Bukefalos 28 år!

Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Amy2002

Trådstartare
Fick igår diagnosen hovbensfraktur på min alldeles för lovande livliga och alltid spralliga unghäst :love: på 5-år och vill såklart hjälpa honom att läka snabbare så att han slipper stå inne i boxen 24h om dygnet och sprattla runt.

Diagnosen fick jag igår. Fredag den 9/10 -2011. Och enligt vet ska det ta från 6-12 månader innan han är i normal träning igen... Och boxvila i minst tre. Frakturen satt bra till och är smal samt gick inte upp alls i leden. Sitter vid utsida ballen. Detta gjorde pyret i hagen (liiiten grushage på 5min med hästar 5 meter bort) sällskap överallt. Men inte hans favorit för den skulle jag såklart rida...

Till saken... Det jag vill ha hjälp med är tips för att hålla honom sysslofull och behålla livsgnistan trots att han inte får gå en meter utanför boxen och bara LÄNGTAR ut. Inte speciellt lugn i boxen, kompis är med honom inne men lite hjälp skulle nog ändå hjälpa. :grin: Läst lite innan på buke förslag som mycket mat, leksaker, träd i taket m.m. MEN är det någons om testat någon lugnande typ av ört eller använt någonting för läkningen. Funderade på vallört, MSM, gurkmeja (kan de bli pigga av det?) men funderar på något för att lugna honom. Tänkte på kalcium (som för människor) men hur blir det då med ca/fosforhalten? Försämrar det?

Sååå tacksam för all hjälp jag kan få! =) :D :bow:
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Har haft en hovbensfraktur på boxvila, men han var ganska lugn trots allt, blev lugnare för varje dag. Alltid ha sällskap inne är viktigt, sen sätt hästen på halm så att den alltid har ngt att pilla med. Ge hö OFTA eller kör med hönät eller liknande så att hästen inte står utan långa stunder. Tänk på att hästar är gjorda för att ströva, magen kan lätt bli knas under boxvila så ge inte en massa onödiga saker. Ett äpple då och då i vattenhinken ger en liten tankenöt.
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Tack, tack :bow:

Han står redan på halm, har fri tillgång på hö då han har lätt att bli undernärd. Kompis inne har han alltid då han blir jättestissig annars. Idag har även "skogen" flyttat in till honom och det verkar ha gjort honom lugnare iallafall. Såg så deppig ut imorse, brukar alltid vara så glad. Men efter att jag tagit in stora grenar asp och vanlig gran var han något gladare. Men för att snabba på länkingen? Kan man göra något eller bara vänta... ?

Tack tack tack för din hjälp! =);)
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Finns tyvärr ingen som bevisat hjälper läkningen av en fraktur förutom vila, och jag tror det är dumt att börja mixtra med olika preparat för magens skull. Hästen vänjer sig till slut, och det är tack och lov inte för alltid. Lycka till:) För oss gick det kanonbra och en yngre häst läker mkt lättare än äldre. Våran är helt återställd och behövde stå på box i ca 3 månader, därefter stod han inne i ligghallen med grind ut mot hagen tillsammans med en shettis på dagarna i två veckor och därefter i mindre hage någon månad tror jag. Han hade ringsko efter gipset.
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Finns tyvärr ingen som bevisat hjälper läkningen av en fraktur förutom vila, och jag tror det är dumt att börja mixtra med olika preparat för magens skull. Hästen vänjer sig till slut, och det är tack och lov inte för alltid. Lycka till:) För oss gick det kanonbra och en yngre häst läker mkt lättare än äldre. Våran är helt återställd och behövde stå på box i ca 3 månader, därefter stod han inne i ligghallen med grind ut mot hagen tillsammans med en shettis på dagarna i två veckor och därefter i mindre hage någon månad tror jag. Han hade ringsko efter gipset.


Åå låter som en solskenshistoria! Ska nog försöka fixa något liknande, däremot behövs en shettis och en ligghall... Din hade också gips, vad bra funerade på om den hade en bra verkan eller inte men då verkar det ju kunna vara bra! =) Hoppas verkligen att han coolar ner sig nu. Kommer däremot vara strålande glad när han en dag äntligen får komma ut igen ;) Ska finula lite på hur man ska göra det lugnast... :rofl: Ska nog vara försiktig för magens skull, tack för påminnelse av det =). Hoppas, hoppas bara på det bästa nu! :banana:
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Jag har haft en hel del hovbensfrakturer och hästarna är förvånansvärt lugna på boxen..jag har gett en ört som heter vallört som hjälper till med läkningen ( kolla på hippok9) ..ha inte massa tjafs i boxen som gör att hästen blir stressad istället..ringsko med sidokappor såklart.

En häst jag hade fick tre frakturer på raken och sista så släppte vi faktiskt ut honom på bete och han är frisk än :) ( 10 år sen)...men då fick det bära eller brista fr vi hade inte mage att låta han ha boxvila tre ggr på ett år...


Edit...har jobbat med konvalecenthästar så det är inte mina hästar som varit så mycket skadade :D
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Hur har det gått för er??
Jag har tyvärr råkat ut för samma sak med min 4-åring och lider något enormt med henne där hon står i sin box. Känns inte som ett liv för en unghäst.
Var är ni i er läkningsfas idag? Vad har ni gjort hittills? Återbesök? Har hästen lugnat ner sig?
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Min pålla drabbades av samma fraktur i våras. Stod på box helt i 6 veckor därefter i minimal hage utanför stalldörren vid bra väder under 8 veckor. Hon är idag frisk.

Jag tillbringade mkt tid i stallet, bodde i boxen näst intill. Social häst som älskar människor som accepterade livet på box bra.
Hade boxdörren öppen med grimskaft för. Kompis att pilla på i gången.

Ställde henne på spån då hon annars slukade boxen på halm. Fick ist halm att äta i kontrollerad mängd vilket faktiskt höll henne sysselsatt längre. Gömde även morötter i boxen och liknande.
Behandlade henne även flitigt med Pharmalight 3ggr dagligen i ca 40min vardera. Hade turen att låna lampan av en kompis som ägde en.

Tror din kille snart accepterar livet på box, lika så du. Tillbringa mycket tid m honom, borsta, klia ja bara att sitta i boxen uppskattas!

Lycka till!!!
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Det är jobbigt för både dig o hästen men kämpa på. Mycket kärlek :)
Min fick fraktur i Feb förra året o sattes igång i Aug. Hade stor tur. Idag är han i tävlingskondis men har fortfarande ringsko på den bakhoven men den rycker om 1,5 månad. :)
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

KL

Hur upptäckte ni att hästen hade fått just hovbensfraktur ?
Läser ju överallt att symptomen är så lika hovböld ... Anledningen till att jag undrar är att vi är lite smått oroliga då min häst nu står halt.

Han va ohalt i onsdags (reds), på torsdagen hade han tappat högerbaksko samt har fått en massa småsår på "tassen" under kotan, bla ett köttsår på utsidan av ballen, och ca ½ cm under det ett ½cm jack in i hoven (dvs precis i "hörnet" under den trakten/ballen), halt, och igår (fredag) fick han på ny sko, kliver omkring på "tå" och vill inte gå på trakten alls. Lite varm i benet (under hasen och neråt) Trodde att han bara skulle va "sulöm" då de va lerigt onsdag men började frysa på på torsdagen och iom det hårt i hagen.
Idag lördag, lika halt, går på tå fortfarande, ingen feber, inte allmänpåverkad, men puls ner i benet (kände mellan has och kota) ngt svampig i delen mellan kotan och kronleden.

Det som talar emot hovböld är ju det snabba förloppet, jag menar de e ju sällan en häst får en hovböld samma dag som han dessutom får sår och tappsko. Att han skulle FÅ en hovböld om en vecka eller så är kanske inte helt otroligt. Men som sagt inte att den utvecklas så snabbt..

Så min/vår tanke är ju annars att de kanske bara handlar om en rejäl vrickning/stukning... Och visst kan vi ta ut vet men vad ska han se mer än de vi redan sett ? För det som de handlar om i såna fall är ju röntgen och då får de ju bli först på måndag.

Så som sagt hur fick ni era diagnoser och vad kan ha "hänt" som gjorde att era fick det ?
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

"Vår" fraktur upptäcktes hos veterinären. Vi hade behandlats mot kot- och hovledsinflamationer båda fram, efter en kort tids hälta. När återbesök skedde var jag inställd på en ny runda med sprutor för hon kändes inte helt okej.
Veterinärerna var förbryllade över hennes reaktioner på böjprov och longering och bestämmer sej för att röntga, igen. (bilder två veckor tidigare visade inga frakturer)
Och där var den! Utsidan vänster fram, på utskottet av hovbenet...

Det konstiga är att hon aldrig blev "hovbensfrakturshalt" försen vi kom hem. Troligtvis brast benet två veckor tidigare hos veterinären, men vi vet inte. Hon blev riktigt dålig när vi kom hem med frakturen men hon repade sej ganska fort, speciellt mentalt. Hon hoppade på tre ben i ca 2-3 veckor, efter det började hon stödja stillastående, men gick på det fört efter 5 veckor nästan.

Rekommenderar dej att ta ut hovis, för att sedan gå vidare till veterinär. Ju tidiagre det upptäcks och stabiliseras, deto bättre!
Lycka till!
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Simning är tydligen bra vid hovbensfrakturer. Kanske inte i det akuta skedet, men lite senare. Då får hästen röra sig och arbeta utan att belasta hovarna.

Det sa iaf ägaren av vårt lokala hästsim, en stor del av hans kunder var hovbensfrakturer..

Om din häst har svårt att hålla hull kanske nästa tips inte passar honom, men kanske någon annan läsare... Slowfeeding-nät! En måltid tar mkt längre tid att äta upp, hästen får stå o pilla i flera timmar. Passar perfekt för hästmagar som annars inte har något ätbart i närheten.
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Rekommenderar dej att ta ut hovis, för att sedan gå vidare till veterinär. Ju tidiagre det upptäcks och stabiliseras, deto bättre!
Lycka till!

Så efter att ha vart i stort sett blockhalt i 4 dagar (torsd-sönd) med feber söndag kväll, så skulle jag möta upp veterinären idag i stallet.
Och där hittar vi en ca 1gr halt häst som inte längre har puls, ingen direkt svampighet i benet. Men dock fortfarande lite feber (38,6 som igår, och han har 37,8 i vanliga fall) så ingen röntgen. Vet höll dock ändå med om att nej det är/var troligen inte hovböld. Så nu fortsatt boxvila för att se om det fortsätter bli bättre =)

Men som vet sa NU finns ju dock risken att en hovböld ev kommer snart beroende på vilket "trauma" nu hoven vart med om... men han ansåg inte att de fanns nåt att göra då det ändå blivit så markant mkt bättre bara över natten...
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Jag hade dock absolut röntgat direkt! Fast jag har blivit paranoid nu vad det gäller hästar och hältor, allt är hovbensfrakturer ;) Skämt åsido!
Förstår ditt och vets. resonemang och ja det är nog bara att vänta...

Det där med feber känner jag igen. När min tjejs ben brast, eller när vi tror att det brast, fick hon hög feber och var jättedålig. Hon var halt, men vi och vet var säkra på att allt var en reaktion på 4 sprutade leder och en allmänt lång och jobbig dag på klinik med lång resväg.
Nu i efterhand tror vi dock att detta var pga hovbensfraktur.
Då hon hade boxvila över helgen pga sprutorna blev ochså hältorna bättre och efter helgen var hon "ren" och stog i sjukhage i två veckor, för att sedan på återbesöket upptäcka frakturen...
Detta är inte för att måla fan på väggen men ja, ville bara berätta om mina erfarenheter :)

Hoppas verkligen att det löser sej på bästa sätt! :)
 
Sv: Hovbensfraktur - hjälp för snabbare läkning och LUGN(lugnare) häst.

Tack jag vet ;)

har ju själv haft olika skador och som du säger även vid benbrott går ju den värsta smärtan över då alla "småskador" på ligament/muskler osv lägger sej. Kvar är ju då "bara" smärtan för själva brottet.

Så jo jag är lite skeptisk jag med, men som vet sa, ÄR det en hovbensfraktur ändå så gör inte boxvilan varken eller på en vecka till. Men det är klart blir en häst helt ohalt trots hovbensfraktur som i ditt fall då blir de ju jobbigare för hur ska man då veta att man rider med en hovbensfraktur ?

Nu kan ju min ha "vrickat" sej rejält osv (eller annat) så det måste ju verkligen inte va hovbensfraktur, men det som talade för det är ju onekligen symptomen som inte var en hovböld.

Har inte vart ut idag, kommer åka först i em.
 

Liknande trådar

M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 110
Senast: Appetax
·
S
Hästvård Gud jag är fortfarande i chocktillstånd. Jag och min 5-åring var på träning igår. Hon har haft "vintervila" och inte hoppat på två...
2
Svar
38
· Visningar
4 158
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp