Min häst dog nästan i transporten!

S

sannish

Gud jag är fortfarande i chocktillstånd.
Jag och min 5-åring var på träning igår.
Hon har haft "vintervila" och inte hoppat på två månder,jag har haft igång henne helt i två veckor och vi skulle på vår första träning för året...

träningen var 1,5tim och jag räknade inte med att hon skulle orka hela passet.. så vi körde igång med gymnastik övningar, och tog det ganska lugnt då vi var rätt många och fick vänta på varann hela tiden. Mot slutet av timmen märkte jag att hon var lite trött men hon funkar som så att ju mer man kör ju mer vill hon.. jag la iaf ner henne och skrittade av länge,ledd med täcke.

Sen hände det ofattbara...
Vi lastade på henne och körde iväg. Vi la tidigt märkte till att hon stamapde/sparkade en massa ngt hon endast brukar göra i kurvor LITE annars... vi var nästan framme när hela transporten började skaka av henne,som om hon fått panik. Jag gick ut till henne och bad pappa köra sista biten sakta när jag stod inne där. Hon var sjöblöt och andades tungt, upprörd med vilda ögon... då plötsligt faller bakdelen ihop och hela hästen rasar, frambenen viker sig och huvudet fastnar mot "stången" och hon får stryptag och kan inte andas.
Jag får panik och vrålar att bilen ska "stanna,stanna
hon dör,hon dör" "ring vetrinär Skynda hjälp"
mamma och jag kan inte rubba stången så vi sliter upp grimman -hon är loss och hon bara ligger där med huvudet i min famn medans jag gråter så det skvalar och plötsligt är hon uppe i ett huj och ute (vi öpnnade transporten direkt) och går med raska steg in i boxen och äter.

Transportskydden var trasiga fram och hon hade några småskråmor fram men inget allvarligt...Vi bytte täcken några gånger och hon verkade helt lugn när vi åkte ifrån henne med dubbla täcken och stallbandage.

Idag fick hon stå inne med hö hela dagen och äta lite krafft och jag tog ut och promenerade henne -hon var helt som vanligt dvs döpigg och superglad...

Det enda vi kunde komma på var att hon fått akut mjölksyra och helt enkelt inte kunnat stå på benen...
Vi funderade på korsförlamning, men vi har vart med om det förut och det verkade inte så.

Vad tror ni?
Är transporterna verkligen bra utformade om man inte kan få loss stången? Egna upplevelser?

jag tackar min gud att hon är ok och mår bra..för det var den värsta skräckupplevelsen jag vart med om!
min häst kunde dött av stryptag...
 
Var hon svett och hade täcken på sig när ni lastade?? isåfall är det värmekoller, sen om man dessutom har varma transportskydd så kan det bli så varmt att dom beter sig på det viset....
 
detta kan hända enligt veterinär om hästen gjort en hårdare ansträngning och lastas på för fort.
även om ni lett henne efter träningen var det inte tillräckligt.

detta hände mig en gång i våras. jag och en kompis skulle lasta våra hästar och åka ut i skogen och rida ut. vi va ute och red, la in lite extra galopp. hästen hetsade upp sig, var pigg och framåt. jag skrittade av han avlett innan lastning. men då han hade vart så uppe i varv så under ridpasset, så var han tydligen det fortfarande när hans kulle hem. han visade det inte så mkt.
han börja sparka i transporten och fick panik.
vi hade endast kort väg hem. han visade nästan koliksymptom i stallet. jag var livrädd. efter 1 timma (hade ringt vet. som skulle komma) så försvann det och han blev normal.

hästen har åkt ofta så det har bara hänt en gång!
men hädanefter går jag och skrittar av honom hellre för länge än och är på den säkra sidan. hästen har åkt 20 tal ggr efter det och det har inte hänt igen.
 
jaha någon annan som har erfarenhet av det? värmekoller?!? aldrig hört talas om.. ah efter denna upplevelsen kommer jag bli VÄLDIGT försiktig...
 
På min boj kan man enkelt lossa bommen utifrån. Jag har alltid min häst lös inne i transporten. Jag har inte förståt vitsen med att ha hästen bunden i transporten.
 
Särskilt om man som mig alltid kör med övre luckan nere... :smirk:
 
Jag har tänkt på det många gånger varför man binder dom, finns ju inte så mycket utrymme att springa runt på. Men så har jag trott att dom kanske kan lockas till att försöka vända sej trots att det är trångt om man inte binder.

Skulle vara kul att veta om det är fler än du som inte binder :confused:
 
åhhh.. hjälp.. blir rädd när jag läser att du alltid kör med övre luckan öppen.. *hoh* fick höra en skräckhistoria i somras.. nån hade kört med två travhästar en sträcka på ca 13 mil.. kommit fram till tävlingsplatsen, med bara EN häst i transporten.. Både hästarna hade varit uppbundna, och bakuckan öppen, eftersom det var så varmt (läste f.ö nått om att ventilationen inte alls blir bättre med den öppen..) Ja iallafall, så hade den ena hästen på nått sätt kommit lös, vänt sig inne i transporten(!) och hoppat ut genom bakluckan.. DET vill inte jag vara med om.. *phew* Fråga mig inte hur allt gått till, var det hänt, kom inte å säg att det är omöjligt eller nåt sånt.. det här är bara nåt jag fick höra...
 
Hur kan det inte bli battre ventilation i transporten om man kor med luckan oppen?????? :confused: :confused: :confused:

Det ar ju ett maste!!

Detta med att stanga allting pa transporten ar en kultur grej (vanesak) och ingenting med sakerhet att gora. Jag bor pa Irland och har kor ALLA med bakluckorna oppna. Visserligen sa har vara karror hogre ramp an vad en svensk transport har, men det anses vara MYCKET daligt att kora med transporten helt stangd. Om det sporegnar stanger vi luckorna, men annars ar de alltid oppna.
Samma ar det i England - luckorna oppna. Jag har inte sa mycket erfaranhet av transport i andra lander, sa jag kan inte uttala mej om det.

Det farliga med att transportera med luckan stangd ar att hasten blir alldeles for varm och far panik, det var det som hande i tradskrivarens fall. Hasten fick panik helt enkelt. Det ska INTE anga om hasten och transporten nar man lastar ur hasten!!
 
Det var nått om att det blir på något sätt baksug av något slag, kommer inte exakt ihåg var det var jag läste det, men minns iallafall att det stod att det inte blir bättre ventilation med den öppen. Har själv ingen erfarenhet. Det var f.ö inte tillåtet att köra med den öppen en period här.. så det har blivit en vana att ha den stängd för min del iallafall.
Visst är det tråkigt att trådskrivarens häst reagerar som den gjorde.
men jag förbjuder inte folk att köra med bakluckan öppen, så länge inte min häst finns med i transporten.
 
Min transport kan man köra helt stängd.
För ventilationen är så bra att det blir DRAG om man har bakluckan öppen.
 
Jag tycker det låter som korsförlamning.
Mkt arbete efter lugnare period är väl ngt som KAN ge just korsförlamning?
 
Vi brukar alltid ha e kniv med i transporten så att man kan skära lös hästen om den skulle hänga sig! Kanske ett bra tips! men som tur är har det aldrig behövts men man ju som sagt aldrig när olyckan är framme.
 
det låter som det martha skrev, Vad hade du för täcke på hästen.Det blir rätt varmt inne i transporten ,,och det många gör fel är att lägga på alldeles för tjockt täcke.
Det räcker med ett svetttäcke eller ett tunt täcke.Hästarna värmer upp transporten rätt bra själva.
Glöm inte heller att ge hästen vatten innan avresan.
Det kommer säkert att gå bättre nästa gång :)
 
Såhär är det med ventilationen och släp:

Först regelverket: Du ska ha ventilation som motsvarar 20% av golvytan. Titta på transporter med tallriskventil eller bara liten ventil fram och man inser SNABBT att det inte är några 20%.. Dessa transporter är typade (registreringsbesiktigade) med lilla luckan nere och klarar då plättlätt kravet. Med luckan uppe har man en olaglig djurtransport.

på NYARE transporter med öppningsbara fönster, taklucka och ventilationsintag så klarar man ventilationskraven även med lilla luckan uppe.

När man öppnar lilla luckan nere får man mycket riktigt ett baksug, och dessutom når mycket av friskluften inte hästen utan den är in och vänder i princip viod hästens bak. Svårt att förklara men lättare att visa om man kan rita.

På en transport med bara litet intag så ska man ändå ha lilla luckan nere om det är varmt, eftersom det annars blir en konservburksbastu. Detta fenomen kan man studera genom att lasta en orolig häst klappa igen lilla luckan bak och köra så hästen går upp i varv och bli varm/svettig. När man sedan öppnar transporten kommer det att BOLMA ut moln av vattenånga som inte ventilerats ut. Den miljön är INTE bra för hästen. Med luckan nere blir det bättre (men ett VISST drag dock väldigt lite).

På NYA transporter med öppningsbara fönster och taklucka och ventilation så blir ventilationen SÄMRE med lilla luckan nere och sådana transporter ska helst inte köra med lilla luckan öppen alls. Gör man det får man en sämre luftutväxling, men aldrig sämre än i en gammal transport med luckan nere.

Jag har ett gaaammalt Trane, med liten ventil fram bara. Jag kör med luckan nere och det är alldeles utmärkt. Stänger luckan endast vid STRÄNG kyl (och då bara me dlugn häst) samt snö/regn.

Den splitter nya Henra jag hade några dagar för provkörning har kapell bak och inte lucka, kapellet släpper ut lite luft vid sidorna. I övrigt har den två öppningsbara fönster i fronten, taklucka och ventil. Där ska man ha lilla luckan/kapellet (går få med vilket som man vill) STÄNGD annars fallerar hela ventilationslösningen. Jag körde dock med öppen lucka (hästen vill åka öppet) och det fungerade det med, men riktigt heta sommardagar blir det sämre.

Jag har i många år kört med lilla luckan nere (hästar som föredrar det) och ingen häst har nånsin kommit lös och vänt sig, och då kör jag utan mellanvägg så kommer de lös kan de bara vända runt. Däremot står de gärna och tittar ut..
 
Kanonbra inlägg! :bow: :bow:

Ang uppbindning har många transporter en säkerhetsbom man kan släppa lös från utsidan. Man binder även upp för att hästen inte ska lyckas få huvudet under bommen, vilket är möjligt om man har en kort häst som kan backa och sträcka sig ner efter tex hö.
 
Väldigt otäck historia! Jag skulle absolut ringa en veterinär (eller flera) och höra vad de tror hände. Jag tror DEFINITIVT inte det var korsförlamning, ingenting du skriver tyder på det.

Vad gäller bommen så har nästan alla nya transporter bom som går att fälla utifrån, tyvärr har inte mitt släp det vilket är en nackdel men jag har å andra sidan en mkt. lugn och resvan häst som av någon märklig anledning ÄLSKAR sin transport (av någon lika märklig anledning tycks alla mina hästar göra det efter ett tag :confused:, eller rättare sagt att åka transport).

Nåja, jag binder alltid min häst- och han knyter alltid upp sig så fort jag vänder ryggen till.. :smirk: Så med andra ord åker han oftast lös..

Jag kör alltid med luckan uppe (utom om det är väldigt varmt förståss), däremot har jag fönster som går att öppna och jag har altid minst ett fönster öppet. (fönstrena var ett krav när jag köppte släp- hästarna gillar dem jättemycket!).

Det har aldrig varit lag på att ha luckan stängd i sverige men det gick ett ryckte om det för några år sedan, detta var dock helt fel. ;)
 
men blir det inte drag då?? ja menar människor kan ju åka i en bil med ett fönster som bara är lite öppet och få nackspärr.. om man åker med luckan bak på transporten borde det ju också ge drag, det borde väl inte vara särskilt nyttigt heller.. men man vill ju inte gärna komma hem med en genomsvettig häst.. inte för att den har varit stressad men för att det har varit varmt heller..! fattar ni vad jag menar?? aja.. //Johanna
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 030
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 506
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: axel
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 091
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp