hovslagare

Sv: hovslagare

Jag vet inte vad du har för arbete men 75:- i timlön på en skoning kan väl knappast anses som välbetalt. Glöm heller inte att en hovis inte har 75:- i timlön mellan 9-17 utan endast under den tiden som hovis skor.

Nej, en hovis som fullskor 8 hästar om dagen 5 dagar/vecka gör antingen ett dåligt jobb eller sliter ut sig fort. Jag skor minahästar på egen hand och skulle maximalt klara av 3 hästar på en dag fortvarigt skulle jag tro. Inte tidsmässigt, men mer slitagemässigt. Självklart har en utbildad hovis säkert utvecklat bättre skonsammare arbetssätt, men gränsen är definitivt mindre än 8 - som jag upplever det. Kanske är det ett problem att så få människor inser vilket jobb det är att sko en häst korrekt?

Och att ta mindre än 45 minuter för en helskoning, tja då ska det vara en häst man känner väl och som bara skos om enligt standard-standard, med liten eller ingen justering av skorna. Så fort det är någon minsta avvikelse brukar den utökade "besiktningen" av hästen göra att det tar minst en timme oavsett hur kvick man är.

Jag tycker att 900-1100 per skoning + ersättning för resa, kanske mot det lägre priset om man har mer än en häst, är alldeles skäligt. Ännu mer om det av hovisen krävs mer tid pga svårjobbad häst.

Att inte redovisa inkomsterna, att bedriva svart verksamhet, tillhör grov ekonomisk brottslighet och hör inte riktigt hit, när det gäller prissättning.
 
Sv: hovslagare

Inkomst 1000 kr under en standard skoning på ca 1 timme.
Att redovisa ingående moms 20 % ger 800 kr kvar.
Egeneavgifter 30 % ger 560 kr kvar.
Skatt på 33 % ger 375 kr kvar.

I denna summa skall räknas, hovisens inkomst, inköp av material, transporter, ev försäkringar. Nu är detta utan inbördes ordning, både vad gäller gången om avgifterna men även utgifterna som tillkommer för yrkets utövning.

Nu räknar du tokigt. Jag antar att de flesta hovslagare kör med enskild firma.
Då räknar man bort alla omkostnader innan man skattar på pengarna.
I ditt räkneexempel blir det:
1000 kr inkl moms.
Detta ger i första läget alltså 800 kr till hovslagaren.
Sen räknar man bort skor, söm, slitage på verktyg och resekostnader.
Det som blir över skattas det på, ungerfär 50%.
 
Sv: hovslagare

Vår tar 750 för helskoning, 500 för halv och 250 för enbart verkning. Utbildad och ingen rabatt. :)

Vet fler som tar ungefär samma priser och som också är utbildade i Skara.

Så du får nog "tänka om" och tänka dig att det säkert finns en hel del av dessa hovisar ;) :)
 
Sv: hovslagare

Men så skrev jag också utan inbördes ordning, vilket gör att ditt exempel bara gör plånboken smalare.
 
Sv: hovslagare

Vilka dollarkvarter bor du i? Eftersom jag själv är hantverkare så vet jag vad timpengen är...

Åhå, har du också kontoret på fickan?;) Annars räcker det med en vanlig googling för att få reda på rekommenderade timpenningar för de olika yrkesgrupperna.:angel:
 
Sv: hovslagare

Ovanligt dum förslag tycker jag så länge kunden vill ha hästen skodd med kvalite.

Själv vägrar jag att sko med kundernas egna skor så vida dom nu inte själva köper dom skorna jag skor med. I så fall behöver dom bara betala 200:- brutto för riktningen och tillpassningen av skorna så där kan dom tjäna en hundring så vida nu som boj påpekat skorna passar hästens hovar för dagen.

Passar inte skorna som dom köpt så avbryter jag skoningen och återkommer när dom själva köpt in rätt storlek. Då blir det jättebilligt för då behöver dom bara betala resa och inställelseavgift vid första besöket och resa vid andra besöket samt en ny tid som förmodligen blir ca 14 dagar senare.

Ska man göra det svårt eller enkelt???? Jag försöker alltid göra det enkelt då det är mest tidsbesparande både för mig,hästen och kunden.

Et ovanligt dumt inlägg som svar på mitt svar.
Jag köper likadana skor som hovis har och borrar hålen själv så det blir billigare än att han står för dom.
Inte många kr billigare men vill man ha nere kostnaden på lång sikt så blir det en del ören.
Jag vet vilken skosort det ska vara till hästen.
Man kan gå ihop i stallet och köpa ett stort sortiment av skorna och på så sätt få dessa billigare, förutsatt att alla använder samma skor.
Samma arbete och kvalitet vid varje skoning.
Min hovis är inte så tjurig OM jag skulle ha en annan sorts skor utan skor med dom iaf, förutsättningen är att de är av kvalite.
Att jag skulle köpa sämre skosort för att det skulle bli billigare och utsätta min häst för skada skulle aldrig falla mig in.
 
Sv: hovslagare

Men så skrev jag också utan inbördes ordning, vilket gör att ditt exempel bara gör plånboken smalare.

Givetvis tar man bort alla omkostnader när man deklarerar.
Inkomst exkl. moms minus alla utgifter (skor, redskap osv).
Det är sen på den summan man betalar skatt.

Betalar man sina omkostnader med skattade pengar är man ju oerhört korkad.

Jag fattar inte hur du menar att mitt exempel är fel?
 
Senast ändrad:
Sv: hovslagare

Fast coari har ju rätt.
tar du med egna kammar och saxar till frisören med?
Köper du billiga delar på biltema, och kräver att din märkesverkstad stoppar dit dom extra billigt?
Köper du kött på Lidl och tar med när du ska äta på restaurang?
 
Sv: hovslagare

Fast coari har ju rätt.
tar du med egna kammar och saxar till frisören med?
Köper du billiga delar på biltema, och kräver att din märkesverkstad stoppar dit dom extra billigt?
Köper du kött på Lidl och tar med när du ska äta på restaurang?

Nä på dessa frågor
Vår hovslagare tar inte betalt för skorna utan drar av den kostnade på räkningen.
Men det kanske inte är alla som gör det :bow:
 
Sv: hovslagare

Nej, nej, jag menade inte att ditt exempel var fel, jag menade med ditt exempel skulle man säkert komma sanningen ännu närmare. Min beräkning var endast gjord med de största kostnaderna för, och sen med utgångsläge från kvarvarande summa skulle material och annat räknas in. Därför skrev jag utan inbördes ordning, vilket menades att kostnaderna inte stod i rätt ordning.
 
Sv: hovslagare

Vår hovslagare tar inte betalt för skorna utan drar av den kostnade på räkningen.


Självklart ska man göra det men man måste ju lägga till kostnaden för riktning av skorna så helt gratis är det inte med egna skor även om det är av ex. samma kvalite som hovis själv skor med.

Sedan är det så att som privatperson så köper man skorna för konsumentpris, vi utbildade hovisar har hos våra leverantörer rabatt på material.

Jag kan försäkra dig om att den minsta kostnaden vid en skoning är just själva skorna. (så länge vi talar om vanliga remontskor)

Små snåla kunder är inget jag vill befatta mig med då det ofta i slutänden leder till stora kostnader.

En seriös hovis tar betalt för sitt yrkesutövande med balanserad prissättning utan att försöka "skinna" sina kunder på pengar men det måste balanseras utifrån egen överlevnad.

I mitt tycke så gäller det inte bara att sko hästen, man måste oxå ha i åtanken att försöka minimera antal tappskor genom att sko utifrån individens fysiologiska förutsättningar, göra sitt yttersta för att individen inte ska drabbas av "stillestånd" med hältutredningar och behandlingar,tappskor,halt efter skoning, och allt annat som direkt kan påvisas bero på hovslagarens yrkesutövande.

Många hästägare tycker oxå att det är trevligt när dom får beröm för skoningen på Tävlingar, Bedömningar,Kliniker,av Tränare eller annat hästfolk. Personligen skulle jag skämmas ihjäl om en av mina kunder i sin journal kunde läsa " illa skoning" eller på en bedömning tappa ett poäng på det Veterinära utifrån hovvården.

Hästägare som påstår att det är dyrt att sko sin häst skiver förtäckt helt enkelt att dom inte har råd att ha häst.

Det är faktiskt dyrt att äga häst i dag och varje dag hästen inte kan brukas utifrån det endamålet den är tänkt att brukas för så kostar det hästägaren bra mkt mer än fyra skor.
 
Sv: hovslagare

Jag är inte en snålt kund utan hovslagarn har allt materiel och utför sitt jobb och jag betalar 800:-
Jag svarade på om man ville minimera sina skokostnade så är det väl det enda man kan dra in på (skorna o borrning av broddhål) så kunde man köpa själv.

Jag tycker att hovslagarn gör ett gott arbete och materielet använder han sitt egna.
 
Sv: hovslagare

Många hästägare tycker oxå att det är trevligt när dom får beröm för skoningen på Tävlingar, Bedömningar,Kliniker,av Tränare eller annat hästfolk. Personligen skulle jag skämmas ihjäl om en av mina kunder i sin journal kunde läsa " illa skoning" eller på en bedömning tappa ett poäng på det Veterinära utifrån hovvården.

Mina hästar får alltid 'bra skodd!' som kommentar när de är på klinik. Jättetrevligt, men samtidigt tragiskt, att det inte är 'normen' utan så att säga 'värt att påpeka extra'.
 
Sv: hovslagare

Men du får ju kvitto så då har du ju ryggen fri det är ju inte ditt problem som kund att sköta hans bokföring och se till att han för in kvittona!!!;):D Jag tycker att du kan ta det lungt och vara glad över det pris du har får...

Sen tror jag vi ska komma ihåg en annan sida av saken också - vilken typ av stall man står i!! Jag menar står man i ett stall med 20 häst eller fler och har hovis (kanske två som samåker tom) inbokad heldag var 4e vecka då kan ju priset bli ganska lågt för det blir mycket effektiv tid!!

Står man hemma på gården ute i ingenstans med 2-3 hästar tar det mycket av dagen för hovis att komma både dit och därifrån + lite vinning på plats och då kan ju priset gå upp för att det ska gå + öht...

Nej, men Coari tycks ju tycka det är mitt problem, därav svaret.

Och jo, hur och var man bor spelar säkerligen också in. Jag är som sagt inte alls säker på att jag skulle få valackens skoning rabatterad om han skoddes 'ensam', men nu blir det tre hästar på samma ställe för hovis, vilket gör vinsten större än om han skulle åka emellan och sko en häst/ställe i tre stall.

Fbldonnan har rabatt även när hon är ensam, men hon skos med sulor r.o. och var fjärde vecka, och när hon är 'ensam' (dvs gången 'mittemellan' de andra två) så läggs hon alltid när hovis 'ändå är i krokarna'. Så försöker han ju göra alltid, slippa åka kors och tvärs över länet, men är extra 'noga' med det när han bara ska sko donnan. Vilket är fullt begripligt.

Nu sist fick han ju kompisens åring att verka som bonus med, vilket han gladeligen tackade ja till, för då blir det en till häst på samma ställe.

Är ju samma sak med nya kunder. Är du ny kund med en häst och inte i samma stall som någon annan, då har du APSVÅRT att hitta en hovslagare här. Har du iaf 3 hästar och/eller står i stall där hovis redan skor, då brukar det gå. Jag vet att hovis sen han började sko hos mig sagt upp 2 stycken andra kunder, som bodde 'ensamt och offside', för att istället sko hos mig där han får det 'på samma gång'. (Lyckligast var han väl när jag hade 3 stycken skodda r.o. varav en med ringskor =))
 
Sv: hovslagare

*kl*

sitter med ett kvitto framför mig från skoning.
hovis som har eget företag. kör allt vitt med kvitton.

allt står uppstyltat på kvittot..

skoningar: sen a pris å sen efter summa. samma med verkningar. skor brodd sulor.resekostnad, momsen står utskriven sen ist de roliga att betala.

denna räkning är:
en skoning 500:-
2parskor 96:-
3sulor 60:-
totalt:656
moms: 164:-
att betala: 820

har ingen resekostnad då hon itne har ngn resa alls..

men har haft samma pris även då ja g stod i annat stall..
 
Sv: hovslagare

Det är väl inte så mycket rabatt:confused:

Ungefär en hundring/skoning i grunden, sen varierar det lite, nu sist betalade jag inget extra för vinterskor till valacken, någon gång har sulorna inte dykt upp på räkningen för stoet etc.

Blir om man slår ut det i procent 10 - 15%. Räknar man in tappskor och 'sjukgrejer' (som Donnans böld) och så blir det mer, men det tillhör ju (tack och lov) inte vanligheterna.
 
Sv: hovslagare

Precis - jag tror nämligen att det där med uppstallningen har väldigt stor för att inte säga övervägande betydelse...
 
Sv: hovslagare

:)vem är du? Ge mig en ledtråd. :angel:
Han är lugnet själv, stressar aldrig! Varför tror du han kommer för sent jämt.. :D (nä skämt åsido, det har mer än med den faktorn att göra.)

Han är alltid jätte noga med hästarna, och en vanlig skoning tar inte mer än 45 min om hästen är ren och väluppfostrad.
Skor snövitt.

Klart att du ska ha en ledtråd :)
Han skor alltid flera hästar hos oss (sthlmsområdet), och du brukar tillbringa en del tid hos min syster när ni är här. Min syster har, precis som ni, en hel del hundar, samt även (numera) tre hästar, varav en är skäck...
Vet du nu?
 
Sv: hovslagare

Åhå, har du också kontoret på fickan?;) Annars räcker det med en vanlig googling för att få reda på rekommenderade timpenningar för de olika yrkesgrupperna.:angel:

Då ser du oxå att det skiljer sig i pris beroende var i landet man bor, "En vanlig googling", vilket det inte gör på hovslagarnas hemsida. Men du har din orubbliga åsikt klar så jag anser det meningslöst att diskutera. Tack och hej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp