Bukefalos 28 år!

Host-häst! Tips!

M

mis

Det finns så många åsikter – så många inlägg – alla hästar är ju individuella

Varmblodstravare – används som ridhäst – 18 år gammal
Har fått diagnos ”kronisk hosta” sedan 2 år tillbaka – till och från. Nu på vintern är det mycket värre. Har provat med en lösning i mat (från veterinär, minns inte namnet på vad det var) + sprutor två perioder, funkade inte heller. Första perioden sprutor tyckte jag att han blev bättre. Andra gången hjälpte det ingenting. Jag har tyvärr inte namnet på läkemedlet kvar. (kanske i stallet).

Började vattna på hö, blev bättre trots att veterinär sa att det inte skulle hjälpa. Har hela tiden gett vitlökspulver (vilket vissa säger hjälper).
Nu när det blev kallare så vattnar jag inte hö, eftersom det fryser, och då har han börjat hosta igen.

Nu har jag fått rekommendation att köpa Bisolvon (för hosta) att hälla i betfor. Någon annan som provat detta?

Någon som har erfarenhet kring Bisolvon?
Eftersom veterinären säger utegång, dammfritt stall (så gott det går) så går det inte göra något åt hästen. Vill inte ta bort honom pga detta för detta ter sig i vissa perioder, och han är glad och pigg oavsett om han hostar eller inte.
 
Sv: Host-häst! Tips!

vår hosthäst fungerar inte på stall alls (kronisk bronkit) så vi har valt att ha alls på lösdrift isället. för vissa fungerar det att stalla om stallet är rent och luftigt med bra ventilation, mycket utevistelse, öppna fönster el. dörrar, att inte sopa när hästarna är inne, att inte borsta inomhus osv.

hö fungerar inte alls för vår (inte ens blött) utan det är silage som gäller. h*n är även känslig för fuktigt väder samt när det är riktigt torrt och dammigt sommartid. h*n har förr om åren behövt ventipulmin och fabrol (som vet. skriver ut) vid ett tillfälle hjälpte inte heller det utan det krävdes 2 kortison behandlingar (tabletter) vilket resulterade i fång (vanlig biverkning)

tidigt förra våren läste jag här på buke om en tinktur som vi valde att pröva och efter det har faktiskt (peppar, peppar) inte hästen behövt mer medicin från vet. va inne på kliniken senast innan jul och han sa att vad vi än ger så sluta inte för luftrören ser jättefina ut och lungorna låter fina.

detta behövs för ett "kok"

40 gram anis
30 gram timjan
1 msk. lakritsrot

koka 1.2 liter vatten och anis i ca. 10 min
tag av kastrullen och lägg i timjan och lakritsrot
låt dra minst 12 timmar
pressa ur frön och blad och avlägsna

dosering 1 1/2 dl avkok
kombinera med 1 dl. vinäger och 1 msk. vitlökspulver per dag.
 
Sv: Host-häst! Tips!

Min ponny har också hosta, som tur är det inte så allvarligt. Hon går på lösdrift med luftig ligghall men om hon får stå inne (räcker med en liten stund) så kan hon lätt börja hosta (stort luftigt stall). Hon brukar få lite hosta när man går från bete till hö på hösten. Jag blötlägger allt kraftfoder.

Hur mycket min ponny skulle hosta om hon inte gick på lösdrift vill jag inte ens tänka på. Jag skulle aldrig kunna med att utsätta henne för det.

Så mitt hetaste tips är (om du inte redan har) att stalla upp på lösdrift och ge dom allt hö ute osv.
 
Sv: Host-häst! Tips!

Våran häst snorade och hostade förra året, började snora i december och småhosta, sedan blev det värre och vi åkte till veterinär som gick ner genom näsan och han var alldeles slemmig i lungorna. Veterinären trodde att det var bronkit så han fick en kur med kortison och slemlösande.

I kombination med medicineringen bytte vi till ett utestall där vi lät övre halvan av dörren vara öppen hela tiden, vi vattnade också höet.
En morgon missade sambon att vattna höet - det slutade med att hästen stod i hagen och hyperventilerade så vet fick komma, vet skrev ut slemlösande och luftvidgande och enligt honom skulle hästen behöva medicineras resten av livet.

Efter det så läste jag massor med trådar här, hittade info om alger. Vi köpte rödalger (carrageen) och fodrade med det i ca 2 månader, efter den kuren gick vi över till macroalgen knöltång och har gett honom det sen dess.

Numera står han i ett nybyggt stall med god ventilation men dörrarna stängda, äter torrt hö och har inte en tendens till hosta eller snor.

Vad i behandlingen som gjort att han blivit frisk vet jag inte, inte heller om veterinären satte rätt diagnos.
 
Sv: Host-häst! Tips!

Massor med frisk luft, helst lösdrift eller utebox.

Se även över vilket strö ni använder, torv är bättre för hosthästar än spån eller halm.

Se också till att grovfodret är av absolut bästa kvalitet.
Försök även att få till att grannhästarna i boxarna bredvid har torv och grovfoder av bästa kvalitet eftersom mögelsporer och damm lätt far omkring i hela stallet, inte bara en specifik box.

Vitlök, örter, alger m.m. hjälper ungefär lika mycket som att dansa naken runt stallet vid fullmåne medans man rabblar allehanda trollformler.

Bisolvon är ett humanläkemedel och det får du inte använda utan att ha ordination från veterinär.

Måste ni vattna höt så långt i förväg ?
Om man bara fuktar höt lite precis i samband med fodringen så kanske det funkar utan att frysa innan pållen har ätit upp.
 
Sv: Host-häst! Tips!

Hej!
jag har en varmblodsvalack på 25 år som oxå har hosta.jag köper alger på lösvikt från min kvarn! har fungerat jättebra.Ger även vitlök.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästvård Någon som har erfarenhet av tillskott som sägs hjälpa till vid mildare luftvägsbesvär hos häst? Mitt sto har under de år jag känt henne...
2
Svar
21
· Visningar
2 133
Senast: Bison
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 463
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp