Hovslagare- behöver skriva av mig lite

Trasiga boots i den omfattningen du nämner får inte mig att anse att dom gjort sitt jobb,, däremot att dom förmedlar något man kanske bör lägga lite djupare analys på vad det kan bero på.

Denna tråd är ju redan en klassiker på att man lägger all vikt och intresse i att analysera det sekundära och kämpar med alla medel för att delge att man skiter i att analysera det primära problemet.
Vad är då det primära problemet enligt dig?
 
Trasiga boots i den omfattningen du nämner får inte mig att anse att dom gjort sitt jobb,, däremot att dom förmedlar något man kanske bör lägga lite djupare analys på vad det kan bero på.

Denna tråd är ju redan en klassiker på att man lägger all vikt och intresse i att analysera det sekundära och kämpar med alla medel för att delge att man skiter i att analysera det primära problemet.

Den omfattningen jag nämner? "Regelbundet" alltså. Fascinerande du kunde räkna ut en omfattning utefter det. För det var väl inte bara för att kritisera...

Jag har aldrig sett "glad häst som busar i hagen" som något "problem" och därför heller inte sett anledning att "åtgärda" det. Däremot har jag velat ha även sådana hästar skodda med rejäla utlägg hellre än att "lösa" det med att sko trängre.

Så jag har så gärna bytt ut trasiga boots regelbundet - och kommer göra det igen om jag någon gång står med en sådan häst igen. Men det är ju jag det... Andra kanske skulle se bus i hagen som ett problem, eller se utlägg som ett problem.
 
Den omfattningen jag nämner? "Regelbundet" alltså. Fascinerande du kunde räkna ut en omfattning utefter det. För det var väl inte bara för att kritisera...

Jag har aldrig sett "glad häst som busar i hagen" som något "problem" och därför heller inte sett anledning att "åtgärda" det. Däremot har jag velat ha även sådana hästar skodda med rejäla utlägg hellre än att "lösa" det med att sko trängre.

Så jag har så gärna bytt ut trasiga boots regelbundet - och kommer göra det igen om jag någon gång står med en sådan häst igen. Men det är ju jag det... Andra kanske skulle se bus i hagen som ett problem, eller se utlägg som ett problem.

Det har däremot jag sett en hel del av. Därmed inte sagt att det behöver vara nåt fel på din häst. Jag tror allt att även hästar kan ha dålig koordination, problem att fokusera och allmänt vara lite slappa ibland. Jag har jämt fullt med blåmärken på hela benen, det betyder inte att det är nåt fel på mig i övrigt för det.
 
Den omfattningen jag nämner? "Regelbundet" alltså. Fascinerande du kunde räkna ut en omfattning utefter det. För det var väl inte bara för att kritisera...

Jag har aldrig sett "glad häst som busar i hagen" som något "problem" och därför heller inte sett anledning att "åtgärda" det. Däremot har jag velat ha även sådana hästar skodda med rejäla utlägg hellre än att "lösa" det med att sko trängre.

Så jag har så gärna bytt ut trasiga boots regelbundet - och kommer göra det igen om jag någon gång står med en sådan häst igen. Men det är ju jag det... Andra kanske skulle se bus i hagen som ett problem, eller se utlägg som ett problem.

Fast jag förstår Coaris reflektion. Jag har också boots på i hagen och har haft i många år pga att jag vill minska risken för tappsko. Men jag har typ tappsko en gång varje halvår som mest, och inte heller är bootsen slaktade i sig, använder samma boots i mååånga månader utan problem. Skulle utifrån det säkert helt kunna skippa bootsen öht faktiskt, men de hänger med som extra säkerhet.
Coaris kommentar handlar för mig om att har man hästar som drar av sig skor eller slaktar boots på daglig basis i sig så finns det säkerligen anledningar till det i grunden som handlar om endera obalans hos hästen, skoningen i sig eller andra omständigheter. Jag ser inget konstigt med Coaris kommentar utifrån det? Är det ngt som är säkert så är det väl att Coari knappast räknar med att ngn löst problem i fråga om att trångsko sin häst för att slippa tappskor i sammanhanget? så den kommentaren från dig förstår jag inte öht?
 
Det har däremot jag sett en hel del av. Därmed inte sagt att det behöver vara nåt fel på din häst. Jag tror allt att även hästar kan ha dålig koordination, problem att fokusera och allmänt vara lite slappa ibland. Jag har jämt fullt med blåmärken på hela benen, det betyder inte att det är nåt fel på mig i övrigt för det.

Framförallt är de olika viga eller vad man ska säga. De hör som skickat skor har varit rörliga och viga. Är ju svårt säga om det spelat in. Men de som skickat skor är de som aldrig ens fullbroddade kommit in med sår. Så intressant kombo av massa bus och brall som inneburit avtrampade skor - men samtidigt samma bus och brall utan en skråma, slå på sig eller liknande.
 
Fast jag förstår Coaris reflektion. Jag har också boots på i hagen och har haft i många år pga att jag vill minska risken för tappsko. Men jag har typ tappsko en gång varje halvår som mest, och inte heller är bootsen slaktade i sig, använder samma boots i mååånga månader utan problem. Skulle utifrån det säkert helt kunna skippa bootsen öht faktiskt, men de hänger med som extra säkerhet.
Coaris kommentar handlar för mig om att har man hästar som drar av sig skor eller slaktar boots på daglig basis i sig så finns det säkerligen anledningar till det i grunden som handlar om endera obalans hos hästen, skoningen i sig eller andra omständigheter. Jag ser inget konstigt med Coaris kommentar utifrån det? Är det ngt som är säkert så är det väl att Coari knappast räknar med att ngn löst problem i fråga om att trångsko sin häst för att slippa tappskor i sammanhanget? så den kommentaren från dig förstår jag inte öht?

Håller med!

Just det här pratade jag om med en elev i veckan. Hon har en häst med mycket fullblod i(kanske rent fullblod tom). Den har haft otroligt kass koordination och balans upplever jag. Den skoddes/verkades enligt mig inte optimalt för sina fötter och för resterande problematik den hade och har. Vinklarna var off och tappskor konstant. Jag rekommenderade byte av hovslagare, till en jag rek.
Med nya hovis blev det betydligt(!) färre tappskor. Trots att man verkligen inte trångskor, snarare mindre så än tidigare.
Med ombalansering av hästen både i fötterna och även nya sättet att arbeta så har den nu mer bara tappskor ytterst sällan. Utöver att den rör sig betydligt bättre och mår bättre.

Med boots ska man också tänka på att de väger och kan påverka balansen de med.
En välbalanserad och stark häst är det väl mer skitsamma. Men att som vissa gör dra på boots fram på en redan framtung och obalanserad häst... Ja..
Där tror jag man inom travet tänkt till mer än ridhästsidan.
 
@mackan ja hade jag en häst som slaktade boots på daglig (eller för all del veckovis) basis skulle jag med oroa mig. Rejält.

Men jag skrev regelbundet. Vilket inte säger minsta om intervallet. Men coari valde - och kanske du med? - att tolka det som "ofta".
 
@mackan ja hade jag en häst som slaktade boots på daglig (eller för all del veckovis) basis skulle jag med oroa mig. Rejält.

Men jag skrev regelbundet. Vilket inte säger minsta om intervallet. Men coari valde - och kanske du med? - att tolka det som "ofta".

nej jag tycker inget öht och svarar öht inget utifrån person osv, det borde du lärt dig sen länge faktiskt så svarar jag helt oberoende av vilka som frågar och det är ju sällan poppis från en viss kategori folk? Tydligen så räknar en del folk på buke att man endera håller med till varje pris eller så gör man det inte och det är personbaserat osv och har svårt att ta att att folk svarar oberoende utifrån det? . Så din kommentar känns konstig i sammanhanget. Ditt svar har ju inget att göra med tråden öht känner jag allmänt utan nu har du ju snurrat in dig på personer du du känner ngt för och det blir lite konstigt i sammanhanget känner jag. Konstigt att du öht kommenterar det du gör enligt ovan kan jag känna för egen del.
 
Senast ändrad:
Jag tycker mest det låter jobbigt att ha häst överhuvudtaget. Troligtvis jobbar jag upp honom några månader och gör mig av med honom.

Men blir det inte besvärligt att sälja en häst som är begränsad till att ridas i ridhus?

För övrigt så håller jag med helt generellt. Det ÄR jobbigt att ha häst. Men så finns det ju - oftast - de där ljusglimtarna lite då och då som gör att det är värt slitet!
 
Unghästar är ju mer ystra o skiter i att vara balanserade, men nu är det bak.
Jag skulle tippa att efter första tappskon så har hoven gått sönder lite o det kan finnas mer att kliva på.
Kanske blir det värre bak för att han är hingst o kanske arab.. Jag har ingen aning, men att sätta på boots så skorna får sitta ett tag är väl en väldigt enkel sak.
Eller så har du honom barfota bak om det funkar o köper tofflor om du vill rida mer på grusvägar
 
Jag vet inte om jag har något att komma med egentligen men min häst har ju problem med en hov. Förra sommaren trampade hon ju av sig skor på löpande band, från juli till november. Det lossade säkert en sko i veckan, det var skitjobbigt rent ut sagt. Nästan alltid samma hov. Unghäst och lite yvig och leksam av sig i hagen. Hovis skyllde på hagen och hästen borde stå enbart på box. Sen bytte jag hovis och har inte haft en tappsko sen dess.
Min gick med boots i hagen, gummiboots var värdelösa men neopren funkade bra. Hon tappade dock bootsen ganska ofta....tills jag såg en dag hur hästen drog av bootsen med munnen...

I detta fall kan de ju vara obalans eller ev skada som gör problemet på Kimmis häst.
 
Skrattade när jag läste ditt inlägg.
Min förra häst slet sönder allt som sattes på frambenen. Nästan genom hela livet.
Den... som även öppnade dörrar, tände lampor mm. "Munnig" o smart häst.
 
@mackan ja hade jag en häst som slaktade boots på daglig (eller för all del veckovis) basis skulle jag med oroa mig. Rejält.

Men jag skrev regelbundet. Vilket inte säger minsta om intervallet. Men coari valde - och kanske du med? - att tolka det som "ofta".

Jag skulle tolka regelbundet som vanligt ja, annars skulle jag använt ett annat ord som tex sporadiskt, då och då, händer mellan varven osv.
 
Nej hoven är inte trasig. Så däri ligger inte problemet.

Boots kommer hagkompisen ta bort direkt, baksidan med att ha hingstar ihop, de är väldigt pillemariska...
 
Jag skulle tolka regelbundet som vanligt ja, annars skulle jag använt ett annat ord som tex sporadiskt, då och då, händer mellan varven osv.

Där ser man vad olika man kan tolka. Regelbundet var med ungefär 2 månaders mellanrum. Ungefär varannan skoning bytte jag boots då de gamla blivit naggade i nederkant osv - helt enkelt började bli söndriga. Ibland fick man byta ut nån boot som blivit slaktad och hittades i flera delar/helt sönder.

Gick ungefär 7 par boots per år. Hade säkerligen kunnat få ner siffran om jag inte rutinbytt medan de fortfarande var funktionsdugliga men började bli slitna.

Så, regelbundet utbyte, och helt klart en förbrukningsvara (jmf med de som bara haft boots som skydd vid ridning där ett par boots håller hur länge som helst)
 
Varför kan han inte gå med boots dygnet runt?

Trasiga boots ser jag som att de gjort sitt jobb såvida skon sitter kvar. Boots har varit förbrukningsartiklar här. (haft två som lätt trampat av sig utan boots. En tappsko i veckan liksom.


Nu vill ju inte jag göra en trådkapning så som du alltid verkar lyckas med genom att skriva hallå hallå här e jag å lyssna på mina problem.

För att ju göra det enkelt så har man hästen barfota så kan man aldrig notera om den trampar av sig någon sko.. Har man den fysiologiskt skodd och den trampar av sig skor och boots anses som en självklar "förbkrukningsvara" så besitter den enskilda individen en rörelse störning,, vad den rörelsestörningen kan bero på är många...

En sak är dock säkert,,,ingen frisk häst uppvisar trasiga boots och ingen hästägare som förstått sitt jobb har en tappsko i veckan "liksom".

Att leva i en tro att man har en lycklig häst bara för att den beter sig som en känguru i sin hagvistelse är inget tecken för mig att den är lycklig,, snarare att den är understimulerad och överaktiv.

Man bör oxå,, förstå att det är just just i hagen dom flesta skador sker så jag brukar rekommendera dom som har mkt tappskor att dom ska vara lyckliga över att det bara va en sko tappades.

För min del så är allt som går att dokumentera vad gäller tappskor, benbrott, senskador eller för övrigt alla typer av skador som leder till kroniska/tillika senare dödlig utgång det som man verkligen bör analysera för att fundera på vad som kunde ha gjort annorlunda i stället för att..

Anse sig felfri och lägga över skulden på någon annan. Jag vill inte fördöma denna typ av hästägare, bara fundera på när dom kommer till insikt med att läsa det dom själva skriver för att förstå innebörden i själva okunskap.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 412
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 034
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 118
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp