långt och rörigt* Jag vet att det under åren ploppat upp en hel del trådar ang förstörda täcken, dock tycker jag de oftast handlar...
2
Svar
35
· Visningar
4 533
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp