Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
I vår relation har det snarare varit jag som haft svårt med det nya livet med småbarn. Jag har alltid haft svårt med sömnen, även innan vi fick barn. Sover lätt och störs av ljud etc, medan sambon sover sig igenom det mesta. Därför har sambon tagit de flesta nätter eftersom han sover rätt okej även med ett barn i armhålan. Jag har ammat på natten och framåt småtimmarna men fått sova ostört på kvällen och i början av natten. Jag är oerhört

MEN, jag har istället tagit de flesta mornarna.

Och hos oss är det självklart att den som inte har barnen fixar mat, plockar eller gör annat hemma. Vi båda vet att man inte hinner med annat än barnen så aldrig att vi skulle ge varandra peakar för det.

För mig har det oftast varit mycket tyngre att vara föräldraledig än på jobbet så jag köper inte det här med att ”pappa måste vila på helgen för han jobbar”. Självklart ska den förälder som tar nätterna i veckan få en chans att sova nån timme extra på helgen?

Åh, jag blir så förbannad av att läsa om din situation 😡

Skönt att det blivit bättre!

Jag har inget emot att vara den som gör mer egentligen, men jag blir väldigt ledsen av att bli anklagad för att tjata så mycket att jag förstör hans semester. Ibland är han disträ och svarar inte på tilltal, då kan det hända att jag upprepar mig men det ser jag som normalt ändå. Plus att han upprepade gånger har sagt att han tycker jag sitter på röven hela dagarna. Ibland hinner jag ju inte plocka undan liksom. Fast det är ju knappast för att jag ligger och latar mig. Jag kan flänga runt som ett torrt skinn här hemma och städa, med Elsa på ryggen. Under tiden ligger han i soffan och vilar eller kollar på mobil eller tv. Det kan jag köpa att han behöver, men jag blir ledsen av taskiga kommentarer om att jag inte gör något och bara stökar ner.
Det där är ju bara elakt, han vet uppenbarligen ingenting om hur det är att vara hemma med ett barn. Det är väldigt lätt att säga saker om vad man borde hinna med om man samtidigt inte själv ens testar att vara med sitt barn ensam för att förstå hur det fungerar. Jag är så imponerad över att du orkar ta det ansvar du gör, särskilt när du har honom också. Jag blir så förbannad på hur enkelt det är för män att komma undan, och hur mycket cred de får för minsta lilla ansträngning när det gäller barn.

Nu står hon själv! Räknade till 30 sekunder igår.
Släppte också spisen och tog ett litet steg mot mig. Förflyttar sig och typ vänder mot möbler och väggar, men går inte utmed.

I hemmet gäller rädda det som räddas kan. Armarna är väldigt långa för att vara så korta. Ibland sätter jag henne i sjalen för att få lite ro annars är det jaga jaha som gäller hela dagarna nu!

Hur har ni det i värmen? Här fick vi fly staden för mina föräldrars sommarstuga i slutet av förra veckan, åkte hem en snabbis igår för BVC-besök idag men nu blev det inställt pga sjukdom 😩. Bara att packa in oss i bilen och åka två timmar tillbaka utan orsak 🙈.
Igår nattade jag barnen själv för första gången eftersom min sambo var ute och drack öl. Det var ingen höjdare direkt... De är så sjukt snabba båda två nu, hinner inte ens lämna rummet innan en av dem är står och vinglar mot nåt bord eller drar i en sladd. Tillslut satte jag en av dem i resesängen och badade den andra för att få tiden att gå 😅. Tog två timmar att få H i säng, som tur var somnade S snabbare än så. H har en period där han är väldigt svårnattad, han kastar sig bakåt och tittar på alla lampor hela tiden och ropar glatt TITT! PA! 😅.

Hur har ni det i värmen? Här fick vi fly staden för mina föräldrars sommarstuga i slutet av förra veckan, åkte hem en snabbis igår för BVC-besök idag men nu blev det inställt pga sjukdom 😩. Bara att packa in oss i bilen och åka två timmar tillbaka utan orsak 🙈.
Igår nattade jag barnen själv för första gången eftersom min sambo var ute och drack öl. Det var ingen höjdare direkt... De är så sjukt snabba båda två nu, hinner inte ens lämna rummet innan en av dem är står och vinglar mot nåt bord eller drar i en sladd. Tillslut satte jag en av dem i resesängen och badade den andra för att få tiden att gå 😅. Tog två timmar att få H i säng, som tur var somnade S snabbare än så. H har en period där han är väldigt svårnattad, han kastar sig bakåt och tittar på alla lampor hela tiden och ropar glatt TITT! PA! 😅.
Jag har fortfarande inte nattat båda själv än, men vi ska snart flytta in lillan i eget rum, bredvid brorsans så tror att det skulle göra det görbart.

Men, just nu är det varmt så vi sover i gästrummet och i kontoret i sutterängplan, så det får vänta lite till.

Jag gillar ju sommaren men lillan är kinkig i värmen så vi får bada eller vara i källaren typ. Igår var det lite svalare och så finns ju fler alternativ för vad vi kan hitta på vilket är skönt.

Segt med BVC 😟 Men ibland blir det ju inställt med kort varsel, särskilt i Corona-tid

Jag har fortfarande inte nattat båda själv än, men vi ska snart flytta in lillan i eget rum, bredvid brorsans så tror att det skulle göra det görbart.

Men, just nu är det varmt så vi sover i gästrummet och i kontoret i sutterängplan, så det får vänta lite till.

Jag gillar ju sommaren men lillan är kinkig i värmen så vi får bada eller vara i källaren typ. Igår var det lite svalare och så finns ju fler alternativ för vad vi kan hitta på vilket är skönt.

Segt med BVC 😟 Men ibland blir det ju inställt med kort varsel, särskilt i Corona-tid
Ja, den här tiden har blivit ombokad flera gånger, senast var det jag som var sjuk, är ju så det är. Störigt bara 😅. Så skönt med suterränghus i den här värmen! Jag är egentligen inte så förtjust i sommaren i vanliga fall, min favorittemperatur är typ 18-20 grader, men nu med barnen är det ännu värre.

Värme och bebis är ju jobbigt! Mina föräldrar är bortresta så vi lånade deras bärbara ac. Jag tycker inte vi har så varmt hemma, men bebisen var gnällig.
så fort vi fick ner temperaturen i sovrummet så var bebis helt lugn och sitt vanliga glada jag därinne. Vi hade lite besök och fick sitta och många i sovrummet 😁 men alla var nöjda och glada så det fick det vara värt ;)

Här har vi bara 12 grader just nu i Norrbotten 😅 så ingen värme att klaga på direkt… njuter tills värmen kommer tillbaka, jag gillar värme men med småbarn är det ingen höjdare alla dagar.. var väldigt kvavt här också innan så nu är det skönt med svalare ett tag ☺️

Storasyster är ju född 2018 och den sommaren var inte kul med henne… hade henne i blöja konstant och var bara hemma och inomhus i princip 🤪

Men när vi har haft varmt denna sommaren är det lättare att inte vara hemma, vår lägenhet blir som en bastu och barnen är mer roade ute eller hos nån annan än hemma 😆

Vi har mest badat i värmen. Tintin älskar att vara på stranden. Sitter i vattenbrynet i evigheter och grejar med en spade 😅 Idag gjorde vi första längre utflykten. Tror inte han åkt bil i mer än max 20 minuter i sträck innan och nu åkte vi i lite mer än en timme. Tänkte att han skulle sova på vägen då, perfekt att han kommer fram utvilad och pigg tänkte vi. HAHA tänkte Tintin, never ever. Såå han höll sig vaken från 8-15 😂 Ändå på glatt humör hela dagen. Kastade också iväg nappen typ direkt vi kom fram och vi hittade den inte igen. Så nu har jag köpt en napphållare :grin:

Vi är i stugan med mormor fortfarande. Så mysigt. Avskyr all värme över +25 och bebis verkar hålla med. Hon och storebror har fått bada, både i balja på gården och i sjö. Vi har hållit oss i skuggan och hon har fått vara i bara blöjan ofta.
Skogen har vi inte heller kunnat fly till i värmen för där är det galet med mygg.

Idag har vi varit på djurpark. Lillasyster hade ju inte så stor behållning av det än, men det gick väldigt bra. Mormor har "klagat" på amningen ("är hon inte för stor för det nu?") men det var så praktiskt idag då vi inte hade med mat, utan det blev mest amning och så smaka lite med oss.

Vi har mest badat i värmen. Tintin älskar att vara på stranden. Sitter i vattenbrynet i evigheter och grejar med en spade 😅 Idag gjorde vi första längre utflykten. Tror inte han åkt bil i mer än max 20 minuter i sträck innan och nu åkte vi i lite mer än en timme. Tänkte att han skulle sova på vägen då, perfekt att han kommer fram utvilad och pigg tänkte vi. HAHA tänkte Tintin, never ever. Såå han höll sig vaken från 8-15 😂 Ändå på glatt humör hela dagen. Kastade också iväg nappen typ direkt vi kom fram och vi hittade den inte igen. Så nu har jag köpt en napphållare :grin:
Åh, jag hade tänkt att mina ungar skulle sitta så också i sommar, ser så himla mysigt ut! De skriker dock så fort jag närmar mig sjön med dem 😭. Måste ärvt sin fars badkrukegener. De älskar dock att bada i badbalja så kanske är det bara en vanesak.

Åh, jag hade tänkt att mina ungar skulle sitta så också i sommar, ser så himla mysigt ut! De skriker dock så fort jag närmar mig sjön med dem 😭. Måste ärvt sin fars badkrukegener. De älskar dock att bada i badbalja så kanske är det bara en vanesak.
Men lillskruttar då 😅

Äter han inte allt? Jag är helt svett efter fem minuter, och brun av lera och sand eftersom jag måste krypa efter och jaga Elsa som kryper hit och dit som en galning, ner i vattnet och äter allt hon ser. Hon har kommit på att hon kan lura mig om hon är snabb, lägger sig platt och slickar i sig saker direkt från marken 👀

Äter han inte allt? Jag är helt svett efter fem minuter, och brun av lera och sand eftersom jag måste krypa efter och jaga Elsa som kryper hit och dit som en galning, ner i vattnet och äter allt hon ser. Hon har kommit på att hon kan lura mig om hon är snabb, lägger sig platt och slickar i sig saker direkt från marken 👀
Jo, men det är ju semester att vara mammaledig 🙈

Elsa äter mest blad även om det slinker i lite sand. Vi har en rutschkana i stugan och där gillar hon att stå och hålla i och plaska så det är det som funkar bäst. Känner igen den totala jakten 🙄

Sen har vi av nån anledning fått massor av vita byxor i strl 74. Helt värdelöst nu när hon kryper överallt 🙏

😂😂

Han äter lite men han är en riktig nappkille och vill helst ha nappen i munnen hela tiden och då äter han inte 😅

Guuuud var smidigt 🤩
Ja, vi har faktiskt kämpat lite för att han ska "ta sig an" nappen ordentligt för det är faktiskt smidigt 😅 Svärmor muttrar lite, hon tycker inte barn ska ha napp annat än när de sover. Men vad tusan gör det då? Kanske blir jobbigt sen när han ska sluta, kanske inte. Storebror var lika fäst vid nappen och han slutade vid 2,5 år på eget initiativ (för att vi sa att han fick välja vad han ville i leksaksaffären 😅). Det var första kvällen som var jobbig sen gick det jättebra.

Precis beställt cykelvagn 🤩 nu ska det ut och vandras/jogga/cykla/skidor med barnen 💪🏼

Velat ha en rätt länge och nu känns det ändå som att det är enda vagnen vi kommer använda häruppe (förutom under denna sommaren, har ändå kvar våran babyjogger syskonvagn också) men tanken är att bara ha cykelvagnen och eventuellt en sulky eller så till nästa sommar om det behövs.

Ser fram emot nästa vecka när den förhoppningsvis kommer 😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 086
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 463
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 288
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 152
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka