Trasiga täcken

Jocelyn

Trådstartare
*långt och rörigt*

Jag vet att det under åren ploppat upp en hel del trådar ang förstörda täcken, dock tycker jag de oftast handlar om regelrätta täckesmarodörer.

Fick just ett samtal från en av de andra inackorderingarna som har häst i samma hage som min. Min häst har tydligen haft sönder hennes häst täcke (hur hon vet tvärsäkert att det är min vet jag inte då hon ringde ganska långt efter lunchfodringen). Min häst är inte en som står och tuggar och drar i täcken bara för att det är kul, utan enda gången hon kan bita i ett täcke är vid ex fodringar då det blir lite grinigt mellan hästarna.

Jag har aldrig NÅGONSIN bevittnat min häst stå och dra i andra hästars täcken, därför kan jag lugnt säga att min häst inte är en strimlare. Inte har jag heller sett henne bita i täcken vid fodringarna, men ser det som inte helt orimligt då jag vet att just den drabbade hästen är den som schasas bort i första hand.

Tillbaka till samtalet då, hon ringer och anklagar min häst för att ha förstört ännu ett täcke (på henne låter det som att det är x-antal täcken, jag kände bara till ett innan dagens täcke) och att hon inte har råd med det. Hon föreslår att vi ska ta in en annan häst i hagen så flyttar hon sin till en annan. Dock är den hästen riktigt elak och jag vill inte ha den tillsammans med min då jag minns hur min såg ut i somras när de delade hage. När de nu är broddade och går i mindre hagar vågar jag helt enkelt inte ha dem tillsammans. Då tycker hon istället att jag ska betala hennes täcken. Vid det här laget är jag lagom irriterad och det slutar med att vi egentligen inte kommer fram till något. Jag tror dock att hon tror att jag gick med på att betala hennes täcken men det finns inte en chans i helvetet att jag betalar pga bland annat att jag inte ens vet om min häst är den skyldiga, dessutom hade hon inte vett nog att kladda in täcket med no-bite (som det för övrigt finns flertal burkar av i stallet, och två i mitt skåp).

Jag fick själv flera täcken förstörda förra vintern av en hagkompis så självklart vet jag att man blir frustrerad. Men min häst är som sagt ingen som står och biter och drar, utan visar upp griniga tendenser vid lunchfodringarna. Hade hon köpt riktiga täcken istället för de där värdelösa i 600d eller mindre hade nog täckena aldrig gått sönder.. Jag blir mest irriterad över att hon dels tvärsäkert menar att min häst är boven i dramat, och att hon tycker det är självklart att jag ska ha min häst med den elaka (varför kan inte hennes gå med henne då?). Jag tänker inte betala och jag tänker inte riskera min hästs hälsa, så är det bara.

Jag tror dessutom inte det skulle bli bättre av att min häst försvann ur hagen, den andra tanten är ännu grinigare än min..

Har jag fel som tycker att det är häst(ägaren)en som har problem med de andra hästarna som är den som ska byta hage (eller stå ut med ex trasiga täcken)? Jag har alltid resonerat så iaf, att jag flyttar på MIN häst om det inte funkar i hagen.

Förlåt, egentligen behövde jag mest skriva av mig. Jag är tyvärr väldigt lättirriterad och kan inte släppa "småsaker" i första taget..
 
Sv: Trasiga täcken

eftersom hon inte såg att det var din häst som gjorde det så ska du sjelvklart inte betala ett enda öre,
och din häst ska ju inte behöva stå med en häst som den inte trivs med .. kan ju sluta riktigt illa.
jag har varit med om att min häst *som inte finns längre* förstörde sina sjelv. asså gick o kliade mot olika saker så täcket fastna o gick sönder så det kan ju ha händ vad som hälst..
om hon inte vill ha sin häst med din så får vell hennes stå med den anda tjuriga,, inte ska din behöva det..

MVH/jenny
 
Sv: Trasiga täcken

Det här är knepigt, jag förstår att människan blir frustrerad. Finns det inte något annat som täcket kan gå sönder på och det bara är era två hästar så är det ju en ganska stor risk att din häst har tagit sönder täcket.

Hur ni ska lösa det kan jag faktiskt inte svara på, men jag vet att hästägare fått betala för demolerade täcken förr speciellt om det händer mer frekvent. Att ett täcke kan gå sönder får man nog stå ut med när det finns flera hästar i hagen, sker det däremot upprepade gånger så måste man ju hantera det på något sätt.

Det handlar just nu om vems önskan och vilja man ska uppfylla, din eller den frustrerade personens önskningar/vilja och det är ju bara ni som kan reda ut det. Tänk istället på hur du själv skulle ha reagerat om det hade handlat om dig och din häst, alltså omvänt.
 
Sv: Trasiga täcken

Det är tre hästar i hagen, alltså skulle det lika gärna kunna vara den andra som haft sönder täcket. Och som sagt har det hänt mig, förra vintern hade jag en häst som gick med silvertejpade täcken hela vintern.. Jag tog aldrig ens upp det med ägaren till hästen som jag misstänker hade sönder täckena. I min värld är det en risk man får ta när man har hästar ihop. Det handlar inte om systematiskt täckesbitande, utan dåligt täcke + grinig häst (och den tredje hästen är som sagt minst lika grinig hon).

Kan tillägga att det var hon som bad om att få ha sin häst i samma hage som min när hon flyttade in i stallet.

Jag förstår att det är jobbigt, men det finns inget jag kan göra. Min häst är som hon är, och det visste hon innan. Jag vägrar dock gå med på att min häst förstör täcken på löpande band, för det gör hon inte. Under våra 7 år tillsammans har det nämligen aldrig hänt. Jag har hellre min häst ensam i sånt fall, men då måste någon annan hage "ta sig an" den elaka hästen.
 
Sv: Trasiga täcken

Det kanske är en hästgranne som strimlar täcken? I "mitt" stall finns en häst som går själv i hagen och han sträcker sig efter hästarna i andra hagen och drar sönder deras täcken.
 
Sv: Trasiga täcken

Det kanske är därför hon inte köper dyrare täcken, eftersom de blir sönderbitna. Jag har också lunchutfallare i hagen vilket innebär att min som är lågrangad antingen får ha hela rumpan bar av hugg eller trasiga täcken. Nu har hon dubbla täcken för att inte få blodiga sår av sina hagkompisar. Så jag förstår verkligen om hon inte köper dyrare täcken. Jag blir galen när mina 500 kronors får vara hela en vecka, hade täcken för flera tusen bitits sönder hade jag säkert hämtat studsaren. Och jag har med egna ögon sett hur helt nya täcken blivit söndertrasade, men så länge jag inte har bildbevis tänker då ingen betala.
 
Sv: Trasiga täcken

Jag kan tycka det är rimligt att var och en ansvarar för sina egna täcken. Däremot måste det ju finnas en gemensam överenskommelse om att det verkligen är så för alla, och en plan för vad som händer om man inte vill ha sin häst i hage med X.

Självklart måste det vara OK för hästägaren att byta hage till sin häst, eller låta hästen gå ensam. Men om man ska ändra hagkonstellation ytterligare, d v s byta hästar etc så måste ju alla hästägare vara överens om det.
 
Sv: Trasiga täcken

*kl*
Om hästarna är av samma storlek så lägg på ditt på hennes häst och hennes täcke på din. Då biter ju din sönder sitt eget om det nu skulle vara så att det är den som sabbat täcket.
Det förslaget har har jag själv lyft efter att ha fått 4 st ganska dyra täcken sönderbitna, alltså inga "vädelösa i 600d eller mindre"-täcken. Givetvis även erbjudit mina täcken till andra hästen om min varit bitig, leksugen valack kan ibland bli lite väl jobbig...
 
Sv: Trasiga täcken

Nej, hon vill helt enkelt inte lägga sina pengar på dyrare täcken. De har gått tillsammans i 1,5 år innan det här hände. Att min häst inte är världens snällaste är inget jag hymlar med, men hon strimlar inte täcken och hon har heller inte bitit hål på någon annan häst än vad jag vet.
 
Sv: Trasiga täcken

Blir ju detsamma som att jag betalar för hennes täcken, så nej det tänker jag inte göra. Dessutom funkar det ändå inte pga fel storlek och att jag vill ha täcken som inte skaver.
 
Sv: Trasiga täcken

Vi har aldrig diskuterat det här alls, eftersom det inte har varit något problem. Och eftersom jag aldrig har upplevt att min häst har förstört andras täcken så är det inget jag har funderat över. Hon gör "bitande utfall" vid fodringar, men det är ungefär allt hon gör. Det visste hon dock redan innan hon placerade sin häst i hagen.

Jag har inget emot att byta hage, bortsett från att jag inte tänker ha henne tillsammans med den "våldsamma" hästen. Problemet är ju dock bla att det känns lite väl riskfyllt att släppa ihop okända hästar med broddar (och utan känns ju inte heller som ett vettigt alternativ). Och att det eg bara finns en annan hage som jag skulle kunna byta till, om jag inte vill ha henne med valacker vilket inte heller känns alltför lockande. Själv hade jag gärna haft henne bara för att slippa allt tjafs, men det finns i nuläget ingen ledig hage om jag inte vill ha henne avsides alla andra och det är ju inte jättekul när det blir mörkt..
 
Sv: Trasiga täcken

Jag kanske inte kan tillföra så mkt men jag vet hur det känns :crazy:
Mitt sto fick fem utetäcken och ett stalltäcke (som hon hade under) strimlat på en månad! Sedan särade vi på hästarna av ekonomiska skäl ;) Den andra hästen är dock våran egen så det vore ju lustigt att kräva sig själv på nya pengar... Jag kan dock informera om att 1200 D täcken håller även i hagar med täckesmarodörer. Det hon har nu har hållt 2-3 säsongen men är nu trasigt i ett kantband vid rumpan. Ska lagas innan det går sönder mer. Så mitt tips är att se till att ett bättre täcke köps in. Är ni fler hästar i hagen? I så fall kanske ni kan be hästägaren att köpa ett kvalitetstäcke och erbjuda er att köpa ett nytt (lägga ihop) ifall även det skulle gå sönder vilket inte känns troligt av lite smågnabb vid fodringarna?

Tillägger att ett bra tips på täcke är Horse Saver Cornwall, 370 g med halvhals och 1200 D men finns säkert tunnare om man vill ha det. Kostar runt 1200;- och är verkligen kanon. Mina bägge buspållar som strimlar täcken på löpande band har som sagt haft sina i runt tre år nu och det enda som gått sönder är något spänne som var superlätt att byta ut. Annars är ju Rhinotäckena bra. Och Rambo såklart men de kostar ju därefter.

Mvh JV
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken

Det är klart att jag fattar att det svider i plånboken när täcken går sönder. Därför är det självklart för mig att köpa ett slitstarkt täcke, det är ju trots allt hästar vi håller på med. Jag har ingen lust att ge henne ett täcke för 1000kr+ bara för att hon själv inte har råd (eller prioriterar att köpa det). Speciellt inte då jag inte ens vet om det är min häst som är skyldig.
 
Sv: Trasiga täcken

KL
jag kan intyga att huruvida hästen blir eller är en täckesmarodör eller biter i täcken beror på flockkonstellation, hagförhållanden, eller rent allmänt hästarnas tillfredställelse/energi behov i och utanför hagen!

om jag var du skulle jag skaffa mer belägg för huruvida det är din häst som biter sönder regelbundet, innan jag får taggarna utåt. man kan inte hävda att för att det inte hänt tidigare år så kan det inte ändra sig.

jag har vid ett tillfälle genom åren varit utsatt för rabiat och maniskt täckes bitande från hagkompis, och jag säger att jag aldrig skulle tolerera eller anse att det slitaget ska täckas av mig!
normalt slitage, en reva eller skada då och då är en självklarhet man får räkna med, inga problem och inga konstigheter.

maniskt och konstant täckes slitande - nix.

är det en manisk och konstant häst är det den som skall gå ensam, enligt mig. alternativet är att dennes hästägare betalar och underhåller konstaden och kvaliteten på de förstörda täckena. det är ett mycket kostsamt och slitsamt, konstant arbete, om hästen är manisk i sitt beteende.

Jag tycker du tolkar din hagkompis ägare helt fel...
jag tycker det verkar som hon föreslår att du får en ny kompis för att kompensera för att hon flyttar sin häst.
är det din häst som förstör täckena skulle jag, om jag var du, vara den som sade att det är jag som flyttar min häst. din kompis är ju den som försöker undvika problemet oavsett, genom att flytta sin häst. DET kan du ju inte vara upprörd över. Knappast mer upprörd än om hon ringt och krävt att du flyttar DIN häst ? : )
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken

Jag menar inte att det inte kan vara min häst, men jag har svårt att tro att det bara KAN vara min häst. Däremot kan jag säga att min häst inte är en täckesstrimlare, en häst som systematiskt biter sönder täcken syftar jag alltså på. Hade min häst varit en manisk täckesbitare hade jag inte reagerat som jag gör.

Grejen är att ingen vill ha sin häst med den "elaka", när jag säger att jag inte vill ha min med denne så tycker hon i princip att jag är dum i huvudet för "det gick ju så bra i somras". Ja eller hur, min häst var ständigt sårig efter att den hästen flyttade in. Hon får gärna flytta sin häst ur vår hage, det har jag absolut inget emot alls. Men hon verkar inte vilja flytta ut ur hagen, om den andra inte flyttar in. DET säger jag nej till.
 
Sv: Trasiga täcken

KL

TS: Jag menade inte att du ska betala ifall din häst är oskyldig utan mer att om hon köper ett kvalitetstäcke för egna pengar så ersätter samtliga hagkompisar det ifall det går sönder också.

Jag förstår båda parter, man har inte råd att köpa nya täcken varje månad, samtidigt vill man inte sponsra med täcken till höger och vänster om ens häst är oskyldig. Ni har inte möjlighet att flytta din häst till en annan hage så slipper ni problemen? Fortsätter täckena att gå sönder kan du ju dessutom känna dig säker på att din häst är oskyldig.

Mvh JV
 
Sv: Trasiga täcken

Nej jag förstod det, egentligen ;) Egentligen misstror jag inte henne när det gäller vem som är skyldig, det kan mkt väl vara min. Men jag vet inte varför hon är tvärsäker på att det är min. Eftersom hon menar att det sker vid lunchningarna måste det innebära att hon är där då, men det är hon inte särskilt ofta? Och eftersom hon inte tagit upp problemet mer än en gång tidigare så har det isf skett TVÅ gånger under täckessäsongen.

Jag vet faktiskt inte, jag har inte pratat med någon annan än. Som det ser ut i dagsläget tror jag dock inte det finns så många alternativ. Det finns ett sto som står ensam (den jag inte vill ha med min häst), utöver det finns det bara en annan stohage. Jag tycker det är lite läskigt att släppa ihop helt okända hästar med varandra när de är broddade så även om de skulle gå med på det så vet jag inte..
 
Sv: Trasiga täcken

Okej ;)
Det bästa tror jag är att prata både med övriga hästägare och den som är täckeslös :crazy: Med en ordentlig diskussion så brukar man komma överens. Om det är hon som har problem så kan väl hon flytta sin häst till en annan hage? Har du möjlighet kanske du kan närvara vid några lunchfodringar själv för att se vad som händer?

Mvh JV
 
Sv: Trasiga täcken

Kan ni inte dra en tråd genom den hagen ni delar på nu så att hästarna går i varsin del över vintern?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 923
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 234
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 212
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp