Min häst dog nästan i transporten!

Jag har testat hur mycket drag det blir i min transport. Jag har en liten 'gallerventil' mitt fram, och så lilal luckan nere.

Hällde spån på baken på hästen och så körde jag i 3 mil, allt från krypkörning på småvägar till 95 km/h :angel: på bred, rak riksväg.

När jag kom hem låg det mesta av spånet kvar på baken, men gick lätt att blåsa bort. Slutsats - det drag som blir är iaf i MIN transport högt försumligt.

Så, hästarna väljer själv, och valacken är MYCKET lugnare om han får åka med luckan nere så han SER, men blir UPPRÖRD med luckan uppe.

Unghästen ville också åka med luckan nere men åkte bra med lucka uppe med.

Fölis har bara åkt med luckan uppe, hon åker ju lös..

När jag körde valacken i Henran stod han och tittade framåt ut genom takfönstren, utan fönster fram tittar han bakåt mestadels, ut genom luckan.

Men som sagt, i MIN transport blir det inget drag att tala om ens i 'höga' hastigheter. Däremot blir ventilationen kass med luckan stängd och bara den lilla gallerventilen öppen.
 
Ingen som vet nåt mer om värmekoller

Skulle vara intressant att få reda på exakt vad det var...
Hon var ju iof varm när vi lasta på men lugn/avslappnad...
kan ju vart så att hon eftersvettats och såklart kan temperaturskillnaderna... +7ridhus direkt till -10 i transport.

sen har jag sett att vår transports (star trailer safir) bom går att "säkerhets dra ut" VA DUM jag känner mig som inte visste det.

Men jag hade iaf en riktigt bra lädergrimma med extraknäppe och ett transportgrimskaft med panikhake...
Jag drömmer mardrömmar om folk som lastar utan skydd i nylongrimma... :eek:

Jag vill nog helst köra med övre luckan stängd..om det inte är 30+sommar
vi har bra ventilation i taket!
och jag vill helst ha henne fast, även om hon inte vänder!
sig... Jag hade höga bra starka transportskydd med... hade säger jag för de är ju trasiga nu...

Sen är jag apsolut säker på att det INTE var korsförlamning då jag som sagt avrt med om det förr... då akut och symptomen var ej detsamma...
*reklam*
SÄKERHET FÖRE ALLT...

..........vista.owns.it..............
 
Re: Ingen som vet nåt mer om värmekoller

Vad skönt att det ordnade för din häst,måste varit en hemsk upplevelse.Många tröst kramar till er båda.
 
Efter att ha sett B-ponnyn hoppa ut ur hagen, på ett ställe där det är en tjock gren av ett äppelträd som hänger över, så börjar jag faktiskt tro de kan komma ur en transport. Det var cirka 50 cm mellan översta staketslanan i grinden och äppelträdsgrenen. Stängslet låg på 1.20. Det var en B-ponny på 1.20 i mkh. Han hoppade i princip från stillastående, tog ett halvt galoppsprång och hoppade ut, och duckade effektivt för grenen. 26 år gammal.. Nu var han iofs en hoppBEGÅVNING, men lägg lite panik på det..

Men det känns som det ska jäkla mycket till för de ska ha en chans att ta sig ut, sticka ut huvudet - okej. Men att en stor häst ska få upp framdelen så högt, UTAN att huvudet ska lå i taket, det känns osannolikt. Men en liten ponny kan jag köpa..
 
Re: Ingen som vet nåt mer om värmekoller

Jag drömmer mardrömmar om folk som lastar utan skydd i nylongrimma...

Varför då? Jag lastar oskodda unghästar utan skydd och i nylongrimma. Skodda hästar har skydd, men valacken lastas alltid i DUBBLA nylongrimmor, åker i enkel nylongrimma eller lädergrimma.

men varför ha mardrömmar om det? Transportskydd under längre resor blir lätt varma och börjar klia, vilket ÖKAR skaderisken (kolla hästbussarna, inga hästar med skydd där, just av den anledningen). Nylongrimma eller lädergrimma känns hugget som stucket, jag har VASS kniv i transporten. Och när valacken vrångat vid lastning har spännet på nylongrimmorna gått sönder lika fort som en lädergrimma gått sönder.

Svårlastade/bråkiga hästar lastas alltid med skydd dock. och skodda som sagt, men annars försöker jag undvika det så långt det går.
 
jaadu.. det har jag också funderat på.. men hästar kan lyckas med de mest otroliga ting.. Nu vet jag ju inte exakt hur det gått till.. det vet nog ingen.. inte ens han som berättade historien för mig.. men som tur är, har alltid de hästar jag haft att göra med i transportväg varit lugna.. *skönt* Min gamla foderhäst var kolugn när hans kompis lagt sig i transporten.. vi var mer panikslagna än han.. :confused:
 
:eek: shit va läskit!!!! vilken tur att du var där bak!!!!! fyyyy va läskit!! TUUUUUR att de gick bra!!!

Kramiz
 
Är mer förvånad över hur en förare kan undvika att märka att hästen hoppar ut ur släpet, dels väger en häst betydligt mindre än två och DET MÄRKS när man kör. Dessutom, tittar man inte ganska ofta i backspeglarna när man kör bil, och framförallt när man har släp påkopplat?

Nej, ledsen, men den där historien köper jag inte...

/
Susanne
 
Usch, det måste ha varit värmeslag som hästen fått.

Jag har faktiskt sett en häst som hoppade ut genom lilla luckan i bak på en transport. Jag åkte i bilen efter och såg hur hästen lyckades med konst-stycket att klättra ut till hälften. Så att den blev hängande i frambenen på baklämmen. Vi fick föraren att stoppa, och hjälpte till att plocka ner hästen och få in hela hästen i tranporten igen. Sedan så stängde vi lilla luckan och lät hästen åka som den stod. Lös och bakfram. De åkte tillbaka den korta väg de åkt från sitt stall, och lät hästen åka hästbuss i stället.

Jag själv har bara råkat ut för att en häst hoppat över bommen några gånger och att en häst kommit ut genom "personalutgången" i fram på transporten i samband med det. Detta hände mig flera gånger, men alltid med samma häst. Jag vet inte hur många gånger som jag plockade ned denna häst från frambomen.

I övrigt så åker mina hästar i nylongrimma, utan transportskydd men med rikligt med halm i transporten. Och jag har aldrig haft några transportskador alls. Förutom den gången som hästen kom ut fel väg. Och då så var det inte jag som transporterade hästen så den hade transportskydd på sig.

Och jag har kört omkring hästar hur mycket som helst.
 
Re: Ingen som vet nåt mer om värmekoller

kolla hästbussarna, inga hästar med skydd där, just av den anledningen
Vi har alltid våra bandagerade när de reser...

Det är ju lite att välja mellan pest och kolera- En häst som har bandage/skydd kan ju fastna i dem och en häst utan kan trampa sig..
 
Ja, det tyckte jag också var konstigt.. men som sagt.. jag har bara hört historien, och tyckte det lät lite konstigt, men jag är tveksam till att historien är påhittad. (vem i hela fridens namn kommer på nått sånt..) kanske en nonchalant chaufför. jag vet inte!!
 
Det finns en naturlig förklaring till att hästen trillade i hop.
Hästen gör så när den blir riktigt rädd (spelar död), i vilt tillstånd kunde dom undvika att bli uppätna så.
Det är rätt vanligt att hästar gör så som unga tex när man lägger på en sele för första gången "Puman kommer".
 
Re: Ingen som vet nåt mer om värmekoller

Menade alltså de som åtar sig att köra hästar. De vilL INTE ha skydd/lindor på hästarna om inte hästen är känd för att bråka vid lastning och riskerar att skada sig då..

De menar att under långa transporter så blir det varmt under skydden, då börjar det klia och hästen blir oroad/störd och risken är att de försöker klia av sig skydden och då trampar på dem och får panik.

Personligen kör jag som sagt oskodda lugna hästar utan skydd, skodda hästar med skydd och så även oskodda men lite nervösa/stressade/svårlastade.

Unghästar åker ALLTID utan skydd.
 
Re: Ingen som vet nåt mer om värmekoller

Historen om hästen som hoppade ut är samma som "råttan i pizzan" det är en sk. sköna som berättas runt men är inte sann. :crazy: Hur vet man det? Jo gissa hur stora rubriker det hade blivit i kvällspressen om det hade hänt!
För övrigt fick hästen nog värmeslag, och troligen som någon skrev, för tjocka täcken och varm innan. Tänk själv :idea: 1 tim på gymet sedan gå runt i samma kläder 15 min så på med skoter overall och in i bilen. Någon som tror att man är varm sen?
 
tänkte svara på ang skydd och likn
Jag har iof alltid varit nogrann med skydd och lädergrimma/transportgrimskaft med panikhake varför?

visst som jag lagt märke till kan det bli varmt -men skaderisken är ju definitivt större än vad som hände min häst... det var ändå tur att hon hade på sig skydd för hon hade otaliga sår av det hela...trots skydd

iof funderar jag starkt på boots/damasker/eller likn för att förhindra värmen... men aldrig helt utan skydd NEJ det vågar inte jag... min häst har skor också!
Men efter min upplevelse tänker jag ju om, hon blev för varm kanske till viss del pga av skydden...

Men desto viktigare LÄDERgrimma vs NYLON det är stor skilland på matrial och tro mig lädret brister först..
vass kniv visst men hur snabbt kan du få tag på den? jag menar när det handlar om sekunder med en panikslagen häst akan det faktiskt vara svårt att få fram/hämta kniv (bättre att den brister själv) och tack till den som uppfann panikhake...hästen kommer loss själv!
som sagt helt lös vill jag inte ha henne har jag henne uppe har jag henne ganska kort (måste ju kunna röra sig)
så att hon inte sträcker sig,nosar på saker osv och så hö framför mulen.

Det är trots allt en bra försäkring att vara försiktig och jag personligen skulle aldrig lasta i nylongrimma utan skydd...

Du vet väl att försäkringen inte täcker om nåt skulle hända när du använder nylongrimma????

-no hurt feelings- :smirk:
 
ALLA hästar i våra stora hästbussar åker i nylongrimmor...OCH en tjock halsrem..tror inte på det där med försäkringen :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 027
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 505
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: axel
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 091
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp