Trasiga täcken

Sv: Trasiga täcken

enklast av allt ihop.. lat hastarna vara hastar och ga utan tacke.. om det inte blaser for dj*vligt forstas.. med har klarar de sig utmarkt.. enda gangen jag har tacke pa ar om de ar blota (fran regn) eller vinden kommer flygandes.. och de ar friska och lyckliga.. en av fjordisarna har har som ar 10 cm langt... piggast av dem alla.. och nar han ar riden visst kan han vara svettig, da ar det bara att torka och sen lagga pa fleece och sen promenera hasten torr.. lite arbete istallet for att bara tacka pallarna gar en lang vag..
och detta var inte vad ts vill hora men, om din kompis anvander sa daliga billiga tacken kanske du och den andra hastagaren kan lagga ihop och kopa ett nytt likadant billigt tacke till henne.. och sen far hon antingen ha camera pa hasten hela tiden for att se vem som ater tacken eller leva med det.. och varfor hon inte bara kan satta lite duct tape pa tacket forstar jag inte.. hasten lider inte av det.. och visst det kan se mindre bra ut.. men tacket fyller val fortfarande sin function eller hur??

hoppas ni loser det har pa ngt satt..
 
Sv: Trasiga täcken

Precis min åsikt också. Baserad på det jag ser. I våran hage går det normalt 6 ston varav hälften rids dagligen. Den absoluta häxan i hagen rids aldrig och hon får dessutom knappt någon som helst omsorg från sin ägare. Hennes liv består således av stor fyrkant ( hagen) samt liten fyrkant ( boxen ). De andra två som också hålls som någon typ av stort gosedjur är något bättre. Medan de tre som får regelbunden stimulans bråkar i stort sett aldrig. Dessvärre finns inte utrymme att sära tanterna åt, annars hade ju surisarna kunnat stå och hugga efter varandra.
 
Sv: Trasiga täcken

Min erfarenhet är att det är sällan ston vare sig får sina täcken förstörda eller förstör täcken. Din häst var ett sto, fattade jag det rätt?
Enda gången jag sett ston få sabbade täcken är när de varit sådana där "drygston" (som mitt sto...) och försöker bli betäckta av valacker i hagen när de är brunstiga.

Jag känner som hästägare att ett och annat hål i täcket, det får man räkna med! Har man dessutom en lekfull valack, då får man antingen se till att man inte låter sin valack dela hage med likasinnade valacker, för då får man köpa nya täcken på löpande band! :crazy:

Dessutom, om det är så att din stallkamrat fått flera täcken förstörda av din häst, varför har hon inte sagt något förut?
Och som du påpekar, billiga täcken håller ju ofta mycket sämre än lite dyrare! Jag tycker det är en mycket bättre att köpa dyrare täcken, i längden blir det rejält mycket billigare!

Är det vid fodring det blir bråk i er hage? Går det inte i så fall att lösa med att lägga fler högar? Sist jag stod i ett större stall fanns det i flera hagar mobboffer, och då blev det lugnt om man la högarna längre ifrån varandra.

Att flytta om hästar i hagarna på vintern är något jag försöker undvika! Jag tycker skaderisken är större då än om man flyttar om på sommaren när de har gräs att äta!
 
Sv: Trasiga täcken

Yes, ston är det. Väldigt griniga sådana dessutom, förutom den som drabbats av trasiga täcken (inte i hagen åtminstone). Frågan är hur trasiga täckena är, om det är hål efter tänderna eller långa revor? För jag har inte sett henne stå och dra i andras täcken, än så länge. Jag är väldigt glad över att jag inte har en valack, killarna i stallet har väldigt lattjo i hagarna under dagarna om man säger så ;)

Det tycker jag också är underligt, hon har sagt det en gång. Och då sa hon att hon skulle smeta in no-bite på täckena. Eftersom jag inte hört något efter det (förrän nu) har jag utgått från att det har funkat, och jag har heller inte noterat något trasigt täcke. Jag kan förstå att det svider att köpa dyra täcken men jag ser det som en nödvändighet att lägga lite mer pengar på ett täcke som "ska" hålla för tuffa tag i hagen. Jag vet inte hur hon resonerar dock.

Hästarna får hö i flera högar, och vad jag vet är det inga problem när hästarna väl har kommit fram till maten. Det är som att hon vill markera att det är hon som ska ha mat först (eller före henne). Jag tror att häst den tredje hästen går på min, som sedan i sin tur går på hästen i fråga. Sen är det frid och fröjd.

Jaja, jag får väl se hur det blir när jag kommer ut till stallet idag då. Det är absolut inte så att jag inte vill lösa problemet, men jag tar illa upp när hon ringer och lägger fram det som hon gjorde.
 
Sv: Trasiga täcken

Jag vet inte, det beror på hur man kan lösa det rent praktiskt. Alltså hur man ska få ett stabilt "staket", det är ju inte så enkelt att köra ner stolpar i marken just nu. Ett snöre rakt över lär ju inte hålla?
 
Sv: Trasiga täcken

Nja, jag skulle nog inte dratt ett snöre rakt över. Delar man upp hagen i två delar, måste det inte finnas mellanrum mellan de olika hagarnas staket då? För visst är det så att hagarna inte ska vara "staket i staket".

Tråkig sits du hamnat i. Jag resonerar som så att någon liten reva kan det bli, det kan hästen även orsaka själv när det kliar sig eller rullar. Det får man leva med. Men ser man att någon häst upprepade gånger är på hagkompisarnas täcken och biter sönder dem (och antibit inte fungerar) ja då får man flytta på täckesmarödören eller så får dennes ägare ersätta de andras täcken. Så kör vi i vårt stall och det fungerar.
 
Sv: Trasiga täcken

Nej jag tycker inte heller det känns optimalt med ett "snöre" för att dela av hagen, men det var det enda jag kunde komma på som är genomförbart i nuläget iom frusen mark.

Nu när jag var i stallet passade jag på att kika på täckena som hänger på boxen och det hästen hade på sig i hagen. Är det samma täcke som hästen hade idag som hon ska ha haft sönder igår så är det bitmärken på täcket. Alltså inga revor, inget foder som sticker ut = inte trasigt i mina ögon. Såg henne inte i stallet så jag kunde inte fråga henne om det.
 
Sv: Trasiga täcken

Jag vet inte, det beror på hur man kan lösa det rent praktiskt. Alltså hur man ska få ett stabilt "staket", det är ju inte så enkelt att köra ner stolpar i marken just nu. Ett snöre rakt över lär ju inte hålla?

Jag har god erfarenhet av att bara ta en vanlig borr när det är fruset i backen, och sen sätta ner vanliga plaststolp. Det är inte mycket tjäle i backen nu då snön kom så tidigt, så det bör vara högst möjligt!

Om det är två hästar som känner varandra och staketet är ordentligt gjort, tror jag inte ni behöver dubbelstaket om ni kör den lösningen nu bara över vintern. se till att den undre tråden är den smalaste varianten av eltråd dvs den som bara är ngn mm i omfång, och att den är sträckt ordentligt. den går av direkt om de slår med benen, men den risken torde vara liten om de redan känner varandra.

sen håller jag med om att det verkar märkligt med ett sto som är total täckesförstörare så pass. Jag känner inte igen det ö.h.t, som ngn annan påpekade är det valackerna som är de aktiva, särskilt vintertid då det är dålig sysselsättning i hagen....

om det är luncherna som är problemet säger det mig att hästarna är för hungriga vid lunchen om bråk uppstår.... Kanske är problemet löst av att se till att de har en bal halm i hagen som komplement till lunchfodringen av hö? då har de ngt att pilla med övriga tiden och blir inte så hungriga och på runt maten när den kommer.

Är det bara bitmärken och ingen reva är det ju totalt BS att göra ett problem av det. Se till att prata med hagkompisen mellan fyra ögon om situationen. Normalt slitage får man räkna med! Utöver det: håller med Mynta om det handlar om täckesmarodörer i ordets rätta mening.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken

Kanske inte någon lösning på ditt nu uppkomna problem, men när jag haft häst med täckesstrimlande hagkompisar har jag lagt på ett ofodrat "skräptäcke" ovanpå det vanliga täcket som inte gör något om det blir skadat. Köp ett billigt skaltäcke till den andra hästen som kan ligga över dess vanliga täcke och ta emot eventuellt stryk, och så kanske de kan fortsätta gå tillsammans?
 
Sv: Trasiga täcken

Jag fick tre täcken sönderbiten, två är kvar, tredje kastade jag.
Jag sprayade på tabascolösning, sen var problemet ur världen.

Vill man inte att ens häst ska gå med täckesmarodören så får man flytta sin häst inte be den andra hästen flytta.

Det finns ju metoder som kan avskräcka vissa hästar från att bitas, värt att testa olika preparat. Tabascolösningen är billigast och enklast, tydligen ska det räcka länge. Jag har bara sprayat på en gång och det räcker fortfarande, över en månad nu, vädret har skiftat men inga fler bitmärken.

Tycker att såna här diskussioner och tjafs bara är onödiga.
 
Sv: Trasiga täcken

Kanske inte någon lösning på ditt nu uppkomna problem, men när jag haft häst med täckesstrimlande hagkompisar har jag lagt på ett ofodrat "skräptäcke" ovanpå det vanliga täcket som inte gör något om det blir skadat. Köp ett billigt skaltäcke till den andra hästen som kan ligga över dess vanliga täcke och ta emot eventuellt stryk, och så kanske de kan fortsätta gå tillsammans?

Kan fungera men min häst fick innetäcket sönderbitet därbak, spännen och hakar släppte :D

Kanske tält som nästan täcker hela därbak kan funka... (stort täcke menade jag då :p)
 
Sv: Trasiga täcken

Ställ hästarna i varsin hage när de har täcken på sig.
Att de har sönder varandras täcken är inget man ska behöva betala, sånt händer och det vet man ju om efter att det hänt första gången, då är det på egen risk man har sin häst ihop med nån annan.
Sånt e livet.
 
Sv: Trasiga täcken

KL
Men kan du inte smeta på no-bite på hennes täcken då bara? Eller hjälper det inte?
Lite billigare att köpa nobiteburkar än nya täcken hela tiden.
Funkar det så är det ju jättebra och det borde ju stallkompisen också tycka? Prova och se, biter hon ändå sönder nästa täcke så kan man ju ändra hagar/dela upp hagen då isf.

Båda våra två drar i varandras täcken men efter att konsekvent ordentligt ha smetat in täckena en tid så har vi kunnat minska no-bitekonsumtionen till de mest utsatta ställena och nu har de lugnat sej betydligt med täckesbitningen.
 
Sv: Trasiga täcken

Jag provade tabasco när min för många år sen gick med en totalt rabiat täckesmarodör som från sekund ett i hagen inte gjorde ngt annat än bet i min häst täcken. Min häst älskade det och de bägge hjälptes åt med att försöka klä av min häst/bet sönder alla täcken i bogen, det var 3 täcken i veckan som rök.

när jag smetade på tabasco så blev de superbegeistrade -helt rabiata runt att äta på täcket etter värre. :D
 
Sv: Trasiga täcken

*kl*
Om hästarna är av samma storlek så lägg på ditt på hennes häst och hennes täcke på din. Då biter ju din sönder sitt eget om det nu skulle vara så att det är den som sabbat täcket.
Det förslaget har har jag själv lyft efter att ha fått 4 st ganska dyra täcken sönderbitna, alltså inga "vädelösa i 600d eller mindre"-täcken. Givetvis även erbjudit mina täcken till andra hästen om min varit bitig, leksugen valack kan ibland bli lite väl jobbig...

Det där tycker jag var en kreativ lösning om man vill att hästarna ska fortsätta gå ihop :) Jag vet att TS redan svarat att det inte är samma stl -men om vår nästa pålle är en bitig, leksugen valack ska jag komma ihåg det.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga täcken

Jag provade tabasco när min för många år sen gick med en totalt rabiat täckesmarodör som från sekund ett i hagen inte gjorde ngt annat än bet i min häst täcken. Min häst älskade det och de bägge hjälptes åt med att försöka klä av min häst/bet sönder alla täcken i bogen, det var 3 täcken i veckan som rök.

när jag smetade på tabasco så blev de superbegeistrade -helt rabiata runt att äta på täcket etter värre. :D

:D så kan det gå...

Det är nog lite olika, man får pröva sig fram. Jag tror att ren tabasco inte är det bästa utan man ska späda ut tabasco. Här fungerar det iallafall, sen jag sprayade på så har hästen (Jag är nästan säker på vem som är boven) börjat ge sig på andra hästar. Två i hagen har blivit av med sina täcken och går nu nakna så nu är det bara en häst som drabbas (den gamle sparkas om man jävlas med honom, min häst har äckligt smakande täcken) men det gör inte så värst mycket. Svanslappen hade rökt tidigare men nu sitter den kvar :banana:

Hästen biter på täcket mest på lek då de inte är understimulerade, stor hage och fri till gång till ensilage hela dagarna, ute 6-21 oavsett väder.

Nobite-spray, bit ej-spray för hundar, kleta på nobite-gegga, spruta på ättika eller spruta på lite diskmedel är några av alternativ som jag hört som kan bita på hästarnas täckesätande. Förutom att lösa i en liten del tabasco i vatten (STINKER, jag kunde knappt andas när jag applicerade det på täcket).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 958
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 212
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp