Bukefalos 28 år!

Hovslagare- behöver skriva av mig lite

Hon är utbildad.

Jag fick körförbud på släpet, pappa lovade att han skulle fixa.... Meeeen ja... Men det blir nog att börja åka till henne faktiskt. Han rörde sig som bäst när hon skodde.

Nu är släpet fixat, måste bara köpa nya däck innan jag vågar åka långt. Det är lite torrsprickor i 2 av dem.
 
Längre bak i tråden, det är inte bara länkar utan de är inlagda så du kan kolla i tråden, så du borde hitta dem rätt lätt genom att bara scrolla snabbt.

Bild på underhalsen :(



Det kommer nog bli att åka till den hovisen som tar för mkt i tån, hellre det än tvärtom. Ska prata lite med henne och se när hon tycker att det är lämpligt att jag kommer förbi.
 
Det kommer nog bli att åka till den hovisen som tar för mkt i tån, hellre det än tvärtom.

Det låter lite hemskt att man måste ta "för mycket i tån" för att hästen ska fungerar rörelsemässigt. Jag tror fortfarande att du kanske måste fundera ett varv (till) på om hästen har något problem med sin kropp, eller om det är något som inte riktigt fungerar vid ridningen. Hur fungerar han i hagen, snubblar han och slår hovarna i varandra där också?

När man tar "för mycket i tån", blir han öm i tån då och landar annorlunda pga det? Kanske långsökt, men det är ju i sådana fall inte bra. Menar hovslagaren också att hon verkar annorlunda, och tar mer i tån än vad hon normalt gör, när hon verkar din häst?
 
Nej hon tar lika mkt i tån som hon gör på alla hästar, alla hästar hon skor har ruskigt korta tår.

Han verkar inte bli öm, rör sig mkt luftigare, tar för sig bättre både fram och bak, underhalsen försvinner. Kort sagt så fungerar hela hästen bättre, så jag har mkt svårt att se att han skulle få ont av det.

Lite spännande hur tråden utvecklas måste jag säga. Först ojjar sig alla över de dåliga hovarna med dåliga vinklar, sen så är vinklarna helt plötsligt inte dåliga längre utan det är jag som rider dåligt, bara.

OM det var så att det satt i övriga kroppen så hade han ju inte blivit HELT bra bara för att tån är kort.
 
Han tar alltså LÄNGRE kliv både fram och bak med kortare tå. Nu blir han mer springig och obalanserad. Det är ju väldigt lite vi pratar om givetvis, men det märks ju i ridningen, framförallt när vi pratar om en helt korrekt längd överlinje, vilket är ganska lätt att få till med kort tå, men skitsvårt som han ser ut nu.

Skulle det inte lösa sig med att korta tån så är det väl självklart att jag tar honom till klinik och utreder, men eftersom det idag märks så tydligt skillnad på när han är nyskodd och sedan när han har gått några veckor så känns det som att det sitter i vinklarna och inget annat.
 
Han verkar inte bli öm, rör sig mkt luftigare, tar för sig bättre både fram och bak, underhalsen försvinner. Kort sagt så fungerar hela hästen bättre, så jag har mkt svårt att se att han skulle få ont av det.

Lite spännande hur tråden utvecklas måste jag säga. Först ojjar sig alla över de dåliga hovarna med dåliga vinklar, sen så är vinklarna helt plötsligt inte dåliga längre utan det är jag som rider dåligt, bara.

OM det var så att det satt i övriga kroppen så hade han ju inte blivit HELT bra bara för att tån är kort.

Fast är det så, då är det ju inget snack om saken. Du åker till hovslagaren som tar mycket i tån, hästen fungerar jättebra = frid och fröjd :) !

Jag har nog, vad jag kommer ihåg i alla fall, inte sagt ett dyft om hur du rider? Däremot pratar man ju oftast från erfarenhet, och min erfarenhet av snubbliga hästar kommer från att min häst hade ledproblem som gjorde att hon lade över alldeles för mycket vikt på framdelen. Den första veterinären (stor välkänd klinik) konstaterade att hon landade på tå både i skritt och trav. Hans förslag var att hovslagaren skulle fixa problemet. Vilket ju aldrig fungerade, eftersom det inte var hovarna och hovslagarens arbete som det var fel på från första början. Har för mig att det var i den vevan hon fick sina överrullningsskor, som väl gjorde problemet något mindre, men bra blev det ju aldrig.
 
Allmänt
Jag skulle tippa att dagens problem med att så många behöver ngn form av "överrullningsskor" är för att man tar för lite av tån hela tiden eller har sänkt trakten för mkt, för korta skor i förhållande till intervallet osv. Så att ta " för mkt" av tån är nog den forna normen.

Sedan man förstog att man kan backa tån ( raspa på hovväggen)så görs det nog oftare än att sänka tån... tillräckligt.

Jag kan förstå att man inte vill ta så mkt, men samtidigt kan det bli led, ligament o senproblem av det. En dialog med kunden o i samråd med Vet kanske kan vara modellen.
många hästägare har sett strålen som ett kvitto på hur hoven "mår", men jag kan tycka att sålänge hästen mår o rör sig så bra den kan så finns det ingen anledning att ändra vinkeln o få ner strålen... bara för att. Ägaren kan rida på varierat underlag o se över skoningsintervallet.

Lite trav på hårt underlag trycker ner vilken stråle som helst.
 
Allmänt
Jag skulle tippa att dagens problem med att så många behöver ngn form av "överrullningsskor" är för att man tar för lite av tån hela tiden eller har sänkt trakten för mkt, för korta skor i förhållande till intervallet osv. Så att ta " för mkt" av tån är nog den forna normen.

Sedan man förstog att man kan backa tån ( raspa på hovväggen)så görs det nog oftare än att sänka tån... tillräckligt.

Jag kan förstå att man inte vill ta så mkt, men samtidigt kan det bli led, ligament o senproblem av det. En dialog med kunden o i samråd med Vet kanske kan vara modellen.
många hästägare har sett strålen som ett kvitto på hur hoven "mår", men jag kan tycka att sålänge hästen mår o rör sig så bra den kan så finns det ingen anledning att ändra vinkeln o få ner strålen... bara för att. Ägaren kan rida på varierat underlag o se över skoningsintervallet.

Lite trav på hårt underlag trycker ner vilken stråle som helst.

Jag håller också med om att det är märkligt att så många skulle behöva överrullningsdojor. Jag har inte upplevt det live. Och min hovis har inte heller det.

KL
Jag fick uppleva hovisproblem på närmre håll i veckan då en i stallet upplever problem med sin.
Den hovisen är jag inte nöjd med och skulle aldrig använda. Vi tycker olika helt enkelt. Jag har försökt fråga om saker. Men jag kan bara inte hålla med.
Dock kan jag erkänna att man grejat hennes förra häst helt ok!
Då tycker jag vinklarna såg ok ut. Fötterna höll form och så.
Nu har däremot den flutit ut i tårna, trakten blivit understucken och strålen är "högre"(kan inte hovis-språk korrekt.. men strålen står ut mer från hoven än skon) än skon. Den ser också plattare ut i foten och strålen ser ihopklämd ut/trångskodd bak.
Den rids som alltid på samma underlag av samma ryttare.
Jag anser inte att den rids sämre eller har märkligare rörelser än andra hästar, snarare faktiskt bättre än ganska många.
Det har inte gått för låg tid sen skoning. Det har väl nu gått ca 3-4 v tror jag.
Hovis är utbildad och har hållit på ett tag.
När ägaren ringde och ville diskutera att vet sagt att verkningen behövde ändras möttes man av försvarstal kring varför det var bra att strålen stod ut mer än skon tex.

Så igen: för mig behövs utöver utbildning också feeling i många häst-yrken.
 
Här kommer nya bilder. Lägger ut när han var nyskodd för att jämföra.



Det är alltså 2,5 vecka sen han skoddes lite drygt på denna bild



Jag har nu bokat tid för omskoning på söndag redan, då blir det 3 veckor sen han skoddes, och då hos kvinnan som jag vet klarar av att sko honom. Får hoppas att bilderna ser bättre ut då.

Underhalsen vill jag inte visa bild på, den blir större och större ju längre in i skoningsperioden man kommer :(
 
Här kommer nya bilder. Lägger ut när han var nyskodd för att jämföra.



Det är alltså 2,5 vecka sen han skoddes lite drygt på denna bild



Jag har nu bokat tid för omskoning på söndag redan, då blir det 3 veckor sen han skoddes, och då hos kvinnan som jag vet klarar av att sko honom. Får hoppas att bilderna ser bättre ut då.

Underhalsen vill jag inte visa bild på, den blir större och större ju längre in i skoningsperioden man kommer :(

Brukar ju inte vilja svara på den här typen av inlägg, bilderna i sig visar absolut inget alls egentligen, eftersom man inte ser hela benets längd så är ju det på det hela taget snudd på omöjligt att säga något alls.

Denna lilla bild visar just nu en felaktig hovvinkel, men behöver ju givetvis inte vara det beroende på hur hästen står. Men med dessa bilder ser det ut som om hästen står i fångställning faktiskt.

Men som sagt hela benets längd framifrån och från sidan, då kan du kanske få en rimlig bedömning även om jag nog tror att även det är svårt.

Underhals för mig är oftast ryttarrelaterat, så jag förstår inte riktigt hur du får in den i sammanhanget med hästens hovar så det får du gärna fördjupa lite mer.
 
Underhalsen som jag har skrivit tidigare, dyker upp när han är felaktigt verkad, aldrig annars! Den blir värre och värre ju längre in i skoperioden det går. Och försvinner över natten när han är korrekt verkad.

Låter det som ett ryttarproblem tycker du??

Eller som nu när han har stått en vecka, större underhals, fortfarande ryttarfel fast att ryttaren inte ens har petat på hästen??

Han står med benen rakt under sig helt normalt. Med övriga benet då, kotan blir ju som den blir när vinkeln är som den är på hoven.

Spännande hur jag i början av tråden red hästen bra. Men nu är bara allt mitt fel, och jag rider som en kratta. Trots att inga nya ridfilmer har visats. Verkligen superspännande!

Jag är tyvärr endast ensam med hästen, så bättre bilder blir det inte. Jag släpper inte en hingst lös och går flera meter ifrån för att ta kort på benen på honom.
 
Min väldigt okvalificerade gissning ang underhalsen är att han måste spänna sig när vinkeln är som den är, för att inte trampa på framfötterna. Detta gör att han inte kan länga överlinjen korrekt och underhalsen är ett faktum.

Detta märks ju riktigt tydligt i ridningen kan jag tillägga. Han är lätt att få o jobba korrekt när hovarna är bra, nu är det en kamp mer eller mindre.

Jag har tid hos hovis redan på söndag. Får väl se vad hon säger, och hur mkt som går att ta.
 
Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det ändrar ändå inte sitt tillvägagångssätt.

Hästen jag har har jag haft sen han föddes, jag vet hur hans hovar ser ut för ögat när han rör sig optimalt. Det betyder (TYVÄRR) inte att jag klarar av att verka och sko honom själv.
Största problemet verkar vara att de inte tar tillräckligt mkt i tån. Min häst växer bara i tån och man MÅSTE ta massor där, han har tjock sula så de som har fått honom att röra sig bäst och fått hovvinkeln bra har tagit bort en hel del sula med, för att få ner tån så mkt som möjligt.

Hovslagaren jag har (hade) nu ville inte göra det, men han lyssnade på mig i övrigt, så jag tänkte att det kanske går ändå denna gång om man låter honom komma var 5:e vecka. Sagt och gjort, det har gått 4 veckor och hovvinkeln ser ut ungefär som man trodde att travarna skulle se ut förr i tiden...

Jag kollade lite noggrannare igår och upptäckte dessutom att fötterna var rejält snea! Jag reagerade på att han såg inåttåad ut på ena fram, det har han aldrig varit innan. Och mkt riktigt, hoven är sned. Den andra framhoven är oxå sned, åt samma håll, dock inte lika illa. Så det känns ju rimligt att det är hovisen som har tabbat sig.


Jag fick dock en tid hos hovis på kliniken på måndag, så förhoppningsvis ska det väl hovarna bli raka iaf. Vinkeln lär ju ta ett tag. Det är frågan om man skulle sätta på kilsulor på honom "under tiden", för han påverkas ganska så rejält i rörelserna när vinkeln blir dålig. Vågar inte ta för sig, slår i skorna lite nu och då. Det händer inte när vinkeln är som jag vill ha den.



GAHHH! Hur svårt kan det vara att sko en häst egentligen? Ärligt alltså? Är det SÅ svårt? Jag förstår ju att det inte är lätt, men hur kan jag råka ut för SÅ många dåliga hovslagare?! Och alla verkar göra samma fel med tån, med samma resultat med understuckna trakter och lååång tå.

Jag förstår att det är lite läskigt med en häst som växer så mkt i tån, där man verkligen måste ta så mkt att det är på gränsen för vad som är rätt, men de måste väl ändå kunna se att det inte blir bra om man inte gör det, eller?

*irriterad*
Förstår dig! Min förra hovslagare ska vi inte ens prata om, HAN ÄR SÅ ****.. Men var bor du? För jag har väärldens bästa hovslagare som gör allt för dig och din häst, och som är riktigt bra med hästar då min häst är livrädd för alla hovslagare, men han har lyckats att få på henne skor och hon börjar lugna sig lite med honom! :) och han skor riktigt bra och lyssnar verkligen på dig och din häst :)
 
Underhalsen som jag har skrivit tidigare, dyker upp när han är felaktigt verkad, aldrig annars! Den blir värre och värre ju längre in i skoperioden det går. Och försvinner över natten när han är korrekt verkad.

Låter det som ett ryttarproblem tycker du??

Eller som nu när han har stått en vecka, större underhals, fortfarande ryttarfel fast att ryttaren inte ens har petat på hästen??

Han står med benen rakt under sig helt normalt. Med övriga benet då, kotan blir ju som den blir när vinkeln är som den är på hoven.

Spännande hur jag i början av tråden red hästen bra. Men nu är bara allt mitt fel, och jag rider som en kratta. Trots att inga nya ridfilmer har visats. Verkligen superspännande!

Jag är tyvärr endast ensam med hästen, så bättre bilder blir det inte. Jag släpper inte en hingst lös och går flera meter ifrån för att ta kort på benen på honom.

Då är det ju inte en underhals utan det handlar väl om andra spänningar, en underhals försvinner inte över en natt.

Vilken situation du har vid fotografering känner jag inte till, eftersom en verkning/skoning görs utifrån hästens egna fysiska förutsättningar så behöver man nog se mer än enbart hoven.

Så just därför kan den lilla bilden vara totalt missvisande, för som sagt nu ser det ut som din häst har skjutit fram hovarna lite som i fångställning.

För mig så ser hovvinkeln minst sagt konstig ut på dina senaste bilder, och inget som jag skulle ha tyckt varit ok vid en hovbeslagskontroll men kan ju självklart vara fel.

Kort och gott så handlar det inte bara om tålängd, utan det kan handla om väsentligt större ändringar som behövs göras och som inte är möjliga att fixa på en verkning/skoning.
 
Självklart är jag medveten om att det kommer ta som minst 3-4 skoningar innan jag är nöjd.

Ok, underhals kanske är fel ord, men det är det som syns iaf. Givetvis beror det på spänningar.

Det du säger om att hovarna är framskjutna är det jag ser här hemma med. Han har dock inga tecken på fång, även om han är lite tjock. Jag tog även upp frågan med hovis, och denne såg inga tecken på fång. Han har inte varit halt, bortsett från nu när han slog i sitt överben igen. Så han går lindad 24/7 just nu.

Han har i vanliga fall korta ganska uppräta kotor, men nu är de korta och veka för ögat, ser helkonstigt ut!
 
Jag anser att du tänker rätt.
Om man tittar på lutningen av kronranden lutar den för mkt.- bakvikt o därför åker tån framåt.Den ska stå centrerat över hovleden o det gör den inte.
Den är prydligt skodd, men lämnar en del att önska.
Din hovis som du ska ta...tar nog inte ruskigt mkt i tån utan som det ska göras o i synnerhet om man ska få ordning på hovarna.
Att man inte får korrigera "för mkt" är dumt för då får man sällan eller aldrig ordning på det.
Bara man inte gör den halt. Hellre öm i ngn dag istället för livslångt felaktigt slitage på hela hästen.

Under halsen på din...araben o dessutom hingst är snarare fin.
Halsens starka muskulatur behövs för att hjälpa till att hålla huvud o hals rest.
 
Tycker det ska bli otroligt intressant att ta del av kommande resultat vad gäller både exteriör och skoning,,, främst att äntligen få en förklaring till orsak och verkan..


Eftersom jag själv känner mig "ganska dålig" på att sko just denna"dessa" raser så ska det bli än mera kunskaps törstande att se hur det ska vara till skillnad mot vad som hittills framkommit hur det INTE ska vara.

Tack för att du startade denna tråd som dels
beskrivit alla fel men i slutändan kommer uppvisa hur det ska göras för att bli rätt.
 
@coari Jag kan ärligt talat inte avgöra alls om du menar ett ord av vad du säger eller om du är sarkastisk rakt igenom hela inlägget.

Orsak och verkan kommer du inte få av mig, jag är inte hovslagare. Jag bara ser och känner skillnaden på hur min häst rör sig, varför kan jag bara gissa mig till.

Hade han inte varit halt nu så hade jag kunnat visa en före och efter film, nu går det tyvärr inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 705
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 348
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 258
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp