Hovslagare- behöver skriva av mig lite

De här diskussionerna är alltid intressanta.
Jag är av den åsikten att om man har synpunkter på skoningen, så frågar man helt enkelt hovslagaren vad tanken är. Hovslagaren skor ju (förhoppningsvis) inte bara på måfå, utan har en tanke med det hela. Sedan är det ju så att Rom byggdes inte på en dag, för att hovslagaren ska kunna genomföra sin plan krävs det ju flera skoperioder.

Jag har fått lära mig att om en häst har väldigt understuckna trakter, så hjälper det inte att bara hela tiden korta tån, utan man måste våga ta på trakten också för att det ska hända något.
 
Idag var det dags att börja slå i skorna igen, bara ibland förvisso, men det visar ju att om ytterligare en vecka så kommer han mest troligt slå i i varje steg.

Han drar upp mkt av underlaget när han sätter ner framfötterna, så jag gissar att tån åker ner först? Beror detta bara på skoningen eller kan jag ändra ridningen på något sätt? Han gör det inte i galoppen utan bara i traven.

Ytterligare en fråga, kan jag sko om hästen efter bara 2 veckor? :( Eller är det bättre att ställa av honom och sedan vänta 2 veckor till så att det iaf har gått 4 veckor?
 
Idag var det dags att börja slå i skorna igen, bara ibland förvisso, men det visar ju att om ytterligare en vecka så kommer han mest troligt slå i i varje steg.

Han drar upp mkt av underlaget när han sätter ner framfötterna, så jag gissar att tån åker ner först? Beror detta bara på skoningen eller kan jag ändra ridningen på något sätt? Han gör det inte i galoppen utan bara i traven.

Du kanske i så fall helt ska utesluta att rida i trav..

Helt ärligt,,,,,, och det känner säkert även du till att trav är just den gångarten hästen har svårast i att röra sig i naturlig balans.

Jag tror det va drygt 15 år sedan veterinärerna avskrev trav som en gångart efter en lång rehabilitering i samband med igångsättning och uppbyggnad.
 
Hur skulle att sluta trava lösa problemet? Hästen går ju balanserat och fint i traven, betydligt bättre än i galoppen faktiskt.

Sen vet jag med att galoppen sliter mindre.
 
Idag var det dags att börja slå i skorna igen, bara ibland förvisso, men det visar ju att om ytterligare en vecka så kommer han mest troligt slå i i varje steg.

Han drar upp mkt av underlaget när han sätter ner framfötterna, så jag gissar att tån åker ner först? Beror detta bara på skoningen eller kan jag ändra ridningen på något sätt? Han gör det inte i galoppen utan bara i traven.

Ytterligare en fråga, kan jag sko om hästen efter bara 2 veckor? :( Eller är det bättre att ställa av honom och sedan vänta 2 veckor till så att det iaf har gått 4 veckor?

Det går inte för oss att säga om du kan ändra något i ridningen. Vi känner inte till er som ekipage nog. Och det man ev kan ändra är inget so kan läras ut via nätet, tyvärr.
Det är ju så klart så att man vill ge bästa möjliga förutsättningar på alla vis. Men är verkningen shit blir inte alla problem försvunna av att man rider som en gud.

Galoppen brukar ju ge lite gratis iom att den är en gångart som sas är böjd.. Alla samlande rörelser är böjda.
Så i traven har man inte samma hjälp av själva gångartens formande a kroppen sas. Då måste man rida övningar/rörelser etc på en häst som inte är skolad nog att bara sätta.

Slår fötterna i är den ju nära nog marken att göra det sas. Alltså kan man elevera fronten för att minimera risk för snubbel.
Men det löser tyvärr inte allt och det kan vara taskigt att jobba hästen om den har dåliga förutsättningar i form av taskigt balanserade fötter.

Jag är väl lite skadad som har en tränare som också är hovis. Har man fötter som försvårar arbete så får man höra det och hjälp att åtgärda det om det behövs. Så jag vet med mig att jag är lite kinkig.
Jag är inte hovis. Men iom mycket tränande för denne och boende där har jag snappat upp en del.
En häst måste ju släppa till genom kroppen för att få luft i gången på rätt sätt och alltså slå i och lyfta benen korrekt.
Är inte hovarna i balans blir det lite taskigt att kräva avspänning eller balansera om dem tycker jag, tyvärr.
 
Vad bra du är på att sätta ord på saker! Jag är helt med på vad du menar! Att få upp fronten är superlätt, när fötterna är bra. Nu är det tyvärr väldigt mkt svårare. Och det är ju en 5 åring som har blivit skolad av en amatör sen i februari. Innan dess är han bara uteriden, eller snarare, jag har åkt på honom utomhus. Att kalla det ridning är att ta i.

Så det är nog svårt att kräva att han ska få upp fronten mer, iaf med de hovarna. Iaf i den fasen han är i nu. Han är ju väldigt grön.

När han slår i så börjar han spänna sig och då är det ju totalt omöjligt att få honom att släppa igenom hela kroppen. Detta syns även på hans underhals. När hovarna är BRA så försvinner den, nu är den spänd.
 
Nya rön om travövningar, apropå diskussion ovan :) :

http://www.thehorse.com/articles/34104/trotting-over-poles-can-have-exercise-therapeutic-benefits

@kimmis87 Svårt att fortsätta råda, men jag antar att jag hade gett ytterligare någon välutbildad och erfaren hovslagare en chans att få till hästens hovar. Om inte det funkar heller hade jag nog övervägt att utreda hästen på klinik, för att se om det är något i hästen som gör att det är så svårt att sko den så den rör sig rätt och bra.
 
Vad bra du är på att sätta ord på saker! Jag är helt med på vad du menar! Att få upp fronten är superlätt, när fötterna är bra. Nu är det tyvärr väldigt mkt svårare. Och det är ju en 5 åring som har blivit skolad av en amatör sen i februari. Innan dess är han bara uteriden, eller snarare, jag har åkt på honom utomhus. Att kalla det ridning är att ta i.

Så det är nog svårt att kräva att han ska få upp fronten mer, iaf med de hovarna. Iaf i den fasen han är i nu. Han är ju väldigt grön.

När han slår i så börjar han spänna sig och då är det ju totalt omöjligt att få honom att släppa igenom hela kroppen. Detta syns även på hans underhals. När hovarna är BRA så försvinner den, nu är den spänd.

Men vänta nu, jag sitter själv på en ung grön unghäst, är det i någon gångart han slår på sig så blir det just i traven. MEN här får jag ta på mig en del av ansvaret, för många gånger har jag själv slarvat och det ligger inte i hovarna.

Får jag inte honom till att arbeta genom sin överlinje så kommer smidandet som ett brev på posten, och ibland krävs det ett längre för arbete och vid andra tillfällen så krävs mindre av mig. Men i slutändan så är det jag som måste lägga energin på att få igenom en förutsättning för hästen att kunna få någon slags bärighet och balans, och då är det överlinjen som jag har slarvat med när det inte fungerar.

Du nämner bl a underhals, så nog låter det som det handlar om ett likartat problem.
 
Underhalsen kommer när hovarna är som de är, och försvinner när hans hovar är bra. Så nej, det beror mest sannolikt inte på ridningen. Och den processen går alltså på ett dygn. Blir det rätt så försvinner den redan till nästa dag!

Nu går det inte att få igenom överlinjen helt korrekt, han hinner helt enkelt inte undan med fram och blir därav spänd och kortar steget för att inte slå i. Det går att få det att se ok ut, men det blir aldrig helt hundra eftersom han aktar sig lite för att ta för sig helt med bakbenen.
 
Jag vet en hovslagare som kortar ner tårna ruskigt mkt, på gränsen till vad som är ok. Hon är inte godkänd av JB, men jag överväger att åka dit ändå.

Hovslagaren på kliniken ville veta hur det hade gått, så jag tänkte ringa honom imorgon och tala om att hästen är värre och se vad han säger iaf. Han kanske har nån lösning. Man vet ju aldrig. Men jag tvivlar på det.
 
Det känns lite som pest eller kolera. Jag har provat både och, just nu är det pest, det funkar inte. Men jag vet att kolera funkar bra, i det korta loppet iaf. Ruskigt bra rör han sig när hon skor.
 
Det känns lite som pest eller kolera. Jag har provat både och, just nu är det pest, det funkar inte. Men jag vet att kolera funkar bra, i det korta loppet iaf. Ruskigt bra rör han sig när hon skor.

Men om han fungerar så bra när hon skor, varför slutade du då att åka dit? Hur motiverar hon det hon gör, dvs "kortar ner tårna ruskigt mkt, på gränsen till vad som är ok"? Är hon utbildad?
 
Underhalsen kommer när hovarna är som de är, och försvinner när hans hovar är bra. Så nej, det beror mest sannolikt inte på ridningen. Och den processen går alltså på ett dygn. Blir det rätt så försvinner den redan till nästa dag!

Nu går det inte att få igenom överlinjen helt korrekt, han hinner helt enkelt inte undan med fram och blir därav spänd och kortar steget för att inte slå i. Det går att få det att se ok ut, men det blir aldrig helt hundra eftersom han aktar sig lite för att ta för sig helt med bakbenen.

Med ökad bärighet så blir bakbenssteget kortare, och då slipper du att ha slår i.

Ett alternativ kan ju vara att skydda hovarna med skyddsboots eller skalpers under en period, på så sätt få hästen att jobba med ökad överlinje. Ju svagare hästen blir i underhalsen, desto mindre får den ju att sätta emot och skydden fungerar ju då om han själv tycker det är obehagligt att slå på sig och därför vänder upp.
 
Ursäkta TS, men nu börjar resonemanget likna mycket som tonerna gick inom islandshästvärlden för sisådär 10-15 år sedan. Allt skulle lösas av hovis, taskiga gångarter, taktfel osv kunde lösas med olika typer av micklande på hoven.

Men måste man även titta på sitt egna bidrag till verkligheten, och vis av egen erfarenhet så ligger det mycket på ryttaren också tyvärr.:crazy:
 
Rent allmänt,, en häst som slår i sko går helt enkelt inte i balans.. orsaken kan vara många.

För snabb överrullning fram leder till att hästen försöker kompensera detta genom att springa fortare men bakbenen so "dom ska hinna med " frambenen. För långsam överrullning fram vilket lika gärna kan anses bero på för snabb äverrullning bak eller rent av ett "förkortat baksteg" leder oxå till "klingkeliklong" .

Den vanligaste orsaken till att hästen "smider sko" är dock deras sätt att förmedla till ryttaren att du rider mig inte i balans,, och med balans menar jag i just detta fall att den försöker jaga ikapp sin framdel med sina bakben i ett överaktivt energiskt pådriv.

Det man kan se på det som ts själv valt att visa upp så arbetar hästen inte sig igenom sin kropp utan rids i en mera pådrivande spänning.

Jag tycker denna häst om någon förmedlar det som jag alltid har försökt att leva efter. Lyssna på den enskilda individen.
 
Vad bra du är på att sätta ord på saker! Jag är helt med på vad du menar! Att få upp fronten är superlätt, när fötterna är bra. Nu är det tyvärr väldigt mkt svårare. Och det är ju en 5 åring som har blivit skolad av en amatör sen i februari. Innan dess är han bara uteriden, eller snarare, jag har åkt på honom utomhus. Att kalla det ridning är att ta i.

Så det är nog svårt att kräva att han ska få upp fronten mer, iaf med de hovarna. Iaf i den fasen han är i nu. Han är ju väldigt grön.

När han slår i så börjar han spänna sig och då är det ju totalt omöjligt att få honom att släppa igenom hela kroppen. Detta syns även på hans underhals. När hovarna är BRA så försvinner den, nu är den spänd.

Är den 5 år och inte skolad är det ju begränsat vad man kan kräva av den.
Men få upp underhalsen går att lära unga hästar på rätt kort tid, oavsett verkning/skoning som ser ut som din. Då brukar man få mer lyft i dem.
Det handlar ju inte om någon egentlig samling, utan bara sluta spänna emot. Det ställer ju på en känslig häst större krav på ryttaren.
Araber är ju rörligare i andra riktningar än tex halvblod och sitter sas inte ihop på samma sätt genom kroppen. De har ju rätt lätt att använda kroppen fel. Men också lätt för sig när de använder den rätt.
De har ju lätt att välva halsen och släppa buk och rygg något. Inte vara engagerade nog i bäckenet.
Det är inte det lättaste att utbilda araber just iom att de är så känsliga och rörliga.
En häst som upplever sig ha dålig balans vill inte lyfta benen högt eller längre stunder. De måste ha nära till marken för att kunna trampa till och rädda balansen.
På hästar som är så känsliga och rörliga upplever jag ännu större vikt att hjälpa dem hitta balans i sidled, hålla sig på linjen. Men det kommer avslappning och då också början till elevering av fronten iom att de iaf vågar lyfta benen mer.
Rider man på i tempo eller/och har tryck i handen kan man maskera en del av obalansen. Drar man ner tempot rejält och vågar lätta i handen och sen försöker rida på linjen etc så kan man få en eye-opener i hur det eg står till med balansen.
 
Men om han fungerar så bra när hon skor, varför slutade du då att åka dit? Hur motiverar hon det hon gör, dvs "kortar ner tårna ruskigt mkt, på gränsen till vad som är ok"? Är hon utbildad?

För att det är 7 mil enkel väg hem till henne och för att hon inte är godkänd av JB utan bara skor sina och stallets hästar mer eller mindre.
 
@coari Jag köper inte riktigt ditt resonemang eftersom han nu med denna skoning (för långsam överrullning fram) blir försiktigare med bak, tar för sig sämre och har jätte mkt svårare för att använda överlinjen korrekt.
Med kortare tå fram så tar han för sig bättre, både fram och bak, han går i bättre balans.

Jag vet att gärna vill tala om för mig att jag är världens sämsta ryttare, och jag säger inte att jag är bäst på att rida överhuvudtaget, men när det gäller att rida denna hästen i balans så handlar det faktiskt om hovarna, inte hur jag rider. Jag märker ju som jag har sagt innan skillnaden extremt tydligt.

Jag rider inte hästen framtung, så kan du snälla ta och släppa den biten nu. Jag hade respekt för dig innan den här tråden. Nu, not so much. Om du inte har några vettiga svar, tips eller liknande så skulle jag uppskatta om du undvek att svara. Det blir bara så tröttsamt när du helatiden skriver att hästen går framtung när det inte är fallet, vilket jag även har visat på film.
 
För att det är 7 mil enkel väg hem till henne och för att hon inte är godkänd av JB utan bara skor sina och stallets hästar mer eller mindre.

Sträckan ser jag inte som något hinder egentligen. Jag har åkt drygt 6 mil enkel resa till min hovslagare var femte-sjätte vecka i 5 år nu. Hittar man någon som är bra så är det värt tiden, tycker jag :) !

Men är hon utbildad? Man kan ju vara utbildad även om man inte är godkänd hovslagare.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 750
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 826
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 278
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp